Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Www.kosmetyczni.pl Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej Ewa Starzyk Dyrektor Naukowy Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Www.kosmetyczni.pl Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej Ewa Starzyk Dyrektor Naukowy Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży."— Zapis prezentacji:

1 Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej Ewa Starzyk Dyrektor Naukowy Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej

2 Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UV – jaki problem? CzerniakCzerniak –jeden z najistotniejszych obecnie problemów onkologicznych –ilość przypadków rośnie szybciej niż innych odmian raka –jeden z najczęściej spotykanych nowotworów w XXI wieku –zdecydowana większość przypadków czerniaka wiąże się z nadmierną ekspozycją na światło słoneczne Zidentyfikowane zjawiska rynkoweZidentyfikowane zjawiska rynkowe –Konsumenci: nadmierne korzystanie ze słońcanadmierne korzystanie ze słońca niestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznejniestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznej niewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznejniewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznej –Rynek produktów ochrony przeciwsłonecznej: większość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkiewiększość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkie różnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznejróżnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej

3 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UV - Rozwiązanie problemu (konsumenci) Zidentyfikowane zjawiska rynkowe:Zidentyfikowane zjawiska rynkowe: –Konsumenci: nadmierne korzystanie ze słońcanadmierne korzystanie ze słońca niestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznejniestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznej niewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznejniewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznej Co można zrobić:Co można zrobić: –edukacja, edukacja, edukacja… –zmiana przyzwyczajeń konsumentów w zakresie ochrony przed słońcem –informowanie jak właściwie stosować produkty ochrony przeciwsłonecznej Kto?Kto? –kompetentne władze, media, producenci, organizacje branżowe i konsumenckie…

4 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Opalanie kontrolowane - Bezpieczne słońce w 10 krokach 1.Unikaj przebywania na słońcu w godzinach południowych ( ). Na powietrzu bezpieczniej jest przebywać w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych. 2.Osłaniaj ciało przed słońcem. Ubranie – w zależności od grubości i gęstości materiału - stanowi efektywną ochronę przed słońcem. Pamiętaj o nakryciu głowy! 3.Staraj się przebywać w cieniu. Pamiętaj jednak, że w cieniu promieniowanie UV jest słabsze, ale również występuje. Część światła słonecznego może być rozproszona i odbita przez śnieg, wodę i piach. 4.Chroń odsłonięte części skóry odpowiednimi preparatami przeciwsłonecznymi. 5.Pamiętać, że preparat przeciwsłoneczny należy nanosić na skórę odpowiednio wcześniej, najlepiej przed wyjściem na słońce. 6.Przy wyborze preparatu przeciwsłonecznego zwracaj uwagę na odpowiednią ochronę przed promieniowaniem UVA. Obecnie gwarantuje ją większość dostępnych preparatów przeciwsłonecznych. 7.Nie zapominaj o miejscach najbardziej wrażliwych na promieniowanie. Preparaty przeciwsłoneczne należy nakładać w dużej ilości na całej powierzchni skóry, która jest narażona na działanie promieni słonecznych. Najbardziej narażone na promieniowanie UV części ciała to: uszy, twarz i skóra głowy, kark, plecy i dekolt, jak również podbicia stóp. 8.Pamiętaj! Nie istnieje całkowita ochrona! Nawet preparaty o bardzo wysokich współczynnikach ochrony nie chronią całkowicie przed promieniowaniem UV. Pewna ilość promieni UV zawsze dociera do powierzchni skóry i może na nią oddziaływać zarówno w sposób szkodliwy, jak i pozytywny. 9.Pamiętaj o ponownej aplikacji preparatu przeciwsłonecznego, ponieważ w trakcie pływania, wycierania ciała czy przy spoceniu się warstwa preparatu traci częściowo właściwości ochronne. Ale uwaga: jeżeli zaczniesz odczuwać pierwsze oznaki poparzenia lub zauważysz, że byłeś/byłaś po raz pierwszy zbyt długo na słońcu i nie pomaga ponowne naniesienie preparatu na skórę, ogranicz czasowo kontakt ze słońcem. 10.Po kąpieli słonecznej weź prysznic i zaaplikuj preparat nawilżający, zawierający substancje łagodzące i inhibitory wolnych rodników.

