Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

2 ROLA MEDIÓW WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE Międzyszkolne Grupy Projektowe Gimnazjum im. Agatona i Stefana Gillerów w Opatówku ID grupy: 98_79_p_G1 Gimnazjum Nr 1 im. Bohaterów Monte Cassino w Złocieńcu ID grupy: 98_3_p_G1 Kompetencja: przedsiębiorczość semestr V, rok szkolny 2011/12

3 SPIS TREŚCI 1. Nasze motto. 2. Krótka historia mediów. 3. Wady i zalety mediów. 4. Obszary oddziaływania mediów. 5. Przewaga Internetu jako nośnika reklamy. 6. Zasady bezpiecznego korzystania ze społecznościowych portali internetowych dla młodzieży. 7. Ankieta – Wpływ mediów na połeczeństwo. 8. Badanie stronniczości polskich mediów. 9. Nowy problem – ACTA. 10. Nieetyczne wykorzystanie środków masowego przekazu. 11. Czym jest Karta Etyczna Mediów. 12. Podsumowanie.

4 MOTTO W naszej pracy stawialiśmy przede wszystkim na samodzielność. Nawet jeśli nasze działania nie zawsze przynosiły wyniki takie jak sobie życzyliśmy, staraliśmy się z pomocą opiekuna korygować błędy i iść do przodu. Jesteśmy przekonani, że kontakt z projektem zaowocuje śmiałym podejmowaniem przez nas nowych wyzwań w przyszłości. Z uwagi na fakt, że podjęty temat był ostatnim spośród naszych tematów projektowych, kończymy naukę w gimnazjum niech ostatnim naszym mottem projektowym będą słowa: DO ODWAŻNYCH I PRZEDSIĘBIORCZYCH NALEŻY ŚWIAT

5 MEDIA – ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) – środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej. Źródło: wikipedia

6 Opracowanie własne

7 KRÓTKA HISTORIA MEDIÓW: Prasa Początek regularnej działalności wydawniczej przypada na XVI i XVII w. O prawdziwym rozwoju prasy możemy mówić dopiero w XVIII w., w epoce Oświecenia.

8 Radio Pierwsza regularna stacja radiofoniczna na świecie zaczęła nadawać w Pittsburgu w 1920r. W Polsce oficjalna stacja radiowa została uruchomiona w 1926 r.

9 Telewizja W 1929 roku BBC rozpoczęła eksperymentalne nadawanie programu telewizyjnego W 1940 roku w USA rozpoczęto nadawać eksperymentalne transmisje telewizyjne w kolorze, w 1952 roku Telewizja Polska zaczęła regularnie nadawać programy telewizyjne.

10 Internet Pod koniec lat sześćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych opracowano tajny projekt rządowy utworzenia globalnej, rozproszonej sieci Komputerowej. W 1983 roku sieć uległa rozgraniczeniu na część cywilną ARPANET i wojskową MILNET. Fakt podziału jest uważany za początek współczesnego Internetu. 20 grudnia 1991 roku jest datą uzyskania przez Polskę dostępu do Internetu,.

11 Wady i zalety środków masowego przekazu

12 Zalety Wzbogaca wiedzę człowieka Rozwija wyobraźnię człowieka Dosyć tania Poszerza wyobraźnię człowieka Pełni funkcję rozrywki Pogłębia przekaz Reklama w prasie żyje dłużej Wady Naciągane fakty Czytanie prasy jest czasochłonne Prasa jest nie zawsze osiągalna Zaśmieca środowisko marnowanie drzew Często nieprawdziwe informacje Zabiera czas Gazetę można zniszczyć PRASY

13 Wady Brak wizji. Zbyt częste reklamy. Narzuca ono swoim słuchaczom czas przyjmowania informacji Brak wizji Zalety Radia można słuchać w każdej sytuacji. Szybki przekaz informacji. Rozwija wyobraźnie. Można posłuchać muzyki. Organizowane są często konkursy dla słuchaczy i quizy. Informuje o odbywających się imprezach muzycznych. Jest dostępne w każdym zakątku kraju. RADIA

14 TELEWIZJI Zalety o określonej porze Relacje na żywo Rzetelne informacje Rozwija wyobraźnię i zainteresowania Relaks Poznanie świata Edukacja Szybki przekaz informacji Informacje Rozrywka Konkursy dla widzów Akcje charytatywne Wady Wady wzroku Uzależnienie Przemoc Brak ruchu – otyłość Zbyt dużo reklam Brak wpływu na program

15 Zalety Szybki dostęp do informacji 24h/dobę Możliwość uzyskania zarówno bieżących jak i starszych informacji Ułatwia kontakt z innymi ludźmi Umożliwia poznanie świata Bieżący dostęp do pomocy naukowych Rozrywka Możliwość robienia zakupów i przelewów Wady Uzależnia Nieograniczony dostęp do złych treści np. pornografia Nie zawsze sprawdzone treści Powierzchowne kontakty międzyludzkie Wady wzroku Przemoc Wirusy INTERNETU

16 Zalety szybki przepływ informacji ze świata, szybka komunikacja, dokonywanie opłat bankowych, edukacja, pomoce naukowe, zwiększa kompetencje człowieka, ściąganie plików muzycznych itd. Wady uzależnienie od portali społecznościowych, agresja, przepływ niepożądanych zdjęć i informacji, szerzące piractwo, hakerstwo. INTERNETU

