Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Nr 2 im. Przyjaźni Polsko-Norweskiej ID grupy: 97/9_MF_G1 Kompetencja: Mat - Fiz Temat projektowy: W świecie dźwięków i ciszy Semestr/rok szkolny: 2010/2011 semestr 2

3 Spotkaliśmy się pierwszy raz po wakacjach. Przypomnielismy sobie temat z poprzedniego semestru. Przypomniane zostały zasady pracy w grupie, wzajemnej odpowiedzialności za salę, sprzęt, bezpieczeństwo przy eksperymentach. Zapoznaliśmy się z tematami proponowanymi na nowy semestr. Każdy z nas ma za zadanie zastanowić się nad wyborem jednego z nich. Wybraliśmy temat W świecie ciszy i dźwięków

4 Mocna grupa 97/9_MF_G1

5 Dokonaliśmy wyboru tematu projektowego, brzmi on W świecie dźwięków i ciszy". Każdy z nas na początek posłuchał "ciszy" w wykonaniu Budki Suflera, opowiedział o muzyce, którą lubi słuchać, słuchaliśmy tych utworów na Youtubie, a przy okazji uczyliśmy się obsługi tablicy interaktywnej. Bardzo się ona przydaje do pokazów, prezentacji, czy oglądania filmów

6 No to zaczyna się fizyka na poważnie, dowiadujemy się co to są fale dźwiękowe, jakie są ich własności, częstotliwości odbierane przez człowieka. Zostaje też dokonane porównanie z falami elektromagnetycznymi, okazuje się że prędkości tych fal są skrajnie różne. Wiemy już że fale dźwiękowe rozchodzą się różnymi prędkościami w różnych środowiskach. Zadziwiające jest, że prędkość dźwięku rośnie wraz z gęstością ośrodka w którym się rozchodzi

7 Hasło : Rura Rubensa Dziś analizujemy źródła dźwięku, zaczynamy od kamertonów, są i w szkole dwa, mamy więc dźwięki o różnych częstotliwościach. Ciśnienie akustyczne, nauczyciel opowiedział nam o swych doświadczeniach z dźwiękami w czasie służby wojskowej podczas strzelania z haubic 152 mm. Podobno była niezła jazda, powiedzmy z dźwiękiem. Usłyszeliśmy też dziś o rurze Rubensa, mamy ją podobno zrobić. To taka rura grająca płomykami świetlnymi.

8 Pogranicze fizyki i geografii Dziś temat dla nas Polaków bardzo bezpieczny, bo bardzo daleki. Omawialiśmy fale sejsmiczne. Oglądaliśmy filmy z trzęsień. Ważne aby umieć te ziemskie szaleństwo przewidywać, omawiana więc była tomografia sejsmiczna. Wiele ważnych informacji udzieliła nam pani od geografii. Oglądaliśmy też stronę stacji sejsmicznej w Książu. Robert Kupis przedstawił nam historię największych trzęsień ziemi.

9 – zaczynamy prace nad rurą Rubensa Mamy wspólny projekt, budujemy rurę Rubensa, coś co będzie podobno takim "ognistym eqalizerem", będzie sporo pracy, dziś na początek trochę teorii, przydział zadań, oglądaliśmy też zdjęcia takiej rury zbudowanej w jednym z ośrodków akademickich, nasza będzie mniejsza, ale najważniejsze aby działała, podobno zobaczymy falę stojącą. Mamy kupioną rurę, będzie sporo pracy z wierceniem otworów, zaspawaniem końca, mocowaniem głośnika.

10 Nasza rura z otworami

11 Złącze do węża z gazem butlowym ( nie wygląda to dobrze, ale jest szczelne)

12 Bariera dźwięku Dziś bardzo ciekawy temat, bariera dźwięku, wiemy już co to jest, że przekraczają ją samoloty, teraz tylko wojskowe. Barierę tę pokonał też samochód. Analizowaliśmy budowę samolotów poddźwiękowych i naddźwiękowych, jakie są ich podobieństwa i różnice. Grom dźwiękowy. Obejrzeliśmy w Internecie zdjęcia pokazujące przekraczanie bariery dźwięku.

