Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

MODUŁ 1 CZAS NA ZMIANY TIK w dydaktyce języka obcego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "MODUŁ 1 CZAS NA ZMIANY TIK w dydaktyce języka obcego."— Zapis prezentacji:

1 MODUŁ 1 CZAS NA ZMIANY TIK w dydaktyce języka obcego

2 Internet jest narzędziem o wielkim potencjale, ale w praktyce jego efektywność zależy w dużej mierze od tego jak jest ono wykorzystywane przez nauczyciela oraz uczniów. Wymagania sprzętowe: co najmniej jeden komputer na dwóch-trzech uczniów, ale wystarczy jeden + projektor. Wystarczające minimum oprogramowania: przeglądarka internetowa i poczta elektroniczna. Wyższy stopień wtajemniczenia: programy umożliwiające konferencje on-line, tworzenie stron internetowych, obróbkę grafiki, etc. Organizacja lekcji: faza wstępna i końcowa – bez komputera; środkowa - on-line; Jak można wykorzystać Internet w nauczaniu języka

3 Zasady wykorzystania Internetu w nauczaniu języka Najważniejsza zasada, to polegać na swoich umiejętnościach pedagogicznych w planowaniu lekcji z wykorzystaniem Internetu. Ale także: być przygotowanym; uzbroić się w cierpliwość; być zorganizowanym; poszukiwać nowych dróg i rozwiązań; być krytycznym; być chętnym do współpracy; być realistą.

4

5

6 Web 2.0 zmieniła przeciętnego internetowego surfera z biernego konsumenta w aktywnego uczestnika. Stopień czynnego zaangażowania jest zróżnicowany, od wypowiedzi i ocen na forach i blogach do tworzenia twórczych wspólnot uczących się. Web 2.0 to dzielenie się pomysłami i opiniami. To powszechnie dostępne źródło aplikacji i narzędzi dla każdego. To wreszcie platforma wymiany. Web 2.0 wspiera inicjatywę czynnego i twórczego uczestnictwa uczących się w procesie dydaktycznym. Narzędzia współpracy czynią proces uczenia się jawnym, co powoduje przesunięcie środka ciężkości z produktu na proces. Nauczyciel przestaje być dostawcą wiedzy, zostaje przewodnikiem wskazującym uczniom kierunek na drodze przyswajania umiejętności i rozumienia otaczającego świata. Creative Learning Communities Czym jest technologia Web 2.0

7 Web 1.0 is one-wayWeb 2.0 is two-way Web 1.0 is authoritarianWeb 2.0 is democratic Web 1.0 is passiveWeb 2.0 is active Web 1.0 is hierarchicalWeb 2.0 is network Web 1.0 is staticWeb 2.0 is dynamic Web 1.0 is read-only contentWeb 2.0 is user-generated content Web 1.0 is about companiesWeb 2.0 is about communities Web 1.0 is about client-serverWeb 2.0 is about peer-to-peer Web 1.0 is about lecturesWeb 2.0 is about conversation Web 1.0 is closedWeb 2.0 is collaborative

8 Wskazówki dla nauczyciela Rola nauczyciela jest istotna zanim proces dydaktyczny się rozpocznie. Do jego obowiązku należy bowiem wyznaczenie celu oraz wybór odpowiednich narzędzi do jego osiągnięcia, a także zaplanowanie procedury działania. Po zakończeniu tego etapu, nasza uwaga powinna koncentrować się na uczniach. Nauczyciel wskazuje drogę, ale pozwala uczniom iść nią samodzielnie, zachęca i wspiera, pomaga w sytuacjach kryzysowych, ale zachowuje dystans. Z początku odpowiedzialność nauczyciela jest większa, ale w miarę upływu czasu, uczniowie powinni przejmować odpowiedzialność za swoją naukę. W razie problemów, uczniowie najpierw powinni sami próbować je rozwiązać. Najczęstszym błędem nauczyciela jest gadulstwo oraz próby narzucenia swojego punktu widzenia. W uczeniu się proces ważniejszy jest od produktu końcowego. Popełnianie błędów jest nieodłącznym elementem procesu uczenia się, często bardzo efektywnym. Nie należy się ich bać. Uczniowie potrafią być zadziwiająco kreatywni, jeśli tylko wyznaczymy im cel, udzielimy wsparcia i zapewnimy narzędzia.

9 Przykładowe narzędzia Co wybierasz … Top 100 Tools for Learning 2009

10 Gdzie to było, gdzie ja to mam … Natłok informacji w Internecie może powodować poczucie zagubienia, należy zatem zorganizować swoje zasoby. Najprościej jest używać opcji: zakładki lub ulubione w wyszukiwarce. Niestety nawet najlepiej skatalogowany zbiór dostępny jest tylko z jednego komputera. Dlatego warto założyć katalog w Internecie. Stwórz własny katalog stron i korzystaj z niego na dowolnym komputerze. lub Delicious.com Diigo.com Social Media in Plain English

11 Diigo, to nie tylko katalogowanie stron w zakładkach, ale także podkreślanie istotnych wiadomości oraz przyklejanie elektronicznych karteczek z uwagami w tekstach na stronach internetowych. Oznaczenia są trwałe, widoczne na stronie ilekroć się do niej logujemy. Dokładnie tak jak w przypadku zakreślacza i karteczek.

12 Ewaluacja Zawartość Internetu nie jest poddana tak rygorystycznym wymaganiom jak publikacje czy programy komputerowe. Stąd potrzeba analizy stron internetowych z uwagi na: cel: czy dostarcza obiektywnych informacji, czy prezentuje cudze opinie; czy reklamuje osobę czy firmę; czy zawiera ćwiczenia językowe czy tylko linki do innych stron; źródło: kto ją stworzył; czy znamy autora, firmę czy instytucję do której strona należy. Ważne:.ac lub.edu – instytucje akademickie.org – organizacje, często non-profit.com lub.co – firma komercyjna aktualność danych: kiedy powstała i jak często jest uaktualniana głębokość: rzetelność informacji i poprawność językowa projekt graficzny i nawigacja.

13

14


Pobierz ppt "MODUŁ 1 CZAS NA ZMIANY TIK w dydaktyce języka obcego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google