Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TAKTYKI SENSORYCZNE ZMYSŁY I ICH FORMY JĘZYKOWE Z. KORZENIEWSKI, DODN.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TAKTYKI SENSORYCZNE ZMYSŁY I ICH FORMY JĘZYKOWE Z. KORZENIEWSKI, DODN."— Zapis prezentacji:

1 TAKTYKI SENSORYCZNE ZMYSŁY I ICH FORMY JĘZYKOWE Z. KORZENIEWSKI, DODN

2 WSTĘP W bardzo wczesnym dzieciństwie kształtują się w nas (z nie do końca poznanych przyczyn) preferencje do używania któregoś ze zmysłów. W wieku późniejszym zdradza to nieświadome używanie wyrazów i zwrotów językowych specyficznych dla danej modalności sensorycznej. Z. KORZENIEWSKI, DODN

3 ZMYSŁY I ICH FORMY JĘZYKOWE WzrokowiecKinestetykSłuchowiec Nie widzę w tym głębszego sensu To, co mówisz nie dociera do mnie To nie brzmi wyraźnie Chcę ci pokazać coś ciekawego Chcę, żebyś poczuł, że warto skupić na tym uwagę. Posłuchaj, co chcę ci powiedzieć. Pokaż mi swoją obecną sytuację. Wprowadź mnie bliżej w swoją sytuację. Powiedz mi coś więcej na temat swojej sytuacji. To wygląda na znakomity pomysł. Czuję, że to dobry pomysł. To brzmi świetnie. Czy widzisz, co ci chcę pokazać? Czy do ciebie to dociera? Czy to brzmi dla ciebie przekonująco? Z. KORZENIEWSKI, DODN

4 KOMENTARZ Niby to samo, ale brzmi różnie – prawda? Używając jednego ze zmysłów jako wiodącego, nieświadomie akceptujemy przede wszystkim tych, którzy mają takie same preferencje, a odrzucamy … Jeżeli zatem chcemy się z kimś dogadać, musimy najpierw ustalić formę nadania informacji. Z. KORZENIEWSKI, DODN

5 WW AW A K AK WK Strona prawa Strona lewa WW - Wizualne wspomnienie: przywoływanie obrazów z przeszłości. WK - Wizualna kreacja: wyobrażenie sobie obrazów nigdy nie widzianych lub rzutowanie rzeczy w przyszłość. AW - Wspomnienie słuchowe: przypomnienie sobie dźwięków lub słów słyszanych w przeszłości. AK - Konstruowanie słuchowe: wyobrażanie sobie dźwięków lub słów nigdy przedtem niesłyszanych, tworzenie dźwięków lub zwrotów w nowy sposób. A - Dialog wewnętrzny: odczuwanie emocji, wrażeń dotykowych. K - Wrażenia kinestetyczne: odczuwanie emocji, wrażeń dotykowych.

6 CECHY ZACHOWAŃ OSÓB O RÓŻNYCH PREFERENCJACH Kopalnią wiedzy są nie tylko używane zwroty językowe – są nią także ruchy oczu, kolor skóry i sposób oddychania. Z. KORZENIEWSKI, DODN

7 WzrokowiecSłuchowiecKinestetyk Ruchy oczu góra – lewo; góra - prawo poziomo – lewo; poziomo – prawo; dół - lewo dół – prawo; Pozycja głowyDo góry prosto przechylona na lewo; zwrócona jednym uchem w stronę mówiącego na dół; przechylona na prawo Oddech wysoki; piersiowy równomierny; głębokibrzuszny Tempo mówienia szybko; rytmicznie równomierne; dłuższe przerwywolno Ton głosuwysokimelodyjnyniski Kolor skóryjasnynormalnyrumieńce Z. KORZENIEWSKI, DODN

8 WAŻNE Konsekwentnie zatem staraj się rozpoznawać, jakich zwrotów używa najczęściej Twój partner, Twoi podwładni, Twoje otoczenie i naucz się rozmawiać z nimi ich własnym językiem. Rozpoznaj również inne cechy. Określ jakimi są typami - kinestetykiem, słuchowcem czy wzrokowcem – i dostosuj swój styl do ich zachowania. Z. KORZENIEWSKI, DODN

9 ZAPAMIĘTAJ! Na górze są wspomnienia i konstrukcje wizualne, ale między innymi także marzenia i idee. Przypomnij sobie, kiedy najlepiej się marzy lub tworzy nowe idee: łąka, relaks i patrzenie na obłoki. Stąd prawdopodobnie wzięło się powiedzenie o „bujaniu w obłokach” Z. KORZENIEWSKI, DODN

10 ZAPAMIĘTAJ! Po bokach głowy (wysokość uszu) są wspomnienia i konstrukcje audialne (słuchowe). Kiedy chcemy coś lepiej słyszeć „nadstawiamy uszy” Ale wtedy „nie widzimy” i „nie czujemy” lub widzimy i czujemy gorzej. Z. KORZENIEWSKI, DODN

