Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski."— Zapis prezentacji:

1

2 2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski Niebo, chmury i góry w wodnym zwierciadle Józefina Turlo Krzysztof Służewski, Grzegorz Osiński, Andrzej Karbowski Zakład Dydaktyki Fizyki, UMK, Toruń

3 Wprowadzenie Ekologia, która wyrosła z nauk biologicznych jest nauką interdyscyplinarną, o związkach z: fizyką, chemią, geologią, geografią, fizjologią, inżynierią sanitarną, medycyną, agronomią, a także ekonomią, prawem, humanistyką, włączając w to filozofię i edukację. Czy zauważone w światowym oikos niekorzystne zmiany i zagrożenia będą się pogłębiać, czy też globalny, zrównoważony rozwój będzie mógł mieć miejsce?...

4 ŚRODOWISKO Edukacja oEdukacja dla Edukacja w Stan świadomości ekologicznej młodzieży, studentów i dorosłych budzi wiele zastrzeżeń, więc włączenie elementów ekologii do nauczania, w tym przede wszystkim przedmiotów przyrodniczych jest bardzo istotne, w tym wykorzystując metody i środki współczesnej technologii informacyjnej (TI).

5 Środowiskowe problemy globalne Problem zapotrzebowania na energię, jej tradycyjne i niekonwencjonalne źródła; ekologiczne uwarunkowania energetyki, w tym energetyki jądrowej (SAW) Hałas środowiskowy; monitoring w środowisku (autonomiczne rejestratory danych). Odziaływanie promieniowania elektromagnetycznego oraz jonizującego na organizmy żywe, (w tym zagrożenie radonowe - projekt RADONET), pomiary poziomu promieniowania jonizującego w środowisku (GM z TI). Zanieczyszczenia powietrza, gruntu i wody (konieczność jej oszczędzania, problem kwaśnych deszczy, zanieczyszczenie cieplne). Efekt cieplarniany, zmiany klimatu. Zagadnienie dziury ozonowej w stratosferze (Program GLOBE i in.) Obrazy satelitarne w badaniach środowiskowych- obserwacje zmian globalnych, wykorzystanie telekomunikacji - technologia GPS. Metody TI dla edukacji o, w i dla środowiska: komputerowa rejestracja danych środowiskowych - autonomiczny monitoring, komputerowe bazy danych, modelowanie komputerowe, wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych, projekty edukacyjne, konferencje elektroniczne, listy dyskusyjne, oraz INTERNET, WWW.

6 Przykłady realizacji wykorzystania TI w edukacji środowiskowej I.Propozycje ZDF IF UMK, np: 1.Drgania i fale w środowisku 2.Badanie skuteczności chłodzenia ekologicznej lodówki 3.Badanie wilgotności powietrza i zjawisk termicznych 4.Badanie promieniowania podczerwonego i UV 5.Jak fermentuje mleko? 6.Monitorowanie fotosyntezy i oddychania roślin II. Prezentacje konferencyjne 1.Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej 2.Badanie promieniowania jonizującego w środowisku (nowa wersja WINDOWS) 3. Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku 4.Jak konik polny oddycha? 5.Czy woda zdrowia nam doda? 6. Modelowanie Mars- planeta tajemnic

7 Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej

8 Badanie promieniowania jonizującego w środowisku Źródło promieniowaniaRoczna dawka (mSv) Promieniowanie kosmiczne na poziomie morza0.3 Efekt wysokości (po 1800m dawka podwaja się)0.6 * h/1800 Naturalne promieniowanie gruntu (minerały, materiały konstrukcyjne) 0.3 żywność, woda, powietrze0.3 Prześwietlenie klatki piersiowej promieniami X0.1 Radioterapia3-5/ naświetlenie Lot samolotem JET na każde 4 tys kilometrów0.01 Oglądanie kolorowej telewizji (1h/dzień) Elektrownia jądrowa (dawka max): na jej obrzeżu0.05 w odległości 8km > 8kmdawka niemierzalna

9 Badanie promieniowania jonizującego w środowisku Środek spożywczyZawartość mg/kgAktywność własna Bq/kg Mleko1.646 Ziemniaki Groch Soczewica Szpinak Kapusta biała Pstrąg Kurczęta Wieprzowina Wołowina Kalafior Banany Brzoskwinie3.293 Wiśnie2.881 Marchew2.984 Winogrona2.573 Sałata2.264 Pomarańcze2.058 Jabłka1.441 Zawartość 40 K w środkach spożywczych

10 Punkt pomiaruWynik [dB] Temp. [ C] Normy [dB] Uwagi Dworzec Gł. PKP Toruń9621zapowiedź, wjazd pociągu Mały sklep spożywczy8224godz szczytu Duży sklep spożywczy godz przy kasie Biuro podróży dźwięk tel.., maszyna do pisania Stołówka szkolna8723pora posiłku Stołówka studencka8823godz Mc Donalds większość dzieci Bar Małgośka godz Restauracja Staromiejska większość dorosłych Klub studencki Arka9325wieczór Park przy Pl. Rapackiego godz Mieszkanie Os. Młodych osoby, okno od ulicy, TV Plac zabaw ul. Legionów8823godz Czytelnia Krzyk pomieszczenie zamknięte - na życzenie, krótkotrwały Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku

11 Zmiana ciśnienia w pokoju podczas zamykania okna Zmiana ciśnienia w tunelu podczas jazdy samochodem Zmiana ciśnienia w poruszającej się windzie Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku Infralogger – miernik infradźwięków wykonany w WFAiIS UMK

12 Jak konik polny oddycha?

13 Jak konik polny oddycha?

14 Czy woda zdrowia nam doda?

15


Pobierz ppt "2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...) Jan A. Kome ń ski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google