Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Z Osoblahy do Racławic Śląskich wąskim torem czyli jak stara kolejka zawiezie turystów do nowoczesnej Europy bez granic… Prelegent: Stanisław Stadnicki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Z Osoblahy do Racławic Śląskich wąskim torem czyli jak stara kolejka zawiezie turystów do nowoczesnej Europy bez granic… Prelegent: Stanisław Stadnicki."— Zapis prezentacji:

1 Z Osoblahy do Racławic Śląskich wąskim torem czyli jak stara kolejka zawiezie turystów do nowoczesnej Europy bez granic… Prelegent: Stanisław Stadnicki Głuchołazy, 16 czerwca 2009 Prelegent: Stanisław Stadnicki Głuchołazy, 16 czerwca 2009

2 Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy Kolej racławicka – dzień dzisiejszy Obecne plany połączenia kolejowego Osoblahy i Racławic Śląskich Obecne plany połączenia kolejowego Osoblahy i Racławic Śląskich Koleją po pograniczu polsko-czeskim Innowacyjność projektu połączenia Osoblahy z Racławicami. Plan wystąpienia

3 Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (1) Rok 1872 – włączenie do sieci kolejowej Krnova Rok 1872 – włączenie do sieci kolejowej Krnova Rok 1876 – włączenie do sieci kolejowej Prudnika, Racławic Śląskich 1883 – wstępna zgoda na doprowadzenie kolei do Osoblahy

4 Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (2) Rok 1893 – uzyskanie zgody na budowę linii od Albrechtic do Racławic finalna decyzja Linia kolejowa do Osoblahy zostanie wyprowadzona od miejscowości Třemešná ve Slezsku i będzie linią wąskotorową finalna decyzja Linia kolejowa do Osoblahy zostanie wyprowadzona od miejscowości Třemešná ve Slezsku i będzie linią wąskotorową Następne 3 lata - kolejne pertraktacje – poszukiwanie środków na sfinansowanie budowy Zakaz budowy odcinka trans-granicznego Zakaz budowy odcinka trans-granicznego

5 Krótka historia planowanego połączenia kolejowego Osoblaha-Racławice Śląskie (3) Rok 1898 – zakończenie budowy Dalsze pertraktacje w sprawie przekucia toru na tor normalny i przyłączenia do Racławic Sztuczne przedłużenie trasy, ponieważ ówczesne prawo zabraniało budowania linii kolejowych o długości mniejszej niżeli 20km

6 Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (1) Kolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha to obecnie ostatni czynny wąskotorowy trakt, na którym prowadzone są regularne przewozy pasażerskie w Czechach 4 wiadukty kolejowe i liczne strome wzniesienia 102 łuki z czego 24 mają bardzo mały promień 36 krzyżowań z drogami i szlakami turystycznimi

7 Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (2) Od 2005 roku czeską wąskotorówką prowadzone są turystyczne przejazdy w stylu retro. Kameralny skład wagonowy przez rozliczne wzniesienia ciągnie zabytkowy parowóz Chętnych na przejazd jest znacznie więcej niżeli możliwości uciągu lokomotywy. Gdyby doczepiono do niej jeszcze jeden wagon z turystami to lokomotywa nie miałaby wystarczającej mocy by pokonać wzniesienia znajdujące się na trasie.

8 Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (3)

9 Czeska wąskotorówka – dzień dzisiejszy (4) Kiedy taki skład przekroczy granicę? Do Racławic jest tak blisko… Kiedy taki skład przekroczy granicę? Do Racławic jest tak blisko…

10 Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (1) Dworzec kolejowy wybudowano w 1876 roku. Uważany za jeden z najładniejszych na Przedgórzu Sudeckim Z południowej strony dworca znajduje się nieużywana linia kolejowa do Głubczyc

11 Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (2) Po wielkiej powodzi w 1905 roku wybudowano w Racławicach nowy 132-metrowy most kolejowy nad rzeką Osobłogą. Most był już wysadzany, filary wielokrotnie zalewane przez wylewającą rzekę, ale konstrukcja niewzruszona przetrwała do dziś. Dziś to prawdopodobnie najdłuższy most kolejowy w Polsce o pojedynczym przęśle. Dopiero osiem lat później na racławicki most wjechał kolejny pociąg. Do 2000 roku po moście kursowały regularne pociągi pasażerskie.

