Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)"— Zapis prezentacji:

1

2 Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Gimnazjum Nr 1 w Gostyniu ID grupy: 98_70_PG_1 Opiekun: Bogdan Dziubałka Kompetencja: Przedsiębiorczość. Temat projektowy: Znaczenie środków masowego przekazu Semestr/rok szkolny: I 2011/2012

3 Nad czym pracowaliśmy i co chcieliśmy
Historia środków masowego przekazu Rola środków masowego przekazu w życiu gospodarczym. Polityczna rola mediów. Społeczna rola mediów Posumowanie

4 HISTORIA PRASY 1609 – „Relation” drukowana w Strasburgu 1650 – pierwszy dziennik w Lipsku 1661 – w Polsce zostaje wydany „Merkuriusz Polski Ordynaryjny” („Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego w sobie zamykający dla informacji pospolitej”)

5 ZE WZGLĘDU NA CZĘSTOTLIWOŚĆ UKAZYWANIA SIĘ
PODZIAŁ PRASY ZE WZGLĘDU NA CZĘSTOTLIWOŚĆ UKAZYWANIA SIĘ DZIENNIKI (ukazują się częściej niż raz w tygodniu) ROCZNIKI MIESIĘCZNIKI KWARTALNIKI DWUTYGODNIKI TYGODNIKI

6 ZE WZGLĘDU NA OGÓLNĄ TEMATYKĘ
PRASA FACHOWA (prasa zawodowa, przygotowana dla czytelnika przygotowanego merytorycznie, język w niej stosowany jest językiem specjalistycznym) PRASA OGÓLNA (zawiera informacje z wielu dziedzin, najczęściej spotykany typ prasy) PRASA SPECJALIZOWANA (poświęcona jednej dziedzinie wiedzy lub sferze życia, język w niej stosowany jest zrozumiały dla przeciętnie wykształconego człowieka)

7 ZE WZGLĘDU NA TEMATYKĘ GAZETY EKONOMICZNE GAZETY MUZYCZNE GAZETY RELIGIJNE GAZETY SPORTOWE GAZETY FILMOWE GAZETY MZACYJNEOTORY

8 ZE WZGLĘDU NA KRĄG ODBIORCÓW
PRASA DZIECIĘCA PRASA DLA DOROSŁYCH PRASA MŁODZIEŻOWA

9 ZE WZGLĘDU NA ZASIĘG GAZETA SUBLOKALNA (np. szkolna lub zakładowa)
GAZETA MIĘDZYNARODOWA GAZETA OGÓLNOPOLSKA GAZETA LOKALNA (miasto lub dzielnica) GAZETA REGIONALNA

10 gazety są łatwo dostępne można czytać je praktycznie wszędzie
ZALETY PRASY gazety są łatwo dostępne można czytać je praktycznie wszędzie duży zakres tematyki, częstotliwości wydawania oraz zasięgu, każdy znajdzie czasopismo odpowiednie dla siebie rozwija zainteresowania i pasje czytelników oraz poszerza wiedzę o otaczającym świecie

11 Historia Telewizji Pierwsza transmisja telewizyjna z Londynu do Nowego Jorku odbyła się w styczniu 1928 r. W Polsce pierwsza próbna transmisja miała miejsce w 1939 r. z udziałem Mieczysław Fogga. Pierwszym wyemitowanym filmem była „Barbara Radziwiłłówna”

12 Zalety telewizji Duża dostępność (prawie każdy ma odbiornik TV). Jest najważniejszym medium szczególnie dla tych, którzy jeszcze nie posiadają Internetu lub z uwagi na wiek nie potrafią z niego korzystać i wyszukiwać informacji. Bardzo wiele kanałów tematycznych do wyboru.

13 Historia Internetu Pod koniec 1969 r. Departament Obrony USA rozpoczął projekt badawczy prowadzony przez agencję ARPA (ang. Advanced Research Project Agency), mający stworzyć sieć komunikacyjną dla wojska. Drugim ważnym wydarzeniem tego czasu był podział sieci komputerów ARPANET, na sieć komputerów wojskowych i cywilnych, co umożliwiło gospodarcze zastosowanie tego rewolucyjnego rozwiązania.

14 Kolejnym ważnym elementem, jaki zanotowała historia Internetu, jest powstanie pierwszej strony internetowej i przeglądarki o nazwie World Wide Web (WWW), opartej na HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol), protokole przesyłania dokumentów hiperteksowych. Jako symboliczną datę, od której zaczęła funkcjonować sieć Internetu w Polsce należy uznać 17 sierpnia 1991 r. Wtedy to właśnie nastąpiła wymiana informacji, przy użyciu protokołu IP pomiędzy Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego a Centrum Komputerowym Uniwersytetu w Kopenhadze.

15 Zalety Internetu Szybki dostęp do różnego rodzaju informacji Możliwość zobaczenia tego samego faktu z różnych punktów widzenia Sami możemy wypowiadać się na określony temat (fora internetowe) Możliwość korzystania z komunikatorów Dobór informacji zależy tylko od nas w każdym czasie (największy bank danych na różne tematy).

16 Tworzą więzi społeczne
Portale społecznościowe pomagają zawrzeć nowe znajomości, spotkać nowych ludzi – np. Facebook. Na forach internetowych można wymienić opinie, doświadczenia z ludźmi z całego świata.

