Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W4. Zarządzanie jakością Prof Stefan Markowski WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie Maj 2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W4. Zarządzanie jakością Prof Stefan Markowski WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie Maj 2015."— Zapis prezentacji:

1 W4. Zarządzanie jakością Prof Stefan Markowski WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie Maj 2015

2  Cechy i jakośc produktu  Cechy i jakośc produktu: Optymalizacja niezawodności produktu  Projektowanie produktu  Badanie zdolnosci procesu produkcyjnego  Doskonalenie jakości procesów produkcyjnych: TQM Literatura ◦ Pajak r. 3 ◦ Stevenson W. J. Operations Management, International Student Edition with Global Readings, 9 th edition, McGraw-Hill Irwin, Boston, 2007 ◦ Kilka ilustracji w tym wykładzie pochodzi z książki Edwarda Pająka, Zarządzanie produkcją, PWN 2006 (odnośnik: Pająk, rys. xx)

3  Klient/uzytkownik produktu ma potrzeby i wymagania a produkt ma funkcjonalnosc (funkcje), ktora powinna odpowiadac na te wymagania ◦ Funkcje podstawowe odpowiadaja na podstawowe wymagania uzytkownika ◦ Funkcje dodatkowe/podrzedne spelniaja rowniez inne, nie- krytyczne wymagania ◦ Funkcje zbedne – niepotrzebne piate kolo u wozu  Analiza wartosci i kosztu (cost-benefit analysis) polega na wyliczaniu jaka wartosc klient przypisuje wymaganej funkcji produktu i jaka wartosc moze lub moglby przypisac dodatkowej oferowanej funkcji oraz ile kosztuje wyprodukowanie tego aspektu funkcjonalnosci produktu

4 Kano Model  Klasyfikacja cech produktu opracowana przez Dr N. Kano, japonskiego “guru” jakosci (re: Kano Model in Stevenson, op. cit.; ): ◦ Jakosci podstawowe/niezbedne (essential features) – podstawowy model produktu ◦ Jakosci zwiazane z funkcjonalna sprawnoscia (performance features) – model podrasowany ◦ Jakosci wyrozniajace /ekscytujace uzytkownikow (winning features) – model wyczynowy  Wybory kombinacji cech produktu do produkcji wymagaja oceny roznych mozliwych produktow ze wzgledu na takie kryteria jak te powyzej  Ponizsze listy pokazuja cechy, ktore moznaby bylo uwzglednic

5  Funkcja dzialanie (funkcje podstawowe, dotatkowe, itd)  Wlasnosci funkcjonalne (np, moc, predkosc, masa)  Wlasnosci eksploatacyjne (latwosc ekspolatacji)  Cechy ergonomiczne (latwosc uzytkowania)  Wlasnosci dystrybucyjne (latwosc dystrybucji)  Cechy estetyczne  Wlasnosci transportowe (latwosc transportu)  Cechy dostawcze (latwosc dostaw)  Cechy prawne  Wlasnosci produkcyjne/wytworcze (latwosc produkcji)  Wlasnosci konstrukcyjne (latwosc konstrukcji)  Wlasnosci ekonomiczne (koszt, wartosc uzytkowa, cena)  Wlasnosci likwidacyjne (latwosc zbytu)

6 Produkt/OpisPrzyklad Stopien inowacyjnosci produktu Mala modyfikacjaMale zmiany istniejacych modelii aut Duza modyfikacjaNowe modele samochodow Radykalna zmianaSamosterowalny samochod bez kierowcy Wspolzaleznosc produktow Produkty platformyi-phone, na nich pracuja inne produkty Produkty dzialajace na platformach Aplikacje pracujace na i-phone Wielkosc produkcji Produkty na zamowienieProjekt domu zamowiony u architekta Produkty specjalistyczneModel samochodu McLaren Produkty masoweTelefon komorkowy

7 Produkt/OpisPrzyklad Trwalosc Produkty jednorazowego uzytku Papierowy kubek Produkty trwaleLodowka Kompleksowosc Produkty prosteZyletka Produkty zlozoneSamochod Produkty bardzo zlozoneLotniskowiec Wielkosc produkcji Produkty materialneButy UslugiObciecie wlosow Uslugi intelektualnePraca autorska

8 Quality function deployment (house of quality) Zrodlo: Stevenson (2007), Figure 4.4; p. 151 Wymagania uzytkownika wagi Parametry techniczne Ocena techniczna Opcji produktu Ocena konkurencyjnosci Wymagania techniczne

9 Funkcja CechyABCESumaWagaKolejnosc Produkt I II III IV Suma66/6= 1 Zrodlo: Pajak, tab 3.4

10  Jakosc to stopien w jakim podstawowe wymagania uzytkownika sa zaspakajane przez funkcjonalne cechy produktu, w tym niezawodnosci produktu (jego zdolnosc wykonywania zaprojektowanych funkcji przez okreslony czas)  Ale jakosc to rowniez filozofia produkcyjna: kultura jakosci  Totalne Zarzadzanie Jakoscia (Total Quality Management – TQM) jest odzwierciedleniem tej filozofii  Ale jakosc kosztuje – pytanie jaki stopien jakosci jest oplacalny? Nic nie jest doskonale, czyli jaki stopien doskonalosci jest warty kosztu jego osiagnecia?  Zalozeniem TQM jest to, ze jakosc procesu produkcyjnego obniza koszty bo obniza koszt kontroli jakosci na koncu procesu wytworczego i dalszy koszt eksploatacji

