Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny… mgr Małgorzata Paczkowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny… mgr Małgorzata Paczkowska."— Zapis prezentacji:

1 Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny… mgr Małgorzata Paczkowska

2 Technika uczenia się jest to technika rozumienia i zapamiętywania, czyli ogólnie rzecz ujmując przyswajanie materiału z nastawieniem na jego zapamiętanie, nauczenie się

3 Zarówno w prostym uczeniu się jak i zapamiętywaniu należy spełnić kilka warunków: 1. nastawienie się na zapamiętywanie, od początkowego nastawienia zależy czas pamiętania, a więc trwałość przyswojonego materiału 2. rozumienie zapamiętywanego materiału 3. uczenie się w korzystnej emocjonalnej atmosferze, w której zachęta i pochwała zastąpią irytację i karę 4. powtarzanie np. poprzez robienie użytku z tej wiedzy 5. posługiwanie się właściwymi technikami uczenia się

4 UCZENIE SIĘ NA PAMIĘĆ Ogólne zasady: 1. Ogromnym ułatwieniem w pamięciowym w opanowaniu treści (np. wiersza) jest zrozumienie jego treści, uchwycenie jego sensu. 2. Informacje, które rozumiemy, akceptujemy, uznajemy za wartościowe, pozostają trwalej w pamięci niż te, które nie cieszą się naszym uznaniem. 3. Wskazania do uczenia się na pamięć na przykładzie techniki uczenia się wiersza - nie należy uczyć się od razu całego utworu. Racjonalnie jest uczyć się całostkami treściowymi, które poeci zawierają zazwyczaj w strofkach, - czynić przerwy w uczeniu się na pamięć i w powtarzaniu kolejnych strofek czy części wiersza, - liczba koniecznych powtórzeń zależy od długości wiersza i od stopnia złożoności jego formy, - przy powtarzaniu należy zwracać uwagę na partie środkowe, które najtrudniej wchodzą do głowy i z reguły zapamiętuje się je niedokładnie, - ostateczne sprawdzenie stopnia pamięciowego opanowania wiersza z powtarzaniem doskonalącym, czyli nadawanie szlifu, powinno być ostatnim zadaniem dnia do wykonania.

5 UCZENIE SIĘ Z PODRĘCZNIKA Technika uczenia się z podręcznika jest różna w zależności od przedmiotu, inaczej uczymy się historii, a inaczej języka obcego czy matematyki. Ogólne zasady uczenia się z podręcznika szkolnego: 1.Przeczytaj uważnie w skupieniu zadany fragment, tak, aby zrozumieć jego treść. 2.Wyjaśnij sobie wszystkie niejasne lub niezrozumiałe pojęcia. 3.Powtórnie przeczytaj zadany fragment zwracając teraz uwagę na ważne informacje. Podkreśl ołówkiem te zdania, które zawierają daty, definicje, nazwy itp., ale nie trzymaj się niewolniczo tekstu. 4.Sporządź plan-wyciąg z tekstu, jest to aktywne powtarzanie przeczytanych treści, wpływa na selekcję danych, wymusza na nas dodatkowy i pogłębiony namysł. 5. Powtórz z pamięci treści (ważne) własnymi słowami. 6.Po przerwie jeszcze raz powtórz materiał.

6 TECHNIKI UCZENIA SIĘ

7 Technika historyjek technika historyjek świetnie nadaje się do zapamiętywania ciągu wyrazów, które muszą być odtworzone w ściśle określonej kolejności. Układamy zdanie do pierwszych liter tych wyrazów. Jeśli występują dwa lub więcej wyrazy rozpoczynające się tą samą literą tworzymy z nich sylabę i dopiero wówczas dopasowujemy skojarzenie. Przykład: Nazwy planet. Merkury M moja Wenus W wiecznie Ziemia Z zapracowana Mars Ma mama Jowisz J jutro Saturn S sama Uran U usmaży Neptun N nam Pluton P placki

8 Przykład: jabłko, telefon, ząb, chmura Siedząc na ławce w parku, wyciągnęłam jabłko. Kiedy zrobiłam pierwszy kęs, zorientowałam się, że ugryzłam własny telefon, skutkiem czego ułamał mi się ząb. Spojrzałam na chmurę wiszącą nade mną, licząc że stamtąd nadejdzie pomoc.