17 OBSZARY ODDZIAŁYWANIA MEDIÓW

18 Obszar – Polityka : W państwach demokratycznych: Media są niezależne od władzy. Kształtują opinię publiczną. Mogą wpływać na decyzje polityczne obywateli. Ujawniać afery. Patrzeć na ręce politykom. W państwach niedemokratycznych: Są kontrolowane przez władzę, cenzurowane. Są środkiem manipulacji społeczeństwem. Zawierają propagandę. Z tych powodów nazywane są czwartą władzą

19 Dlaczego media nazywane są czwartą władzą Jest to sformułowanie doskonale znane we wszystkich krajach, w których panuje ustrój demokratyczny. Określa tak zwane wolne media – wolne, czyli nie obłożone cenzurą, takie, gdzie panuje wolność słowa. Nie oznacza to oczywiście kompletnej samowolki w tym temacie, albowiem osoby zatrudnione w środkach masowego przekazu także są zobowiązane do przestrzegania przepisów prawa. Nie jest także żadną nowością, iż siły prasy nie należy lekceważyć, albowiem to ona przede wszystkim wpływa na kształtowanie postaw i poglądów tak społecznych, jak i politycznych. Nie ma z drugiej strony takiej możliwości, ażeby władza nie próbowała ingerować w działalność mediów – mamy z tym do czynienia także i w naszym kraju, co bardzo mocno widać zwłaszcza na poziomie prasy lokalnej. Wolność słowa w naszym państwie zagwarantowana jest uchwalona dwanaście lat temu Konstytucja, jednakże w praktyce wcale nie wygląda to tak wspaniale. Źródło:

20 Indoktrynacja w mediach. Powszechnie uważa się, że indoktrynacja w mediach to najlepszy sposób oddziaływania na gusta i preferencje polityczne. Takie mechanizmy wykorzystywano w polskich mediach w okresie PRL, m.in. w Polskiej Kronice Filmowej i Dzienniku Telewizyjnym (sztandarowy program informacyjnym państwowej telewizji). Istotnym elementem indoktrynacji była także propaganda sukcesu w latach 70. Okazuje się jednak, że dziś również mamy do czynienia z procederem indoktrynacji w polskich mediach. Reporterzy bez Granic, organizacja, która zajmuje się przestrzeganiem wolności mediów na świecie, niejednokrotnie zwracała uwagę na indoktrynację kościelną w mediach. Według monitorujących polskie media obserwatorów Kościół katolicki wpływa na zaniechanie poruszania przez środki masowego przekazu tematów tabu.

21 Słynne są akcje dziennikarzy wymierzone w próbę ingerencji w niezależność mediów. Przykładem tego typu wydarzenia jest opuszczenie przez Aleksandrę Jakubowską(wówczas prowadzącą sztandarowy serwis informacyjny telewizji publicznej) studia telewizyjnego w proteście przeciwko politycznej zmianie kierownictwa Wiadomości.

22 Niestety gdy chodzi o politykę, brak jest w mediach jednej prawdy. To stronniczość. Każdy doświadczył zapewne tego, że kilka stacji telewizyjnych podało rozbieżną wersję tego samego zdarzenia. Nie wiemy wówczas komu ufać i do której prawdy się odnieść. Najgorszą sytuacją jest taka, gdy media pracują na użytek własnego rządu. Do szczególnie drastycznych przykładów nadużyć na tym tle dochodziło w czasie totalitarnych rządów państw komunistycznych. Niestety dzisiejszy świat skazany jest na często na podobne sytuacje.

23 Wpływ mediów na politykę w państwach totalitarnych. Władze w państwach takich jak Rosja, Kuba, Korea Północna, Chiny dobrze zdają sobie z tego sprawę, iż media silnie działają na psychikę człowieka i starają się je kontrolować. Stosują również propagandę, aby kształtować określone poglądy ludności, przychylne do władz. Media są kontrolowane, aby obywatele żyli w przekonaniu, że mieszkają w krainie mlekiem i miodem płynącej. Przykładem takich zachowań jest usuwanie wszelkich informacji o masakrze na placu Tiananmen w ChRL. Nie znajdziemy informacji na ten temat w wyszukiwarce chińskiej. Ta wiedza jest ściśle cenzurowana.

24 Przykłady informacji zniekształconych przez media – brak jednolitej prawdy. Zatopienie okrętu podwodnego Kursk Wojna w Czeczenii Stanowisko USA w dziedzinie ochrony środowiska Katastrofa w Smoleńsku

25 Wolne media stoją na straży demokracji i praworządności. Sprawują funkcję kontrolną. Najlepszym przykładem takiej funkcji jest tzw. afera Watergate - skandal polityczny, ujawniony przez dziennikarzy Washington Post.

26 W Polsce -Afera Rywina, zwana również na wzór afery Watergate aferą Rywingate, to jeden z największych, lecz niewyjaśnionych do końca skandali korupcyjnych III Rzeczypospolitej. Skandal wybuchł na tle propozycji korupcyjnej, którą Lew Rywin złożył Adamowi Michnikowi w 2002 roku

27 Obszar - Społeczeństwo Współczesne społeczeństwo nazywane jest informacyjnym co wskazuje na ogromną rolę mediów w życiu społecznym. Media budują i zacieśniają więzy społeczne. Portale społecznościowe tworzą nowe grupy społeczne. Ułatwiają kontakty między ludźmi z różnych kontynentów i kręgów kulturowych. Świat dzięki mediom staje się globalną wioską.

