Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Www.magdalenaszpunar.com1 Nowe media – próba konceptualizacji dr Magdalena Szpunar.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Www.magdalenaszpunar.com1 Nowe media – próba konceptualizacji dr Magdalena Szpunar."— Zapis prezentacji:

1 Nowe media – próba konceptualizacji dr Magdalena Szpunar

2 Czym są nowe media? Techniki przekazu oraz technologie stosowane powszechnie od połowy lat 80. XX wieku Techniki przekazu oraz technologie stosowane powszechnie od połowy lat 80. XX wieku Komunikacja poprzez n.m. charakteryzuje się interaktywnością, indywidualizacją, asynchronicznością Komunikacja poprzez n.m. charakteryzuje się interaktywnością, indywidualizacją, asynchronicznością Początki epoki n.m. wiążą się z upowszechnieniem techniki komputerowej (komputerów osobistych) oraz telewizji satelitarnej i wideo Początki epoki n.m. wiążą się z upowszechnieniem techniki komputerowej (komputerów osobistych) oraz telewizji satelitarnej i wideo

3 Czym są nowe media? 1. Wyznacznikiem przemian jest TV, a n.m. to techniki pozyskiwania, utrwalania, przetwarzania i transmisji informacji, danych, dźwięków i obrazu wynalezione i wprowadzone do użytku później od TV

4 Czym są nowe media? 2. N.m. pozwalają na pełniejsze oraz nietradycyjne (wymagające aktywności odbiorcy) wykorzystanie urządzeń elektronicznych. N.m. umożliwiają lub usprawniają interaktywność.

5 Nowe media wg. L. Manovicha To media analogowe skonwertowane do postaci cyfrowej To media analogowe skonwertowane do postaci cyfrowej Umożliwiają swobodny dostęp do danych Umożliwiają swobodny dostęp do danych Kopiowanie mediów analogowych powoduje obniżenie jakości, media cyfrowe mogą być kopiowane wielokrotnie bez utraty jakości Kopiowanie mediów analogowych powoduje obniżenie jakości, media cyfrowe mogą być kopiowane wielokrotnie bez utraty jakości Są interaktywne, użytkownik może wchodzić w interakcję z obiektem medialnym. Są interaktywne, użytkownik może wchodzić w interakcję z obiektem medialnym.

6 Właściwości nowych mediów 1. Reprezentacja numeryczna - obiekt n.m. może być opisany językiem formalnym (matematycznym) - obiekt n.m. może być poddany obróbce algorytmicznej np. stosując odpowiedni algorytm usuwamy szum z fotografii

7 Właściwości nowych mediów 2. Modularność - obiekt n.m. składa się z niezależnych części, aż do poziomu niepodzielnych atomów – pikseli, punktów 3D, znaków tekstowych - modularna budowa ułatwia usuwanie elementów lub ich zmianę

8 Właściwości nowych mediów 3. Automatyzacja - n.m. pozwalają na automatyzację wielu czynności związanych z ich tworzeniem, obróbką i udostępnianiem - n.m. pozwalają na automatyzację wielu czynności związanych z ich tworzeniem, obróbką i udostępnianiem

9 Właściwości nowych mediów 4. Wariancyjność - obiekt n.m. nie jest czymś ustalonym z góry, raz na zawsze, ale raczej jest czymś, co istnieje w wielu odmiennych od siebie wersjach, których liczba może być teoretycznie nieskończona - obiekt n.m. możemy porównać do map terenu wykonanych w różnych skalach, różniące się od siebie szczegółowością odwzorowania

10 Właściwości nowych mediów 5. Transkodowanie - zamiana mediów na dane komputerowe - zamiana mediów na dane komputerowe - zamiana z jednego formatu na inny

