Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51 1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51 1."— Zapis prezentacji:

1 Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51 1

2 Spis treści:  Str.3WstępWstęp  Str.4Czym jest styl nauki?Czym jest styl nauki?  Str.6Style uczenia się;Style uczenia się;  Str.7Czynniki sprzyjające uczeniu się;Czynniki sprzyjające uczeniu się;  Str.8Jak pracuje nasz mózg?Jak pracuje nasz mózg?  Str.9Zasady doskonałej pamięci;Zasady doskonałej pamięci;  Str.12Metoda lokacji;Metoda lokacji;  Str.14Akronimy;Akronimy;  Str.16Technika liczbowo-obrazkowa;Technika liczbowo-obrazkowa;  Str.25Łańcuchowa metoda skojarzeń;Łańcuchowa metoda skojarzeń;  Str.32Podsumowanie;Podsumowanie;  Str.33Bibliografia.Bibliografia 2

3 Wstęp Aby móc bardziej skutecznie się uczyć, musisz wiedzieć jaki styl uczenia się (twój kanał percepcji) jest dla Ciebie najlepszy. Styl nauki jest sposobem, w jaki uczy się dana osoba najszybciej, czyli przyswaja wiedzę lub umiejętności. 3

4 Czym jest styl nauki? Jest faktem powszechnie znanym to, że różni ludzie przyswajają informację na bardzo różne sposoby. Niektórzy ludzie wolą uczyć się słuchając, inni poprzez czytanie, część preferuje pracę w grupie, inni z kolei wolą pracować samodzielnie. 4

5 Czym jest styl nauki? O Znając własny styl uczenia się możemy sprawić, że nauka będzie bardziej efektywna nie będzie nudna i trudna. Czytanie stanie się prostsze, zapamiętywanie i przetwarzanie informacji również o wiele łatwiejsze.nauka 5

6 Style uczenia się O Podstawowe style uczenia się to: wzrokowiecsłuchowieckinestetyk 6

7 Czynniki sprzyjające uczeniu się : O rozpoznanie kanału percepcji, stylu uczenia się; O motywacja, cel; O muszę  chcę; O zrozumienie; O powtarzanie; O dzielenie na części; O odpowiednie warunki do nauki; O przerwy ; O emocje np. śmieszność; O skojarzenia, wizualizacja; 7

8 Jak pracuje nasz mózg? O Możliwości ludzkiego mózgu są nieograniczone, jednak wykorzystujemy go w niewielkiej części. O Ponad 90 % potencjału umysłowego człowieka leży odłogiem. O Jedną z metod zwiększającą nasze możliwości jest stosowanie technik sprawnego zapami ę tywania. 8

9 Zasady doskonałej pamięci- budowa mózgu 9

10 Zasady doskonałej pamięci Techniki pamięciowe opierają się na zatrudnianiu do pracy obu części naszego mózgu, co sprawia, że prawa półkula nie tylko się „nie nudzi” i „nie przeszkadza”, ale dodatkowo znacząco zwiększa efektywność pracy pamięci. 10

11 Istnieją różne sposoby zapamiętywania i usprawniania pamięci zwane mnemotechnikami. Są to m.in.  Akronimy;  Metoda lokacji;  Metoda liczbowo-obrazkowa;  Łańcuchowa metoda skojarzeń. 11

12 Metoda lokacji O Jedną z nich jest metoda lokacji, czyli kojarzenie poszczególnych obiektów do zapamiętania z miejscami w pokoju, budynku lub ulicy, zawierających różne przedmioty. O Daj sobie trochę czasu na stworzenie przejrzystego obrazu pomieszczenia, wraz z jego zawartością. 12

13 Metoda lokacji O Przedmioty w nim zawarte niech staną się swoistymi haczykami, kotwicami, do których przyczepisz rzeczy, które chcesz zapamiętać. Poprzez abstrakcyjne połączenia, twój umysł lepiej zapamięta informacje i umożliwi ci ich przypomnienie w szybkim czasie. 13

14 Akronimy (skróty) O Akronimy są z reguły formowane z pierwszych liter wyrazów, które chcesz zapamiętać. O ONZ O PCK O PO O PWST 14

15 Akronimy przykład: nazwy planet O Merkury O Wenus O Ziemia O Mars O Jowisz O Saturn O Uran O Neptun O Pluton O Moja O Wiecznie O Zapracowana O Mama O Jutro O Sama O Usmaży O Nam O Placki 15

16 Technika liczbowo-obrazkowa O Technika ta polega na zamianie liczb od 0 do 10 na symbole obrazkowe. O Cyfry i liczby są abstrakcyjne i trudniej je sobie dokładnie wyobrazić niż symbole i obrazy, a tym samym trudniej je sobie zapamiętać. Zastanów się co przypominają Ci poszczególne numery? O Zaproponuję Ci symbole stosowane najczęściej, ale możesz stworzyć własną listę. 16