28 Portale społecznościowe

29 Na facebooku wszystkie informacje domyślnie ustawione są jako dostępne publicznie. CELE PORTALI INTERNETOWYCH: - Kontakt ze znajomymi, bez ograniczeń związanych z odległością - Uzyskiwanie i gromadzenie informacji na temat osób ich zainteresowań, kontaktów - Ważne źródło wiedzy na temat przyszłych pracowników - Reklama

30 Funkcja informacyjna Funkcja informacyjna, jak sama nazwa wskazuje polega na dostarczanie informacji dla społeczeństwa z wykorzystaniem różnorakich środków masowego przekazu. Środki masowego przekazu przekazują społeczeństwu wszystkie informacje oraz dane lokalne i globalne, na podstawie których wielu ludzi może podjąć działania w swoim życiu. Ponadto informują nas o sytuacji w kraju i na świecie.

31 Funkcja opiniotwórcza Jest jedną z ważniejszych funkcji środków masowego przekazu.Kształtuje lub w zdecydowanym stopniu wpływa na poglądy i stanowisko opinii publicznej w zasadzie we wszystkich dziedzinach życia. Wpływ ten może być zarówno pozytywny jak i negatywny.

32 Funkcja rekreacyjna Pozwala ona na rekreację oraz odpoczynek. Nie zmusza do myślenia. Funkcja rozrywkowa jest bardzo ważną funkcją środków masowego przekazu. To dzięki niej, wiele osób korzysta z mediów. Ponadto funkcja rozrywkowa pozwala na zredukowanie zaistniałego napięcia społecznego

33 Tabloidy To czasopisma zajmujące się plotkami i sensacjami.

34 Obszar - Informacja, kultura, edukacja Przekazują informację o ważnych dla społeczeństwa wydarzeniach. Zamieszczane są w nich komunikaty, ogłoszenia. Relacjonują wydarzenia kulturalne. Finansują te wydarzenia. Popularyzują wiedzę. Budują kulturę masową, opartą na obrazie. Zmieniają kulturę. Pozwalają na naukę e-learningową.

35

36 Media kształtują modę i gust, promują styl życia, stymulują popyt

37 Czy ktokolwiek znałby tych panów gdyby nie było środków masowego przekazu?

38 Obszar - Gospodarka Media poprzez reklamę budują markę produktu. Informują o produkcie. Wywołują chęć zakupu towaru. Promują modę. Rozwija się działalność gospodarcza nowego typu: TV Market, sklep internetowy.

39 MEDIA TO PODSTAWOWY NOŚNIK REKLAMY REKLAMA PRASOWARADIOWA TELEWIZYJNA INTERNETOWA TRANZYTOWA

40 Hasła reklamowe sprawdzają się świetnie zarówno w prasie, jak i w radio, TV, czy internecie. Wśród tych najbardziej znanych polskich haseł reklamowych wymienić należy chociażby: Media Markt- nie dla idiotów Pij mleko- będziesz wielkiKamis- życie ze smakiem Dosia- jeśli nie ma różnicy, to po co przepłacać Winiary- dobre pomysły, lepszy smak Era- możesz więcej

41 POSIADANIE LOGO FIRMY UMOŻLIWIA ROZPOWSZECHNIENIE MARKI PRZEZ TV, INTERNET, PRASĘ

42 MEDIA STANOWIĄ ELEMENT BUDOWY KONKURENCYJNOŚCI FIRM Marketing w sieci Internet jest tańszy, niż ten prowadzony w innych mediach. Koszt dotarcia do odbiorców przy użyciu technik marketingu internetowego jest prawie taki sam, jak koszt dotarcia do 100 odbiorców drogą tradycyjną. Źródło:

43 PODAŻ, POPYT CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE

44 POPYT Jest to funkcja przedstawiająca kształtowanie się relacji pomiędzy ceną dobra, a ilością jaką konsumenci chcą i mogą nabyć w określonym czasie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację rynkową.

45 CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIELKOŚĆ POPYTU (DETERMINANTY POPYTU) Związane z rynkiem cena towaru: ceny substytutów, ceny dóbr komplementarnych, przewidywania co do kształtowania się cen w przyszłości, antycypacja popytu, czyli wyprzedzanie faktycznego popytu. Nie związane z rynkiem (pozarynkowe): Preferencje konsumentów upodobania i przyzwyczajenia, moda czynniki demograficzne: liczba ludności stan cywilny struktura wiekowa konsumentów struktura płciowa konsumentów poziom wykształcenia Na czerwono zaznaczyliśmy czynniki, w których kształtowaniu biorą udział media

46 PODAŻ Jest to ilość dóbr, oferowana na rynku przez producentów przy określonej cenie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację na rynku. Media pomagają zaistnieć produktowi w świadomości konsumenta zanim jeszcze po niego sięgnie. Wartość rynku mediów i rozrywki do 2013 r. osiągnie 1,6 biliona USD - to główne wnioski z najnowszego raportu pt. "Perspektywy dla branży rozrywki i mediów na świecie", opracowanego przez PricewaterhouseCoopers.

