Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marta Bogdanowicz Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański Kraków UJ - 2009 Prawa studentów z dysleksją studiujących w collegeach i uczelniach wyższych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marta Bogdanowicz Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański Kraków UJ - 2009 Prawa studentów z dysleksją studiujących w collegeach i uczelniach wyższych."— Zapis prezentacji:

1 Marta Bogdanowicz Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański Kraków UJ Prawa studentów z dysleksją studiujących w collegeach i uczelniach wyższych Kwestionariusz oprac. prof. Marta Bogdanowicz, prof.Marija Kavkler

2 Kraje i organizacje biorące udział w badaniu Kraj Nazwa organizacji Czechy Czech Dyslexia Association Czechy Czechy Primary School of prof. Zdeněk Matějček Chorwacja Hrvatska udruga za disleksiju (Croatian Dyslexia Association) Cypr Cyprus Dyslexia Association Dania Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark Finlandia Finnish diverse learners` association Finnish diverse learners` association Francja APEDA France : Association française des Parents dEnfants en Difficulté dApprentissage du langage écrit et oral Grecja Association of parents and Guardians with children with dyslexia and learning difficulties of Thessaloniki and Northern Greece Islandia Félaglesblindra á Íslandi Ármúla Irlandia Dyslexia Association of Ireland Włochy Associazione Italiana Dislessia Litwa Lithuanian Dyslexia Association Polska Polskie Towarzystwo Dysleksji Polskie Towarzystwo Dysleksji Rosja Russian Association of Dyslexia Słowenia Bravo association for children and adolescents with specific learning disabilities Szwecja FMLS – Swedish National Association for People with difficulties in Reading and Writing Wielka Brytania British Dyslexia Association

3 Pyt.3. Czy system edukacyjny w Twoim kraju jest scentralizowany? Czechy, Chorwacja, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Wielka Brytania

4 Studenci z dysleksją jako osoby ze SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI (SEN)

5 Pyt.5. Czy dzieci z dysleksją są uznawane w Twoim kraju za osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SEN)? Czechy, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Chorwacja

6 Pyt.6. Czy dzieci z dysleksją są objęte w Twoim kraju takimi samymi prawami jak osoby z SEN? Czechy, Chorwacja, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Irlandia, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Islandia, Włochy

7 Dzieci z dysleksją są uznawane za osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SEN) jest to potwierdzone prawnie w 87% z tych krajów jest to potwierdzone prawnie w 87% z tych krajów w 94% badanych krajów w 94% badanych krajów

8 STUDENCI Z DYSLEKSJĄ W COLLEGEU I NA UNIWERSYTECIE

9 Pyt.8. Jaki jest ogólny poziom świadomości nt. problemów doświadczanych przez studentów z dysleksją? Czechy, Cypr, Dania, Finlandia, Grecja, Islandia, Włochy, Rosja, Słowenia Chorwacja, Francja, Litwa, Polska Czechy, Irlandia, Szwecja Wielka Brytania

10 Pyt.9. Czy studenci z dysleksją mają w Twoim kraju/regionie jakiekolwiek specjalne uprawnienia? Pyt.9. Czy studenci z dysleksją mają w Twoim kraju/regionie jakiekolwiek specjalne uprawnienia? Cypr, Dania, Francja, Szwecja, Wielka Brytania Czechy, Chorwacja, Finlandia, Grecja, Irlandia, Islandia, Włochy, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia

11 Pyt.10. Czy uprawnienia te są zagwarantowane prawnie? Cypr, Dania, Francja, Szwecja, Wielka Brytania

12 Pyt.13. Czy na uczelniach jest jakaś osoba lub zespół osób, do których student z dysleksją może zwrócić się o pomoc? Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Szwecja, Wielka Brytania Czechy, Chorwacja, Litwa, Słowenia, Polska Cypr, Rosja

13 Studenci z dysleksją na uczelniach wy ż szych mogą uzyskać wsparcie specjalnej osoby lub zespołu osób na swojej uczelni w 56% badanych krajów. mogą uzyskać wsparcie specjalnej osoby lub zespołu osób na swojej uczelni w 56% badanych krajów. zazwyczaj nie są zdiagnozowani, a ich problemy nie są rozumiane (81% badanych krajów opisało poziom świadomości tych problemów jako niski lub bardzo niski) zazwyczaj nie są zdiagnozowani, a ich problemy nie są rozumiane (81% badanych krajów opisało poziom świadomości tych problemów jako niski lub bardzo niski) mają specjalne prawa zagwarantowane prawnie tylko w 31% badanych krajów mają specjalne prawa zagwarantowane prawnie tylko w 31% badanych krajów

14 SPECJALNE PRAWA DLA STUDENTÓW Z DYSLEKSJĄ W BADANYCH KRAJACH

15 Pyt.14. Czy studenci z dysleksją mogą zdawać egzaminy ustnie zamiast pisemnie? Czechy, Cypr, Finlandia, Grecja, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Słowenia, Szwecja Chorwacja, Dania, Litwa, Rosja, Wielka Brytania Francja

16 Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Litwa, Polska, Słowenia Cypr, Francja, Finlandi a Czechy, Francja, Szwecja Pyt.14. Czy studenci z dysleksją mogą zdawać egzaminy ustnie zamiast pisemnie?

