Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1.Zasady racjonalnego żywienia: spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów, spożywanie pokarmów zawierających wszystkie składniki odżywcze, właściwe zestawianie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1.Zasady racjonalnego żywienia: spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów, spożywanie pokarmów zawierających wszystkie składniki odżywcze, właściwe zestawianie."— Zapis prezentacji:

1

2 1.Zasady racjonalnego żywienia: spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów, spożywanie pokarmów zawierających wszystkie składniki odżywcze, właściwe zestawianie posiłków pod względem proporcji składników odżywczych, regularne spożywanie posiłków – 5 posiłków dziennie, zjadanie większej ilości świeżych warzyw i owoców, spożywanie pokarmów zawierających dużo błonnika – kasze, pieczywo razowe, rośliny strączkowe, ograniczanie spożycia tłuszczów zwierzęcych i zastępowanie ich roślinnymi, zmniejszenie ilości spożywanych słodyczy,

3 Piramida pokarmowa ilustruje dobowe zapotrzebowanie człowieka na składniki odżywcze z różnych grup pokarmowych.

4 W ciągu doby człowiek powinien przeciętnie zjadać: 6-11 porcji produktów zbożowych: pieczywo, ryż, makaron 3-5 porcji warzyw 2-4 porcji owoców 2-3 porcji produktów białkowych w postaci: mięsa, drobiu, ryb, jaj, roślin strączkowych, orzechów 2-3 porcji nabiału: mleko, sery, jogurty rzadko: tłuszcze, oleje, słodycze Właściwa dieta, czyli dobór pokarmów, uzależniona jest od wielu czynników: wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy, klimatu, stanu zdrowia.

5 2. Przykładowe dzienne racje pokarmowe dla wybranych grup ludzi: PRODUKTY SPOŻYWCZE [W GRAMACH] DZIECI W WIEKU SZOLNYM DZIEWCZĘTA LAT CHŁOPCY LAT MĘŻCZYŹNI (PRACA UMIARKOWAN A KOBIETY (PRACA UMIARKOW ANA) 7-9 LAT10-12 LAT Produkty zbożowe Mleko i produkty mleczne Jaja½½½½1/3 Mięso, wędliny, ryby Masło30 Inne tłuszcze Ziemniaki Warzywa i owoce z wit. C Warzywa i owoce z karotenem Inne warzywa i owoce Strączkowe suche Cukier i słodycze

6 3. Zawartość składników odżywczych w pokarmach. ZAWARTOŚĆ BIAŁKA W 100 GRAMACH PRODUKTU Ser żółty tłusty28,1 Ser twarogowy chudy21,2 Kura18,0 Wołowina17,5 Karp16,0 Jaja12,8 Mleko3,0 Masło0,6 Groch23,8 Orzechy laskowe14,4 Mąka13,0 Kasza gryczana12,5 Chleb razowy7,2 Kapusta biała1,7 Ziemniaki1,7 ZAWARTOŚĆ TŁUSZCZÓW W 100 GRAMACH PRODUKTÓW Smalec100 Masło82 Boczek52 Wieprzowina45 Kura25 Śmietana18 Olej100 Margaryna82 Orzechy laskowe65 Czekolada33 ZAWARTOŚĆ WĘGLOWODANÓW W 100 GRAMACH PRODUKTU Cukier100 Słodycze50-90 Miód84 Owoce10-15 Marchew8,7 Mleko5 Mąka75-79 Makaron72-76 Kasza jęczmienna73 Fasola61 Chleb49-53 Ziemniaki19

7 4. Zapotrzebowanie energetyczne. Układając dzienny jadłospis należy brać pod uwagę przede wszystkim zasady racjonalnego żywienia. Do proporcjonalnego zbilansowania składników odżywczych niezbędna jest wiedza o ich zawartości w poszczególnych pokarmach (wcześniejsze tabele). Jadłospis musi być dostosowany do wieku, płci i rodzaju pracy. Dlatego ważna jest znajomość zapotrzebowania energetycznego ludzi w różnym wieku. GRUPA LUDNOŚCI [WIEK W LATACH] ZAPOTRZEBO WANIE ENERGET. [W KCAL] Dzieci Dzieci Dzieci Dziewczęta Dziewczęta Chłopcy Chłopcy Mężczyźni –praca siedząca2600 Mężczyźni – praca ciężka4000 Mężczyźni – praca bardzo ciężka 4500 Kobiety – praca siedząca2300 Kobiety – praca ciężka3200 Kobiety ciężarne2800 Ludzie ponad 65 lat2300

