Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1

2 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

3 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkół: Zespół Szkół w Krzykosach Gimnazjum Salezjańskie w Szczecinie ID grup: 98/69_MF_G1, 98/84_MF_G1 Kompetencja: Matematyka i fizyka Temat projektowy: W świecie miary Semestr/rok szkolny: II semestr / 2010/2011

4 SKŁAD ZESPOŁU: Patryk Błaszczyk Anna Szymankiewicz Mariusz Droździk Tomasz Roszak Krystian Głowacki Karolina Spychalska Agnieszka Hetmańczyk Dawid Szymanek Weronika Kosmowska oraz uczniowie ze Karolina Kuźniak Szczecina Anna Potrzebowska Opiekunowie grup: Agnieszka Rogacka Anna Zimoch, Ewa Kochanowska

5 INFORMACJE O PROJEKCIE Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ma na celu: Rozwinięcie zainteresowań matematyczno-fizycznych. Rozwój kompetencji w zakresie matematyki, fizyki i przedsiębiorczości. Zastosowanie w praktyce zdobytej wiedzy. Nabycie umiejętności pracy zespołowej. Poszerzanie wiedzy merytorycznej dotyczącej realizowanego tematu.

6 NAWIĄZANIE WSPÓŁPRACY Po nawiązaniu kontaktu z grupą ze Szczecina podzieliliśmy się z nimi naszymi sugestiami w sprawie wyboru tematu projektowego. Wspólnie wybraliśmy temat W świecie miary, bo miary i ich jednostki nieustannie sprawiają nam kłopoty. Bez problemów podzieliliśmy się zadaniami. Postanowiliśmy wykonać wiele pomiarów za pomocą różnych przyborów i dokonać wielu obliczeń.

7 DOŚWIADCZENIA

8 JAK DOBRAĆ PIERŚCIONEK DO ROZMIARU PALCA? Dowiedzieliśmy się, że grubość palca może się wahać i zależy od czynników zdrowotnych oraz pogodowych. W gorące dni nasze palce puchną i zwiększają swój obwód natomiast zimą kurczą się. Teraz nasi chłopacy wiedzą, że wybór pierścionka dla kobiety to nie lada wyzwanie.

9 JAK DOBRAĆ PIERŚCIONEK DO ROZMIARU PALCA?

10 Jak zmierzyć puls?

11 CO JEST POTRZEBNE? Do zmierzenia samemu sobie pulsu potrzebny jest jedynie zegarek, pokazujący upływające sekundy.

12 PIERWSZY KROK Znajdujemy tętnice - Najbardziej wyraziste uderzenia wyczuwalne są na tętnicach szyjnych, jeżeli jednak w jakiś sposób nie możemy zmierzyć pulsu na tętnicy szyjnej, mierzymy go w okolicy nadgarstka (tętnica promieniowa).

13 KOLEJNE KROKI By zmierzyć puls należy złożyć dwa palce blisko siebie (palec wskazujący i serdeczny) Następnie złożonymi palcami wyczuwamy uderzenie na tętnicy. Należy pamiętać o tym, by nie przyciskać zbyt mocno! Teraz, kiedy wyczuwamy już puls, patrzymy na zegarek. Przez piętnaście sekund należy liczyć każde uderzenie.

14 NASTĘPNIE Kiedy po piętnastu sekundach mamy już wynik uderzeń np: 20, mnożymy go przez 4 (przykład: 20*4=80) I już wiemy jak zmierzyć puls :)

15 PRZEPROWADZILISMY TO DOŚWIADCZENIE Nasze wyniki: Agnieszka 68 uderzeń na minutę Dawid 108 uderzeń na minutę Ania 64 uderzeń na minutę Patryk 92 uderzeń na minutę

16 U OSÓB DOROSŁYCH PRZECIĘTNY PULS WYNOSI OD 60 DO 80 UDERZEŃ NA MINUTĘ U DZIECI PRZECIĘTNY PULS WYNOSI OD 90 DO 140 UDERZEŃ NA MINUTĘ PULS U KOLARZY WYNOSI PRZECIĘTNIE OD 130 DO 170 A NAJWYŻSZY WYNOSI 220 UDERZEŃ NA MINUTĘ

17 NATOMIAST NASZE WYNIKI PO WYGRANIU MISTRZOSTW POWIATU W KOSZYKÓWCE WYNOSIŁY: Agnieszka 68 uderzeń na minutę Dawid 108 uderzeń na minutę Ania 64 uderzeń na minutę Patryk 92 uderzeń na minutę