47 CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIELKOŚĆ PODAŻY (DETERMINANTY PODAŻY) cena danego dobra, czyli ilość pieniędzy jaką producent otrzymuje ze sprzedaży każdej jednostki tego dobra I. ceny czynników produkcji, czyli płace, opłaty za energię, czynsz, ceny urządzeń i surowców, procenty od zaciągniętych kredytów – czyli poziom kosztów produkcji II. technologia, czyli postęp techniczny III. ceny dóbr substytucyjnych (zamienników) i komplementarnych (uzupełniających) IV. liczba producentów na danym rynku V. cele przedsiębiorstwa VI. oczekiwania dotyczące zmian cen VII. eksport oraz import

48 BRANDING, CZYLI BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI MARKI polega na kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów W brandingu wykorzystanie mediów odgrywa niezwykle ważną, o ile nie kluczową rolę. E-branding to Wszystkie działania oscylujące wokół kreowania marki w Internecie mające na celu pozyskanie i utrzymanie klientów i odbiorców strony.

49 PRZEWAGA INTERNETU JAKO NOŚNIKA REKLAMY

50 NISKIE KOSZTY DOTARCIA DO DUŻEJ LICZBY ODBIORCÓW Wykonanie, umieszczenie i utrzymanie strony WWW nie jest drogie. Opłata za wyświetleń bannera jest dużo niższa niż koszt druku i kolportażu ulotek. Witrynę internetową można w każdej chwili uaktualnić.

51 FEEDBACK (SPRZĘŻENIE ZWROTNE) Statystyki serwerów dokładnie pokazują ile osób odwiedziło stronę WWW w określonym czasie, ilu Internautów widziało banner, jaka część odbiorców reklamy kliknęła na banner i przeszła na stronę WWW firmy (dokładne dane o skuteczności reklamy ).

52 TARGETING Z dużą dokładnością można skierować reklamę do konkretnej grupy odbiorców poprzez umieszczanie reklamy na stronie WWW poświęconej konkretnym tematom.

53 MULTIMEDIALNY CHARAKTER PRZEKAZU W Internecie można umieścić praktycznie każdą informację w dowolnej formie; tekst, obraz graficzny, obraz wideo, dźwięk audio.

54 ŁATWY KONTAKT Własny adres powiązany ze stroną WWW sprawia, że odwiedzający witrynę Internauta może w błyskawiczny sposób skontaktować się z firmą. Sklepy internetowe umożliwiają nawet dokonanie zakupu lub złożenie konkretnego zamówienia.

55 PROSTSZE NIŻ W PRZYPADKU INNYCH MEDIÓW STOSOWANIE NARZĘDZI PROMOCJI W sieci Internet wykorzystać można w prosty i tani sposób różne narzędzia promocji uzupełniającej: próbki, kupony, premie, konkursy i loterie, promocyjne obniżki cen, promocje łączone i krzyżowe oraz multimedialne pokazy i demonstracje.

56 TRANSAKCJE INTERNETOWE Handel elektroniczny to zaledwie wycinek rynku detalicznego i hurtowego, ale procesy zachodzące na nim i jego rozwój zaskakują intensywnością. W 2008 roku wartość netto przychodów ze sprzedaży, dokonanych poprzez stronę internetową lub automatyczną wymianę danych wyniosła 190,4 mld zł, co stanowiło 7,1% przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż przez sieci komputerowe prowadziło w 2008r. 4% małych firm oraz 19% firm dużych. W 2009 r. 92,6% przedsiębiorstw, wykorzystywało w swojej działalności komputery, przy czym w średnich i dużych podmiotach odsetek ten wynosił 98,3%. Dostęp do Internetu posiada 90,1% podmiotów. Źródło:

57 INTERAKTYWNOŚĆ REKLAMY Odwiedzający stronę WWW ma spory wpływ na to, co ogląda. Może dla przykładu korzystać z wewnętrznej wyszukiwarki. Źródło:

58 RYNEK ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU STANOWI WAŻNY ELEMENT HANDLU ŚWIATOWEGO. JEGO WARTOŚĆ WCIĄŻ WZRASTA Wykres pokazuje wzrost sprzedaży komputerów PC, notebooków oraz smartfonów w okresie

59 Na podstawie zebranych informacji stwierdziliśmy, że media mogą wywierać zarówno budujący, jak i niszczący wpływ na różne dziedziny gospodarki

60 PRZYKŁADY DZIAŁALNOŚCI BUDUJĄCEJ zwiększenie sprzedaży towarów poprzez reklamę szybkie kreowanie nowych marek w dobrym świetle przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii itp. przez reklamy społeczne Budowanie popytu poprzez kreowanie mody PRZYKŁĄDY DZIAŁALNOŚCI NISZCZĄCEJ drastyczne zmniejszenie zainteresowania niektórymi produktami, wskutek rozpowszechnienia określonych informacji np. informacja o chorobie szalonych krów ograniczyła sprzedaż mięsa wołowego Sztuczne napędzanie koniunktury np. na szczepionki przez rozpętanie afery z ptasią grypą

61 ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETOWYCH PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH

62 Z UWAGI NA OGROMNĄ POPULARNOŚĆ INTERNETU ORAZ FAKT, ŻE JEST ON NAM SZCZEGÓLNIE BLISKI, CHCIELIBYŚMY NIECO DŁUŻEJ ZATRZYMAĆ SIĘ PRZY TYM ŚRODKU PRZEKAZU INFORMACJI. ABY POMÓC W ZMINIMALIZOWANIU WYŁONIONYCH W TRAKCIE BURZY MÓZGÓW WAD INTERNETU POSTANOWILIŚMY STWORZYĆ UNIWERSALNY KODEKS ZASAD KORZYSTANIA Z INTERNETOWYCH PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH.

