Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych."— Zapis prezentacji:

1

2 OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

3 2 OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: OPERTATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 815[01] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: 8131 Na wesoło

4 3 NA WESOŁO Chciałabym bardzo podjąć pracę. Najlepiej, żeby to było w Legnicy, ale jeżeli będzie w Lubinie… to nie szkodzi. Powrót Facet w roboczym ubraniu, ubrudzony cementem, w autosalonie: – A ile kosztuje Bentley GT coupe? – euro. – Dużo... A na kredyt? Na rok? – euro miesięcznie. – Dużo, kurde... A na dwa lata? – euro miesięcznie. – ………… też niemało... – To może miałby pan ochotę na tańszy samochód? – Ochotę bym miał, ale płyta nam się przewróciła na taki...

5 4 Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że operator urządzeń przemysłu chemicznego: 1.Obsługuje i nadzoruje urządzenia przetwarzające substancje chemiczne i materiały pokrewne (w wyniku obróbki mechanicznej, cieplnej lub działania chemikaliów) w produkty cechujące się wymaganymi właściwościami. 2.Narażony jest na działanie hałasu oraz pracę w środowisku o dużej wilgotności, obniżonej temperaturze, nieprzyjemnym zapachu. 3.Zwykle pracuje 8 godzin dziennie, jednak zdarzają się przypadki, że trzeba pracować dłużej. 4.Często pracuje w systemie zmianowym, a w zakładach produkcyjnych często wymagana jest praca w niedziele i dni świąteczne.

6 5 Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Praca własna…

7 6 Zadania i umiejętności zawodowe Wybrane zadania zawodowe w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego: 1.Obsługa maszyn, urządzeń i sprzętu do przetwarzania surowców i wytwarzania substancji chemicznych. 2.Wytwarzanie produktów i półproduktów chemicznych. 3.Konserwacja maszyn, urządzeń, aparatury i sprzętu do produkcji i przetwórstwa chemicznego.

8 7 Określa podstawowe właściwości substancji chemicznych. Pobiera próbki substancji stałych, ciekłych i gazowych. Posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń. Ocenia poprawność pracy maszyn, aparatów i urządzeń oraz przyrządów pomiarowych. Obsługuje typowe aparaty i urządzenia przemysłu chemicznego, w tym sterowane ręcznie, zmechanizowane, zautomatyzowane i skomputeryzowane. Utrzymuje w dobrym stanie technicznym aparaturę podstawową, urządzenia pomocnicze oraz aparaturę pomiarową wraz z bieżącą konserwacją. Posługuje się instrukcjami, normami. Wykonuje i odczytuje proste rysunki techniczne, odczytuje schematy technologiczne. I wiele innych… Praca własna… Uwaga: W tekstach podanych powyżej dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury. Na wesoło

9 8 NA WESOŁO Powrót Rozmawia dwóch kolegów: – Wiesz, wczoraj znalazłem pracę. – A gdzie? – W przetwórni. – Jako kto? – Jako konserwator. – Konserwator dźwigów? – Nie, ogórków. Rozmawia dwóch kolegów: – Wiesz, wczoraj znalazłem pracę. – A gdzie? – W przetwórni. – Jako kto? – Jako konserwator. – Konserwator dźwigów? – Nie, ogórków. Do bram nieba puka fabrykant broni. Święty Piotr pyta: – Czy zrobiłeś za życia dla ludzi coś złego? – Broń Panie Boże.

10 9 Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego niezbędne są: Nazwa narzędziaOpis kolumna destylacyjna i rektyfikacyjna (półkowa lub wypełniona) sprzęt laboratoryjny i/lub urządzenie przemysłowe, w kształcie pionowej rury (lub walca), w której zachodzi proces destylacji lub rektyfikacji (np. przy oczyszczaniu lub rozdzielaniu substancji produkowanych w danym procesie reaktor ciśnieniowy (tzw. autoklaw) hermetycznie zamknięty, ogrzewany zbiornik służący do przeprowadzania procesów chemicznych mieszalnikaparat składający się ze zbiornika zaopatrzonego w mieszadło, niekiedy w pompę. Stosowany do mieszania ze sobą cieczy, cieczy z substancją stałą lub gazową, a także przeprowadzania niektórych reakcji chemicznych sprężarkamaszyna, której zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu lub wymuszenie jego przepływu kruszarkamaszyna rozdrabniająca wykorzystująca proces kruszenia aparatura kontrolno- pomiarowa (np. termometr, pH-metr, manometr) Narzędzia służące do pomiaruwłaściwości fizykochemicznych (np. temperatury, pH, gęstości, lepkości, palności, toksyczności i wiele innych)

11 10 Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować.