18 JAK ZA POMOCĄ EKIERKI ZMIERZYĆ NAJWYŻSZY PUNKT W OKOLICY [KAPLICA] 3 grudnia 2010r. Monika, Oskar i Marta wykonali pomiary potrzebne do zmierzenia wysokości kaplicy. Do obliczenia jej wysokości wykorzystali podobieństwo figur (trójkątów). Monika stanęła w punkcie M, a Oskar w punkcie O. Punkt M to czubek głowy Moniki. Oskar musiał zobaczyć punkty M i S w tej samej linii prostej. Marta zmierzyła odległości między kaplicą,a Oskarem i Moniką.Mając długość odcinków możemy obliczyć skalę. Za jej pomocą przeliczamy wyznaczone odległości. Ustaliliśmy,że skala wynosi 33:1. Tak więc mnożymy wysokość 1,60 m przez 33 i wychodzi nam,że kaplica ma wysokość 53 m.

19 PRZEDSTAWIAMY RYSUNEK DO ZMIERZENIA KAPLICY

20 JAK ZMIERZYĆ BAROMETREM WYSOKOŚĆ BUDYNKU? - OTO JEST PYTANIE… Jeden ze studentów podał następującą odpowiedź: Należy przywiązać do barometru długi sznurek i opuścić barometr z dachu drapacza chmur na ziemię. Długość sznura plus wysokość barometru dadzą wysokość budynku.. 1.Po pierwsze: można wziąć barometr na dach budynku, puścić go i po zmierzeniu czasu potrzebnego na swobodne jego spadanie określić wysokość, posługując się wzorem H = gt 2 /2; - niestety barometr stracony. 2) Można też, jeśli świeci Słońce, zmierzyć wysokość barometru, następnie długość jego cienia, a potem długość cienia drapacza chmur; z prostej matematycznej proporcji można z łatwością wyznaczyć szukaną wysokość, ale to robią nasze koleżanki bez barometru.

21 JAK ZMIERZYĆ BAROMETREM WYSOKOŚĆ BUDYNKU? - OTO JEST PYTANIE… 3) Jeśli budynek posiada zewnętrzne schody awaryjne, najprościej będzie użyć barometru jako przymiaru i wchodząc po schodach, zaznaczać kolejne odcinki równe jego wysokości; po zliczeniu liczby odcinków i przemnożeniu jej przez wysokość barometru otrzymujemy pożądany wynik. 4) Oczywiście..., jeśli ktoś chce posłużyć się metodą rutynową, może zmierzyć za pomocą barometru ciśnienie powietrza na ulicy, a następnie na dachu budynku i wykorzystując zależność ciśnienia atmosferycznego od wysokości znaleźć rozwiązanie problemu.

22 JAK ZMIERZYĆ BAROMETREM WYSOKOŚĆ BUDYNKU? - OTO JEST PYTANIE… 5) Ale ponieważ Panowie Profesorowie cały czas powtarzają żeby rozwijać swoją kreatywność i szukać alternatywnych rozwiązań wydaje mi się że najprostszą metodą byłoby pójście do portiera w tym wieżowcu i powiedzenie: "Dam panu ten ładny, nowiutki barometr jeśli zdradzi mi pan jak wysoki jest ten wieżowiec. (my się tą metodą nie posłużymy ponieważ jest ona zbyt prosta) Tym jakże niezależnie i twórczo myślącym studentem był Niels Bohr, który jako pierwszy Duńczyk, w 1922 roku otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki, za sformułowanie teorii budowy atomów. My wybieramy 4 opcję, ponieważ jest ona połączeniem wiadomości z dziedziny matematyczno-fizycznej a właśnie o to chodzi w naszym projekcie.

23 UKŁAD SŁONECZNY Jak wszyscy wiemy, Wszechświat jest niezmiernie wielki (nadal poszerza swe granice) i z całą pewnością nie moglibyśmy go zmieścić nawet na kartce o wymiarach 100 na 100km. No dobrze, skoro całego nie możemy, to może chociaż jego część? Spróbujmy więc umieścić na kartce A4 nasz Układ Słoneczny. Pierwsze, co musimy wiedzieć, to jak długi jest nasz Układ od Słońca do Neptuna. Z Wikipedii możemy się dowiedzieć, że średnica Słońca wynosi w przybliżeniu km, Neptuna – mniej więcej km, natomiast odległość między nimi wynosi ok km.

24 Nietrudno jest więc obliczyć, że musimy umieścić na rysunku km.

25 ODLEGŁOŚCI PLANET Średnica Słońca w przybliżeniu wynosi km. Natomiast średnica Neptuna –mniej więcej km. Odległość między nimi wynosi ok km.