17 Technika liczbowo-obrazkowa O Spróbuj teraz zastosować tą technikę do zapamiętania 10 wyrazów. O Aby to zrobić, wyobraź sobie scenkę w której skojarzysz dwa elementy: jeden symbolizujący informację do zapamiętania, drugi symbolizujący numer pod którym zapamiętujesz tę informację. 17

18 Technika liczbowo-obrazkowa O Postaraj się popracować nad swoją wyobra ź ni ą. O Wyobrażenia mają być zabawne, wyraźne i pełne akcji. 18

19 Technika liczbowo-obrazkowa Spróbuj zapamiętać:  1 włosy  2. sukienka  3. żelazko  4. siatka  5. długopis  6. pluszowy miś  7. kartka papieru  8. drabina  9. pasta do zębów 19

20 Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: O 4. siatka O 8. drabina O Wyobra ź sobie krzesło (4) owini ę te siatk ą, przez któr ą musisz si ę przedrze ć by na nim usi ąść. O Wyobra ź sobie bałwana (8), który zamiast miotły trzyma w r ę ku drabin ę, a potem próbuje po niej wej ść na dach. 20

21 Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: O 9. pasta do zębów O 3. żelazko O Wyobra ź sobie, ż e zamiast nadmucha ć balon (9) napełniasz go past ą do z ę bów. O Wyobra ź sobie mew ę (3), który prasuje sobie pogniecione piórka ż elazkiem. 21

22 Technika liczbowo-obrazkowa Podpowiedź: O 1. włosy O 2. sukienka O Wyobraź sobie włosy podpalone nad świeczką (1) i ten okropny zapach. O Wyobraź sobie łabędzia (2), ubranego w sukienkę np. czerwoną- całą z róż. 22

23 Technika liczbowo-obrazkowa Czy pamiętasz: co było na liście na pozycji:  2  3  8  9 23

24 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń O W tej technice łączysz ze sobą 2 elementy jak ogniwa łańcucha. O Wymyślasz przy tym zabawną historyjkę. O Aby wymyślić dobre skojarzenia potrzebna jest wyobra ź nia. Skojarzenia- wyobrażenia wykorzystujące wszystkie zmysły (wzrok, węch, słuch, smak, dotyk) im bardziej absurdalne, śmieszne- tym lepiej zapadają w pamięć. 24

25 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń O Masz do zapamiętania szereg słów: Myd ł o, cukier, woda mineralna, papryka, szynka, notes. O Stwórz komiczną, absurdalną historyjkę, w której znajdą się rzeczy z listy. O Wykorzystuj zmysły – zobacz to, usłysz, poczuj, dotknij! 25

26 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Myd ł o+cukier Mydło uciekło z łazienki, postanowiło podbić świat. Obok była kuchnia, gdzie zaciekawione mydło wpadło na cukier, a że szybko biegło, pośliznęło się i wpadło prosto do torebki. 26

27 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Cukier+woda Cukier chcąc zmyć z siebie ślady mydła, poprosił o pomoc wodę mineralną i cały się w niej wykąpał. Jak słodka musi być taka woda! 27

28 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Woda+papryka Woda mineralna pomyślała, że uratować ją może tylko coś ostrego w smaku. Pierwsza w rękę wpadła jej ostra papryka… Natychmiast zrobiła się czerwona i zaczęła zionąć ogniem. 28

29 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Papryka+szynka Papryka uciekając przed ogniem, schowała się za szynką, która przysypiała z nudów na stole. 29

30 Łańcuchowa Metoda Skojarzeń Szynka+notes Szynka, która pisała pamiętnik, wzięła swój ulubiony zielony notes i opisała całą historię. 30

31 Podsumowując 31

32 Bibliografia  Arends R. I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa  Fenstermacher G., Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa  Fisher R., Uczymy jak się uczyć, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa  es_PL.pdf  ta_Micha_owska_-_Style_uczenia_si_._Jak_uc.doc ta_Micha_owska_-_Style_uczenia_si_._Jak_uc.doc  dzieciecy.pl/files/document/4f8d8f0fba84f484c646205e145e19dc pdf dzieciecy.pl/files/document/4f8d8f0fba84f484c646205e145e19dc pdf    +&oq=Artist+mai&gs_l=youtube.1.0.0i5i j5j ac.1.11.youtube.3LvsMAgFKKY +&oq=Artist+mai&gs_l=youtube.1.0.0i5i j5j ac.1.11.youtube.3LvsMAgFKKY 32


Pobierz ppt "Jak skutecznie mogę się uczyć? Danuta Kaprykowska SPI-51 1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google