Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bankowość elektroniczna. O czym dzisiaj? Co to jest bankowość elektroniczna? rozwój IT w bankowości usługi e-banking –bankowość internetowa i wirtualna.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bankowość elektroniczna. O czym dzisiaj? Co to jest bankowość elektroniczna? rozwój IT w bankowości usługi e-banking –bankowość internetowa i wirtualna."— Zapis prezentacji:

1 Bankowość elektroniczna

2 O czym dzisiaj? Co to jest bankowość elektroniczna? rozwój IT w bankowości usługi e-banking –bankowość internetowa i wirtualna –bankowość telefoniczna –bankowość terminalowa kanały w e-banking rozwój e-banking

3 Czym jest bankowość elektroniczna? różne definicje w zależności od zakresu i szczegółowości zestaw środków teleinformatycznych umożliwiających zdalny dostęp do rachunku bankowego

4 Czym jest bankowość elektroniczna? funkcjonowanie systemów: wykorzystujących IT do obsługi transakcji klientów obsługi płatności bezgotówkowych dokonywanych przy wykorzystaniu kart płatniczych obsługujące automaty bankowe działające on-line –bankowość internetowa –bankowość wirtualna

5 Jak najogólniej działa? Źródło: M. Adamczyk, Niechciany e-banking?: Rewolucja w zawieszeniu, PCkurier, 1998, nr22

6 Podstawowe systemy e-banking systemy off-line –transakcje masowe –duzi użytkownicy instytucjonalni systemy on-line –konta internetowe –użytkownik indywidualny lub mikrofirma off-line - stare, ale jare

7 Rozwój e-banking podstawa - technologia EDI Poczta PrzetwarzanieWydruk Interpretacja Ręczne wprowadzanie Przetwarzanie Sieć telekom. Generowanie komunikatów Przetwarzanie SEPDdrukarka/klawiaturapojazd SEPD podsystem EDI moduł telekom.

8 Fazy wprowadzania IT do sektora bankowego (wg Świecka, s. 11)

9 Wpływ IT na bankowość dystrybucja stacjonarna - brick and mortar dystrybucja wyłącznie elektroniczna - clicks only dystrybucja wielokanałowa - bricks and cliks przyszłość - integracja usług finansowych

10 Modele dystrybucji usług bankowych - tendencje przeszłość teraźniejszośćprzyszłość dystrybucja stacjonarna dystrybucja wielo- kanałowa dystrybucja elektroniczna

11 Internet w bankowości globalny zasięg działania szybkość multimedia brak ograniczeń czasowych elastyczność działania niski koszt

12 Usługi e-banking Bankowość internetowa

13 Formy zastosowania Internetu w bankowości punkt informacyjny punkt kontaktu punkt sprzedaży ETAP I - PREZENTACJA BANKU informacja o banku oferta banku ETAP I - PREZENTACJA BANKU informacja o banku oferta banku ETAP II - INTERAKCJA BANKU Z KLIENTEM sprawdzenie stanu konta przegląd historii operacji na koncie pobieranie wniosków w formie elektronicznej wykorzystanie a w kontaktach ETAP II - INTERAKCJA BANKU Z KLIENTEM sprawdzenie stanu konta przegląd historii operacji na koncie pobieranie wniosków w formie elektronicznej wykorzystanie a w kontaktach ETAP I - SPRZEDAŻ USŁUG PRZEZ INTERNET dokonywanie przelewów zaciąganie kredytów zakładanie i likwidowanie lokat ETAP I - SPRZEDAŻ USŁUG PRZEZ INTERNET dokonywanie przelewów zaciąganie kredytów zakładanie i likwidowanie lokat

14 Modele banków w bankowości internetowej bank wirtualny –np. mBank detaliczny oddział BRE Banku SA) –pierwszy - First Network Bank w USA –różne kanały elektroniczne –limit operacji dostęp elektroniczny do banku tradycyjnego –rozszerzenie usług tradycyjnego banku o konto internetowe niezależne oddziały wirtualne –stadium przejściowe

15 Formy działalności pasywna –przeglądanie informacji –należy obecnie do rzadkości półaktywna –operacje uprzednio zdefiniowane aktywna –aktywne działanie w ramach konta

16 Korzyści dla banku zwiększenie wyników finansowych (1,5 USD – 5 centów) promowanie szerokiego asortymentu usług i produktów zbieranie informacji o klientach indywidualizacja oferty możliwość dotarcia do licznej grupy klientów szansa dla nowych banków

17 Średni koszt operacji bankowej w USD (wg Świecka, s. 112)

18 Konto internetowe – korzyści dla klienta możliwość wglądu w aktualny stan ich rachunków bankowych o każdej porze szybsza realizacja zleceń oszczędność czasu i pieniędzy związana z: –koniecznością osobistego odwiedzania oddziału bankowego –koniecznością ręcznego wypełniania dokumentów i zleceń bankowych eliminacja zagrożeń związanych z dokonywaniem transakcji metodami tradycyjnymi oszczędności związane z ograniczeniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego

19 Usługi e-banking Bankowość terminalowa

20 rodzaje bankomaty terminale elektroniczne do akceptowania kart kioski multimedialne istota - wykorzystanie urządzeń do realizacji usług

21 Bankomaty urządzenia samoobsługowe wyposażone w czytniki paska magnetycznego lub mikroprocesora funkcje –wypłata gotówki –wpłata –przelewy –otwieranie i likwidowanie zleceń stałych –zakładanie i likwidowanie lokat –sprawdzanie stanu konta –ładowanie kart telefonii komórkowej –...