9 Technika łańcuszka W tej technice kojarzy się ze sobą kolejne elementy. Obrazy te przechodząc jeden w drugi, tworzą swego rodzaju film, widziany oczyma wyobraźni.

10 Załóżmy, że mamy zapamiętać następującą listę zakupów: mleko, kawa, ser, jabłka, chleb. Należy w wyobraźni stworzyć łańcuch, łączący każdy następny element z poprzednim. Np. wchodzimy do sklepu, w którym ekspedientką jest duża, uśmiechnięta butelka mleka. Ona to w trakcie podawania nam kawy, strąciła wszystkie kostki sera z półki. Ser spadając na podłogę zmieniał się w dojrzałe, soczyste jabłka, które ruchem dłoni pozdrawiały stojący na półce i obserwujący z dużym zainteresowaniem całą zaistniałą sytuację, chleb.

11 Technika haków Ogromną rolę skojarzeń w sprawnym działaniu pamięci odkryto już w czasach starożytnych. Ówcześni Grecy potrafili bez problemu zapamiętać kolejność nawet kilku tali kart. A to dzięki temu, że wykazywali się niebywałym sprytem w tworzeniu skojarzeń. Techniką polegającą na zapamiętywaniu informacji, dzięki skojarzeniu ich z wcześniej utrwalonymi elementami, reprezentującymi kolejne liczby, jest m.in. technika haków. Reprezentacje kolejnych liczb to właśnie tzw. haki, które mogą być tworzone w oparciu o najbardziej odpowiednie dla poszczególnych osób skojarzenia. Pierwsza przykładowa dziesiątka haków wygląda następująco:

12 Pierwsza przykładowa dziesiątka haków wygląda następująco: 1 - świeca 6 - baran 2 - łabędź 7 - kosa 3 - jabłko 8 - bałwan 4 - krzesło 9 - balon 5 - dźwig 10 - rycerz 0 - słońce Np

13 Np Wyobraź sobie np. łabędzia (2), którego na rogi bierze baran (6). Z oddali całą sytuację obserwuje bałwan (8), siedzący na krześle (4) i zajadający się jabłkiem (3)

14 Skojarzenia - wyobrażenia, wykorzystujące wszystkie zmysły (wzrok, słuch, węch, dotyk), jak również te, które są zabawne, przesadzone, niezwykłe, dziwne - są odpowiednie, bo zapadają na długo w pamięci, a o to właśnie chodzi.

15 Mapa myśli By w pełni nauczyć się robić efektywne notatki, nie wystarczy przeczytać o Mind Mappingu - dopiero doświadczenie sprawi, że będzie można efektywnie notować. Tak jest na ogół, że oprócz informacji potrzebne jest doświadczenie. Bo jak pisał Immanuel Kant doświadczenie bez teorii jest ślepe, ale teoria bez doświadczenia jest czysto intelektualną grą