8 5. Dieta Dietetyka - jest to dział nauki zajmujący się układaniem jadłospisów zgodnych z zasadami racjonalnego żywienia. Jest to ważne szczególnie u ludzi chorych, których dieta musi być dostosowana do stanu zdrowia. Nie należy samodzielnie stosować żadnych diet np. odchudzających, bo może to być szkodliwe dla zdrowia. Należy prowadzić kurację odchudzającą pod kontrolą lekarza. Wegetarianie - nie spożywają produktów mięsnych. Weganie - jedzą tylko produkty roślinne; w ich diecie nie ma jaj ani mleka.

9 6. Higiena przygotowywania i spożywania posiłków. Aby uniknąć zatruć i wielu innych chorób związanych z układem pokarmowym należy przestrzegać zasad higieny: myć ręce przed przygotowywaniem i spożywaniem posiłków, myć owoce i warzywa spożywane na surowo, sprawdzać datę ważności na opakowaniach produktów żywnościowych; nie spożywać produktów przeterminowanych, surowe mięso i jaja przechowywać z daleka od innych produktów spożywczych, nie używać produktów z nieszczelnych opakowań, posiłki należy spożywać regularnie i bez pośpiechu, zjadać potrawy zaraz po ich przygotowaniu; nie przechowywać zbyt długo w lodówce, nie smażyć produktów kilkakrotnie na tym samym tłuszczu, produkty spożywcze przechowywać w odpowiednich temperaturach.

10 7. Choroby układu pokarmowego. Próchnica zębów: jest to choroba polegająca na uszkodzeniu szkliwa, a następnie tkanki zęba przez kwasy produkowane przez bakterie znajdujące się na płytce nazębnej. Postępująca próchnica może objąć miazgę zęba. Należy leczyć jak najmniejsze ubytki, aby zapobiec rozwojowi choroby. Próchnica może powodować zmiany chorobowe w całym organizmie np.: reumatyzm, choroby żołądka, nerek, zapalenia stawów.

11 Profilaktyka próchnicy zębów: Myć zęby po każdym posiłku. Kwasy zaczynają uszkadzać szkliwo zębów już w godzinę po zjedzeniu posiłku. Zęby należy szczotkować dokładnie, wykonując ruchy poziome, pionowe i koliste. Do mycia zębów stosować pasty z fluorem, który dodatkowo chroni powierzchnię zębów. Ograniczyć spożycie słodyczy. Systematycznie, co najmniej dwa razy do roku, kontrolować stan uzębienia. Spożywać pokarmy bogate w wapń, fosfor, magnez, fluor, witaminę C i D.

12 Zatrucia pokarmowe: choroby wywołane różnorodnymi drobnoustrojami, które mogą znajdować się w wodzie i pokarmach. Objawami są najczęściej bóle brzucha, wymioty, biegunki. Zatrucie może wywołać np. laseczka jadu kiełbasianego występująca w popsutych konserwach. Może uszkodzić układ nerwowy. W przetworach mlecznych, jajach i drobiu może występować salmonella. Podczas przygotowywania produktów spożywczych może dojść do zakażenia gronkowcem złocistym. Drogą pokarmową szerzy się wiele chorób zakaźnych np.: dur brzuszny, czerwonka, żółtaczka. bakteria salmonelli

13 Aby zapobiegać zakażeniom należy: często i dokładnie myć ręce mydłem i ciepłą wodą, myć ręce po korzystaniu z toalety, pić przegotowaną wodę i mleko, zwalczać zwierzęta przenoszące zarazki np.: muchy, szczury, spożywać pokarmy pochodzące z pewnych źródeł. Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy wywoływana jest przez bakterie Helicobacter pylori. W ścianie żołądka i dwunastnicy tworzą się krwawiące rany. Rozwojowi choroby sprzyja stres, nieregularne, spożywane w pośpiechu posiłki, nadużywanie alkoholu i palenie papierosów. wrzód dwunastnicy

