Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Programowanie Ekstremalne Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Organizacja Procesów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Programowanie Ekstremalne Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Organizacja Procesów."— Zapis prezentacji:

1 Programowanie Ekstremalne Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Organizacja Procesów Programowych Wykład 1, 24.II.2003 Organizacja Procesów Programowych Wykład 1, 24.II.2003

2 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp LOOPLOOP Syndrom LOOP ate (późno) oor quality (kiepska jakość) ver budget (przekroczony budżet) vertime (nadgodziny) Loop

3 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Auditor Good guys WstępWstęp ISO 9000 Kryte- ria Bad guys

4 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp CMM Departament Obrony USA SEI, Carnegie-Mellon Univ CMMI: grudzień, 2000 CMM – Capability Maturity Model

5 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp Procedury dla CMM Poziom 2 przeglądy zobowiązań zewnętrznych opracowywanie planu przedsięwzięcia szacowanie rozmiaru, pracochłon- ności, kosztu, krytycznych zasobów obliczeniowych i harmonogramu dokonywanie zmian w planie przeglądy przedsięwzięcia przy kamieniach milowych planowanie zapewnienia jakości

6 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp

7 WstępWstęp Problemy Za dużo papierów! Za dużo zebrań!

8 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp

9 WstępWstęp

10 XP Zbawca WstępWstęp Najważniejsza komunikacja ustna. Jedyne artefakty: kod + testy IEEE/ANSI standard 830/1993? Zbędny! Inspekcje Fagana? Zbędne! Punkty funkcyjne? Zbędne! Żadnych nadgodzin! Zawsze to mówiłem!

11 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne WstępWstęp 1. Zupełnie niezgodny Model dojrzałości dla XP 2. Początkowy Relacje z klientem (CRM) Zapewnienie jakości produktu 3. Zaawansowany Programowanie parami 4. Dojrzały Wydajność procesu

12 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnienie jakości Programowanie parami Minimalne pomiary

13 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Nie musisz być wydajny, byleś był skuteczny Klient powinien cały czas pracować z zespołem Uczyń klienta swoim przywódcą (co robić ważniejsze niż jak robić) Zadbaj o efektywną współpracę

14 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Role w XP Klient Programista Tester Tropiciel Trener

15 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Organizacja zespołu SDS Zarząd przedsięwzięcia Zapewnianie jakości Studenci 5. roku Kierownik produktu Student 4. roku Reprez. użytkow- nika Dyrektor przedsię- wzięcia Reprez. dostawcy AW | BW Promotor Kierownik przedsięwzięcia Student 4. roku Zespół Studenci 3. roku

16 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Opowieści użytkownika It was not OK. Muszę napisać opowieść. Opowieść: Jest wstępem do rozmowy. Jest krótka. Opisuje funkcję/cechę systemu. Ma wartość dla klienta. Musi być testowalna.

17 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Data: Typ: Nowa: X Naprawa:__ Rozbudowa:__ Numer opowieści: 23 OPOWIEŚĆ: Dla każdego konta oblicz saldo dodając wszystkie wpłaty i odejmując wszystkie wypłaty. Rozmiar: Opowieści użytkownika

18 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Pierwsze wydanie sterowca gotowe! Stosuj częste krótkie wydania Wydanie: Ma wartość użytkową. Trafia do użytkowników końcowych. Wydania SDS: 17.4: Wydanie I 19.6: Wydanie II

19 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Wydanie podziel na przyrosty Przyrost I Przyrost II Przyrost: Niepusty zbiór opowieści użytkownika. Charakter wewnętrzny (nie trafia do użytkownika końcowego). 2 – 3 tygodnie (70%). SDS: 3 tyg.

20 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Elaboration iteration 2 Przyrost Relacje z klientem Struktura przyrostu wg RUP Analiza wymagań Projekt Kodowanie, testy jednost. Testy systemu i podsys.

21 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Sterowiec? To taka łódka, tyle, że pływa w powietrzu a nie po wodzie. Relacje z klientem Znajdź metaforę dla systemu Metafora: Wyjaśnia działanie systemu w terminach zrozumiałych dla klienta.

22 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Stosuj grę planistyczną Aby rzeczy pierwsze były pierwsze – S. Covey

23 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Minimalna inwestycja. Minimalny czas realizacji. Najbardziej wartościowe funkcje. Gra planistyczna - strategia

24 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Pracochł., ryzyko prędkość More colors 9 godz Pisze opowieści użyt. More colors Wybiera zakres More colors More func. 9 h 6 h Planowanie wydania

25 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Planowanie wydania Pisze opowieść It was not OK. Dzieli opowieść It was not OK. Szacują opowieść It was not OK. Za duża!

26 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Planowanie iteracji Głównymi decydentami są informatycy. 1. Podział zbioru opowieści na zadania (burza mózgów). 2. Podejmowanie się realizacji zadań ( < prędkość). Iteracja o zerowej funkcjonalności... jak informatyk z informatykiem.

27 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Trudności (Informatycy) Nowe funkcje (Klient) Re-estymacja (Informatycy) Faza realizacji

28 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Relacje z klientem Mierz prędkość projektu (pracochłonność/przyrost) - tropiciel Eksperymentuj by zmniejszyć ryzyko Nie poszerzaj funkcjonalności zbyt wcześnie Wciąż tworzę dzieła wiekopomne, O których jutro... sam zapomnę. Czy nie widać jakiś zagrożeń?

29 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Minimalne pomiary

30 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Zapewnianie jakości Dbaj o prostotę Co pewien czas dokonuj refaktoryzacji Unikaj optymalizacji Dla każdej jednostki kodu opracuj NAJPIERW zestaw testów, potem pisz kod.

31 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Zapewnianie jakości Kod musi przejść wszystkie testy jednostkowe zanim przekażesz go do eksploatacji Dla każdego wykrytego błędu utwórz zestaw testów Często integruj kod Często wykonuj testy akceptacyjne i publikuj ich wyniki

32 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Minimalne pomiary

33 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Programowanie parami Autor Recenzent if (x=y) z=0; Ma być x==y

34 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Programowanie parami Po pewnym czasie.. AutorRecenzent x-=y; else Jak to testować?

35 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Programowanie parami Cały produkt jest kodowany w parach. Standard kodowania. Częste integracje. Tylko jedna para integruje kod w danej chwili. Pary się zmieniają. Error

36 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Programowanie parami Kod jest własnością całego zespołu. System zarządzania wersjami ! Automatyczne testowanie. Otwarta przestrzeń pracy dla zespołu. Error

37 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Minimalne pomiary

38 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne Minimalne pomiary Kolekcjonowanie opowieści użytkownika. Prędkość projektu i poszczególnych osób w kolejnych tygodniach i przyrostach. Liczba próbnych rozwiązań. Obecność klienta na spotkaniach planistycznych i przy akceptacji. Data każdego testu akcept. Data i godzina każdej integracji. Wykryte błędy i ich testy identyfik.

39 J. Nawrocki, Programowanie Ekstremalne PodsumowaniePodsumowanie XP jest lekką metodyką programowania Małe przedsięwzięcia programistyczne (do 10 osób). Podstawowe czynniki ryzyka: brak dokumentacji – pielęgnacja produktu, problemy z dostępnością klienta, tylko 1 przedstawiciel klienta. Wreszcie!


Pobierz ppt "Programowanie Ekstremalne Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Organizacja Procesów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google