16 Mapy myśli cdn.. składa się z centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia (tj. zasadniczej idei, tematu). Naokoło centralnego wyrazu narysowanych jest od kilku do kilkunastu głównych, najgrubszych gałęzi, odpowiadających głównym wątkom tekstu. Następnie od gałęzi głównych odchodzą gałęzie szczegółowe, zgodnie z porządkiem logicznym. W strukturze sieci można umieścić wyraźne, kolorowe rysunki lub symbole (do około 50% tekstu). Stwierdzono, że nasz mózg nie zapamiętuje linearnie. Nie koduje literek, ale najpierw przetwarza je na obrazy, dźwięki, zapachy lub inne bodźce. Mapy myśli wykorzystują sposób działania naszej pamięci - skojarzenia, obrazy i inne struktury poznawcze. Tradycyjne notatki mają wiele wad: zabierają czas i energię na zapisywanie wielu zbytecznych słów. Pochłaniają dużo czasu podczas ich przeglądania. Nie są uwidocznione w nich powiązania pomiędzy pojęciami, a brak kolorów i innych wizualnych cech nie sprzyja ich zapamiętywaniu. Podczas tworzenia tradycyjnych notatek nie wykorzystujemy w pełni możliwości umysłu, zwłaszcza jego prawopółkulowych funkcji. Mapy myśli opracowano tak, by ich układ przypominał sposób, w jaki mózg organizuje pojęcia. Pamięć działa przez skojarzenia - każde pojęcie ma wiele połączeń z innymi. Mapy myśli pozwalają przedstawić na papierze skojarzenia (połączenia) - dzięki czemu łatwiej je zapamiętać. Zawierają one tylko kluczowe pojęcia i obrazy, które kojarzą się z wieloma innymi informacjami, co umożliwia zawarcie o wiele większej ilości informacji na pojedynczej stronie. Mapa myśli w zapisie jakiejkolwiek informacji pomaga zorganizować ją w formę łatwo przyswajaną przez mózg, a więc prostą do zapamiętania. Pozwalają one pojęciom być szybko zanotowanymi w zorganizowany sposób - nie ma potrzeby zapisywania zdań w ich pełnej formie. Mapy myśli wyzwalają kreatywność, uwalniają umysł od linearnego myślenia, pozwalając nowym pomysłom na szybszy i swobodny przepływ. Mogą być użyte w planowaniu jakiejkolwiek formy wypowiedzi, od listu do scenariusza lub do zaplanowania spotkania, dnia czy też realizacji dowolnego projektu.

17

18

19 Aktywne powtórki to kolejny istotny element technik efektywnego uczenia się. Istnieje system powtórek, który pozwala uczynić naukę znacznie bardziej efektywną: od razu powtarzamy nowo zdobyte informacje, powtarzamy po upływie jednej godziny, powtarzamy po upływie jednego dnia, powtarzamy po upływie jednego tygodnia, powtarzamy po upływie jednego miesiąca.

20 Przerwy Podczas nauki rób sobie przerwy. Zdolność koncentracji po upływie minut drastycznie spada, odczuwasz coraz większe zmęczenie. Czas na relaks. Możesz położyć się na chwilę, oderwać myśli od książek i notatek, koncentrując się na oddechu, wyjść na balkon, a nawet na krótki spacer.

21 Sen A przed egzaminem/sprawdzianem wyśpij się! Przynajmniej kilka godzin, inaczej twoja koncentracja będzie tak osłabiona, że wiele nie wskórasz. Ponadto w czasie snu nasz mózg układa informacje, które wtłaczałeś mu przez cały wieczór, dzięki czemu rano zawsze jesteś mądrzejszy niż dzień wcześniej.

22 Najdłuższy ślad w pamięci zostawiają pytania, na które sami staraliśmy się znaleźć odpowiedź. Innymi słowy, jeśli samodzielnie poszukujemy odpowiedzi na zadane nam pytania, wysilając swoje szare komórki, dość skutecznie utrwalamy sobie odpowiedź na nie. I to dużo skuteczniej, niż gdyby zamiast pytania podano nam do zapamiętania po prostu gotową odpowiedź.

23 Stopień przyswajania zdobytej wiedzy

24 Będziesz miał tyle ile wyćwiczysz i ani grama więcej

25 Zostań użytkownikiem swojego umysłu, a nie tylko jego posiadaczem!

26

27 Dziękuję za uwagę Życzę Powodzenia !!!


Pobierz ppt "Metody uczenia się… Już niedługo egzamin gimnazjalny… mgr Małgorzata Paczkowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google