14 Glistnica: choroba wywołana pasożytem – glistą ludzką. Zakażenie następuje najczęściej poprzez zjedzenie niemytych owoców i warzyw. Nosicielem pośrednim tego pasożyta jest trzoda chlewna. Poprzez odchody tych zwierząt (jako nawóz) jajeczka glisty ludzkiej mogą skazić żywność. Dlatego należy dokładnie myć owoce i warzywa spożywane na surowo. Tasiemczyca: choroba wywołana pasożytem – tasiemcem uzbrojonym lub nieuzbrojonym. Zakażenie następuje poprzez zjedzenie zarażonego larwami – wągrami mięsa wieprzowego lub wołowego. Aby uniknąć zakażenia należy spożywać tylko mięso badane przez weterynarza. główka tasiemca uzbrojonegotasiemiec nieuzbrojony

15 Owsica: choroba wywołana przez pasożyta – owsika. Bardzo częsta choroba wśród małych dzieci. Łatwo dochodzi do zakażenia, przede wszystkim z powodu nie przestrzegania higieny osobistej. Włośnica: bardzo ciężka choroba wywołana przez pasożyta – włośnia krętego. Do zakażenia dochodzi przez zjedzenie zarażonego mięsa wieprzowego zawierającego larwy pasożyta. Pasożytami przewodu pokarmowego mogą też być pierwotniaki np. lamblia czy pełzak czerwonki.

16 Anoreksja: inaczej jadłowstręt jest to groźna choroba psychiczna. Polega ona na nieprzyjmowaniu pokarmów, obniżeniu apetytu, drastycznym spadku masy ciała. Chora osoba ma zaburzone wyobrażenie o własnym wyglądzie. Choroba dotyka szczególnie młodych dziewcząt. Wymaga leczenia i wsparcia psychologicznego.

17 Bulimia: objawia się nadmiernym łaknieniem prowadzącym do szybkiego objadania się. Po spożyciu dużej ilości jedzenia chora osoba wywołuje u siebie wymioty. Cały proces powtarza się od nowa. Choroba ma podłoże psychiczne; najczęściej jest to stres, zaburzenia emocjonalne. Leczenie polega na psychoterapii.

18 8. Skażenie żywności. Przyczyną wielu chorób jest skażenie żywności substancjami chemicznymi. Do najczęstszych zanieczyszczeń żywności należą: azotany i azotyny, pestycydy, metale ciężkie. Związki azotu dostają się do pokarmów głownie z powodu przenawożenia pól nawozami sztucznymi. Nadmiar tych związków magazynują w szczególności takie rośliny jak: szpinak, sałata, buraki, rzodkiewka, marchew. Skażone warzywa mogą wywoływać bóle brzucha, nudności, wymioty i biegunki. Metale ciężkie dostają się do roślin na terenach położonych w pobliżu zakładów przemysłowych, dróg szybkiego ruchu. Są to przede wszystkim: kadm, ołów, rtęć, arsen, miedź i cynk. Metale ciężkie znajdziemy też w mięsie i mleku krów pasących się na takich terenach. Metale ciężkie wywołują wiele chorób, zwłaszcza układu krążenia, nerek, choroby nowotworowe.

19 9. Zdrowa żywność. Mianem zdrowej żywności określa się produkty pokarmowe pochodzące z ekologicznych upraw. Bez nawozów sztucznych, pestycydów, konserwantów i środków chemicznych poprawiających smak i wygląd produktów. Najzdrowsza jest żywność jak najmniej przetworzona np.: ciemne pieczywo, gruba kasza, świeże warzywa i owoce. Najmniej zdrowe dla organizmu są produkty typu fast food. Produkty żywnościowe zawierają ponad 2000 różnych substancji dodawanych w celu konserwacji, polepszenia smaku czy wyglądu produktów.

20 10. Bibliografia i netografia: Gołda W., Kłyś M., Wardas J.: Biologia dla gimnazjum część druga, Wydawnictwo Nowa Era, Gulewicz B., Wierbiłowicz E.: Biologia dla klasy I gimnazjum, Wydawnictwo ABC, Michajlik A., Ramotowski W.: Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Sylwanowicz W.: Mały atlas anatomiczny, PZWL, Szlachetko A., Szlachetko D., Rutkowski P.: Biologia gimnazjum II, Wydawnictwo M. Rożak, Villee C. A.:Biologia, PWRiL,


Pobierz ppt "1.Zasady racjonalnego żywienia: spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów, spożywanie pokarmów zawierających wszystkie składniki odżywcze, właściwe zestawianie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google