11 ZAPAMIĘTAJ! Na dole są uczucia i dialog wewnętrzny. Człowiek zatopiony w swoich emocjach, np. przeżywający smutek lub gadający ze sobą – patrzy w dół. Trudno mu wtedy nawiązać kontakt intelektualny i odpowiadać na konkretne pytania testujące jego wiedzę. Kiedy chcielibyśmy, aby odpowiedział na jakieś pytanie, należy „podnieść” jego wzrok. Z. KORZENIEWSKI, DODN

12 PATRZ, SŁUCHAJ LUB CZUJ! Najłatwiej jednak rozpoznawalnym sygnałem są słowa użyte do przekazania określonej myśli. Wszystkie z trzech podanych na kolejnych slajdach zdań mają to samo znaczenie, lecz w każdym z nich użyte zostało inne słownictwo. Z. KORZENIEWSKI, DODN

13 Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI WZROKOWEJ „Nie widzę powodu tego całego zamieszania, wszystko wygląda na bardzo proste”. Z. KORZENIEWSKI, DODN

14 Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI SŁUCHOWEJ „Z tego co słyszę, to mamy tu dużo hałasu o nic. Powiedziałbym, że wszystko to jest bardzo proste”. Z. KORZENIEWSKI, DODN

15 Z ZAKRESU SYSTEMU REPREZENTACJI KINESTETYCZNEJ „Nie wiem, dlaczego się wszyscy tak denerwują. W moim odczuciu, cała sprawa jest bardzo prosta”. Z. KORZENIEWSKI, DODN

16 PRZYKŁADY ROZMÓW POMIĘDZY DWOMA RODZAJAMI ZACHOWAŃ Kiedy systemy reprezentacji kolidują ze sobą: A: Czy przejrzałeś dokumenty, które ci dałem? B: Nie, cały dzień byłem pochłonięty innymi sprawami. A: To znaczy, że nawet do nich nie zajrzałeś? B: Nie powiedziałeś mi, że trzeba się do nich zabrać od razu. A: No więc trzeba! To kiedy zobaczę, że coś w tej sprawie się dzieje? Z. KORZENIEWSKI, DODN

17 PRZYKŁADY ROZMÓW POMIĘDZY DWOMA RODZAJAMI ZACHOWAŃ „ Wspólny język” C: Czy przejrzałeś dokumenty, które ci dałem? D: Jeszcze nie. Na pewno widziałeś, że cały dzień byłem bardzo zajęty. C: Więc nie miałeś okazji na nie rzucić okiem? D: Niestety nie – ale teraz, gdy moje biurko jest już czyste, poświęcę im całą uwagę. C: To świetnie! Kiedy zobaczę twój. Z. KORZENIEWSKI, DODN

18 CIEKAWE - JAK WYGLĄDA, BRZMI I JAKI JEST W DOTYKU SUKCES? Ponieważ każda osoba przywiązuje inną wagę do trzech systemów reprezentacji i może preferować różne systemy w różnych sytuacjach, przy wyznaczaniu swoich celów musimy brać pod uwagę wszystkie trzy stany zmysłowe, tak, by wyznaczony cel miał dla nas znaczenie osobiste. Z. KORZENIEWSKI, DODN

19 „CHCĘ BYĆ BOGATYM” W rzeczywistości wiele nie mówi. Czy chcesz być bogatszy od jakiejś konkretnej osoby, bogatszy niż w chwili obecnej, czy coś zbliżonego?! Jeśli zamienimy to niesprecyzowane pragnienie w „dobrze sformułowany cel”, stanie się on dużo bardziej wyraźny, a tym samym łatwiejszy do osiągnięcia. Z. KORZENIEWSKI, DODN

20 CHCĘ BYĆ BOGATYM I UZNAM, ŻE JESTEM BOGATY, KIEDY: usłyszę, jak ludzie wokół mnie rozmawiają o mojej pięknej posiadłości, moich eleganckich ubraniach i moim super samochodzie; zobaczę, że moje saldo na rachunku bankowym przekracza … milionów złotych; poczuję się zrelaksowany, swobodny i na zawsze wolny od nacisków. Z. KORZENIEWSKI, DODN

21 W prezentacji wykorzystano książkę Ryszarda Gąsierkiewicza „ Metody NLP. Metody skutecznej techniki osiągania sukcesu” oraz książkę Andrewa Bradbury „ NLP. Wpływ na siebie i innych oraz publikację CODN „Jak uczyć uczniów uczenia się” Małgorzaty Taraszkiewicz. Z. KORZENIEWSKI, DODN


Pobierz ppt "TAKTYKI SENSORYCZNE ZMYSŁY I ICH FORMY JĘZYKOWE Z. KORZENIEWSKI, DODN."

Podobne prezentacje


Reklamy Google