63 Zamieszczanie danych, telefonów, numerów GG, zdjęć miejsca zamieszkania Zamieszczanie informacji o wyjazdach Wulgarne słownictwo docierające nie tylko do adresata Mniemanie, że Internet jest osobistym komunikatorem Nieodpowiednie zdjęcia – co to znaczy? PODSTAWOWE BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ MŁODYCH UŻYTKOWNIKÓW PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH

64 Dodawanie prowokujących zdjęć, ukazujących nas nie takimi jakimi naprawdę jesteśmy, ale jakimi chcielibyśmy być – dziewczęta Zdjęcia prezentujące nas lub naszych kolegów w wyreżyserowanych sytuacjach np. z papierosem, butelką po wódce, w tolaecie PAMIĘTAJ! – Nigdy nie zamieszczaj zdjęć innych osób, gdy nie wyrazili oni na to wyraźnej zgody NIEODPOWIEDNIE ZDJĘCIA? WŁASNE - KOLEGÓW

65 PRZYKŁADY ZDJĘĆ, KTÓRYCH NIE NALEŻY UMIESZCZAĆ NA PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

66 Zamieszczanie informacji na temat innych osób: Oszczerstwa Wyzwiska Określenia naruszające czyjąś godność osobistą JAN KOWALSKI JEST GŁUPI! Zdradzanie tajemnic, sekretów, informacji osobistych Zuzia kocha się w Romku! BRAK WZAJEMNEGO SZACUNKU

67 Każda informacja włożona przez Ciebie do Internetu może pozostawać w cyberprzestrzeni bez ograniczeń czasowych – nawet, jeśli usuniesz ją ze swojego komputera! INTERNET jest jak okno wystawy sklepowej. Jeśli coś w niej wystawiasz, nie miej pretensji, że inni to widzą! Nieprzemyślanym korzystaniem z portali społecznościowych możesz skrzywdzić innych lub siebie PAMIĘTAJ!

68 NASZE BADANIA PODSUMOWANIE ANKIETY – WPŁYW MEDIÓW NA SPOŁECZEŃSTWO

69 NASZE BADANIA Z jednej strony gromadziliśmy informacje na mediów z Internetu, z drugiej postanowiliśmy samodzielnie zbadać wpływ środków masowego przekazu na społeczeństwo. Przystąpiliśmy do opracowania ankiety, którą w obu szkołach przeprowadziliśmy wśród kolegów, rodzin i znajomych. Otrzymane wyniki są bardzo interesujące. Opracowaliśmy je w postaci tabel i wykresów, a następnie przeanalizowaliśmy. Zapraszamy !

70 W naszej ankiecie najwięcej wzięło udział osób w wieku od 12 do 19 lat co niewątpliwie miało duży wpływ na wyniki. Zdecydowanie mniej w pozostałych przedziałach wiekowych. Ponad połowa ankietowanych to kobiety. Większość osób stwierdziło, że media mają na nas pozytywny wpływ. Reszta ankietowanych uważa, że wpływają one na nas pozytywnie jak i negatywnie lub w ogóle nie mają na nas wpływu. 67% twierdzi, że największy wpływ mają one na dzieci, a jedyne 11% stwierdziło, że na dorosłych. Pozostała część osób uważa, że media mają wpływ zarówno na dzieci jak i na dorosłych.

71 Pytania 1.Skąd najczęściej czerpiesz wiedzę? 2.Ile czasu dziennie korzystasz z: prasy, internetu,telewizji, radia? 3. W jakim celu najczęściej korzystasz z komputera? 4.Do czego najczęściej wykorzystujesz Internet? 5.Czy uważasz że agresja w środkach masowego przekazu zwiększa atrakcyjność programu? 6.Co czujesz widząc scenę przemocy? 7.Wymień cechy twojego ulubionego bohatera? 8.Ważna jest dla ciebie?..(rodzina, przyjaciele, tolerancja, indywidualność, moda, rozrywka, wiara,) 9.Kto ma najwiekszy wpływ na twoje wychowanie? 10.Jak najczęściej spędzasz czas wolny? 11.Czy uczęszczasz na zajęcia pozalekcyjne? 12.Czy jeśli będziesz osobą pełnoletnią, weźmiesz udział w wyborach?

