Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

opracowanie - uczniowie klas I GP z psychologiem Iwoną Kuka

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "opracowanie - uczniowie klas I GP z psychologiem Iwoną Kuka"— Zapis prezentacji:

1 opracowanie - uczniowie klas I GP z psychologiem Iwoną Kuka
STRES JEST OK. opracowanie - uczniowie klas I GP z psychologiem Iwoną Kuka

2 Czym będziemy zajmować się podczas lekcji?
Teoretyczne podstawy stresu - stres jako bodziec, reakcja i relacja, - stres w teorii zachowania zasobów Moje zasoby - ćwiczenie

3 Sposoby definiowania stresu
Stres może być ujmowany jako bodziec – okoliczności zewnętrzne, wymagania, obciążenia, sytuacje trudne reakcja - (stan) organizmu relacja – zakłócenie równowagi między otoczeniem a jednostką

4 Stres jako bodziec Sytuacja lub wydarzenie podlegające obiektywnemu pomiarowi. BODZIEC = STRESOR sytuacje ekstremalne krytyczne wydarzenia życiowe utrapienia życiowe

5 Stres jako reakcja H. Selye
Stres to niespecyficzna reakcja organizmu, powstająca w odpowiedzi na działanie bodźców szkodliwych (stresorów), zwana Ogólnym Zespołem Adaptacyjnym.

6 Stres jako reakcja

7 Stres jako reakcja

8 Optymalny stres powoduje:
odprężenie psychiczne przypływ energii wzrost wiary w siebie zainteresowanie, zaangażowanie w wykonywane zadania prawidłowe funkcjonowanie

9 Zbyt niski poziom stresu powoduje:
spadek motywacji, apatię i znudzenie. przekonanie, że wszystko jest bez sensu depresję brak zainteresowania i zaangażowania odpływ energii poczucie bezużyteczności urastanie prostych rzeczy do rangi ogromnych zadań

10 Zbyt wysoki poziom stresu powoduje:
lęk zaburzenia somatyczne zwolniony refleks brak koncentracji zaburzenia myślenia zaburzenia koncentracji

11 Objawy silnego stresu Psychiczne niepokój, strach, przerażenie gniew
pustka w głowie pogorszenie się pamięci trudności w koncentracji uwagi i w podejmowaniu decyzji poczucie bezradności kłopoty ze snem

12 Objawy silnego stresu Fizjologiczne płytki, przyspieszony puls
przyspieszone tętno skoki ciśnienia wzrost napięcia mięśniowego odczucie chłodu lub gorąca pocenie się kłopoty żołądkowe

13 Stres jako relacja Wymagania obiektywne lub istniejące w ocenie jednostki STRES Możliwości realne lub istniejące w ocenie jednostki

14 Rezultat oceny danej sytuacji
Wyzwanie – ekscytacja, podniecenie, niepokój, nadzieja Zagrożenie – lęk, strach, irytacja Strata – depresja, smutek, rozpacz, poczucie winy

15 Stres jako relacja – moje zasoby
Do zasobów należą przedmioty, warunki, cechy osobowości i pokłady energii, które są niezbędne do przeżycia. Zasoby mogą być wewnętrzne i zewnętrzne. Stresem jest utrata zasobów, zagrożenie utratą lub przewidywanie utraty.

16 Emocjonalne – lubię siebie, nie lubię Moralne – anioł, diabeł
Moje zasoby Emocjonalne – lubię siebie, nie lubię Moralne – anioł, diabeł Fizyczne – wygląd zewnętrzny, zdrowie, ciało, sprawność Psychika – charakter, przekonania, inteligencja, talenty… Ja w kontaktach z innymi Zmienne w czasie – wiek, okoliczności życiowe Podłoże kulturowe – tradycje społeczności, w której wyrosłem

17 Wszystko czego potrzebuję mam w sobie!
Przesłanie Wszystko czego potrzebuję mam w sobie!

18 Metody radzenia sobie ze stresem:
Naucz się lepiej gospodarować czasem - sporządzaj plan dnia, a nawet tygodnia, spis rzeczy, które masz do załatwienia bardzo pilnie i takich, które mogą jeszcze zaczekać. Stawiaj sobie realistyczne cele - ustal co chcesz osiągnąć i w jakim czasie. Sporządź plan działań, ale nie bądź dla siebie zbyt wymagający. Rozwijaj w sobie poczucie humoru - stare przysłowie mówi, że śmiech to zdrowie. Jest w tym dużo racji.

