Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r."— Zapis prezentacji:

1 Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r.
Podkasty w nauczaniu języka obcego Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r.

2 Internet 2.0 w nauczaniu języków obcych
Podkasty Iwona Moczydłowska, Siedlce 2011 źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007

3 Termin: Podcast + broadcast iPod

4 Podkast Cykliczna audycja internetowa, dostępna zwykle w formacie mp3, przygotowana do subskrybcji i zapisania na dysku użytkownika, z możliwością odtwarzania na komputerze osobistym i/lub urządzeniach przenośnych Najbliższe skojarzenia: audycja radiowa/telewizyjna; różnica – podkasty można słuchać/oglądać w obszarze tematycznym, który jest akurat interesujący i w czasie odpowiednim Forma internetowej publikacji (pliki audio albo wideo) zamieszczonej w internecie, którą każdy może subskrybować albo pobrać. Podkast to także zawartość tej publikacji. Podkasting to przesyłanie przez internet plików audio lub wideo, takich jak programy radiowe lub wideoklipy umożliwiających odbiór dźwięków w telefonach komórkowych lub komputerach osobistych. Esencja podkastingu to tworzenie treści (audio lub wideo) dla odbiorców, którzy chcą słuchać tego, na co mają ochotę, gdzie chcą i jak chcą.

5 Rodzina podcastów podcast vodcast screencast webcast phonecast
Skypecast Vodcast (ang. Video-On-Demand broadCAST) to technologia transmisji nagrań wideo w postaci plików dostępnych w Internecie i katalogowanych w technologii RSS. Vodcasty stanowią formę telewizji internetowej, analogicznie do podcastów będących rodzajem audycji radiowych. Ze względu na niewielką różnicę techniczną, vodcast uznaje się czasem za typ podcastu. Inne nazwy vodcast: videocast, vidcast, vcast, videopost, vpost.

6 Różne aspekty podkastów
Czas trwania – od kilkudziesięciu sekund do kilkudziesięciu minut Cel – autentyczne lub edukacyjne Temat – nieograniczony Wymiar – pojedynczy (jeden autor, wielu odbiorców), wielostronny (wielu autorów, wielu odbiorców) Formy – zróżnicowane (zobacz następny slajd)

7 Formy profesjonalne audycje radiowe pokazy i demonstracje porady
nowości, wiadomości ciekawostki wywiady muzyka, dźwięki i odgłosy lekcje językowe wykłady (w tym ilustrowane) audioksiążki pokazy i demonstracje porady instrukcje prezentacje tematyczne przykłady działań i postaw przedstawienia pamiętnik (audioblog, wideo blog) dyskusje

8 Jak zacząć? Zapewnienie warunków technicznych Wyszukanie podkastów
Odsłuchanie Subskrybcja interesujących podkastów

9 Słuchanie podkastów Sprzęt:
- komputer z łączem internetowym, ew. słuchawki procesor 300 MHZ, RAM – 64 MB, karta dźwiękowa, miejsce na dysku 5 GB, złącze USB - przenośny odtwarzacz plików mp3 Oprogramowanie: do odtwarzania mp3 – Windows Media Player, Real Player, Winamp, iTunes do subskrybowania – iTunes, Juice, Doppler, iPodder, Polcaster

10 Wyszukiwanie podkastów
Samodzielne wyszukiwanie, np. za pomocą Google Korzystanie z katalogów podkastów BBC Podcast Directory British Council Learnenglish Podcast Alley Yahoo! Directory Learn Out Loud

11 Interesujące strony Audio Lingua Onestopenglish Schulpodcasting
Radio Willoweb Learning in Hand ELTpodcast Das Abenteuer Lerner Deutsches Verzeichnis

12 Subskrybcja Instalacja czytnika RSS np. Sharp Reader w komputerze
Użycie czytników online np. Google, Bloglines Zainstalowanie podcatchera np. iTunes RSS – Really Simple Syndication; oprogramowanie organizujące informację z Internetu stosownie do potrzeb odbiorcy; pomaga szybko i efektywnie sprawdzić olbrzymie ilości informacji; odnosi się do sposobu czytania stron internetowych; automatycznie pobiera nową zawartość subskrybowanych stron – tytuły w formie listy, które można przejrzeć i ewentualnie wejść w zawartość poprzez hiperłącze; oszczędność czasu Podcatcher wyspecjalizowany program do podkastów; pozwala automatycznie subskrybować i ściągać na dysk komputera wybrane audycje

