Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SAVOIR-VIVRE DLA I WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SAVOIR-VIVRE DLA I WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ."— Zapis prezentacji:

1 SAVOIR-VIVRE DLA I WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ

2 Czym jest niepełnosprawność? Osoba jest niepełnosprawna, gdy ma trudności w zakresie widzenia, słyszenia, chodzenia, nauki albo wykonywania innych czynności. Jest wiele rodzajów niepełnosprawności, a niektórych z nich nie możemy zobaczyć.

3  Czasami potrzebne są zmiany budynków, zasad i postaw aby niepełnosprawne dziecko mogło uczestniczyć w życiu, bawić się i chodzić do szkoły.  Wszystkie dzieci i wszyscy dorośli mają takie same prawa, także Ci niepełnosprawni.  Wszystkie prawa są jednakowo ważne.

4  ZANIM POMOŻESZ – ZAPYTAJ. -To, że ktoś jest niepełnosprawny nie oznacza, że potrzebuje pomocy. Jeżeli znajduje się ona w przyjaznym otoczeniu, zwykle sama da sobie radę. Pomoc należy oferować jedynie wówczas, gdy wydaje się, że dana osoba może jej potrzebować. Jeżeli tak jest w istocie, zapytaj zanim zaczniesz jej udzielać.  Podstawowe zasady w kontaktach z niepełnosprawnymi.

5  BĄDŹ TAKTOWNY - Niektóre osoby niepełnosprawne utrzymują równowagę dzięki swoim rękom, dlatego chwytanie ich za nie – nawet w celu udzielenia pomocy – może tę równowagę zakłócić. Unikaj klepania takiej osoby po głowie a także dotykania jej wózka, skutera czy laski.  POMYŚL ZANIM COŚ POWIESZ. -Zawsze zwracaj się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, nie do jej towarzysza. Prowadzenie zwykłej rozmowy z osobą niepełnosprawną jest fajne, po prostu zwracaj się do niej jak do każdej innej osoby.

6  NIE RÓB ŻADNYCH ZAŁOŻEŃ - Osoby niepełnosprawne same najlepiej wiedzą co mogą zrobić a czego nie. Nie podejmuj za nie decyzji co do uczestnictwa w jakiejkolwiek zabawie, czynności.  REAGUJ UPRZEJMIE NA PROŚBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - Jeżeli osoby niepełnosprawne proszą Cię o dokonanie pewnych przystosowań, to nie jest to skarga. Świadczy to o tym, że czują się w twoim towarzystwie na tyle swobodnie, aby mówić o swoich potrzebach.

7 OSOBY NIEWIDOME I NIEDOWIDZĄCE Alfabet Braille’a Tworzenie stron internetowych dla niewidomych Telefon dotykowy dla niewidomych

8 Nie głaszcz i nie rozpraszaj psa przewodnika-pies pracuje!

9 Zadbaj o dostępność strony internetowej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

10 Zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej.

11 Witając się z osobą niewidomą, dotknij ją lekko w ramię i przedstaw się.

12 Zawsze używaj słów i zwrotów, które funkcjonują w codziennym kontakcie – nie bój się powiedzieć osobie niewidomej „do zobaczenia”.

13 Nie staraj się posadzić niewidomego na krześle. Wystarczy, że położysz jego rękę na oparciu. Podając wskazówki osobie niewidomej bądź dokładny.

14 Tak nie wolno !!! Nie zaskakuj!!! Nie chwytaj bez uprzedzenia!!!!! Podejdź do osoby niewidomej i zaproponuj pomoc. Podaj swoje ramię i idź pół kroku przed nią.

15 OSOBY NIESŁYSZĄCE LUB NIEDOSŁYSZĄCE

16 Do osoby z zaburzeniami słuchu mów w naturalnym tempie, bezpośrednio, nie zakrywaj ust i nie krzycz. Kluczowe informacje zapisz na kartce. W czasie rozmowy nie podchodźmy do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej zbyt blisko. Najlepsza jest odległość jednego metra.

17 Dziecko z wadami wrodzonymi (np. z zespołem Downa) Nie oglądaj się, nie komentuj. Szanujmy nawzajem naszą inność.

18 OSOBY KORZYSAJĄCE Z WÓZKA LUB NIEPEŁNOSPRAWNE RUCHOWO

19 Pamiętaj, że wózek, kule czy laska należą do sfery osobistej osoby z niepełnosprawnością. Nie należy dotykać ich bez pozwolenia właściciela. Nie proś osoby korzystającej z wózka o potrzymanie twoich rzeczy. Szanuj jej przestrzeń osobistą.

20 Szczególnie zimą pamiętaj o odśnieżeniu podjazdów i przejazdów.

21 Nie stój nad głową osobie siedzącej na wózku – cofnij się dwa kroki lub usiądź. Dla osób poruszających się o kulach stanie jest bardzo uciążliwe. Pozwól obsłużyć poza kolejnością.

22 Witając się z osobą, która ma np. amputowaną prawą rękę, śmiało uściśnij jej drugą.

23 Jeśli chcesz pomóc osobie na wózku wsiąść lub wysiąść np. z tramwaju, najpierw zapytaj ją, jak to zrobić.

24 Pamiętaj, że miejsca oznaczone kopertą są przeznaczone dla kierowców z niepełnosprawnością. Wymagają oni więcej miejsca przy wsiadaniu i wysiadaniu z auta.

25 Bądź cierpliwy i wyrozumiały – osoba z niepełnosprawnością potrzebuje niekiedy więcej czasu, aby coś zrobić.

26 Na pytanie dzieci o niepełnosprawność odpowiadaj w sposób naturalny, np. powiedz, że pan ma chore nogi i nie może chodzić, dlatego porusza się na wózku. 3 grudnia Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych

27

28

29 NIEZWYKŁA PIOSENKARKA

30 MÓJ PRZYJACIEL ZAWSZE ZE MNĄ

31 TOCZY SIĘ PIŁECZKA… FAJNA ŚLIZGAWECZKA….

32 PLAC ZABAW DLA DZIECI – SUPER

33


Pobierz ppt "SAVOIR-VIVRE DLA I WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google