Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej Tu i Teraz – bis.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej Tu i Teraz – bis."— Zapis prezentacji:

1 Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej Tu i Teraz – bis

2 Rozpoczęcie pracy Pracę na kółku dziennikarskim rozpoczynamy od wspólnego posiedzenia. Zasiadamy wtedy wszyscy przy stole, a redaktor naczelny lub opiekun przydziela poszczególne zadania dla dziennikarza. Następnie każdy zajmuje miejsce przy komputerze (w uzasadnionych przypadkach pracujemy w parach). Po wykonaniu zadań, zgłaszamy gotowość do dalszej pracy. Jeśli nie otrzymamy nowych poleceń, możemy opuścić zajęcia (informując opiekuna).

3 Pisanie artykułów Dziennikarze podzieleni są na dwa zespoły: 1.Dziennikarze piszący artykuły 2.Dziennikarze składający artykuły

4 Ważne informacje ogólne Zanim napiszemy pierwszą literę artykułu, ustawiamy czcionkę i jej rozmiar w naszej szkolnej gazetce: teksty piszemy Times New Roman, rozmiar 11 tytuły pogrubioną Times New Roman, rozmiar 18 podpisy Times New Roman, rozmiar 12 Pod tytułem odstęp ma mieć taki sam rozmiar, jak tytuł czyli 18. Jedna tabela na jednej stronie ! Tabela powinna mieć taki rozmiar, aby pod nią, można było postawić kursor ale nad nią już nie. (demonstracja na przykładzie). Jest to bardzo ważny element, który każdy dziennikarz powinien umieć zrobić.

5 Dziennikarze piszący Gdy dziennikarz dostanie artykuł napisany na kartce, powinien postępować według tych zasad: 1.Na pulpicie tworzymy nowy dokument Word Office ( klikając prawym klawiszem myszy na pulpicie, wybierając nowy, Dokument programu Microsoft Word ). 2.Gdy dokument pojawi się na pulpicie, zmieniamy jego nazwę ( nazwa ma zawierać przedrostek ART.tytuł artykułu ). 3.Otwieramy dokument. 4.Na środku, pogrubioną czcionką ( Times New Roman, rozmiar 18 ) piszemy tytuł artykułu. 5.Następnie, wracamy na lewą stronę i przepisujemy artykuł ( Times New Roman, rozmiar 11) jednym ciągiem, tzn. bez użycia Entera i bez justowania. 6.Gdy zakończymy przepisywanie, po prawej stronie pod artykułem podpisujemy autora.

6 7. Zamykamy dokument, zapisując zmiany. 8. Dokument znajdujący się na pulpicie kopiujemy. 9. Otwieramy: START Dla Wszystkich Kółko dziennikarskie Przepisane odpowiedni folder (np. Wrzesień-październik) i w tym folderze wklejamy dokument. WSZELKIE INNE CZYNNOŚCI (WKLEJANIE ARTYTUŁÓW W TABELE, SZUKANIE OBRAZKÓW, SKŁADANIE STRONY) WYKONUJĄ DZIENNIKARZE SKŁADAJĄCY !!! ŻADEN Z DZIENNNIKARZY PISZĄCYCH NIE POWINIEN SAMOWOLNIE SZUKAĆ, WKLEJAĆ CZY ZMIENIAC ROZMIARÓW OBRAKÓW. Do kompetencji dziennikarzy piszących należy także korekta. Korekty dokonuje się, gdy redagowanie artykułu zakończą dziennikarze składający. Jak rozpoznać, czy dany artykuł można sprawdzać ? W folderze ZŁOŻONE odpowiedni folder (np. Wrzesień-październik) znajdują się złożone bądź jeszcze niedokończone artykuły. Przy nazwie dokumentu złożonego w 100 %, widnieje napis GOTOWA. Wtedy ten artykuł można zacząć sprawdzać. Redaktor naczelny powinien rozdzielać pracę przy korekcie, aby nie sprawdzać po kilka razy tych samych artykułów.

