Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz."— Zapis prezentacji:

1 DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz

2 Przyczyny głębszej niepełnosprawności intelektualnej Genetyczna: zespoły spowodowane przez spowodowane przez szkodliwe geny: stwardnienie guzowate, fenyloketonuria (zaburzenie przemiany aminokwasów, w organizmie brakuje jednego enzymu niezbędnego w przemianie białkowej, nadmiar białka uszkadza mózg powodując głębokie upośledzenie), galaktozemia (wrodzony błąd metaboliczny uniemożliwiający przekształcenie galaktozy w glukozę); maszkaronizm (genetycznie uwarunkowane zaburzenie przemiany mukopolsacharydów)

3 Przyczyny aberracje chromosomalne (zespół Downa, Turnera (charakterystycznie niski wzrost), Klinefeltera (nadmiar chromosomu X w komórkach ciała mężczyzny, mężczyźni ci są bezpłodni, wyglądem przypominają kobiety)

4 Przyczyny egzogenna: spowodowana infekcjami, urazami, zatruciami, które uszkadzają ośrodkowy układ nerwowy (OUN) w okresie płodowym lub po urodzeniu. Najczęściej przyczyna niepełnosprawności głębszej u konkretnego dziecka nie jest dokładnie znana.

5 Charakterystyka Mają trudności z adaptacja do otoczenia Wymagają odpowiednich oddziaływań terapeutycznych W przypadku braku oddziaływań zaburzenia pogłębiają się Często towarzyszy padaczka Kiwanie się w sytuacjach frustrujących i lękotwórczych

6 Kiwanie jako czynność przyjemna, redukująca napięcie Manifestacje psychoz i nerwic – objawy schizofreniczne Zachowania typu autystycznego Znacznie trudniej dzieci się uczą Mniejsza koncentracja Wolne tempo pracy i nauki

7 Zespół Downa Przyczyna: Dodatkowy chromosom występujący w każdej komórce (trisomia) lub w części komórek 95% dzieci z zespołem Downa ma trisomię 21 (zamiast prawidłowej liczby 46 chromosomów w każdej komórce mają 47 – dodatkowy przy parze 21 – tzw pełny zespół Downa 3-4% przypadków dodatkowy chromosom występuje przy innej parze 14 czy 22. w tym przypadku dokonuje się badania rodziców na nosicielstwo tej wady genetycznej. 2-3% przypadków tylko część komórek ma 47 chromosomów, a pozostałe 46

8 Kto może mieć dziecko z zespołem Downa? Właściwie każda para. Kobiety w wieku 35 lat i starsze znacznie częściej niż młodsze Przed 20 r.ż – mniej niż 1 urodzenie na r. ż - mniej niż 1 na 1500 urodzeń r. ż – 1 na urodzeń r. ż – 1 na urodzeń r. ż. – 1 na urodzeń ponad 45 r. ż. 1 na urodzeń średnio 1 dziecko na 600 (inne dane ) urodzeń ma zespół Downa

9 charakterystyczne cechy słabe napięcie mięśni oczy umieszczone nieco wyżej i nieco skośnie małe jasne plamki na tęczówce oka płaska twarz krótka szyja uszy małe niżej położone charakterystyczna linia wzdłuż dłoni

10 Charakterystyka c.d. ręce i palce nieco krótsze małe usta wystający język trudniej je karmić – szczególnie tuż po narodzeniu, należy odpowiednio masować mięśnie twarzy więcej śpią więc należy je budzić na porę karmienia stopy szerokie z krótkimi palcami, znaczna przerwa między dużym palcem a pozostałymi nadmierna giętkość stawów

11 Charakterystyka c.d. dzieci są mniejsze od swych rówieśników rozwój mentalny i fizyczny rozwój jest wolniejszy większość dzieci z zespołem Downa cechuje łagodny lub umiarkowany stopień upośledzenia rozwój motoryczny jest znacznie wolniejszy zaczynają chodzić w wieku miesięcy później niż inne dzieci opóźniony rozwój mowy kondycja zdrowotna tych dzieci jest gorsza

12 Charakterystyka mogą mieć wady rozwojowe i małą odporność wiele z tych dzieci ma wady serca często występują zaburzenia w budowie i funkcjonowaniu układu pokarmowego częściej mają wady wzroku % ma defekty słuchu duże problemy z odżywianiem się