72 Wyniki ankiety Mass Media

73 Przedział wiekowyPłeć ANALIZA ANKIETY

74 Media mają na ciebie wpływ: Największy wpływ media mają na:

75 PROSZĘ WYMIENIĆ PRZYKŁADY NEGATYWNEGO ODDZIAŁYWANIA MEDIÓW Uzależnienie Agresja Przemoc Mijanie się z prawdą Marnowanie czasu Manipulacja Kłamstwo Wyolbrzymienie spraw Wulgaryzm Zły wpływ na psychikę Filmy pornograficzne Filmy terrorystyczne Kształtowanie naszego zdania Złe postrzeganie polityków Urojenia Koloryzują rzeczywistość Złe nawyki

76 PROSZĘ WYMIENIĆ PRZYKŁADY POZYTYWNEGO ODDZIAŁYWANIA MEDIÓW Poszerzanie wiedzy Szybki dostęp do informacji Możliwość dokonywania wyborów Komunikowanie się Rozrywka Przypominają o ważnych wydarzeniach Zabijanie czasu Relaksują Edukacja

77 Z jakich środków masowego przekazu korzysta Pan/Pani najczęściej? W jakim celu korzysta Pan/Pani z mediów?

78 Największy procent ankietowanych korzysta z Internetu – 30%. Z telewizji korzysta 27% ankietowanych. Z radia 20%, a z prasy 9% opiniodawców. Najwięcej ankietowanych korzysta z mediów w celu zdobywania nowych informacji oraz aby rozerwać się, spędzić miło czas. 12% ankietowanych korzysta z mediów po to, aby dokonać zakupów, np. za pomocą Internetu. Najmniej opiniodawców korzysta z mass mediów w celu zabicia czasu.

79 ILE GODZIN DZIENNIE POŚWIĘCA PAN/PANI NA:

80 PRASA: aż 17 ankietowanych w ogóle nie czyta gazet 24 ankietowanych poświęca 1- 2 h dziennie 3 ankietowanych poświęca 2- 4 h dziennie nikt z ankietowanych poświęca ponad 4h dziennie INTERNET: aż 10 ankietowanych wcale nie korzysta z Internetu 7 ankietowanych poświęca 1- 2 h dziennie 9 ankietowanych poświęca 2- 4 h dziennie 18 ankietowanych poświęca ponad 4 h dziennie

81 ILE GODZIN DZIENNIE POŚWIĘCA PAN/PANI NA: RADIO: 7 ankietowanych wcale nie słucha radia 27 ankietowanych poświęca 1- 2 h dziennie 4 ankietowanych poświęca od 2- 4 h oraz ponad 4 h dziennie TELEWIZJA: nie ma osób, które nie oglądałyby wcale telewizji 17 ankietowanych poświęca ponad 1- 2 h dziennie. 11 ankietowanych poświęca 2- 4 h dziennie. 15 ankietowanych poświęca ponad 4 h dziennie.

82 Czy uważa Pan/Pani, że agresja ukazywana w środkach masowego przekazu zwiększa atrakcyjność programu? Które z mediów dostarcza największą ilość prawdziwych i wiarygodnych informacji?

83 Ankietowani sądzą, że największą wiarygodność informacji dostarcza telewizja, na drugim miejscu prasa, a nieco niżej Internet i radio. Duża liczba osób uważa, że agresja nie zwiększa atrakcyjności programu. Najmniej ludzi twierdzi, że ma wpływ. Najwięcej ankietowanych ogląda programy informacyjne (24 osoby), filmy fabularne (23), programy muzyczne (22), filmy przyrodnicze (9), a nieco mniej programy geograficzne. Największa liczba ankietowanych uważa, że nie potrafiłaby zrezygnować z telewizji, następnie z Internetu i radia. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że ankietowani mogliby zrezygnować z prasy.

84 W telewizji najczęściej oglądam: Potrafiłby/aby Pan/Pani całkowicie zrezygnować z:

85 Czy korzysta Pan/Pani z komunikatorów internetowych? Z jakich?

86 64% ankietowanych twierdzi, że korzysta z komunikatorów internetowych. Najczęściej używanymi komunikatorami są: Gadu Gadu Skype Facebook Natomiast 36% ankietowanych nie korzysta z komunikatorów internetowych.

87 JAK CZĘSTO KOMUNIKUJESZ SIĘ ZA POŚREDNICTWEM INTERNETU?

88 Większość ankietowanych komunikuje się za pomocą Internetu codziennie. Jedna aż 10% uczestników ankiety wcale nie używa tego środka komunikacji. Aż 45% ankietowanych nawiązała kontakt za pośrednictwem Internetu, jednak w 59% ta znajomość była nietrwała. Ponad połowa ankietowanych dokonuje operacji bankowych za pośrednictwem Internetu. Zdaniem ankietowanych obce kultury najlepiej przybliża i opisuje Internet oraz telewizja.

89 Czy nawiązał/a Pan/Pani nowe znajomości za pośrednictwem Internetu ? Czy ta znajomość była trwała?

90 Czy dokonuje Pan/Pani operacji bankowych za pośrednictwem Internetu? Które z mediów Twoim zdaniem, potrafi najlepiej przybliżyć nam i opisać obce kultury ?