13 – Generator akustyczny Dziś zajęcia typowo doświadczalne, w pracowni mamy generator akustyczny, podłączyliśmy go do wzmacniacza. Analizowaliśmy słyszalność poszczególnych dźwięków. Poznaliśmy też generator w komputerze Realtek HD, oraz niemiecki program Soundcard Oszilloscope

14 Generujemy dźwięki Generator akustyczny Nasz wzmacniacz

15 Komputerowy generator i analizator dźwięku

16 Instrumenty muzyczne Instrumenty muzyczne, niestety nikt w naszej grupie nie umie grać, ale poznajemy zasady powstawania dźwięków w różnych instrumentach muzycznych, gitara, skrzypce, fortepian, trąbka, organy kościelne są ciekawe bardzo, wiemy jakie muszą być spełnione warunki, aby powstawały dźwięki w rurach organowych. Posłuchaliśmy koncertu organowego, mamy zadanie zasięgnąć języka w naszych parafiach, z organistami tam grającymi.

17 – dalsze prace nad rurą Rubensa Dziś pracujemy nad projektem, mamy odpowiednią rurę ze złomu, czyścimy ją, wiercimy otwory, jest ich kilkadziesiąt, jest więc sporo pracy, dobrze, że mamy warsztaty szkolne. Nauczyciel zawodu zaspawał nam jej końcówkę, sporne pozostaje czy w otworach muszą być dysze, czy też nie. Trzeba się podpytać w gazowni, otwarta pozostaje sprawa reduktora, ale chyba go kupimy będzie bezpieczniej. Kolejny problem to butla z gazem.

18 Elementy naszego dzieła Reduktor gazu Stojak do rury

19 techniki prezentacji Dziś mało było fizyki, mówiliśmy o technikach prezentacji, jak się przygotować do prezentacji, jak się zachowywać, jaka powinna być nasza postawa. Okazuje się to dość trudne, były ćwiczenia, proste niby, trzeba było stać pięć minut przed lustrem udającym kamerę i mówić o swoim życiu. Temat prosty, a szło bardzo różnie, więc jak przyjdzie mówić prawach fizyki to będzie może różnie. Ale nawet było fajnie sporo śmiechu, a nigdy nie zaszkodzi umieć się pokazać, czy lepiej "sprzedać" siebie :)

20 wycieczka do Sosnowca Wycieczka do Sosnowca na targi dotyczące "Metod i narzędzi do Wizualizacji Procesów", bardzo mądrz brzmi, ale zobaczyliśmy świat 21 wieku, nowoczesne technologie, nasza wiedza póki co skromna jest w stosunku do tego co zobaczyliśmy. Ale zgodnie z maksymą, że "podróże kształcą", warto było pojechać i zobaczyć tak wiele.

21 Tematy grudniowe Poznaliśmy budowę mikrofonów, głośników, ich rodzaje, zastosowanie, nagłośnienie imprez masowych. Omówiony też został temat ekranów akustycznych. Najbliższe są w Grabowie, przy nowo wybudowanym rondzie. Mówiliśmy też o anatomii człowieka, o emisji głosu. Bardzo dobrze przydał się nam tutaj analizator komputerowy głosu Scope

22 Styczeń – finał prac nad rurą Rubensa Dziś dalsze prace nad naszą rurą Rubensa. Montujemy głośnik do rury. Uszczelniamy połączenie rury z głośnikiem, oraz dopływu gazu. Podłączamy też końcówki do głośnika, montujemy przewody do wzmacniacza i generatora akustycznego.

23 Koniec prac nad projektem Demonstracja rury Rubensa. Są kłopoty z zapachem gazu. Ale wszystko działa, rura działa jak taki ogniowy eqalizer, udało się też otrzymać falę stojącą dla częstotliwości około Hz. Działanie rury wzbudziło wiele emocji. Szykujemy jej pokaz na dzień 4 marca, kiedy będziemy mieć targi edukacyjne, mamy nadzieję, że będzie to prawdziwy pokaz i ciekawe doświadczenie dla gimnazjalistów Podsumowujemy cały semestr, omówione zostały też kursy e-learningowe.

24 Pokaz działania rury

25 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google