Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych."— Zapis prezentacji:

1 Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.

2

3 Interpretacja zdarzenia Odczuwanie złości Reakcja fizjologiczna i emocjonalna. Nie mamy nad nią kontroli. Reakcja na złość Tłumienie, agresja lub konstruktywne radzenie sobie. Nad reakcjami możemy panować. Utrzymywanie się złości Trwa kilka minut lub kilka lat.

4 Przyśpieszony lub ciężki oddech Suchość w ustach Szybkie bicie serca Podwyższone ciśnienie krwi Rumieńce na twarzy Rozszerzone źrenice Zaciśnięte dłonie Napięte mięśnie Ból głowy, brzucha Spocona skóra Zaciśnięte szczęki Odrętwienie Drżenie ciała Trudności w myśleniu

5 Tłumienie Uczucia tłumione nie znikają. Po jakimś czasie w niekontrolowany sposób WYBUCHAJĄ lub powodują choroby psychosomatyczne. UCZUCIA

6 Agresja Wyrządza krzywdę drugiej osobie, nie przyczynia się do rozwiązania problemu – powoduje nowe problemy. UCZUCIA --- DZIAŁANIE

7 Konstruktywne radzenie sobie Pozwala zachować się adekwatnie do sytuacji. Nie krzywdzi drugiej osoby, ale też pomaga Ci dbać o Twoje prawa. UCZUCIA --- MYŚLENIE --- DZIAŁANIE

8 ZATRZYMAJ SIĘ i uruchom świadomość Przerwij wszystko, co robisz i zwróć uwagę na to, jak się czujesz. Bądź świadom swojej złości.

9 ODETCHNIJ Wyjdź z pokoju. Zrób 3 głębokie, świadome oddechy. Posłuchaj muzyki. Napij się herbaty, zjedz coś dobrego. Zastosuj techniki relaksacyjne (np. liczenie wspak, wyobrażenie bezpiecznego miejsca). Zaakceptuj sytuację. Czasami popełniamy błędy, których logicznym następstwem są konsekwencje. Przyjęcie ich bez zniechęcania się bywa najlepszą reakcją.

10 POMYŚL Zmień swoje myślenie o danej sytuacji, postaraj się spojrzeć na nią z innej perspektywy (np. próba zrozumienia drugiej osoby, zmiana perspektywy czasowej). Zastosuj tzw. monity – zdania, które Cię uspokajają. (np. Poradzę sobie z tym, Za miesiąc już nie będę o tym pamiętać, Wyluzuj)

11 ODPOWIEDZ / ZAREAGUJ Gdy już ochłoniesz i zdecydujesz, że sytuacja wymaga Twojej reakcji, porozmawiaj z osobą, na którą się złościsz zachowując zasady asertywności (wyraź swoje uczucia i oczekiwania bez obrażania i krytykowania drugiej osoby). Jeśli Twoja złość dotyczy sytuacji, zastanów się, co możesz zmienić, ułóż plan działania i wykonaj go. Jeśli nic nie możesz zmienić w tej sytuacji – porozmawiaj z kimś o swoich uczuciach.

12 Zatrzymaj się OdetchnijPomyśl Odpowiedz/ zareaguj

13 Dziękuję za uwagę, Ewa Kałuża.


Pobierz ppt "Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google