Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zagadnienie istnienia Boga. Istnienie Boga i w ogóle2 Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zagadnienie istnienia Boga. Istnienie Boga i w ogóle2 Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat."— Zapis prezentacji:

1 Zagadnienie istnienia Boga

2 Istnienie Boga i w ogóle2 Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat Trójcy Świętej –albo jest trzech (różnych) Bogów –albo jest tylko jedna osoba Boska

3 Istnienie Boga i w ogóle3 Dialektycy/antydialektycy Dialektycy: –należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: –filozofia służebnicą teologii

4 Istnienie Boga i w ogóle4 Dialektycy/antydialektycy Dialektycy: –należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: –filozofia służebnicą teologii

5 Istnienie Boga i w ogóle5 Dialektycy/antydialektycy Dialektycy: –należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: –filozofia służebnicą teologii Filozofia scholastyczna: –wiara poszukująca zrozumienia –autonomia rozumu w granicach wiary

6 Istnienie Boga i w ogóle6 Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury ( ) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć.

7 Istnienie Boga i w ogóle7 Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury ( ) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia).

8 Istnienie Boga i w ogóle8 Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury ( ) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia). Gdyby idea Boga istniała tylko w myśli, dałoby się pomyśleć ideę czegoś doskonalszego. Zatem Bóg istnieje rzeczywiście.

9 Istnienie Boga i w ogóle9 Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu ( ) Istota – istnienie prawo.univ.gda.pl

10 Istnienie Boga i w ogóle10 Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu ( ) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: –Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… prawo.univ.gda.pl

11 Istnienie Boga i w ogóle11 Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu ( ) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: –Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… –Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… prawo.univ.gda.pl

12 Istnienie Boga i w ogóle12 Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu ( ) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: –Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… –Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… –Zatem istnieje Pierwsza Przyczyna, którą wszyscy nazywają Bogiem prawo.univ.gda.pl

13 Istnienie Boga i w ogóle13 Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu ( ) Dowód z celowości: –Obserwujemy, że rzeczy w świecie działają w jakimś celu –Zaś gdzie jest cel, musi być też zamysł, a zatem i jego Autor

14 Istnienie Boga i w ogóle14 Wyjaśnienia naturalistyczne Wielki Wybuch (George Gamow, 1948) jako pierwsza przyczyna

15 Istnienie Boga i w ogóle15 Wyjaśnienia naturalistyczne Dobór naturalny (Charles Darwin, 1859) jako mechanizm adaptacji

16 Istnienie Boga i w ogóle16

17 Istnienie nie jest własnością

18 Istnienie Boga i w ogóle18 Istnieje nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu ( ) –istota a istnienie –z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje

19 Istnienie Boga i w ogóle19 Istnieje nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu ( ) –istota a istnienie –z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje Immanuel Kant ( ) –istnienie nie należy do pojęcia rzeczy –inaczej pytanie o to, czy dana rzecz istnieje, byłoby bezsensowne –ponieważ byłoby rozstrzygnięte w samym pojęciu tej rzeczy

20 Istnienie Boga i w ogóle20 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry.Gucio istnieje.

21 Istnienie Boga i w ogóle21 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją.

22 Istnienie Boga i w ogóle22 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje.

23 Istnienie Boga i w ogóle23 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje.

24 Istnienie Boga i w ogóle24 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje.

25 Istnienie Boga i w ogóle25 Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Niektórzy profesorowie istnieją, a niektórzy nie.

26 Istnienie Boga i w ogóle26 Istnieje jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x) Q(x))

27 Istnienie Boga i w ogóle27 Istnieje jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x) Q(x)) Gucio istnieje = Istnieje ktoś, kto jest identyczny z Guciem x(x = Gucio)

28 Istnienie Boga i w ogóle28 Po co nowe kwantyfikatory? Czy stąd, że niektórzy profesorowie są mądrzy, wynika logicznie, że niektórzy profesorowie nie są mądrzy? ? SiP |= SoP SP +

29 Istnienie Boga i w ogóle29 Po co nowe kwatyfikatory? Próba dowodu nie wprost: Przypuśćmy, że wniosek jest fałszywy, czyli wszyscy profesorowie są mądrzy. Wówczas przesłanka – niektórzy profesorowie są mądrzy – pozostaje prawdziwa. Zatem jest możliwe, że (wszystkie) przesłanki są prawdziwe, a wniosek jest fałszywy. S P S P

30 Istnienie Boga i w ogóle30 Po co nowe kwatyfikatory? Wniosek nie wynika logicznie z przesłanek. Chociaż wynika konwersacyjnie. Zatem niektórzy nie wszyscy x P(x)

31 Istnienie Boga i w ogóle31 Po co nowe kwatyfikatory? SaPSaP x P(x) SiPSiP SePSeP SoP x P(x)

32 Istnienie Boga i w ogóle32 Przedmioty fikcyjne Stefan Themerson

33 Istnienie Boga i w ogóle33 Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Żona Karabiniera: Proszę cię, zacznij już jeść te serdelki, O mój mężu bez trwogi i zmazy, i nie zwracaj uwagi na niego. On jest stworzenie fikcyjne. On nie istnieje. Stefan Themerson

34 Istnienie Boga i w ogóle34 Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Karabinier: Kobieto! Co do tego, to jesteś w grubym błędzie. Weź, na przykład, moje serdelki. Serdelki są gorące. To znaczy, że są. Czy mogłyby być gorące, gdyby ich nie było? Serdelki muszą być, żeby móc być gorące. Prawo mówi, że serdelki muszą istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia gorącymi. Stefan Themerson

35 Istnienie Boga i w ogóle35 Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Tak samo i z nim: musi istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia fikcyjnym, nie? Stefan Themerson

36 Istnienie Boga i w ogóle36 Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny

37 Istnienie Boga i w ogóle37 Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny ze Smokiem Wawelskim z powieści krakowskiego pisarza, Stanisława Pagaczewskiego ( )?

38 Istnienie Boga i w ogóle38 Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego Sami swoi, 1967.

39 Istnienie Boga i w ogóle39 Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie. Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego Sami swoi, 1967.

40 Istnienie Boga i w ogóle40 Ontologia według Quinea Willard Van Orman Quine ( ) On What There Is 1951

41 Istnienie Boga i w ogóle41 Ontologia według Quinea Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem Willard Van Orman Quine ( ) On What There Is 1951

42 Istnienie Boga i w ogóle42 Ontologia według Quinea Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine ( ) On What There Is 1951

43 Istnienie Boga i w ogóle43 Ontologia według Quinea Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine ( ) On What There Is 1951

44 Istnienie Boga i w ogóle44 Ontologia według Quinea Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe x jest po naszej stronie) Wybór języka jest podporządkowany potrzebom naukowym. Willard Van Orman Quine ( ) On What There Is 1951

45 Istnienie Boga i w ogóle45 Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła

46 Istnienie Boga i w ogóle46 Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła Istnieje coś, co pegazuje i ma skrzydła


Pobierz ppt "Zagadnienie istnienia Boga. Istnienie Boga i w ogóle2 Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat."

Podobne prezentacje


Reklamy Google