17 Francja, Irlandia, Szwecja Finlandia, Francja, Irlandia, Włochy, Szwecja Pyt.14. Czy studenci z dysleksją mogą zdawać egzaminy ustnie zamiast pisemnie?

18 Pyt.15. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny za zadania pisemne pomimo brzydkiego pisma? Czechy, Finlandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Chorwacja, Cypr, Francja, Grecja Islandia

19 Czechy, Finlandia, Islandia, Irlandia, Litwa, Polska, Słowenia Cypr Czechy Rosja Pyt.15. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny za zadania pisemne pomimo brzydkiego pisma?

20 Irlandia, Szwecja Finlandia, Irlandia, Włochy, Szwecja, Wielka Brytania Pyt.15. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny za zadania pisemne pomimo brzydkiego pisma?

21 Pyt.16. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny pomimo błędów w pisowni? Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Słowenia, Szwecja Chorwacja, Francja, Grecja, Islandia, Rosja

22 Cypr, Finlandia, Islandia, Litwa, Polska, Słowenia Cypr Czechy Pyt.16. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny pomimo błędów w pisowni?

23 Finlandia, Irlandia, Włochy, Szwecja Irlandia, Szwecja Pyt.16. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymywać dobre oceny pomimo błędów w pisowni?

24 Pyt.17. Czy studenci z dysleksją mogą używać komputera lub maszyny do pisania do prac pisemnych? Czechy, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Chorwacja, Rosja

25 Cypr, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Włochy, Polska, Słowenia Wielka Brytania Czechy, Francja, Islandia Finlandia Pyt.17. Czy studenci z dysleksją mogą używać komputera lub maszyny do pisania do prac pisemnych?

26 Finlandia, Francja, Irlandia Finlandia, Francja, Irlandia, Szwecja Pyt.17. Czy studenci z dysleksją mogą używać komputera lub maszyny do pisania do prac pisemnych?

27 Pyt.18. Czy studenci z dysleksją mogą wykonywać zadania w formie ustnej zamiast pisemnej? Czechy, Finlandia, Francja, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Chorwacja, Grecja, Litwa, Wielka Brytania Dania, Islandia

28 Czechy, Finlandia, Francja, Islandia, Polska, Rosja, Słowenia Francja Czechy Rosja Pyt.18. Czy studenci z dysleksją mogą wykonywać zadania w formie ustnej zamiast pisemnej?

29 Finlandia, Irlandia, Włochy, Szwecja Irlandia, Szwecja Pyt.18. Czy studenci z dysleksją mogą wykonywać zadania w formie ustnej zamiast pisemnej?

30 Pyt.19. Czy studenci z dysleksją mogą nagrywać wykłady na dyktafon? Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Chorwacja, Cypr, Litwa

31 Czechy, Cypr, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Słowenia, Wielka Brytania Francja Czechy, Rosja Rosja Pyt.19. Czy studenci z dysleksją mogą nagrywać wykłady na dyktafon?

32 Finlandia, Szwecja Szwecja Pyt.19. Czy studenci z dysleksją mogą nagrywać wykłady na dyktafon?

33 Pyt.20. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymać dodatkowy czas podczas egzaminów pisemnych? Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Islandia, Irlandia, Włochy, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Chorwacja, Grecja, Litwa, Polska, Rosja

34 Islandia, Słowenia Francja Cypr, Czechy, Francja Pyt.20. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymać dodatkowy czas podczas egzaminów pisemnych?

35 Finlandia, Francja, Irlandia, Włochy, Szwecja Francja, Szwecja Pyt.20. Czy studenci z dysleksją mogą otrzymać dodatkowy czas podczas egzaminów pisemnych?

36 Pyt.21. Czy w przypadku obowiązku nauki dwóch lub więcej języków obcych istnieje możliwość aby studenci z dysleksją uczyli się tylko jednego z nich ? Francja, Finlandia Czechy, Chorwacja, Grecja, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Rosja, Słowenia Cypr, Dania, Islandia, Szwecja

37 Studenci z dysleksją na uczelniach wyższych mają określone prawa mogą używać komputera lub maszyny do pisania przy pracach pisemnych w 87% krajów mogą używać komputera lub maszyny do pisania przy pracach pisemnych w 87% krajów mogą zdawać egzaminy w formie ustnej zamiast pisemnej w 62% krajów mogą zdawać egzaminy w formie ustnej zamiast pisemnej w 62% krajów mogą otrzymywać wysokie oceny za zadania pisemne pomimo brzydkiego pisma w 62% krajów mogą otrzymywać wysokie oceny za zadania pisemne pomimo brzydkiego pisma w 62% krajów mogą zaliczać prace pisemne w formie ustnej w 56% krajów mogą zaliczać prace pisemne w formie ustnej w 56% krajów mogą nagrywać wykłady na dyktafon w 81% krajów mogą nagrywać wykłady na dyktafon w 81% krajów mogą otrzymywać dodatkowy czas podczas egzaminów pisemnych w 69% krajów mogą otrzymywać dodatkowy czas podczas egzaminów pisemnych w 69% krajów

