Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków 23-24 października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków 23-24 października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor."— Zapis prezentacji:

1 Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków 23-24 października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor Ośrodka doradztwa i wsparcia Ośrodek doradztwa i wsparcia

2 Willy Aastrup, Centre Director Dysleksja Wyzwanie dla uczelni wyższych? Czym jest dysleksja? Wsparcie dla studentów z dysleksją - technologiczne - edukacyjne U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

3 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Co cechuje trudności studentów z dysleksją? Wolne, niedokładne czytanie charakteryzujące się również brakiem elastyczności Wolne lub nieprecyzyjne znajdowanie słów Niepewna pisownia Trudności w zachowaniu materiału pisanego w pamięci roboczej podczas czytania lub pisania Trudności przy przekazywaniu złożonych myśli na piśmie Trudności w planowaniu i budowaniu struktury prac pisemnych Trudności w planowaniu i budowaniu struktury prezentacji ustnych

4 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Zmiany liczby studentów zgłaszających się do Ośrodka rokstudentów 200114 200215 200310 200422 200543 200645 2007161 Ogółem310

5 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Studenci otrzymujący wsparcie w roku 2008 W roku 2008 około 210 studentów otrzymuje wsparcie w Ośrodku lub jest w toku testów diagnostycznych Większość tych studentów zgłosiło się do Ośrodka w latach 2005-2007

6 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Procedury diagnostyczne Pierwsze spotkanie w Ośrodku: doradca dokonuje oceny, w tym tego, czy zasadne jest przeprowadzenie testów na dysleksję Ze studentem kontaktuje się nauczyciel akademicki, który rozpoczyna testy diagnostyczne

7 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Procedury testowe Rozmowa wstępna Materiał testowy: obowiązkowe i uzupełniające testy w obszarze pisowni, odkodowywania, rozpoznawania wzrokowego i pamięci roboczej, pisania i słownictwa Raport diagnostyczny

8 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Sprzęt informatyczny Rozmowa i raport diagnostyczny Instruktaż informatyczny i opieka dostosowawcza Wsparcie edukacyjne

9 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Pakiet startowy sprzętu informatycznego Laptop Urządzenie wielofunkcyjne: drukarka/skaner/kopiarka Oprogramowanie skanujące (FineReader) Skaner ręczny (C-pen 20) Dyktafon Oprogramowanie kompensacyjne: ViTal (program mowy syntetycznej), ViseOrd (program pomocy ortograficznej) Słownik encyklopedyczny.

10 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Korzystanie z zapewnionego sprzętu Studenci otrzymują instruktaż korzystania ze sprzętu informatycznego oraz uczestniczą w serii sesji adaptacyjnych prowadzonych przez wyspecjalizowanego nauczyciela akademickiego (około 6 godz.)

11 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Połączenie sprzętu informatycznego z zasadami edukacyjnymi zapewnienie, by każdy element pakietu informatycznego został dostosowany do danej osoby tak, by mogła go używać włączenie sprzętu do własnej pracy akademickiej studentów pokazując, jak informatyka może funkcjonować jako środki rekompensujące ich specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu

12 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Podstawa edukacyjna Jakiemu ogólnemu celowi służy sprzęt komputerowy/oprogramowanie? Jakie możliwości dostosowań istnieją w przypadku każdego elementu? W jaki sposób można dostosować technologię do specyficznych wymogów studiów pod względem czytania i pisania? Do korzystania z jakiego sprzętu technologicznego student ma motywację?

13 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Ocena i ustawiczne wsparcie Pod koniec programu adaptacyjnego typu pakiet startowy przydatność każdego elementu musi zostać oceniona w pisemnym raporcie Ocena dalszych potrzeb studenta wsparcia edukacyjnego Student zazwyczaj korzysta z gruntownej pracy z niektórymi z technik opisanych pokrótce podczas sesji w ramach pakietu startowego.

14 Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Wsparcie edukacyjne Wsparcie indywidualne: 9 - 12 sesji w semestrze, zazwyczaj 1 sesja tygodniowo Uzupełniające kursy edukacyjne: 5 tygodniowych kursów (10 sesji) Co semester studentowi oferowany jest jeden kurs Około 4-6 studentów w każdej grupie

15 Willy Aastrup, Centre Director Wsparcie indywidualne: główne zasady Materiał akademicki: materiał omawiany lub stosowany w ramach wsparcia akademickiego stanowi element programu studiów. Wysiłki oparte na współpracy: wsparcie edukacyjne to proces oparty na współpracy i postępach. Tak więc postęp musi podlegać ocenie zaś techniki i metody być może należy zmodyfikować. Materiał dydaktyczny: stosowane metody i materiał dydaktyczny zostały opracowane i dostosowane do specyficznych potrzeb studentów z dysleksją uczących się w instytucjach szkolnictwa pomaturalnego i wyższego. U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

16 Willy Aastrup, Centre Director Kluczowe aspekty wsparcia edukacyjnego Notatki: notatki wykładowe oraz notatki z książek Techniki czytania: aktywne czytanie i cele czytelnicze Prace pisemne: etapy przygotowawcze, spójność, konsekwencja, składnia, pisownia Zarządzanie czasem: planowanie i ustalanie terminów na różnych poziomach Prezentacje: tworzenie struktury treści i ćwiczenie prezentacji ustnej U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia

17 Willy Aastrup, Centre Director Ocena Pod koniec każdego semestru treść i rezultat wsparcia edukacyjnego podlega ocenie w formie pisemnego raportu. W raporcie tym nauczyciel akademicki we współpracy ze studentem ocenia wpływ pomocy na rytunowe zachowania studenta w zakresie uczenia się, jak również potrzebę studenta w zakresie dalszego wsparcia w kolejnym semestrze. U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia


Pobierz ppt "Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków 23-24 października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor."

Podobne prezentacje


Reklamy Google