91 NIEUFNOŚĆ SPOŁECZNA JEST UZASADNIONA Społeczeństwo często z dużym brakiem zaufania odnosi się do informacji medialnych. Do takiego stanu doprowadziły przede wszystkim fałszywe reklamy w nich prezentowane. Wiele reklam w radiu lub też telewizji zachęcało nas np. do zakładania wysoko oprocentowanych lokat bankowych, zaciągania niskooprocentowanych kredytów i pożyczek bankowych, jak również do otwierania nic nie kosztujących nas kont bankowych. Niestety na ogół nie miało to pokrycia w rzeczywistości

92 Badanie stronniczości polskich mediów. Przeprowadziliśmy doświadczenie. Każdy z nas wybrał sobie dowolną stację telewizyjną. Umówiliśmy się, że tego samego dnia o tych samych godzinach, obejrzymy wieczorne wiadomości. Każdy z nas je nagrywał a później zapisaliśmy je słowo w słowo. Na zajęciach każdy przeczytał wiadomości z wybranej stacji. Chcieliśmy zbadać selektywność i stronniczość stacji.

93 Sprawdziliśmy: TVP1 Wiadomości o godz.19:30, TVN Informacje godz. 19:00, Polsat Telewizja : Trwam.

94 Nasze obserwacje; 1. Stacje przeprowadziły podobny dobór faktów. Informacją dnia były negocjacje między rządem a PSL w sprawie propozycji zmiany ustawy emerytalnej. 2. Redaktorzy starali się przedstawić fakty, różnice były w doborze komentarzy. 3. Jedynie stacja telewizji Trwam rozszerzyła swój serwis o badania w sprawie tragedii smoleńskiej Wniosek: Jeżeli chcemy być dobrze poinformowani warto oglądać informacje z kilku źródeł.

95 Zadaniem mediów jest przekazywanie informacji, ale nikt i nic nie zabrania mediom kreowania opinii. Sami musimy oddzielać prawde od kłamstwa.Każda stacja reprezentuje swój punkt widzenia, choć ostatnio wydaje się być niby to bardziej niezależna. Ludzie muszą mieć własne zdania, nie mogą mieć na to wpływu media które podlegają wpływom polityki i biznesu.

96 ACTA Jestem za czy przeciw ?

97 ACTA - (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) umowa handlowa, której głównym założeniem jest walka z piractwem w sieci i ochrona właśności intelektualnej. Dokument ustanawia szereg regulacji prawnych o globalnym zasięgu. Do porozumienia może przyłączyć się każde państwo zainteresowane współpracą w ramach powstających struktur. Powołane do życia ciało administracyjne będzie zupełnie niezależne od istniejących obecnie międzynarodowych instytucji, zajmujących się dotychczas tymi zagadnieniami

98 Pomysł międzynarodowego porozumienia był rozwijany przez Japonię i USA od 2006 roku. Kanada, Unia Europejska oraz Szwajcaria przyłączały się kolejno do rozmów wstępnych w latach 2006 i Oficjalne negocjacje, do których przystąpiły również Australia, Meksyk, Maroko, Nowa Zelandia, Korea Południowa oraz Singapur, otwarto w czerwcu 2008 r. Szczegóły dyskutowanych zmian miały pozostać tajne, co nie zapobiegło jednak serii przecieków w 2008, 2009 i 2010 r. Duży niepokój wśród mediów wzbudziła już pierwotna wersja robocza, opublikowana 22 maja 2008 r. przez serwis WikiLeaks. Ostatecznie 20 kwietnia 2010 r. udostępniono publicznie wersję oficjalną projektu porozumienia. Spotkała się ona ze sprzeciwem środowisk akademickich, praktykujących prawników oraz organizacji pożytku publicznego.

99 Zarówno niejawna forma negocjacji prowadzonych w sprawie porozumienia ACTA, jak i elementy jego treści, wzbudziły liczne głosy sprzeciwu. Oficjalne wnioski o odtajnienie treści umowy były konsekwentnie odrzucane przez organy rządowe państw zaangażowanych w rozmowy. Postulowane poprawki opierano w znacznej mierze na wiedzy uzyskanej z nieoficjalnych przecieków, które z opóźnieniem były ujawniane w sieci.

100 Argumenty na forach internetowych Za podpisaniem ACTA : - "Musimy wyeliminować cyberprzestępców" - "Będziemy chcieli wspólnie ze środowiskiem internautów przygotować przepisy, które dadzą pełną gwarancję wolności w internecie, co nie znaczy-gwarancję bezkarności dla tych, którzy brutalnie nadużywają tej wolności" - "Zostaliśmy z tej listy skreśleni i nie dopuszczę do tego, aby znowu Polska znalazła się w grupie innych państw, gdzie łamie się nagminnie prawa autorskie" - "Nie jest to akt prawny przygotowany przez stronę polską, ale to nie umniejsza w żaden sposób jego roli w ogólnoświatowych działaniach na rzecz wzmocnienia ochrony praw własności intelektualnej" - "Wolności jest aż za dużo, jest jej w nadmiarze i w najmniejszym, stopniu wolność nie jest zagrożona" - "Trzeba uspokoić internautów : żaden z przepisów nie powoduje zaostrzenia jakiegokolwiek przepisu w polskim prawie autorskim. Najważniejsze jest to, że umowa nie obejmuje osób fizycznych. Przepisy nie zmieniają niczego w sytuacji prawnej, swobód obywatelskich indywidualnych internautów"