38 JEDNAKŻE w większości przypadków przyznawanie studentom z dysleksją w/w praw nie jest ogólną polityką ani nie jest zagwarantowane prawnie, lecz zależy od dobrej woli wykładowcy (w 13-69% krajów, zależnie od danego udogodnienia) w większości przypadków przyznawanie studentom z dysleksją w/w praw nie jest ogólną polityką ani nie jest zagwarantowane prawnie, lecz zależy od dobrej woli wykładowcy (w 13-69% krajów, zależnie od danego udogodnienia) stosunkowo rzadko udogodnienia te przyznawane są w czasie egzaminów uczelnianych (13-31%) lub państwowych (6-25%) stosunkowo rzadko udogodnienia te przyznawane są w czasie egzaminów uczelnianych (13-31%) lub państwowych (6-25%) nie jest możliwe zwolnienie studenta z dysleksją z nauki drugiego języka obcego (jest to możliwe tylko w 2 z badanych krajów, a nawet tam – nie zawsze) nie jest możliwe zwolnienie studenta z dysleksją z nauki drugiego języka obcego (jest to możliwe tylko w 2 z badanych krajów, a nawet tam – nie zawsze) Studenci z dysleksją na uczelniach wyższych mają określone prawa

39 Specjalne prawa dla studentów z dysleksją podstawa do przyznawania

40 Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

41 Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

42 Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Irlandia, Włochy, Szwecja Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

43 Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Irlandia, Włochy, Szwecja Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Irlandia Rosja, Szwecja Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

44 Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Irlandia, Włochy, Szwecja Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Irlandia Rosja, Szwecja Czechy, Finlandia, Francja, Islandia, Rosja, Słowenia, Szwecja Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

45 Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Irlandia, Włochy, Polska, Rosja, Słowenia, Szwecja Irlandia, Włochy, Szwecja Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Irlandia Rosja, Szwecja Czechy, Finlandia, Francja, Islandia, Rosja, Słowenia, Szwecja Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Islandia, Polska Poradnia publiczna Poradnia niepubliczna Psycholog szkolny Zespół specjalistów Decyzja wykładowcy Pyt.23. Kto decyduje o przyznaniu specjalnych praw studentom z dysleksją?

46 Podstawa do przyznawania studentom z dysleksją specjalnych praw: poradnie publiczne są częściej niż poradnie prywatne uprawnione do wydawania zaleceń aby przyznać studentowi specjalne uprawnienia poradnie publiczne są częściej niż poradnie prywatne uprawnione do wydawania zaleceń aby przyznać studentowi specjalne uprawnienia zdanie wykładowcy jest dość często jednym (lub nawet jedynym) z czynników koniecznym do przyznania studentowi specjalnych uprawnień zdanie wykładowcy jest dość często jednym (lub nawet jedynym) z czynników koniecznym do przyznania studentowi specjalnych uprawnień

47 Pyt.24. Czy dane dotyczące trudności studentów są tajne? Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Włochy, Litwa, Polska, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania Grecja, Rosja Cypr, Czechy, Islandia

48 Specjalne prawa dla studentów z dysleksją ocenianie studentów z dysleksją adekwatnie do ich możliwości ocenianie studentów z dysleksją adekwatnie do ich możliwości umożliwianie im korzystania z alternatywnych sposobów zaliczania materiału umożliwianie im korzystania z alternatywnych sposobów zaliczania materiału zapewnianie im specjalnych warunków podczas egzaminów zapewnianie im specjalnych warunków podczas egzaminów dotyczą następujących obszarów:

49 choć z pozoru są przyznawane w większości badanych krajów, zazwyczaj nie są gwarantowane przez żadne akty prawne choć z pozoru są przyznawane w większości badanych krajów, zazwyczaj nie są gwarantowane przez żadne akty prawne w większości przypadków jedynymi osobami odpowiedzialnymi za ich przyznawanie są WYKŁADOWCY w większości przypadków jedynymi osobami odpowiedzialnymi za ich przyznawanie są WYKŁADOWCY jednakże poziom świadomości problematyki związanej z dysleksją jest na uczelniach wyższych niezadawalający (w większości krajów określany jako niski) poziom świadomości problematyki związanej z dysleksją jest na uczelniach wyższych niezadawalający (w większości krajów określany jako niski) Specjalne prawa dla studentów z dysleksją

50 szczególnie istotne jest podniesienie poziomu świadomości na temat dysleksji oraz poziomu edukacji w tym zakresie pomiędzy ZATEM WYKŁADOWCAMI AKADEMICKIMI Specjalne prawa dla studentów z dysleksją


Pobierz ppt "Marta Bogdanowicz Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański Kraków UJ - 2009 Prawa studentów z dysleksją studiujących w collegeach i uczelniach wyższych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google