5 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Aplikacja produktów ochrony przeciwsłonecznej Nawet najlepszy produkt ochrony przeciwsłonecznej nie będzie w pełni skuteczny, jeśli będzie aplikowany w niewłaściwy sposóbNawet najlepszy produkt ochrony przeciwsłonecznej nie będzie w pełni skuteczny, jeśli będzie aplikowany w niewłaściwy sposób Produkty rynkowe - w większości przypadków wysokiej jakościProdukty rynkowe - w większości przypadków wysokiej jakości Badania naukowe - przeciętny konsument aplikuje zbyt małą ilość produktu w stosunku do zalecanych przez producentówBadania naukowe - przeciętny konsument aplikuje zbyt małą ilość produktu w stosunku do zalecanych przez producentów –efekt: rzeczywisty współczynnik ochrony niższy, niż zamierzony i deklarowany na opakowaniu Ważne: stosowanie się do zaleceń producentów w zakresie ilości i częstości aplikacji produktu ochrony przeciwsłonecznejWażne: stosowanie się do zaleceń producentów w zakresie ilości i częstości aplikacji produktu ochrony przeciwsłonecznej

6 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Aplikacja produktów ochrony przeciwsłonecznej Czas pierwszej aplikacjiCzas pierwszej aplikacji –ok. 15 – 30 min przed wyjściem na słońce Aplikacja odpowiedniej ilości:Aplikacja odpowiedniej ilości: –ok. 2mg/cm 2 – dość duża ilość, zwykle wyczuwalna na skórze –ważny sposób rozprowadzania im silniejszy nacisk tym cieńsza warstwaim silniejszy nacisk tym cieńsza warstwa usuwanie nadmiaru produktu?usuwanie nadmiaru produktu? Powtarzanie aplikacjiPowtarzanie aplikacji –regularnie nawet przy braku mechanicznego ścierania produktu (co kilka godzin) –po każdym wytarciu ręcznikiem, po kąpieli, po spoceniu się

7 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UV – Co można zrobić (rynek) Zidentyfikowane zjawiska rynkowe:Zidentyfikowane zjawiska rynkowe: –Rynek produktów ochrony przeciwsłonecznej: większość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkiewiększość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkie różnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznejróżnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej Co można zrobić:Co można zrobić: –zapewnienie, że wszystkie produkty ochrony przeciwsłonecznej chronią przed UVB i UVA –ujednolicenie oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej Kto:Kto: –producenci, kompetentne władze

8 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Zalecenia Komisji Europejskiej 2006/647/WE

9 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Zalecenie Komisji Europejskiej Szczególny rodzaj aktu prawnego w Unii EuropejskiejSzczególny rodzaj aktu prawnego w Unii Europejskiej –ma charakter niewiążący – nie jest obligatoryjne –zwykle jest adresowane do Państw Członkowskich, nie do osób prawnych czy fizycznych –nie wymaga wdrożenia na poziomie krajowym –nie stanowi nowych przepisów prawnych a jedynie podaje interpretację przepisów już istniejących (Dyrektywy Kosmetycznej 76/768/WE, a więc także Ustawy o Kosmetykach Dz. U z 2001 Nr 42 poz. 473 ze zm.) –sugerują podjęcie określonych działań –z prawnego punktu widzenia realizacja zależy od uznania adresatów Jaki cel?Jaki cel? –ujednolicenie rynku (głównie oznakowanie ochrony przed UVA) –zmiana przyzwyczajeń konsumentów (odpowiednia aplikacja, stosowanie się do ostrzeżeń i instrukcji użycia)