11 Spirala ujadania i jazgotu Etap I : publikacja przekazu w Sieci-> wywołanie zażartej dyskusji między internautami -> etap ujadania zatacza coraz większe kręgi Etap I : publikacja przekazu w Sieci-> wywołanie zażartej dyskusji między internautami -> etap ujadania zatacza coraz większe kręgi Etap II : przeniesienie przekazu poza przestrzeń online -> kolejne polaryzacje dyskusji -> zniekształcenie pierwotnego sensu i znaczenia przekazu Etap II : przeniesienie przekazu poza przestrzeń online -> kolejne polaryzacje dyskusji -> zniekształcenie pierwotnego sensu i znaczenia przekazu

12 Symulakrum obraz, najczęściej stworzony przez media, stanowiący czystą symulację, pozorującą rzeczywistość albo tworzącą własną rzeczywistość

13 Konwergencja Upodabnianie się do siebie różnych mediów. Łączenie głosu z obrazem w transmisji Łączenie głosu z obrazem w transmisji Współdziałanie telefonu z komputerem Współdziałanie telefonu z komputerem Tradycyjna telewizja wykorzystująca nowe media Tradycyjna telewizja wykorzystująca nowe media

14 Internet a stare media Nie służy wyłącznie produkcji i rozpowszechnianiu komunikatów, ale w równym stopniu pozwala je przetwarzać, wymieniać i przechowywać Nie służy wyłącznie produkcji i rozpowszechnianiu komunikatów, ale w równym stopniu pozwala je przetwarzać, wymieniać i przechowywać Jest instytucją komunikowania prywatnego jak i publicznego Jest instytucją komunikowania prywatnego jak i publicznego Jego funkcjonowanie nie jest sprofesjonalizowane ani zorganizowane w sposób biurokratyczny Jego funkcjonowanie nie jest sprofesjonalizowane ani zorganizowane w sposób biurokratyczny

15 Co nowego jest w nowych mediach? Digitalizacja wszystkich elementów Digitalizacja wszystkich elementów Konwergencja różnych mediów Konwergencja różnych mediów Odmienność Internetu od komunikowania masowego Odmienność Internetu od komunikowania masowego Dalsza interioryzacja widowni Dalsza interioryzacja widowni Fragmentacja i zacierania się granic instytucji medialnej Fragmentacja i zacierania się granic instytucji medialnej Osłabienie kontroli społecznej Osłabienie kontroli społecznej

16 Kluczowe cechy nowych mediów Interaktywność: współczynnik reakcji na ofertę nadawcy ze strony użytkownika Interaktywność: współczynnik reakcji na ofertę nadawcy ze strony użytkownika Obecność społeczna (socjalność): poczucie osobistego kontaktu z innymi Obecność społeczna (socjalność): poczucie osobistego kontaktu z innymi Bogactwo mediów: stopień redukcji niejednoznaczności, liczba wskazówek, angażowanie zmysłów i większa osobistość Bogactwo mediów: stopień redukcji niejednoznaczności, liczba wskazówek, angażowanie zmysłów i większa osobistość Autonomia: stopień niezależności od źródła i jego kontroli Autonomia: stopień niezależności od źródła i jego kontroli Ludyczność: źródło rozrywki, a nie użyteczności Ludyczność: źródło rozrywki, a nie użyteczności Prywatność Prywatność Personalizacja: stopień unikalności i personalizacji przekazu Personalizacja: stopień unikalności i personalizacji przekazu

17 Interaktywność Bliskość (społeczna wobec innych) Bliskość (społeczna wobec innych) Aktywizacja zmysłów Aktywizacja zmysłów Postrzegana szybkość Postrzegana szybkość Obecność na odległość Obecność na odległość

18 Wymiary interaktywności Kierunek komunikowania Kierunek komunikowania Elastyczność czasowa i role podczas wymiany Elastyczność czasowa i role podczas wymiany Poczucie miejsca w otoczeniu komunikacyjnym Poczucie miejsca w otoczeniu komunikacyjnym Poziom kontroli Poziom kontroli Postrzeganie celu (orientacja na wymianę lub perswazję) Postrzeganie celu (orientacja na wymianę lub perswazję)


Pobierz ppt "Www.magdalenaszpunar.com1 Nowe media – próba konceptualizacji dr Magdalena Szpunar."

Podobne prezentacje


Reklamy Google