12 11 Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczneTakNie 1Czy dokładność i precyzja to Twoje mocne strony?10 2Czy Twoją mocną stroną jest zręczność rąk i w związku z tym potrafisz sprawnie i szybko wykonywać różne czynności przy ich użyciu? 10 3Czy uważasz się za osobę odporną na stres i przed sprawdzianami potrafisz się nie denerwować? 10 4Czy spostrzegawczość to Twoja mocna strona?10 5Czy lubisz wykonywać obliczenia rachunkowe?10 6Czy lubisz wykonywać zadania wymagające własnej pomysłowości, wyobraźni?10 7Czy możesz o sobie powiedzieć, że masz zainteresowania typowo techniczne?10 8Czy na podstawie obserwacji własnego zachowania uważasz, że jesteś osobą odpowiedzialną i jesteś gotowy do tego, aby odpowiadać za zdrowie i życie innych? 10 9Czy potrafisz i lubisz współpracować z innymi ludźmi?10 10Czy lubisz planować i zarządzać, np. organizować imprezy klasowe?10 Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów:

13 12 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś: Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się z doradcą zawodowym. Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3 Na wesoło

14 13 NA WESOŁO OGŁOSZENIE: Sprzedam elektrohydrotermogumonapawarkę z autoprzyczłapem do turbobulbulatora samojezdnego Powrót Nowy manager zatrudnił się w dużej międzynarodowej firmie. Pierwszego dnia wykręcił wewnętrzny do swojej sekretarki i krzyczy: – Przynieś mi tu kawy, szybko! Z drugiej strony odezwał się gniewny męski głos: – Wybrałeś zły numer! Wiesz z kim rozmawiasz?! – Nie! – Z dyrektorem naczelnym! – A wiesz, z kim Ty rozmawiasz?! – Nie! – No i dobrze!

15 14 Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne i oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

16 15 Lp. Przeciwwskazania zdrowotneTakNie 1Czy masz skłonność do alergii i uczuleń?01 2Czy chorowałeś lub chorujesz na przewlekłe choroby płuc czy też oskrzeli (np. astmę)? 01 3Czy masz poważną wadę wzroku?01 4Czy masz lęk wysokości?01 5Czy masz zaburzenia węchu?01 6Czy cierpisz na wadę słuchu?01 7Czy cierpisz na choroby ograniczające sprawność Twoich rąk? 01 8Czy zdarzają ci się zaburzenia równowagi, omdlenia?01 Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3

17 16 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant TAK, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym. Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3

18 17 Kształcenie w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego 1.Aby pracować w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać dwuletnią zasadniczą szkołę zawodową Po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej – kontynuować naukę w trzyletnim technikum uzupełniającym (np. w zawodzie technika technologii chemicznej), a po uzyskaniu matury – podjąć naukę na uczelni wyższej 2.Co zrobić, aby rozpocząć naukę? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do pracy z substancjami chemicznymi.

19 18 Kształcenie w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego W ramach modułu: 3.1 Fizykochemiczne podstawy chemicznych procesów przemysłowych: posługiwania się podstawowymi pojęciami fizykochemicznymi oraz stosowania reakcji chemicznych w procesach przemysłowych. 3.2 Technika laboratoryjna: wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych i podstawowych analiz chemicznych, badania właściwości fizycznych substancji i stosowania podstawowych procesów chemicznych. 3.3 Techniczne podstawy chemicznych procesów przemysłowych: posługiwania się dokumentacją techniczną, wykonywania pomiarów parametrów procesowych, wykorzystywania maszyn, aparatów i urządzeń przemysłu chemicznego oraz stosowania układów automatyki i sterowania. 3.4 Technologie wytwarzania półproduktów i produktów przemysłu chemicznego: prowadzenia procesów produkcyjnych i wytwarzania podstawowych produktów chemicznych. 3. Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu operatora urządzeń przemysłu chemicznego?

