Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Spotkanie z rodzicami pt. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem? Jak skutecznie wspierać własne dziecko?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Spotkanie z rodzicami pt. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem? Jak skutecznie wspierać własne dziecko?"— Zapis prezentacji:

1 Spotkanie z rodzicami pt. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem? Jak skutecznie wspierać własne dziecko?

2 Okres dojrzewania Wiek dojrzewania to okres życia związany z wieloma zagrożeniami. Okres trudny, określany często wiekiem burzy i naporu zwykle zaczyna się u dziewcząt między 10 a 16 rokiem życia, a u chłopców między 10 a 17 rokiem życia. Okres dojrzewania trwa kilka lat. Wiek dojrzewania to okres życia związany z wieloma zagrożeniami. Okres trudny, określany często wiekiem burzy i naporu zwykle zaczyna się u dziewcząt między 10 a 16 rokiem życia, a u chłopców między 10 a 17 rokiem życia. Okres dojrzewania trwa kilka lat.

3 Zmiany w organizmie Podstawą zmian jest działanie gruczołów dokrewnych, które wydzielają do krwi hormony, wpływające na przemianę materii. Następuje rozwój układu: płciowego, kostnego, ruchowego, mięśniowego i nerwowego. Tym zmianom towarzyszy silny rozwój w sferze psychicznej, umysłowej, procesach woli, pamięci, zainteresowań i światopoglądzie

4 Co powodują te zmiany? Dzieci bywają: uparte, kapryśne, niecierpliwe, samowolne, zbuntowane. Dziewczęta mogą być: przeczulone, wrażliwe, poszukujące samotności, smutne, pozornie leniwe i przygnębione. Chłopcy mogą być: aroganccy, szorstcy, zbuntowani. Relacje w rodzinie: ulegają rozluźnieniu, dzici obserwują dorosłych, oceniają ich wady oraz niekonsekwencję postępowania, dążą do usamodzielniania

5 Choroby okresu dojrzewania Anemia, Anemia, Reumatyzm Reumatyzm Jak wzmocnić organizm dziecka: Pożywienie bogate w białko, sole mineralne, witaminy Pożywienie bogate w białko, sole mineralne, witaminy Duże ilości snu Duże ilości snu Ruch na świeżym powietrzu Ruch na świeżym powietrzu

6 Podstawowe błędy wychowawcze Zbytnia troskliwość, chronienie dziecka od wysiłku i trudu Zbytnia troskliwość, chronienie dziecka od wysiłku i trudu Nadmierny liberalizm, tzn. pozwolenie dziecku na wszystko i nie interesowanie się jego życiem Nadmierny liberalizm, tzn. pozwolenie dziecku na wszystko i nie interesowanie się jego życiem Nadmierna surowość, ostry rygor i dyscyplina Nadmierna surowość, ostry rygor i dyscyplina

7 Zalecenia wychowawcze Zorganizować życie domowe z zachowaniem właściwej proporcji pracy i wypoczynku Zorganizować życie domowe z zachowaniem właściwej proporcji pracy i wypoczynku Regularne posiłki, prawidłowa dieta, sen 8 – 9 godzin na dobę Regularne posiłki, prawidłowa dieta, sen 8 – 9 godzin na dobę Odpowiednie warunki do odrabiania lekcji, spokój do pracy Odpowiednie warunki do odrabiania lekcji, spokój do pracy Zapewnić własne terytorium ( nie sprzątać bez zgody dziecka) Zapewnić własne terytorium ( nie sprzątać bez zgody dziecka) Akceptować udział w zajęciach rekreacyjno- sportowych, kołach zainteresowań, organizacjach Akceptować udział w zajęciach rekreacyjno- sportowych, kołach zainteresowań, organizacjach