10 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Zalecenie Komisji Europejskiej Komisja EuropejskaKomisja Europejska –potwierdza skuteczność działania produktów ochrony przeciwsłonecznej –kładzie nacisk na ochronę także przed UVA –zaleca, aby oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej było proste, łatwe do zrozumienia dla konsumenta –zaleca, aby oznakowanie produktów zawierało instrukcje stosowania Cele Zaleceń Komisji EuropejskiejCele Zaleceń Komisji Europejskiej –ujednolicenie rynku produktów ochrony przeciwsłonecznej –zmiana nawyków konsumentów Preambuła zalecenia KE:

11 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Główne elementy zalecenia KE KonsumenciKonsumenci Rynek (produkty ochrony przeciwsłonecznej)Rynek (produkty ochrony przeciwsłonecznej) –powinny chronić zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA –minimalny stopień ochrony: SPF = 6SPF = 6 UVA-PF = 1/3 SPFUVA-PF = 1/3 SPF krytyczna długość fali = 370 nmkrytyczna długość fali = 370 nm

12 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UVA

13 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Dlaczego tak ważna jest ochrona przed UVA? Promieniowanie UVAPromieniowanie UVA –wyższa długość fali, a więc niższa energia, niż UVB –oddziałuje słabiej na żywe struktury Ale…Ale… –stanowi aż 95% promieniowania UV docierającego do Ziemi UVCUVBUVA Światło widzialne Promieniowanie podczerwone (IR) Promieniowanie ultrafioletowe Długość fali [nm] 0,1%0%4,9%39%56%* * % całkowitego promieniowania docierającego do Ziemi

14 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Dlaczego tak ważna jest ochrona przed UVA? Promieniowanie UVAPromieniowanie UVA –dociera znacznie głębiej, niż UVB - aż do skóry właściwej –powoduje sieciowanie białek fibrylarnych – kolagenu i elastyny i uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych –jest główną przyczyną reakcji fotoalergicznych i fototoksyczych

15 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej

16 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej W jaki sposób powinien być oznakowany dobry produkt ochrony przeciwsłonecznej? Nie powinien nosić oznakowania sugerującego: Nie powinien nosić oznakowania sugerującego: –100 % ochrony przed promieniowaniem UV (czyli oznaczeń jak np. blokada przeciwsłoneczna, całkowita ochrona, pełna ochrona) –brak konieczności powtarzania aplikacji produktu co pewien czas, niezależnie od okoliczności (czyli oznaczeń takich, jak np. całodzienna ochrona) Powinien posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewnia stuprocentowej ochrony Powinien posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewnia stuprocentowej ochrony

17 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej W jaki sposób powinien być oznakowany dobry produkt ochrony przeciwsłonecznej? Powinien być opatrzony instrukcjami dotyczącymi stosowania produktu: na przykład aplikowanej ilości i częstości powtarzania aplikacji: Powinien być opatrzony instrukcjami dotyczącymi stosowania produktu: na przykład aplikowanej ilości i częstości powtarzania aplikacji: –Produkt nanieść przed wyjściem na słońce; –Nanosić ponownie dla utrzymania ochrony, zwłaszcza po spoceniu się, pływaniu lub wycieraniu ręcznikiem. Powinien posiadać wskazówki dotyczące środków ostrożności, które należy zachować podczas przebywania na słońcu, na przykład: Powinien posiadać wskazówki dotyczące środków ostrożności, które należy zachować podczas przebywania na słońcu, na przykład: –Nawet przy stosowaniu produktu ochrony przeciwsłonecznej niewskazane jest długotrwałe przebywanie na słońcu; –Chroń niemowlęta i dzieci przed bezpośrednim światłem słonecznym; –Nadmierne przebywanie na słońcu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia.

