Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 26-27 października 2012 Badania hydrologiczne Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH? –Dla określenia jakie formy życia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 26-27 października 2012 Badania hydrologiczne Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH? –Dla określenia jakie formy życia."— Zapis prezentacji:

1 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH? –Dla określenia jakie formy życia mogą wystąpić w wodzie, jakie zwierzęta i jakie rośliny. –Dla powiązania jakości wody z otaczającą glebą, geologią oraz pH deszczu i topniejącego śniegu. Protokół: odczyn pH Uczniowie mierzą odczyn (pH) próbki wody. Mogą w tym celu użyć papierka lakmusowego lub phehametru

2 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne –pH jest miarą zawartości kwasów w próbce: pH = -log [H + ]. (stężenie jonów wodorowych wyrażone w molach na decymetr sześcienny) stężenie jonów H + w wodzie destylowanej w temp. 20 st. C wynosi dokładnie mol/l. H-O-H H + + OH - (samorzutna dysocjacja) –Wody o niskim pH Są zabójcze dla wielu owadów oraz młodych ryb. Mogą wpływać na reprodukcję organizmów. Mogą powodować deformacje u ryb. Mogą powodować uwolnienie metali ciężkich. Pojęcie pH wprowadził duński biochemik Sørensen w 1909

3 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Kwas akumulatorowy woda z ogórków ok. 1 Kwas żołądkowy ( ) Coca Cola ok. 2 Normalna woda deszczowa (5.6) Mleko Czysta woda, Krew Woda morska, Szampon Amoniak w gosp. dom.( ) Środek czyszczący kuchenki Duża koncentracja H + Neutralny Mała koncentracja H + Zabójczy dla ryb Optymalny dla większości organismów Zabójczy dla ryb

4 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne pH meter Papierek lakmusowy

5 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Dokładność pomiarów pH za pomocą papierka lakmusowego i pehametru zależy od przewodności elektrycznej wody Przewodność elektryczna wody powinna wynosić dla papierka lakmusowego i pehametru co najmniej 200 μ S/cm, aby pomiar był dokładny. Oceany, morza i wody słonawe mają przewodność dużo większą od 200 μ S/cm. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy badana woda ma wystarczająco wysoką przewodność elektryczną, należy przeprowadzić badanie przewodności przed badaniem pH. Po określeniu przewodności wybieramy jeden z czterech przewodników terenowych

6 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne 1.Wykorzystanie papierku lakmusowego dla wody o przewodności elektrycznej większej od 200 μS/cm. 2.Wykorzystanie papierku lakmusowego dla wody o przewodności elektrycznej mniejszej od 200 μS/cm. 3.Wykorzystanie pehametru dla wody o przewodności elektrycznej większej od 200 μS/cm. 4.Wykorzystanie pehametru dla wody o przewodności elektrycznej mniejszej od 200 μS/cm.

7 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Za pomocą szczypczyków umieść kryształ soli w próbce wody (Jeżeli nie mamy kryształków soli, wypełniamy literkę O solą stołową i wsypujemy do próbki wody. 7. Dokładnie mieszamy. 8. Mierzymy przewodność elektryczną z zastosowaniem the Electrical Conductivity Protocol. a. jeżeli przewodność elektryczna jest wynosi co najmniej 200 mS/cm, zapisujemy tę wartość w Data Sheet. i przechodzimy do etapu 9.. b. jeżeli przewodność elektryczna jest ciągle mniejsza od 200 mS/cm, wracamy do etapu 6 i ponawiamy próbą dopóki nie uzyskamy wartości co najmniej 200 mS/cm. Zapisujemy tę wartość Data Sheet

8 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Papier lakmusowy Zlewkę o pojemności 50 ml lub 100 ml dwukrotnie płuczemy wodą z badanego zbiornika. Zlewkę napełniamy wodą przeznaczoną do badań do mniej więcej ½ wysokości. Zanurzamy w wodzie pasek lakmusowy i trzymamy go tam około 1 minuty. Powinny być zanurzone wszystkie sektory paska. Wyjmujemy pasek i porównujemy go ze skalą pH umieszczoną na opakowaniu. Powtarzamy trzykrotnie. Zgodność powinna być rzędu 1. Uwaga: pomiar może być czasami niedokładny dla małych przewodności wody (<200 µS/cm) lub wody słonej.

9 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Kalibracja pehametru –Przygotowujemy roztwory buforowe 4, 7, i 10 pH. –Płuczemy elektrodę wodą destylowana i wycieramy. –Wciskamy przycisk CAL. Zanurzamy elektrodę przyrządu w roztworze buforowym pH 7. –Mieszamy delikatnie roztwór buforowy dopóki wynik pomiaru nie ustabilizuje się. Naciskamy HOLD/CON dla potwierdzenia wartości. –Płuczemy woda destylowaną i wycieramy. –Powtarzamy dla roztworów buforowych pH 4 i pH 10. –Roztwory mogą być wykorzystywane przez miesiąc.

10 Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Konserwacja przyrządów –papier pH Przechowuj w suchym miejscu. –pH meter Na godzinę przed użyciem pehametru należy zwilżyć jego elektrodę. Pehametr należy przechowywać z kropla wody w nakrywce aby utrzymywać elektrodę zwilżoną.


Pobierz ppt "Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 26-27 października 2012 Badania hydrologiczne Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH? –Dla określenia jakie formy życia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google