8 Nie wojować z dzieckiem, nie robić awantur (utrzymać wzajemny szacunek) Nie wojować z dzieckiem, nie robić awantur (utrzymać wzajemny szacunek) Nie narzucać swojej opinii, ale jedynie przekonywać Nie narzucać swojej opinii, ale jedynie przekonywać Postępować zawsze serdecznie, ale konsekwentnie Postępować zawsze serdecznie, ale konsekwentnie Obserwować, czuwać, interesować się dzieckiem, ale bardzo dyskretnie Obserwować, czuwać, interesować się dzieckiem, ale bardzo dyskretnie Zachęcać, chwalić, dyskretnie doradzać, nagradzać (ale nie pieniężnie) Zachęcać, chwalić, dyskretnie doradzać, nagradzać (ale nie pieniężnie) Wszystkie przeżycia dziecka traktować poważnie, nigdy nie śmiać się z jego problemów Wszystkie przeżycia dziecka traktować poważnie, nigdy nie śmiać się z jego problemów Rozmawiać o trudnych sprawach przyjaźni, odpowiedzialności i miłości Rozmawiać o trudnych sprawach przyjaźni, odpowiedzialności i miłości Poprzez szczere rozmowy wyjaśniać dziecku przyczyny jego problemów Poprzez szczere rozmowy wyjaśniać dziecku przyczyny jego problemów

9 Ocena dziecka! Jeśli dziecko czuje się krytykowane, nabiera przekonania o byciu gorszym, usuwa się w milczenie i samotność, nie współzawodniczy w szkole, nie podejmuje ryzyka emocjonalnego, nie broni się lub przeciwnie: staje się agresywne lub wpada w nałogi Jeśli dziecko czuje się krytykowane, nabiera przekonania o byciu gorszym, usuwa się w milczenie i samotność, nie współzawodniczy w szkole, nie podejmuje ryzyka emocjonalnego, nie broni się lub przeciwnie: staje się agresywne lub wpada w nałogi Tak samo może czuć się dziecko, które oceniane jest według kryteriów zawyżonych, którym nie potrafi podołać (dorośli pragną aby dzieci posiadały takie cechy jakie oni sami chcieli by mieć) Tak samo może czuć się dziecko, które oceniane jest według kryteriów zawyżonych, którym nie potrafi podołać (dorośli pragną aby dzieci posiadały takie cechy jakie oni sami chcieli by mieć)

10 Jak wzmocnić poczucie własnej wartości u dziecka Okazywać zainteresowanie jego życiem, znaleźć czas na wspólne rozmowy Okazywać zainteresowanie jego życiem, znaleźć czas na wspólne rozmowy Dać mu możliwość rozwoju zainteresowań, nawiązania przyjaźni, podejmowania decyzji Dać mu możliwość rozwoju zainteresowań, nawiązania przyjaźni, podejmowania decyzji Wzmacniać jego samoocenę Wzmacniać jego samoocenę

11 Vademecum budowania poczucia własnej wartości u dzieci 1. Nie żartuj ze słabych cech dziecka, zwłaszcza z tych, z których żartują inni 2. Chwal dziecko – to wzmocni w nim pozytywne i konstruktywne zachowania 3. Oducz je obwiniania samego siebie – ciągła samokrytyka to zły nawyk, jeśli się powtarza zbadaj przyczyny i pomóż rozwiązać problem 4. Pomóż dziecku równoważyć jego słabości poprzez maksymalne wykorzystanie jego mocnych stron

12 5. Przyglądaj się jego wynikom w nauce i staraj się poznać naturę trudności 6. Wystrzegaj się nadopiekuńczości i uzależnienia dziecka – ucz je odpowiedzialności i daj mu swobodę odpowiednią dla jego wieku 7. Traktuj je z miłością i szacunkiem, nawet wtedy gdy je karcisz 8. Znajdź czas na rozmowę o jego sprawach i bądź wtedy uważny 9. Pozwól mu wyrażać i bronić własnego zdania 10. Nigdy nie porównuj go z rodzeństwem, rówieśnikami ani sobą samym – uznaj jego odmienność

13 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Spotkanie z rodzicami pt. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem? Jak skutecznie wspierać własne dziecko?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google