Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Radio kontra TV. Kiedy rozpoczynam pracę nad nowym projektem, nie myślę o przyszłym odbiorcy. Nie zastanawiam się, o czym zrealizować film, żeby mieć

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Radio kontra TV. Kiedy rozpoczynam pracę nad nowym projektem, nie myślę o przyszłym odbiorcy. Nie zastanawiam się, o czym zrealizować film, żeby mieć"— Zapis prezentacji:

1 Radio kontra TV

2 Kiedy rozpoczynam pracę nad nowym projektem, nie myślę o przyszłym odbiorcy. Nie zastanawiam się, o czym zrealizować film, żeby mieć dużą oglądalność. Zastanawiam się bardziej nad sobą, nad tym, co mnie w tym świecie dziwi, boli. I czy historia, w którą mam zainwestować swoje życie, odsłoni mi jakieś nowe przestrzenie, horyzonty. […] Usiłuję być bezinteresowny i ciekawy świata, jak małe dziecko. Maciej J. Drygas (reżyser filmowy i radiowy, scenarzysta, wykładowca)

3 Dosłowność obrazu zabija tajemnicę. Dokument radiowy – poprzez brak obrazu – pobudza wyobraźnię widza. Klimat dokumentu zależy od samego widza.

4 Sztuka radiowa – budowanie świata dźwiękowymi obrazami. Słuchowisko radiowe = film dla niewidomych

5 Klasyczna zasada obowiązująca w filmach amerykańskich: 2 punkty zwrotne.

6 Muzyka w formach dokumentalnych: Stosować ostrożnie – dzięki niej może coś wybrzmieć, stać się klimatyczne, ale też można zabić autentyzm Używamy ciekawych dźwięków : Jakich? *Śmiech dziecka, tupot kopyt, dźwięk śmigłowca, owacje publiczności

7 Podstawa warsztatu dokumentalisty = spotkanie z człowiekiem Jak? rozmowa to proces rozciągnięty w czasie w najbardziej bezpiecznym miejscu dla bohatera Przygotuj się! można zabrać dodatkowe materiały, np. słuchowisko o PRL – zabrać zdjęcia kolejek do monopolowego na rozmowę 1 spotkanie – przeglądanie albumu zdjęć bohatera

8 A ja nie zadaję dziennikarskich pytań, ja po prostu rozmawiam. Nie trzymam mikrofonu w ręce, stawiam go na statywie. Mikrofon w dłoni, kierowany to na pytanego, to na pytającego, burzy klimat rozmowy. Jest rekwizytem ze świata newsów. O mikrofonie na statywie bardzo szybko się zapomina. Maciej J. Drygas

9 rozmowa najważniejsze pierwsze sekundy – patrz człowiekowi w oczy milczenie - piękne, emocjonalne, wartościowe podążanie za prawdą rozmówcy (nawet gdy kłamie – to też jakaś wartość) zadawaj pytania, które uruchamiają szczegółowe, obrazowe wspomnienia dygresje dowodem prawdy (Hanna Krall) pomysł na otwarcie – pytanie o pierwszy obraz, jaki bohater pamięta ze swojego życia

10 W pracy dokumentalisty każda relacja ze światem jest bezcenna.

11 Media są przerażająco silne, jeden artykuł w gazecie może zabić człowieka lub odebrać mu dobre imię i żadne sądowe sprostowania nie są w stanie tego naprawić. […] żadne słuchowisko, żaden film nie jest wart ludzkiego życia. Maciej J. Drygas

12 reportaż radiowy przekazuj prawdę przedstawianie sytuacji ludzi, w celu wywołania emocji według kategorii estetycznych i dramaturgicznych zamkniętą całość tu autor wyraża swój stosunek do rzeczywistości. opowiadamy historię: *główny bohater - narratorem *narrator trzecioosobowy – reporter

13 wywiad konieczny research – możliwość improwizacji unikamy pytań, na które można odpowiedzieć: tak lub nie. mieć plan a i b wyłapujemy sprzeczności i ciekawostki nie przerywamy rozmówcy głośnym przytakiwaniem (trudności z montażem) zrób zdjęcie!!

14 News: Szybko przekazywana informacja zarówno w radiu jak i telewizji. Teaser: Zawierają informacje o tym, co będzie zawierał w sobie produkt po jego ukończeniu. – zapowiedź audycji, wydarzenia, nowego filmu w kinie.

15 Chcesz poprawić swój film – skróć go. Jerzy Kawalerowicz - reżyser, scenarzysta

16 polecam 8, ,Jak_zrobic_dobry_wywiad.html 8, ,Jak_zrobic_dobry_wywiad.html 2 2

17 Opracowano na podstawie tekstu Macieja J. Drygasa Wyzwolić wyobraźnię [w:] Biblia dziennikarstwa, pod redakcją Andrzeja Skworza i Andrzeja Niziołka, Wyd. ZNAK, Kraków 2012

18


Pobierz ppt "Radio kontra TV. Kiedy rozpoczynam pracę nad nowym projektem, nie myślę o przyszłym odbiorcy. Nie zastanawiam się, o czym zrealizować film, żeby mieć"

Podobne prezentacje


Reklamy Google