11 Koszt jednostkowy produktu Wartosc uzytkowa produktu Cechy produktu Wartosc poczatkowo narasta szybko a potem wolno, a koszt rosnie szybko asymptotycznie (do linii przerywanej max koszt) Podobnie jakosc produktu i koszt uzyskania jakosci

12 Żródło: Pająk, Rys 3.19

13 Żródło: Pająk, Rys 3.35

14 Krzywa wannowa niezawodnosci produktu Intensywnosc uszkodzen (%) Czas

15  Niezawodnosc systemu (produkcyjnego) czy produktu to utrzymanie zamierzonej jakosci systemu/produktu przez okreslony czas  Zaden system lub produkt nie jest niezawodny na zawsze i jego “zawodnosc” rosnie z czasem (niezawodnosc maleje)  Norma ISO serii 9000 oznacza, ze jakosc produktu testowanego miesci sie w ramach okreslonej tolerancji wykonania (ale nie, ze wymagana tolerancja jest wystarczajaca)  Obliczanie niezawodnosci skomplikowanych, wielo- czesciowych produktow wymaga uzycia rachunku prawdopodobienstwa i nie daje jednoznacznych wynikow. Trzeba poznac strukture systemu z punktu widzenia utraty funkcjonalnosci co nie jest ani latwe ani jednoznaczne  Jesli niektore elementy zawodza to co to oznacza dla niezawodnosci calego systemu, z czym mozna zyc a z czym nie?

16  Problem optymalizacji niezawodnosci systemu polega na unikaniu katastrofalnych uszkodzen, ktore sa nie do przyjecia i minimalizacji innych uszkodzen jesli korzysc z poprawy jakosci systemu przewyzsza koszt  Dwa ogolne podejscia: ◦ Analiza uszkodzen od gory (Fault Three Analysis - FTA) ◦ Analiza uszkodzen od podstaw (Failure Mode, Effect and Criticality Analysis - FMECA)  FTA poszukuje przyczyn katastrofalnych uszkodzen np, dlaczego kolo samolotu nie otwiera sie przy ladowaniu, jakie sciezki uszkodzen czesci prowadza do takiego rezultatu (sciezka od gory do dolu i z powrotem)

17  FMECA pokazuje jak lokalne uszkodzenie elementu systemu wplywa na wieksze elementy ktorych ten element jest czescia i na caly system: sciezka od dolu do gory  FMECA jest bardzo kosztowna i stosuje sie ja wtedy gdy rezultat uzasadnia koszt, np, mozna odkryc przyczyny katastrofalnych uszkodzen elementow systemu zanim beda widoczne i spowoduja seryjne uszkodzenie innych elementow i calosci systemu  Inne metody szukaja symptomow uszkodzen lub wprowadzaja limity uzytecznego zycia elementu (wymienic po xx godzinach zycia lub uzywania). Taka metoda jest Serwis nastawiony na Niezawodnosc (Reliability-centred Maitenance - RCM)

18 Żródło: Pająk, Tab 3.18

19  Jesli ustalone sa cechy jakie produkt powinien miec i optymalny (akceptowalny) stopien niezawodnosci to mozna rozwazac jak ten produkt wprowadzic do produkcji i kontrolowac proces produkcji aby utrzymac potrzebna jakosc  Rozne mozliwe sekwencje projektowe (re: rysunki ponizej)  Stopnie swobody zmian maleja kiedy projekt produktu zbliza sie do fazy produkcyjnej (rosnie koszt “utopiony”: nie do odzyskania)

20 Żródło: Pająk, Rys 3.2

21 Szeregowe

22 Rownolegle

23 Szeregowo –rownolegle przez rozne firmy

24 Żródło: Pająk, Rys 3.3

25  Filozofia TQM to bezwadliwa produkcja wyrobow, czyli minimum wadliwosci z ciaglym doskonaleniem osiagniec (zasada Deminga re: cykl planowania ponizej)  Z normalnego rozkladu prawdopodobienstwa wiemy, ze w przedziale +-6  znajduje sie wszystkich wartosci zmiennej losowej okreslajacej jakas ceche przedmiotu, a w przedziale +- 3  jest 99.7% prawdopodobienstwa ze wartosc cechy bedzie w tym przedziale. To oznacza 0.3% wadliwosci czyli 3000 wadliwych elementow na milion, tzw. wartosc (wadliwych) parts per million – ppm) jest rowna 3000

26 Żródło: Pająk, Rys 3.39

27 Wskaznik zdolnosci procesu  C p = T/ 6  = (GLT-DLT)/ 6   Gdzie GLT i DLT to gorne i dolne wartosci cechy wyrobu C p = 1 to T= 6  czyli 0.3% szansy, ze wartosc cechy wyrobu przekroczy zakres tolerancji, proces jest ok przy ppm=3000 C p > 1 to T> 6  czyli prawdopodobienstwo, ze wartosc cechy wyrobu przekroczy zakres tolerancji zmniejsza sie – proces jest lepszy niz ppm=3000 C p < 1to T< 6  czyli prawdopodobienstwo, ze wartosc cechy wyrobu przekroczy zakres tolerancji jest wieksze niz 0.3 (ppm=3000) czyli proces trzeba odrzucic/poprawic Wskaznik rozpietosci rozkladu w stosunku do pola tolerancji  f p = 6  /T = 1/C p

28 Żródło: Pająk, Rys 3.38


Pobierz ppt "W4. Zarządzanie jakością Prof Stefan Markowski WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie Maj 2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google