20 19 Kształcenie w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego 4.Z jakich podręczników będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu operatora urządzeń przemysłu chemicznego? Przykładowe: Warych J., Aparatura chemiczna i procesowa, Politechnika warszawska, Molenda J., Chemia w przemyśle: surowce – procesy – produkty, WSiP, Warszawa Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa Wojtkun F., Bukała W., Materiałoznawstwo, WSiP, Warszawa 2004.

21 20 Kształcenie w zawodzie Praca własna… 1.Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół zawodowych, w których możesz podjąć naukę w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: 1)odnaleźć strony szkół zawodowych w Internecie, 2)przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, 3)rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie 4)i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki. Na wesoło

22 21 NA WESOŁO Powrót W warsztacie samochodowym klient siedzi w fotelu i czyta gazetę, a na kanale stoi samochód. Przychodzi mechanik i zabiera się za auto. Po chwili mówi do klienta: – Przydałoby się wymienić świece. – To wymieniaj pan, tylko szybko. No to mechanik czuje, że złapał naiwnego i nawija dalej: – Pasek rozrządu też do wymiany. Klocki i tarcze też. I płyn hamulcowy, i w chłodnicy, i wycieraczki... – Wymieniaj pan, tylko szybciej, bo nie mam czasu. Mechanik skończył, odstawił samochód i mówi: – No, gotowe. Na to klient pokazując na samochód stojący przed warsztatem: – No to bierz się pan teraz za mój. W warsztacie samochodowym klient siedzi w fotelu i czyta gazetę, a na kanale stoi samochód. Przychodzi mechanik i zabiera się za auto. Po chwili mówi do klienta: – Przydałoby się wymienić świece. – To wymieniaj pan, tylko szybko. No to mechanik czuje, że złapał naiwnego i nawija dalej: – Pasek rozrządu też do wymiany. Klocki i tarcze też. I płyn hamulcowy, i w chłodnicy, i wycieraczki... – Wymieniaj pan, tylko szybciej, bo nie mam czasu. Mechanik skończył, odstawił samochód i mówi: – No, gotowe. Na to klient pokazując na samochód stojący przed warsztatem: – No to bierz się pan teraz za mój.

23 22 Rynek pracy Czy wiesz, że: Typowym stanowiskiem pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego jest aparatowy procesów chemicznych w przedsiębiorstwach przemysłu chemicznego, np. w zakładach produkcji nawozów sztucznych, farmaceutycznych, papierniczych, farb i lakierów, destylarniach, cementowniach, rafineriach ropy. Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować operator urządzeń przemysłu chemicznego, są: operator urządzeń do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, laborant. Operator urządzeń przemysłu chemicznego może poszukiwać pracy między innymi w zakładach produkcyjnych przemysłu chemicznego, laboratoriach chemicznych, instytutach badawczych.

24 23 Rynek pracy Praca własna… 1.Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie operatora urządzeń przemysłu chemicznego? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej z operatorami urządzeń chemicznych pracującymi w tym zawodzie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp.Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: Informacje o rynku pracy).

25 24 Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce Polecane publikacje. II. Czasopisma specjalistyczne: 1)Chemia Przemysłowa (http://chemia.e-bmp.pl/index_mag.php, 20 listopada 2009). 2) Przemysł Chemiczny (http://www.sigma-not.pl/zeszyt-2399-przemysl-chemiczny html /, 20 listopada 2009)./

26 25 III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: 1)Olszewski K., Jackowska B., Szymański S., Modułowy program nauczania. Operator urządzeń przemysłu chemicznego 815[01], MEN, Warszawa 2006 (http://www.koweziu.edu.pl/programy/programy.php, 20 listopada 2009). 2) Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu. Operator urządzeń przemysłu chemicznego (http://www.praca.gov.pl/pages/klasyfikacja_zawodow2.php). 3) Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, Warszawa 2005, s )Podstawa programowa kształcenia w zawodzie operator urządzeń przemysłu chemicznego, MEN, Warszawa (http://www.men.gov.pl/images/stories/zawody/zawody_712_06.pdf, 24 listopada 2009). 5)Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe dla zawodu operator urządzeń przemysłu chemicznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2003 (http://www.cke-bip.waw.pl/assets/files/infor_ZAW_ZSZ/operator_urz_%20przem_%20chem.pdf, 17 lipca 2009). Źródła informacji

27 26 Akty prawne: 1.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U Nr 82, poz. 537). 2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. nr 124, poz. 860 z późn. zm.). Źródła informacji

28 27 Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują.


Pobierz ppt "OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google