101 Przeciw podpisaniu ACTA : - "Żyjemy w państwie rzekomo demokratycznym gdzie mamy prawo głosu, ale nasz rząd nam te prawo odbiera, 97 % polaków jest za nie podpisaniem ACTA, a rząd to olewa" - "Szkoda trochę że tworzy się taki obraz ACTA kojarzący się tylko z internetem, który ściągnął tylko młodych. Myślę, że dla starszych ważniejszy byłby temat chociażby leków, które po tej umowie będą drogie, nie będzie zamienników, to samo dotyczy się zamienników części samochodowych, chyba każdy kierowca wie ile kosztuje wizyta w ASO, można by wymieniać w nieskończoność" - " W chwili gdy usłyszałem o ACTA, przeszedł mnie dreszcz. Zrozumiałem, że to pierwszy krok rządów by nadzorować przepływ informacji w internecie. Cenzurować treść, która jest nie na rękę rządzącym. Nowy ład, nowy porządek świata" - "Rząd pokazał gdzie ma swoich obywateli w następnych wyborach obywatele powinni pokazać, gdzie mają taki rząd" - "Pierwszy raz młode pokolenie pokazało na co ich stać, miejmy nadzieje, że nie ostatni ! Trzeba zmienić ten kraj, jak my tego nie zrobimy, to nie zrobi tego nikt inny" - "Chyba Po załatwiło sobie odstawkę w następnych wyborach podpisaniem ACTA. Mogą się zdziwić frekwencją, za te parę lat przybędzie pełnoletnich tych co teraz mają po szesnaście lat. A to ludzie z grupy najbardziej zainteresowanych internetem bez ograniczeń" - "No tak nasz rząd nas sprzedał, będziemy niewolnikami korporacji"

102 Argumenty za: przeciw: Walka z naruszeniem własności intelektualnej Reguluje kwestie obrotu podrabianymi dobrami, Zasady handlu lekami generycznymi Problem rozpowszechniania dzieł prawnie chronionych poprzez internet Ograniczy wolność słowa w sieci Zaszkodzi rozwojowi sieci porozumienie te szkodzi prywatności ACTA traktuje obywateli jak dzieci, którym trzeba mówić co mogą, a czego nie za naruszenie praw autorskich, kary będą równe lub większe od kar za morderstwo czy gwałt nie jest zgodna z Konstytucją brak wolności w internecie

103 Nie wiemy, jak się to skończy, ale protesty w Polsce – o skali oczywiście nieporównywalnej z tymi na świecie – są dowodem na to, że stały się jednym z najważniejszych narzędzi społecznego zaangażowania w dzisiejszym życiu publicznym. Pokazały też, jaką siłą są media a złaszcza internet – tysiące młodych ludzi potrafiło się zmobilizować za jego pośrednictwem.

104 Największe profile na facebooku mają setki tysięcy fanów. Nie dla ACTA w Polsce polubiło ponad 220 tys. internautów.

105 NIEETYCZNE WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU

106 PRZYKŁADY NIEETYCZNEGO WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW MASOWEGO PRZEKAZU Podawanie nieprawdziwych informacji Nierzetelność Przekazywanie informacji niedostosowanych do wieku odbiorcy Pornografia Rozprzestrzenianie używek Nielegalny handel Szykanowanie Manipulacja Wroga propaganda

107 KARTA ETYCZNA MEDIÓW Aby w mediach była zachowana etyka Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich stworzyło Kartę Etyczną Mediów, która została podpisana 29 marca 1995r. Każda z osób należąca do branży medialnej przyjmując tę Kartę jest zobowiązana do przestrzegania zawartych w niej zasad. Powołana została również Rada Etyki Mediów, która ma strzec reguł określonych w Karcie.

108 ZASADY ZAWARTE W KARCIE ETYCZNEJ MEDIÓW Zasada prawdy - przekazywanie informacji zgodnie z prawdą. Zasada obiektywizmu - przedstawianie zdarzeń niezależnie od poglądów autora. Zasada oddzielania informacji od komentarza - łatwość w oddzieleniu fakty od opinii. Zasada uczciwości - nieuleganie wpływom. Zasada szacunku i tolerancji - poszanowanie praw. Zasada pierwszeństwa dobra odbiorcy - nadrzędne są podstawowe prawa odbiorców. Zasada wolności i odpowiedzialności - na dziennikarzy nakładana jest odpowiedzialność za treść i formę przekazu.

109 CO OSIĄGNĘLIŚMY DZIĘKI TEMU PROJEKTOWI: Poszerzyliśmy naszą wiedzę w zakresie: a) przedsiębiorczości b) organizacji i zarządzania c) badań sondażowych d) roli mediów jaką odgrywają we współczesnym świecie Rozwineliśmy takie umiejętności jak: a) dbanie o dobre relacje z rówieśnikami b) logiczne myślenie c) korzystanie z Internetu i komputera d) podejmowanie decyzji grupowo e) wyrażanie własnych opinii i słuchanie opinii innych f) rozwiązywanie konfliktów g) poszukiwanie kompromisów h) dokonywanie oceny i dzielenie się rolami

110 ZA UWAGĘ SERDECZNIE DZIĘKUJĄ : Łowcy Pomysłów z Opatówka KACPER

111 Młodzi Przedsiębiorcy ze Złocieńca

112 Źródła informacji: Wikipedia Strony internetowe telewizji i prasy Opracowania własne Fora internetowe

113 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google