22 Podział bankomatów ze względu na funkcje Cash Dispenser (DC) - wyłącznie wpłaty i wypłaty Automated Teller Machine (ATM) - wielofunkcyjny

23 Inny podział bankomatów ze względu na miejsce lokalizacji –wewnętrzne –przyścienne –zewnętrzne ze względu na sposób komunikacji z bankiem –off-line –on-line

24 Ewolucja strategii wprowadzania bankomatów Świecka, s. 27

25 Kierunki rozwoju bankomaty przenośne - HARP (Handy Amounts in Remote Places) bankomaty spersonalizowane bankomaty mówiące

26 Elektroniczne terminale do akceptowania kart kasy fiskalne urządzenie bezzałogowe (biletomaty, dystrybutory paliw) terminale POS (Point of Sales) –standardowe łącza telekomunikacyjne –bezprzewodowe –wirtualne

27 Elektroniczne terminale do akceptowania kart rozliczanie - agencje rozliczeniowe: PolCard Centrum Kart i Czeków Pekao SA Centrum Kart BZ WBK Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService SA (należy do PKO BP SĄ) eCard - transakcje w Internecie centrum rozliczeniowe Citybanku

28 za: Polski e-rynek w liczbach, Internet Standard,

29 Kioski multimedialne służą do realizacji operacji finansowych (bezgotówko- wych) punkt informacyjny zastosowania poza bankowe

30 Kioski multimedialne rodzaje punkty informacyjne (PoI) punkty sprzedaży (PoS)

31 Telenet Forum, Bankowość elektroniczna, lipiec 2003, s. 25

32 Usługi e-banking bankowość telefoniczna

33 Telefon w bankowości pierwsza ze zautomatyzowanych usług oferowanych klientom banków

34 Kanały dostępu - telefon automatycznie –kanał voice-interactive –dyspozycje za pośrednictwem klawiatury –nr poufny lub token –dostępny operator Call Center – centrum elektronicznej obsługi klienta –operator – teleprzewodnik –moduł zintegrowanego systemu CRM

35 Dlaczego klienci korzystają z e-banking? Świecka, s. 20

36 Kanały dostępu – wykorzystywana do kontaktów z bankiem wyciągi z konta marketing nie można zarządzać finansami wyjątek – Inteligo – Money

37 Kanały dostępu - WAP odmiana bankowości internetowej zlecanie różnych operacji dostęp do informacji o np.: –oprocentowaniu –promocjach –kursach walut WML – tryb tekstowy minusy? plusy przyszłość – telefon = karta kredytowa???

38 Kanały dostępu - SMS jeden z popularniejszych kanałów rejestracja telefonu w banku, hasło alternatywa wobec WAP dostęp do informacji subskrybowanych

39 Preferowany czas wykonywania operacji bankowych

40 Rozwój e-banking

41 Ilu klientów e-banków w stosunku do liczby internautów? Żródło: T. Kulisiewicz, Firmy zaakceptowały e-bankowość, Teleinfo 2005, nr 4, s. 21 oraz obliczenia własne

42 Liczba kont internetowych w Polsce w 2004 wg banków

43 Czas zmian w bankowości internetowej w Polsce dostęp przez Internet w PBK od boom e- bankowości w Polsce skromne strony = serwisy koniec ery gratisów - rozpieszczanie okazało się kłopotliwe ciągle brak poczucia bezpieczeństwa

44 Rada Bankowości Elektronicznej 14 maja 1998 r.

45 Ile jest w Polsce kart płatniczych? badania Monitor Kart Płatniczych, przeprowadzonego w listopadzie 2004 roku

46 Literatura M. Norris, S. West, e-biznes, WKŁ, Warszawa 2001, r. 4, 5 B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2002, r. 5, 7 B. Świecka, Bankowość elektroniczna, Ce3DeWu.pl, Warszawa 2004, r. 1 T. Kulisiewicz, Firmy zaakceptowały e-bankowość, Teleinfo 2005, nr 4 Karty płatnicze w Polsce, e-gospodarka.pl, (e) M. Adamczyk, Niechciany e-banking?: Rewolucja w zawieszeniu, PCkurier, 1998, nr22 (e) D. Dżega, Koniec ery gratisów, Internet, 2005/1 (bibl.)


Pobierz ppt "Bankowość elektroniczna. O czym dzisiaj? Co to jest bankowość elektroniczna? rozwój IT w bankowości usługi e-banking –bankowość internetowa i wirtualna."

Podobne prezentacje


Reklamy Google