12 Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (3) Racławice Śląskie otaczają dwa potężne nasypy kolejowe o łącznej długości około 2 kilometrów. Szacuje się, że nasyp łączący dworzec kolejowy z Wielkim Mostem jest najwyższym nasypem w Polsce, ponieważ jego wysokość dochodzi do 20 metrów. Podobnie jak most z 1905 roku pochodzi przepompownia. Znajdowała się w niej maszyna parowa, której zadaniem było przepompowanie wody z rzeki Osobłogi na teren dworca kolejowego.

13 Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (4) Tuż przy racławickim dworcu kolejowym znajduje się pochodząca z 1905 roku wieża ciśnień. Tuż przy racławickim dworcu kolejowym znajduje się pochodząca z 1905 roku wieża ciśnień. Woda do parowozów była wlewana za pomocą żurawi wodnych. Tych na racławickiej stacji było pięć, ale do czasów obecnych zachowały się tylko dwa.

14 Kolej racławicka – dzień dzisiejszy (5) Obrotnica parowozów pochodząca z 1898 roku. Do dziś jest to sprawne urządzenie. Obrotnica była używana do obracania małych parowozów kursujących w ruchu lokalnym. Obrotnica była używana do obracania małych parowozów kursujących w ruchu lokalnym.

15 Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (1) W linii prostej Osoblahę i Racławice dzielą 4 kilometry. W linii prostej Osoblahę i Racławice dzielą 4 kilometry. Aby połączyć wąskotorówkę z linią kolejową do Głubczyc trzeba wybudować nowe torowisko o długości około 2 kilometrów. Długość nowego toru może nieznacznie się zwiększyć jest w trakcie ostatecznego wytyczania przebiegu trasy okaże się, iż należy ominąć duże wzniesienia.

16 Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (2) Najlepszym podmiotem do realizacji zadania będzie Europejskie Ugrupowanie Współpracy Trans-granicznej. Będzie posiadało ono osobowość prawną Skupi zainteresowane samorządy po obu stronach granicy w celu realizacji zadania międzynarodowego oraz ponadregionalnego.

17 Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (3)

18 Obecne plany połączenia Osoblahy z Racławicami (4) Linia kolejowa do Głubczyc w trakcie oczyszczania – komputerowo została dodana trzecia (środkowa) szyna. Po jednym trakcie kolejowym będą mogły kursować pociągi normalnotorowe i wąskotorowe. W trakcie instalacji środkowej szyny linia kolejowa do Głubczyc zostanie zmodernizowana (wymiana podkładów kolejowych na nowe)

19 Koleją po pograniczu polsko-czeskim (1) 6-7 września 2008, Południowa strona dworca kolejowego w Racławicach Śląskich 6-7 września 2008, Południowa strona dworca kolejowego w Racławicach Śląskich Kilka tysięcy gości z terenu całej Polski oraz pogranicza polsko- czeskiego Kilkumiesięczne przygotowania, wspólna praca mieszkańców pogranicza.

20 Koleją po pograniczu polsko-czeskim (2) Przygotowania do pikniku kolejowego.

21 Koleją po pograniczu polsko-czeskim (3) Mieszkańcy zdążyli przed czasem

22 Koleją po pograniczu polsko-czeskim (4)

23 Innowacyjność projektu (1) Kolej przekroczy granicę Polsko-czeski produkt turystyczny Przejażdżka pociągiem to możliwość poznania historii i oraz walorów krajobrazowych pogranicza Wspólna realizacja projektu i budowa nowej kolejki zjednoczy mieszkańców Szansa rozwoju dla Racławic Śląskich, rewitalizacja linii kolejowej Racławice – Głubczyce

24 Innowacyjność projektu (2) Kolej wąskotorowa, która połączy Osoblahę i Racławice będzie prawdopodobnie jedyną na świecie koleją wąskotorową przekraczającą granicę, na której będzie przewoziło się pasażerów. Na świecie prawdopodobnie zachowano tylko trzy linie kolejowe, które przekraczają granice państwowa - używane są jednak do przewozu towarów, głównie w przemyśle kopalnianym.

25 Dziękuję za uwagę… W niniejszej prezentacji poza własnym materiałem wykorzystano zdjęcia: Andrzeja Cichowicza, Pawła Bochenka, Rafała Wiernickiego. W niniejszej prezentacji poza własnym materiałem wykorzystano zdjęcia: Andrzeja Cichowicza, Pawła Bochenka, Rafała Wiernickiego.


Pobierz ppt "Z Osoblahy do Racławic Śląskich wąskim torem czyli jak stara kolejka zawiezie turystów do nowoczesnej Europy bez granic… Prelegent: Stanisław Stadnicki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google