26 Skoro mamy już pojęcie o powierzchni, którą musimy przedstawić, potrzebujemy jeszcze skali. Długość kartki A4 wynosi 297mm. 7mm powinniśmy spożytkować na marginesy, by rysunek był możliwie przejrzysty. Skala wynosi więc 29cm km, w przybliżeniu wychodzi nam 1cm km, więc całkiem sporo.

27 Najprościej narysować linię przez środek kartki, na której będziemy oznaczać wszystkie planety. Słońce i Neptuna możemy umieścić na kartce bez specjalnych trudności, jest to początek i koniec rysunku, więc jedno będzie znajdować się 4mm od brzegu kartki, a drugie 3mm od przeciwległej krawędzi. Niestety, w tej skali nie jesteśmy w stanie ukazać zależności między wielkościami planet, więc pozostaje nam wszystkie zaznaczyć jako punkty.

28 Wikipedia podaje odległości pomiędzy poszczególnymi planetami a Słońcem, użyjemy tych informacji do obliczenia, w jakiej odległości musimy umieścić kolejne ciała niebieskie: Merkury, czyli pierwsza planeta od Słońca, znajduje się w odległości km od niego. Korzystając z wzoru (gdzie d to odległość na mapie, D to odległość rzeczywista, a M to skala) obliczamy odległość między planetami na naszej mapie. Wynik zamieniamy na centymetry, ponieważ na skali 1km odpowiada 1cm. Po wyliczeniu stawiamy punkt na linii pomocniczej, w odległości 4mm od Słońca i podpisujemy ją Merkury.

29 Wenus znajduje się km od Słońca. Korzystając z powyższego wzoru i zaokrąglając wynik, wychodzi nam odległość 7mm., więc punkt podpisany Wenus, zaznaczamy 3mm od Merkurego i 7mm od Słońca. Od Ziemi do Słońca jest km, więc powinniśmy zaznaczyć ją 1cm od Słońca. Przy Marsie mamy km od Słońca i 1,5cm od Słońca. Jowisz, piąta planeta, jest od Słońca. W naszej skali będzie to 5cm od Słońca.

30 Saturn, jedno z ostatnich ciał niebieskich, ma do Wielkiej Gwiazdy aż km, więc umieścimy go ok. 9 cm od naszego Słońca. Kolejny, czyli Uran znajduje się km od Słońca. Przeliczając, wychodzi nam 18,5 cm. Stawiamy więc punkt w takiej odległości od Słońca i podpisujemy go Uran.

31 Jako, że Neptun został przez nas zaznaczony już na początku pracy, to koniec obliczeń. Nasz Układ Słoneczny powinien już zawierać Słońce i wszystkie planety.

32 Jak zmierzyć rozmiar stopy?

33 Na początek… Chcąc dowiedzieć się jak zmierzyć rozmiar stopy korzystaliśmy z internetu. Okazało się aby sprawdzić rozmiar buta musimy odrysować stopę. Następnie za pomocą linijki lub miary zmierzyć odległość od pięty do największego palca. Ciekawostka: Stopę najlepiej mierzyć wieczorem kiedy jesteśmy wypoczęci!

34 Następnie… Przygotowaliśmy potrzebne przyrządy i zabraliśmy się do mierzenia. Nasze przypuszczenia, że Konrad ma największą stopę w klasie potwierdziły się (to aż 28cm).

35 Na koniec… Jednak okazało się, że każdy producent ma inny przelicznik rozmiarów. Aga i Tomek choć mają inną długość stopy noszą taki sam rozmiar buta (od różnych producentów).

36 Miary staropolskie, jednostki rachuby

37 Na jednym ze spotkań przypomnieliśmy sobie przeliczanie jednostek i całkiem dobrze nam szło. Robiliśmy również plansze z miarami staropolskimi. Mogliśmy wykazać się zdolnościami plastycznymi.

38 Plansze wyszły naprawdę ciekawie dlatego umieściliśmy je w pracowni matematycznej żeby każdy mógł je podziwiać i z nich korzystać. Teraz na lekcjach matematyki jesteśmy dumni z naszych dzieł.

39 Efekty naszej wspólnej pracy są dowodem na to, że jeszcze musimy się wiele nauczyć w kwestii porozumiewania na odległość. Mamy nadzieję, że nasz kolejny wspólny temat projektowy opracujemy perfekcyjnie. Mimo tych niedostatków nasza wiedza w kwestii miar niewątpliwie wzbogaciła się o wiele aspektów praktycznych.

40 Dziękujemy za uwagę!

41 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google