Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W Secesji i Młodej Polsce. W tym wieku to już bardziej typowe dla współczesności kształty, a przede wszystkim talia osy. Aby osiągnąć wymarzony efekt,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W Secesji i Młodej Polsce. W tym wieku to już bardziej typowe dla współczesności kształty, a przede wszystkim talia osy. Aby osiągnąć wymarzony efekt,"— Zapis prezentacji:

1 w Secesji i Młodej Polsce

2 W tym wieku to już bardziej typowe dla współczesności kształty, a przede wszystkim talia osy. Aby osiągnąć wymarzony efekt, kobiety w XIX wieku wbijały się w wąskie gorsety, co często kończyło się omdleniami. Z kolei biodra miały być mocno zaznaczone i w związku z tym panie wypychały te okolice swego ciała dodatkowymi materiałami. W taki sposób możliwe było uzyskanie rozmiarów: 92/45/98. Waga ówczesnych piękności wynosiła ok. 65 kg. Styl secesji wykreował także nowy ideał urody. Kobieta secesji była krucha, smukła i wiotka w talii. Włosy jej powinny być długie, puszyste, falujące, najlepiej rude lub czarne. Z wielką chęcią zaczęto przedstawiać kobiety fatalne, te, które miała destrukcyjny wpływ na mężczyzn. Przykładem kobiety secesyjnej w literaturze jest Scarlett OHara – bohaterka książki Przeminęło z wiatrem. Scarlett opisywana jest jako najpiękniejsza dziewczyna w powiecie. Ma ciemne włosy, oczy w odcieniu szmaragdu i 17 cali w talii Kobiety w tamtych czasach wielką uwagę przywiązywały do wyglądu, aby zbliżyć się do ideały przeżywały katusze. Ówczesne gorsety przypominające bardziej wymyślne narzędzia tortur powodowały deformację żeber. Większość dam decydowała się nawet na wycięcie dolnych żeber, tylko po to, by zgodnie z panująca moda mieć talię równą obwodowi szyi.

3 Alphonse Mucha Gustav Klimt Stanisław Wyspiański

4 Alfons Mucha (ur. w 1860 na Morawie, zm. W 1939 w Pradze) czeski grafik i malarz. W swojej twórczości łączył techniki bizantyjskie i współczesne. Znakiem rozpoznawczym Muchy są grafiki kobiet w stylu belle époque – wyidealizowana postać pięknej kobiety otoczonej naręczem kwiatów i liści, symbolami i arabeskami.

5

6

7 Klimt (ur roku, zm w Wiedniu) – to austriacki malarz i grafik, symbolista. Obrazy artysty są wyrazem nieograniczonej swobody twórczej, w pełni wyrażają bujność i złożoność epoki, w której dane było mu tworzyć, co jest inspiracją dla artystów po dziś dzień. Podnosi kobietę na piedestał bóstwa, istoty tajemniczej, cudownej i nieskazitelnej. Mało obsceniczne, za to często nagie i odkryte przedstawienie płci pięknej zdobyło mu uznanie krytyków i sprawiło, że jego prace są wysoko oceniane i lubiane w środowisku artystycznym

8

9 Henri de Toulouse-Lautrec (ur. w 1864r, zmarł w 1901r.) Rysownik, malarz i grafik. Swoimi litografiami wywarł wielki wpływ na rozwój nowoczesnego plakatu. Malował sceny z współczesnego życia paryskiego, świat kabaretów, rozrywki (teatr, cyrk), a także domy publiczne. Był alkoholikiem, co przyczyniło się do jego śmierci, cierpiał na defekty genetyczne – mierzył tylko 1.50 m. wzrostu. Mimo to żył pełnią życia, posiadał wielu przyjaciół i zawsze był akceptowany bez względu na swoja nikłą posturę.

10

11 ( ur ), dramaturg i poeta, malarz, grafik, scenograf, twórca nowoczesnego teatru polskiego. Nieoficjalnie nazywany Czwartym Wieszczem Polskim. W jego twórczości malarskiej, realizowanej głównie techniką pastelu (portrety, pejzaże, kwiaty), dominował symbolizm i stylizacja secesyjna. Wyspiański zajmował się też grafiką książkową, był autorem projektów wnętrz i mebli. Nawiązując do dawnej sztuki polskiej i twórczości ludowej, dążył do stworzenia podstaw stylu narodowego, obejmującego sztuki plastyczne i rzemiosło artystyczne.

12

13 Przyjmuje się umownie, że Młoda Polska to epoka literacka, której początek wyznacza się na rok 1890 a koniec na Okres był czasem wielu nowości w filozofii, literaturze, w dziedzinie sztuk pięknych – malarstwie, rzeźbie i architekturze. Swoją obecność w przestrzeni artystycznej silnie zaznaczyły dwa nurty: symbolizm i coraz bardziej powszechny impresjonizm.

14 (ur – zm w Paryżu) Ukazywał na swoich obraza kobiety podczas zwykłych czynności np. podczas spania lub czesania włosów. linią, bardziej wyczuwalną niż widzianą, co widoczne jest m.in. w obrazie Czesząca się, gdzie zarówno motyw długich, jak fale lejących się włosów, miękkość oraz płynność form, nasuwają myśl o ulubionych przez styl kształtach i układach.

15

16 Na początku lat 90. jego obrazy zainicjowały w malarstwie Młodej Polski nurt symbolizmu, pobudzając zarazem odrodzenie romantycznej tradycji. Kobiety, jego życiowa inspiracja, często pełniły u niego w obrazach rolę metaforyczną lub symboliczną, Były tajemnicze i nieodgadnione.

17

18

19 Lidia Wysocka Lena Żelichowska Jadwiga Smolarska

20 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Wykonali : Janek Porczyński, Kasia i Natalia Bartnik, Maciek Bednarek, Michał Łętocha


Pobierz ppt "W Secesji i Młodej Polsce. W tym wieku to już bardziej typowe dla współczesności kształty, a przede wszystkim talia osy. Aby osiągnąć wymarzony efekt,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google