13 Zastosowanie podkastów w nauczaniu
Uczniowie w roli słuchaczy Autentyczne (wersja dla zaawansowanych uczniów) Edukacyjne (różne poziomy, tematy, formy) Obowiązkowa praca na lekcji lub w domu Zadanie dla chętnych: nauczyciel zachęca uczniów do dokonania wyboru interesującego podkastu i słuchania w wolnym czasie

14 Zadania dla uczniów Znajdź istotny szczegół
Słuchaj i zapisuj słowo po słowie (tradycyjne dyktando); porównaj z transkrypcją Odpowiedz na pytania szczegółowe (listening for details) Gdzie to jest, Jaka jest pogoda, itp. (listening for gist) Jaki jest główny pomysł/idea (listening for main idea) Jaka jest atmosfera, klimat Zrób notatki, a następnie na ich podstawie odtwórz dialog/historię Napisz streszczenie Zrób szkic historii/dialogu Uzupełnij luki Zrób luki w tekście dla kolegi Przetłumacz fragment nagrania na język ojczysty, następnie dokonaj z powrotem tłumaczenia na język nagrania; porównaj z transkrypcją Słuchając jednocześnie powtarzaj lub odczytuj transkrypcję

15 Tworzenie podkastów Sprzęt: mikrofon
Oprogramowanie: program do nagrywania np. Audacity Miejsce publikacji: freehostwebs.com LoudBlog

16 Zastosowanie podkastów w nauczaniu
Uczniowie w roli autorów Pojedynczy podkast (one-off podcast) Regularna seria podkastów Uczniowie produkują, a następnie umieszczają w Internecie

17 Zadania dla uczniów Temat Czas trwania Poziom językowy Forma pracy
Rodzaj Informacje personalne 1-3 minuty początkujący indywidualny jednorazowy Opinie na określony temat początkujący + seria Opis (np. zwyczaje narodowe, wakacje) 5 minut + średniozaawansowany + małe grupy jednorazowy/ seria Opowiadanie dowcipów/ anegdot źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007

18 Dobór podkastów Tematyka Słownictwo Gramatyka Idiomy i Slang
Język Biznesu Wiadomości Limeryki, żarty, anegdoty Piosenki Poezja źr.:http://edseminars.apple.com/seminars/eventfiles/45/podcasting.jpg

19 Dobór podkastów Zwróć uwagę na:
Istotny dla ucznia temat – podtrzymuje uwagę, wzmacnia motywację Autentyczny język i kontekst – odzwierciedlenie realnego świata Przydatność Możliwość zastosowania w życiu, poza szkołą Relevance, transferability

20 Metodyka podkastów Konieczne jest określenie celu słuchania
Podkasty to nie tylko listening Ćwiczenie może uwzględniać więcej niż jedną sprawność Materiały towarzyszące: karty pracy, komentarze kulturowe, transkrypcja Konkretne polecenia (np. słuchając czytaj głośno transkrypcję nagrania; nagraj tekst, następnie wyślij do nauczyciela)

21 Podkasty na lekcji – etap I
Praca nauczyciela przed lekcją: 1. Założenie strony dla projektu na specjalnej stronie podkastingowej, np. 2. Napisanie wprowadzenia do projektu – zadanie dla uczniów (krótki tekst, zdjęcie - ew. zadanie w postaci pliku dźwiękowego – i przykład). 3. Warunki konieczne: komputer połączony z Internetem, mikrofon i słuchawki Czas: 30 minut

22 Podkasty na lekcji – etap II
Praca uczniów na lekcji: W parach lub indywidualnie uczniowie: Przygotowują krótki tekst odnoszący się do polecenia nauczyciela Zapisują tekst Robią próbę – czytają tekst Nagrywają tekst Sprawdzają jakość Publikują nagranie na stronie Miejsce: pracownia komputerowa Czas trwania: minut

23 Podkasty na lekcji – etap III
Praca uczniów na lekcji: Wysłuchanie podkastów wykonanych przez uczniów Każdy uczeń słucha wszystkich podkastów Robi notatki W małych grupach porównywanie rezultatów Pracownia komputerowa Czas trwania: minut

24 Podkasty na lekcji – etap IV
Po wprowadzeniu uczniów do podcastingu (etap I-III) - regularna produkcja podkastów na tematy związane z programem nauczania Może być to jedna z form pracy domowej Coraz większa wprawa, mniej czasu potrzebne do tworzenia nagrań Pracownia komputerowa lub praca w domu Czas trwania: 3-4 kolejne lekcje źr.: G.Dudeney, N. Hockly, How to teach English with technology, Pearson Longman 2007


Pobierz ppt "Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google