7 Dziennikarze składający Dziennikarze składający gazetkę, mają za zadanie wklejanie tekstu w szablon, wstawianie zdjęć, projekt graficzny strony oraz nanoszenie ostatecznych poprawek. Praca dziennikarzy powinna wyglądać następująco: 1.Po informacji, jaki dokument mamy składać, należy udać się kolejno: START Dla Wszystkich Kółko dziennikarskie Przepisane i szukamy po nazwie, interesującego nas dokumentu. 2.Gdy znajdziemy dokument, otwieramy go a następnie minimalizujemy okno. 3.Otwieramy kolejno: START Dla Wszystkich Kółko dziennikarskie Szablony. W folderze szablony znajduje się jeden dokument, który należy skopiować na pulpit. 4.Zmieniamy nazwę dokumentu znajdującego się na pulpicie ( nazwa ma wyglądać następująco: tytułartykułu.złożona ). 5.Otwieramy dokument.

8 7. W dokumencie musimy mieć tabelkę. Jeśli jest ona niewidoczna, należy kliknąć myszą na Układ Pokaż linie siatki. 8. Do kolumn wklejamy tekst, zdjęcia, piszemy tytuł oraz wstępnie sprawdzamy czy w artykule nie ma błędów literowych. 9. Gdy zakończymy naszą pracę, artykuł zamykamy (zapisując zmiany). 10. Kopiujemy skończony artykuł z pulpitu i wklejamy go do folderu ZŁOŻONE, który znajduje się w : START Dla Wszystkich Kółko dziennikarskie ZŁOŻONE. 11. Wszelkie późniejsze zmiany wprowadzane w artykułach dokonujemy bez kopiowania go na pulpit, tj. ostateczne poprawki, korekta, itp.

9 Wklejanie zdjęć

10 Gdy w Internecie znajdziemy obrazek i postanowimy umieścić go gazetce należy: 1.Na obrazku klikamy prawym klawiszem i wybieramy zapisz grafikę obrazka. 2.Otwieramy kolejno START Grafika Przeglądarka. 3.Do przeglądarki wklejamy obrazek. Zmieniamy wielkość obrazka w przeglądarce klikając Ctrl+r. Jeśli chcemy wkleić obraz do jednej kolumny szerokość ma wynosić 300 px. Jeśli natomiast potrzebujemy obrazek na dwie, scalone kolumny jego szerokość na wynosić 700 px. 4.Kopiujemy obrazek z przeglądarki i wklejamy do szablonu. 5.WAŻNE !!! Gdy w przeglądarce internetowej mamy przed sobą obrazek, klikamy w tło za nim. Gdy otworzy się strona, kopiujemy link, zaznaczając go i kopiując. Następnie udajemy się do folderu Kółko dziennikarskie, gdzie znajduje się dokument AKTULANE LINKI DO GAZETKI. Otwieramy go i tam wklejamy skopiowany wcześniej link. Ponadto w nawiasie obok linku piszemy jakiego zdjęcia dotyczy, np. (mikołaj) czy (kajdanki). Ważne abe po skopiowaniu linku zamknąć i zapisać zmiany w tym dokumencie, aby inna osoba mogła go otworzyć na swoim komputerze.

11 Drukowanie gazetki Końcowym etapem naszej dwumiesięcznej pracy, jest składanie wydrukowanych artykułów w egzemplarze gazet. Drukowanie to zadanie redaktora naczelnego oraz jednej osoby, obsługującej drukarkę. Pozostali dziennikarze rozkładają na stołach drukowane artykuły oraz sprawdzają kolejność stron (zwykle każdy numer dwa razy). Następnie zszywamy wszystkie kartki w jedną całość.


Pobierz ppt "Szkolenie dla dziennikarzy gazetki szkolnej Tu i Teraz – bis."

Podobne prezentacje


Reklamy Google