13 Charakterystyka częste wady kręgosłupa częściej zapadają na choroby o podłożu immunologicznym (białaczka, padaczka, bezdech senny, choroby skóry, choroba Alzheimera niektórzy nie potrafią opanować mowy większość wypowiada słowa, ale mają trudności z wypowiadaniem myśli i uczuć bez pomocy i motywowania przez bliskich maja małe szanse na dokonanie zmian w życiu

14 Charakterystyka bywaj sfrustrowani, depresyjni, łatwo się demoralizują mają trudności w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce brak własnego zdania uniemożliwia podejmowanie decyzji brak zaufania, a jeszcze częściej brak krytycyzmu i zbyt wielka ufność ok. 50% kobiety mogą mieć dzieci w ok. 50% przypadków rodzą zdrowe dzieci

15 Charakterystyka mężczyźni bywają niepłodni część dzieci ma lekkie upośledzenie, część umiarkowane i niewielki procent głębokie są tez przypadki chorych o IQ bliskiemu normie

16 Charakterystyka rozwój seksualny dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym wbrew opiniom osoby niepełnosprawne w stopniu głębszym również odczuwają potrzeby seksualne i potrzeby bliskości im większe upośledzenie tym bardziej potrzeba seksualna jest skierowana na siebie niż na partnera masturbacja szczególnie u chłopców jest częstsza im głębsze upośledzenie umysłowe

17 Charakterystyka jest to forma zastępcza, gdyż nie są w stanie zapewnić tej potrzeby w inny sposób – nawiązać kontakty z płcią przeciwną czasem jest to sposób zaspokojenia głodu emocjonalnego, rozładowania napięcia, przemieszczenia emocji niekiedy masturbacja jest formą sprzeciwu wobec dorosłych lub efektem wykorzystywania seksualnego w dzieciństwie

18 Charakterystyka jak reagować: nie zawstydzać, nie krytykować, karać krzyczeć, gdyż praktyka jest nieunikniona, gdyż potrzeba jest i będzie się rozwijać, jeśli potrzeba nie ma szans rozwijać się w normalnych relacjach należy tłumaczyć, że jest to sfera intymna i by robić to w samotności z zachowaniem zasad higieny

19 Charakterystyka w przypadku dziewcząt kontakty seksualne mogą zakończyć się ciążą, a więc ryzykiem urodzenia niepełnosprawnego dziecka. Obowiązek spadnie na rodziców czasem rodzice zezwalają na związki małżeńskie ale z zachowaniem antykoncepcji.

20 Upośledzenie – ofiarą przemocy Często osoby upośledzone umysłowo stają się ofiarami przemocy seksualnej ofiarami gwałtu w Stanach Zjednoczonych było 33% lekko upośledzonych 25% umiarkowanie lub znacznie 10% głęboko (sprawcami gwałtu najczęściej byli krewni lub osoby zaprzyjaźnione z rodziną)

21 Przemoc seksualna c.d. Osoby niepełnosprawne bardzo łatwo zastraszyć są znacznie częściej ofiarami gwałtu niż zdrowi Ich infantylność przyciąga pedofilów Dzieci są ufne, łatwowierne, łatwo nimi sterować Nie potrafią być asertywni i słabo radzą sobie w relacjach komunikacyjnych

22 Jak wygląda życie dorosłe? Póki żyją rodzice mieszkają wraz z nimi Gdy rodziców nie ma mieszka w mieszkaniu rodziców wraz z osobą towarzyszącą (członek rodziny, rodzeństwo, przyjaciel rodziny) Ważne jest formalne uregulowanie praw i obowiązków osoby towarzyszącej, by można było zastąpić ją inną osobą Mieszkają z rodzeństwem – za zgodą ich obojga

23 Jak wygląda życie dorosłe? Hostele- domy na zasadzie rodzin zastępczych Dom wspólnoty Arka – wspólnoty religijne Schronisko dla osób niepełnosprawnych – organizowane przez fundacje Domy pomocy społecznej

24 Gdzie szukać pracy? Trudno im znaleźć zajęcie Jeszcze trudniej wczuć się w ich zainteresowania i potrzeby Istnieją zakłady pracy chronionej Zakłady aktywizacji zawodowej Warsztaty terapii zajęciowej (otrzymują kieszonkowe) Środowiskowe domy samopomocy

25 Gdzie szukać pracy? Robią kartki okolicznościowe Koszyki, pudełka, ozdoby Koperty, notesy, zakładki do książek Szczotki, pudła, zabawki Przedmioty ceramiczne, prace introligatorskie Pracują na komputerze


Pobierz ppt "DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Anna Smusz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google