18 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznakowanie zalecane przez KE Oznaczenie kategorii Oznaczenie współczynnik a ochrony Pomiar współczynnika ochrony przeciwsłonecznej (SPF) Zalecany minimalny współczynnik ochrony przed promieniowaniem UVA Zalecana minimalna krytyczna długość fali Niska ochrona 66–9,9 1/3 wspó ł czynnika ochrony przeciws ł onecznej podanego na etykiecie 370 nm 1010–14,9 Średnia ochrona 1515–19,9 2020–24,9 2525–29,9 Wysoka ochrona 3030–49,9 5050–59,9 Bardzo wysoka ochrona

19 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UV Działania Komisji Europejskiej Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sunKampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun –data publikacji: 7 maja 2007 Stanowisko prasowe Komisji EuropejskiejStanowisko prasowe Komisji Europejskiej –data publikacji: 21 maja 2007

20 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun

21 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun Piktogramy informacyjnePiktogramy informacyjne –Avoid excessive sun exposure at peak hours –Keep yourself well covered, including hat, T-shirt, and sun glasses –Avoid direct sun exposure for babies and young children –Use sunscreen products generously

22 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun Logo zaproponowane przez ColipaLogo zaproponowane przez Colipa –zaakceptowane przez Komisję Europejską –nie jest jeszcze rozpowszechnione publikacja przez Colipa – styczeń 2007publikacja przez Colipa – styczeń 2007 publikacja przez KE – 7 maja 2007publikacja przez KE – 7 maja 2007

23 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Ochrona przed UV - przyszłość

24 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznaczanie skuteczności ochrony – przygotowanie norm (CEN) CEN – Europejski Komitet StandaryzacjiCEN – Europejski Komitet Standaryzacji –normy europejskie –po wdrożeniu – normy polskie Przekazanie do konsultacji planowane na 30 kwietnia 2008 Publikacja norm planowane na 30 września miesięcy później – wdrożenie jako normy krajowe

25 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Normy Wszystkie przygotowywane normy dotyczące oznaczania stopnia ochrony przed UV powstają przy współudziale jednostek normalizacyjnych, ośrodków badawczych i przemysłu kosmetycznego Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej bierze udział w pracach Komitetu Technicznego ds. Kosmetyków w ISO (ISO TC217)

26 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznaczanie stopnia ochrony przed UVB – in vivo DotychczasDotychczas –samoregulacja –metoda szeroko stosowana

27 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznaczanie stopnia ochrony przed UVA – in vivo Metoda oparta na pomiarze PPDMetoda oparta na pomiarze PPD –tzw. protokół japoński

28 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznaczanie krytycznej długości fali Krytyczna długość fali – wg zaleceń co najmniej 370 nmKrytyczna długość fali – wg zaleceń co najmniej 370 nm

29 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Oznaczanie skuteczności ochrony przed UV – przygotowanie norm międzynarodowych (ISO)

30 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Podsumowanie Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej…Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej… –w imieniu firm zrzeszonych w organizacji –oraz całej polskiej branży kosmetycznej …bierze aktywny udział w ogólnoeuropejskiej kampanii dotyczącej promowania zasad ochrony przed słońcem…bierze aktywny udział w ogólnoeuropejskiej kampanii dotyczącej promowania zasad ochrony przed słońcem Naszym celem jest…Naszym celem jest… –edukowanie: promowanie i przekazywanie rzetelnych informacji –dostarczanie wiarygodnych narzędzi i wiedzy mediom, branży kosmetycznej, konsumentom Efekt tych działań - bezpieczeństwo konsumentówEfekt tych działań - bezpieczeństwo konsumentów Więcej na stronie: na stronie:

31 Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej Konferencja prasowa UVAga słońce! Warszawa, 9 maja Dziękuję za uwagę…


Pobierz ppt "Www.kosmetyczni.pl Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej Ewa Starzyk Dyrektor Naukowy Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży."

Podobne prezentacje


Reklamy Google