17 ROLA ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU W ŻYCIU GOSPODARCZYM

18 Informują o sytuacji gospodarczej w kraju i świecie
Rozwijają wiedzę na tematy ekonomiczne odbiorców Budzą zainteresowanie tematyką gospodarczą Wpływają na podejmowanie decyzji ekonomicznych przez obywateli np.: decyzję o zaciąganiu kredytów, inwestowaniu, podejmowaniu działalności gospodarczej przez co mają wpływ na rozwój sytuacji gospodarczej kraju.

19 Są miejscem wymiany opinii, dyskusji i sporów na tematy ekonomiczne np
Są miejscem wymiany opinii, dyskusji i sporów na tematy ekonomiczne np.: między politykami czy specjalistami w tej dziedzinie. Pokazują różnice dzielące partie polityczne w dziedzinie ekonomii.

20 Ułatwiają szybki dostęp do informacji.
Aktualne kursy walut i kalkulatory do przeliczania wartości walut Notowania giełdowe Szybki dostęp do przepisów prawa Informacje o systemie podatkowym

21 Są częścią systemu gospodarczego kraju i biorą udział w tworzeniu PKB
Telewizje komercyjne np.: „Polsat”, czy „TVN” są wielkimi przedsiębiorstwami nastawionymi na zysk. Odprowadzają podatki i tworzą miejsca pracy. Podobnie koncerny prasowe i duże portale internetowe.

22 Bardzo dynamicznie rozwija się działalność gospodarcza prowadzona przez Internet, np.: sklepy internetowe mające coraz większy udział w rynku. Sprzedaż przez Internet np.: //allegro.pl/, //oto-moto/. Praca w Internecie. Wiele ogłoszeń z ofertami pracy, nie tylko przez Internet

23 Reklama w mediach Media są miejscem konkurencji rynkowej. Ma wpływ na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstw (reklamodawców) Wpływa na preferencję kupujących (odbiorców) Wpływa na popyt i podaż reklamowanych towarów

24 Polityczna Rola Mediów

25

26 Przekazują informacje ze świta polityki
Informują o bieżących wydarzeniach i komentują je np. Wpływają na wzrost wiedzy i zainteresowania odbiorców.

27 Oceniają funkcjonowanie instytucji rządowych
Komentują posunięcia i decyzje np. rządu, sejmu, prezydenta Wpływają na zmiany na stanowiskach politycznych Ujawniają negatywne zachowania polityków

28 KREUJĄ WIZERUNEK WPŁYWAJĄ NA WZROST POPULARNOŚCI
Janusz Palikot podczas IX Reality Shopka Szoł w krakowskim Teatrze Groteska

29 POLITYK ROKU – RANKING POLITYKI

30 KREUJĄ ŻYCIE POLITYCZNE
Zamiast komentować wydarzenia polityczne kreują politykę poprzez manipulację politykami Politycy stają się celebrytami. Bardziej liczy się wizerunek i pozycja w mediach aniżeli program polityczny

31 Przekazywanie informacji
Nieprzerwanie przekazują informacje z różnych dziedzin (np. TVN 24) : polityki, kultury, sportu czy wydarzeń związanych z ekonomią. Fakty w TVN

32 SPOŁECZNA ROLA MEDIÓW Przekazywanie informacji
Sposób ich przedstawienia, profesjonalizm albo jego brak i obiektywizm mają wpływ na nastroje społeczeństwa. Internetowa telewizja tvgry.pl Wywiad przeprowadzany z Adamem Małysz po zdobyciu złotego medalu.

33 Kształtowanie opinii Oprócz obiektywnych informacji w mediach znaleźć możemy komentarze lub dyskusje nt. bieżących wydarzeń, np. debaty przedwyborcze.

34 Manipulacja Dokonują selekcji informacji. Często traktują informacje wybiórcza, wybierając tylko to co się dobrze sprzeda. Niektóre czasopisma i stacje TV (TVN i PO) związane są z konkretną partią i pełnią wówczas role agitacyjną i propagandową. Gazeta propagandowa w czasach PRL.

35 Interwencyjna rola mediów
Dziennikarze mogą wyręczać policję i prokuraturę, chcą zdobyć temat na artykuł czy program. Ujawniają różne afery lub nieprawidłowości. Jednym z przykładów jest afera hazardowa. Poseł Chlebowski zdenerwował się.

36 Interwencyjna rola mediów
Pomagają ludziom w rozwiązaniu ciężkich spraw i uwrażliwiają społeczeństwo. Programy tego typu ma każda duża stacja TV. Michał Olszański

37 Dostarczanie rozrywki
Sport – Polsat Sport Film – HBO Muzyka – VH1 Talent Show – Mam Talent, X-factor Seriale – Trudne Sprawy, Rodzinka.pl Inne programy rozrywkowe – Kuba Wojewódzki

38 Dydaktyczna i edukacyjna
Czasopisma naukowe i popularno-naukowe – National Gographic Kursy i szkolenia oferowane w Internecie Programy naukowo-rozrywkowe - Galileo

39 CZWARTA WŁADZA? JEDNĄ Z NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD USTROJOWYCH PAŃSTWA POLSKIEGO JEST TRÓJPODZIAŁ WŁADZY. FORMALNIE MEDIA TEJ WŁADZY NIE SPRAWUJĄ. LECZ ZE WZGLĘDU NA: POWSZECHNOŚĆ ZASIĘG ODDZIAŁYWANIA SIŁĘ ODDZIAŁYWANIA TĄ WŁADZĄ SĄ

40

41

42

43

44

45


Pobierz ppt "Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google