Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski."— Zapis prezentacji:

1

2 2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski Niebo, chmury i góry w wodnym zwierciadle Józefina Turlo Krzysztof Służewski, Grzegorz Osiński, Andrzej Karbowski Zakład Dydaktyki Fizyki, UMK, Toruń jturlo@fizyka.umk.pl

3 Wprowadzenie Ekologia, która wyrosła z nauk biologicznych jest nauką interdyscyplinarną, o związkach z: fizyką, chemią, geologią, geografią, fizjologią, inżynierią sanitarną, medycyną, agronomią, a także ekonomią, prawem, humanistyką, włączając w to filozofię i edukację. Czy zauważone w światowym oikos niekorzystne zmiany i zagrożenia będą się pogłębiać, czy też globalny, zrównoważony rozwój będzie mógł mieć miejsce?...

4 ŚRODOWISKO Edukacja oEdukacja dla Edukacja w Stan świadomości ekologicznej młodzieży, studentów i dorosłych budzi wiele zastrzeżeń, więc włączenie elementów ekologii do nauczania, w tym przede wszystkim przedmiotów przyrodniczych jest bardzo istotne, w tym wykorzystując metody i środki współczesnej technologii informacyjnej (TI).

5 Środowiskowe problemy globalne Problem zapotrzebowania na energię, jej tradycyjne i niekonwencjonalne źródła; ekologiczne uwarunkowania energetyki, w tym energetyki jądrowej (SAW) Hałas środowiskowy; monitoring w środowisku (autonomiczne rejestratory danych). Odziaływanie promieniowania elektromagnetycznego oraz jonizującego na organizmy żywe, (w tym zagrożenie radonowe - projekt RADONET), pomiary poziomu promieniowania jonizującego w środowisku (GM z TI). Zanieczyszczenia powietrza, gruntu i wody (konieczność jej oszczędzania, problem kwaśnych deszczy, zanieczyszczenie cieplne). Efekt cieplarniany, zmiany klimatu. Zagadnienie dziury ozonowej w stratosferze (Program GLOBE i in.) Obrazy satelitarne w badaniach środowiskowych- obserwacje zmian globalnych, wykorzystanie telekomunikacji - technologia GPS. Metody TI dla edukacji o, w i dla środowiska: komputerowa rejestracja danych środowiskowych - autonomiczny monitoring, komputerowe bazy danych, modelowanie komputerowe, wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych, projekty edukacyjne, konferencje elektroniczne, listy dyskusyjne, oraz INTERNET, WWW.

6 Przykłady realizacji wykorzystania TI w edukacji środowiskowej I.Propozycje ZDF IF UMK, np: 1.Drgania i fale w środowisku 2.Badanie skuteczności chłodzenia ekologicznej lodówki 3.Badanie wilgotności powietrza i zjawisk termicznych 4.Badanie promieniowania podczerwonego i UV 5.Jak fermentuje mleko? 6.Monitorowanie fotosyntezy i oddychania roślin II. Prezentacje konferencyjne 1.Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej 2.Badanie promieniowania jonizującego w środowisku (nowa wersja WINDOWS) 3. Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku 4.Jak konik polny oddycha? 5.Czy woda zdrowia nam doda? 6. Modelowanie Mars- planeta tajemnic

7 Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej

8 Badanie promieniowania jonizującego w środowisku Źródło promieniowaniaRoczna dawka (mSv) Promieniowanie kosmiczne na poziomie morza0.3 Efekt wysokości (po 1800m dawka podwaja się)0.6 * h/1800 Naturalne promieniowanie gruntu (minerały, materiały konstrukcyjne) 0.3 żywność, woda, powietrze0.3 Prześwietlenie klatki piersiowej promieniami X0.1 Radioterapia3-5/ naświetlenie Lot samolotem JET na każde 4 tys kilometrów0.01 Oglądanie kolorowej telewizji (1h/dzień)0.0015 Elektrownia jądrowa (dawka max): na jej obrzeżu0.05 w odległości 8km0.0005 > 8kmdawka niemierzalna

9 Badanie promieniowania jonizującego w środowisku Środek spożywczyZawartość mg/kgAktywność własna Bq/kg Mleko1.646 Ziemniaki5.6162 Groch9.8284 Soczewica6.7194 Szpinak6.6191 Kapusta biała5.2151 Pstrąg4.7136 Kurczęta4.1120 Wieprzowina4.0116 Wołowina4.0116 Kalafior4.1119 Banany3.7107 Brzoskwinie3.293 Wiśnie2.881 Marchew2.984 Winogrona2.573 Sałata2.264 Pomarańcze2.058 Jabłka1.441 Zawartość 40 K w środkach spożywczych

10 Punkt pomiaruWynik [dB] Temp. [ C] Normy [dB] Uwagi Dworzec Gł. PKP Toruń9621zapowiedź, wjazd pociągu Mały sklep spożywczy8224godz. 16 00 - szczytu Duży sklep spożywczy912350-45godz. 16 00 - przy kasie Biuro podróży942150-45dźwięk tel.., maszyna do pisania Stołówka szkolna8723pora posiłku Stołówka studencka8823godz. 14 00 Mc Donalds892150-45większość dzieci Bar Małgośka812250-45godz. 13 00 Restauracja Staromiejska682350-45większość dorosłych Klub studencki Arka9325wieczór Park przy Pl. Rapackiego702150-45godz. 16 00 Mieszkanie Os. Młodych722235-403 osoby, okno od ulicy, TV Plac zabaw ul. Legionów8823godz. 17 30 Czytelnia602135-30 Krzyk10022- pomieszczenie zamknięte - na życzenie, krótkotrwały Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku

11 Zmiana ciśnienia w pokoju podczas zamykania okna Zmiana ciśnienia w tunelu podczas jazdy samochodem Zmiana ciśnienia w poruszającej się windzie Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku Infralogger – miernik infradźwięków wykonany w WFAiIS UMK

12 Jak konik polny oddycha?

13 Jak konik polny oddycha?

14 Czy woda zdrowia nam doda?

15


Pobierz ppt "2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google