19 Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami:
Nie staraj się być perfekcjonistą - każdy popełnia błędy. Nie musisz wszystkiego robić bezbłędnie. Bądź dla siebie tolerancyjny. Nie troszcz się o rzeczy na które nie masz wpływu -nie jesteś w stanie wpłynąć na pogodę, ani na zaprzestanie wojen na świecie.

20 Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami:
Miej czas dla siebie - zrób sobie przyjemność - tak jak lubisz. Porozmawiaj z kimś kto naprawdę ma ochotę cię wysłuchać - nie udawaj kogoś kto nie może się mylić ani okazywać słabości. Pozwól sobie pomóc. Uprawiaj sport - ćwiczenia fizyczne są niewątpliwie lepszym sposobem na okiełznanie stresu niż obsesyjne myślenie o tym co może się wydarzyć i zamartwianie się Zdrowo się odżywiaj - pamiętaj, że istnieje związek między fizyczną i psychiczną stroną człowieka. Unikaj używek; papierosów, kawy, alkoholu. Przecież tylko w "zdrowym ciele - zdrowy duch"

21 Metody radzenia sobie ze stresem:
RELAKSACJA POPRZEZ ODDECH GŁĘBOKIE ODDYCHANIE jest idealnym sposobem relaksacji i koordynacji całego ciała. Połóż się na plecach lub wygodnie usiądź; Zacznij wdychać powietrze nosem – rób to bardzo powoli przez około 8–10 sekund; Następnie wstrzymaj oddech na 1-2 sekundy; Teraz pozwól powietrzu swobodnie wydostać się z płuc – to zrelaksuje mięśnie Twojej klatki piersiowej; Odczekaj kilka sekund i powtórz cały cykl; Aby móc się w pełni zrelaksować, możesz pomóc sobie wyobraźnią. Wyobraź sobie, że jesteś w jakimś cichym, spokojnym miejscu, w przyjemnej sytuacji. Jedynym ograniczeniem niech będzie Twoja fantazja.

22 Metody radzenia sobie ze stresem:
WIZUALIZACJA PROWADZONA Połóż się lub usiądź wygodnie i zamknij oczy; Wyobraź sobie, że jesteś w jakimś spokojnym, relaksującym według Ciebie miejscu, które uwielbiasz (na przykład na plaży, w górach) Teraz wyobraź sobie siebie w tym ulubionym, spokojnym miejscu – zobacz i poczuj wszystko to, co Cię otacza (dźwięki, zapachy, widoki) – głęboko się zrelaksuj i ciesz się chwilą; Możesz wracać do tego miejsca tak często, jak tylko chcesz – im częściej będziesz wyobrażał sobie swoją oazę, tym łatwiej i głębiej będziesz się relaksował, w pełni odpoczywał.

23 Metody radzenia sobie ze stresem:
METODA 3x5 W sytuacji stresującej zwróć swoją uwagę na: 5 rzeczy, które widzisz – wylicz je głośno lub w myślach, skup się na tym, jak wyglądają, gdzie są, itd.; 5 rzeczy, które słyszysz – wylicz je głośno lub w myślach, skup się na konkretnych dźwiękach, słowach, które docierają do Twoich uszu; 5 rzeczy, które czujesz – wylicz je głośno lub w myślach, skup się na emocjach, które wypełniają Twoje wnętrze. Teraz wróć do rzeczywistości i z pełną świadomością podejmij rozsądne działania.

24 I na zakończenie  WSZYSTKO MIJA, NAWET NAJDŁUŻSZ ŻMIJA…


Pobierz ppt "opracowanie - uczniowie klas I GP z psychologiem Iwoną Kuka"

Podobne prezentacje


Reklamy Google