Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarządzanie projektami
Wykład 7
2
Budżetowanie projektu
3
Zarządzanie kosztami projektu obejmuje:
szacowanie kosztów budżetowanie kosztów kontrola kosztów zarządzanie zakupami
4
1. Szacowanie kosztów działań
polega na określeniu przybliżonej wartości kosztu zasobów koniecznych do zakończenia każdego działania; obejmuje określenie i rozpatrzenie różnych wariantów kształtowania się kosztów
5
Rodzaje kosztów koszty pracy materiałów sprzętu usług infrastruktury
rezerwy
6
Źródła informacji przy szacowaniu kosztów:
wiedza rynkowa komercyjne bazy danych (szczególnie koszty zasobów ludzkich) informacje archiwalne wiedza zespołu projektu doświadczenie
7
Metody szacowania Szacowanie porównawcze Szacowanie oddolne
Szacowanie parametryczne Analiza ofert dostawców
8
Szacowanie porównawcze
polega na wykorzystaniu rzeczywistych kosztów poprzednich, podobnych projektów jako podstawy do oszacowania kosztów bieżącego projektu
9
Szacowanie oddolne polega na szacowaniu kosztów poszczególnych pakietów roboczych lub działań na możliwie najbardziej szczegółowym poziomie i następnie zsumowaniu otrzymanych wielkości
10
Szacowanie parametryczne
jest techniką wykorzystującą statystyczne zależności między danymi archiwalnymi a innymi zmiennymi i pozwalającą oszacować koszty danego działania
11
2. Budżetowanie kosztów polega na zsumowaniu oszacowań kosztów poszczególnych działań lub pakietów roboczych w celu wyznaczenia łącznego planu bazowego kosztów umożliwiającego pomiar wykonania projektu
12
W wyniku budżetowania powstają:
plan bazowy kosztów – etapowany budżet wykorzystywany jako podstawa, względem której mierzy się, monitoruje i kontroluje łączne wykonanie kosztów projektu wymagania dotyczące finansowania projektu – zapotrzebowanie na środki finansowe w poszczególnych okresach (etapach) realizacji projektu
13
3. Zarządzanie zakupami obejmuje procesy nabywania lub pozyskiwania wyrobów, usług lub rezultatów spoza zespołu projektowego, niezbędnych do wykonania prac
14
Czynności w zakresie zarządzania zakupami
planowanie zakupów – co i kiedy trzeba kupić – a także decyzje typu „make or buy” zbieranie odpowiedzi dostawców – zbieranie informacji rynkowych, ofert cenowych lub przetargowych
15
wybór dostawców – najważniejsze są kryteria: koszt (cena, upusty i warunki płatności), czas, jakość, parametry techniczne, wiarygodność dostawcy, usługi dodatkowe (transport, magazynowanie, konfekcjonowanie, itd.) administrowanie kontraktami z dostawcami zamknięcie kontraktów
16
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.