Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

5 listopada 2014 r. „Dane osobowe podajemy bo… chcemy czy musimy?" Anna Lewandowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "5 listopada 2014 r. „Dane osobowe podajemy bo… chcemy czy musimy?" Anna Lewandowska."— Zapis prezentacji:

1 5 listopada 2014 r. „Dane osobowe podajemy bo… chcemy czy musimy?" Anna Lewandowska

2 5 listopada 2014 r. „Małe szanse są często początkiem wielkich przedsięwzięć.” początkiem wielkich przedsięwzięć.” Demostenes

3 5 listopada 2014 r. Liczba placówek w programie

4 5 listopada 2014 r. Art. 1 Każdy ma prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych 4

5 5 listopada 2014 r. Dane osobowe 5

6 5 listopada 2014 r. Dane osobowe 6

7 5 listopada 2014 r. Wartość danych osobowych w PLN 7

8 5 listopada 2014 r. Wartość danych osobowych w PLN 8

9 5 listopada 2014 r. Jak zdobyć informacje o klientach: 9

10 5 listopada 2014 r. Jak zdobyć informacje o klientach: 10

11 5 listopada 2014 r. Każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zawartych w zbiorach danych. Zgoda osoby, której dane dotyczą – oświadczenie woli, którego treścią jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego kto składa oświadczenie, zgoda nie może być domniemana/dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści; Zgoda może być odwołana w każdym czasie – od 7 marca 2011 r.. 11

12 5 listopada 2014 r. Przykłady: 12 Czy pracownicy sklepu, np. kasjerzy, mają prawo żądać od nas podania kodu pocztowego? Nie, Ale kod pocztowy możemy ujawnić z własnej woli. Dlaczego?

13 5 listopada 2014 r. Przykłady: 13 Rejestracja do lekarza Gdy zapisujemy się – nawet prywatnie – do szpitala czy przychodni, możemy zostać spytani nie tylko o imię i nazwisko, ale też numer PESEL. W przypadku placówek medycznych proszenie o PESEL jest jednak w pełni uzasadnione – chodzi bowiem o sprawdzenie, czy przysługuje nam ubezpieczenie. Warto zapytać, w jakim celu firma potrzebuje numer PESEL – bo może się okazać, że nieświadomie wyraziliśmy zgodę na udostępnienie tych danych dalej.

14 5 listopada 2014 r. Przykłady: 14 KARTY PODARUNKOWE, LOJALNOŚCIOWE Mamy na nich pewną pulę pieniędzy do wydania, a jedyne, czego producent takiej karty potrzebuje, to nasze dane. Często podajemy wtedy imię, nazwisko, datę urodzenia, czasem miejsce zamieszkania czy zameldowania. Osoby sprzedające kartę proszą o dowód. Czy mają do tego prawo? Nie. Identyfikacji dokumentem może od nas wymagać przedsiębiorca, z którym zawieramy umowę. W przypadku karty podarunkowej możemy odmówić podania dowodu i wymagane dane podać ustnie.

15 5 listopada 2014 r. Przykłady: 15 Czy podgląd z kamer osiedlowego monitoringu w telewizji kablowej rodzi zagrożenia dla naszej prywatności?

16 5 listopada 2014 r. Czy dbamy o dane osobowe: Z badań przeprowadzonych na terenie MPO w Warszawie, podczas których przeanalizowano zawartość czterotonowego kontenera z makulaturą papierową, wynika, że wśród pochodzących z biur dokumentów niezniszczonych było aż 93%, zaś wśród tych z domów prywatnych aż 87%. Wśród znalezionych dokumentów wyrzuconych z domu przeważały: faktury VAT, rachunki, pisma urzędowe, korespondencja bankowa. 16

17 5 listopada 2014 r. Czy dbamy o dane osobowe: 17 Dane osobowe na urządzeniach mobilnych, komputerach: „Codzienna higiena” komputerów i innych urządzeń elektronicznych, z których coraz częściej korzystamy.

18 5 listopada 2014 r. Czy dbamy o dane osobowe: Amerykański portal zajmujący się ochroną informacji, podał przykład: „Z hasłami jest jak z majtkami – należy je zmieniać często, nie zostawiać na widoku i nie pożyczać obcym”. To samo dotyczy PIN-ów. PIN możemy powiązać z konkretną osobą posiadającą dostęp do jakiegoś urządzenia czy karty płatniczej. Udostępnianie PIN-ów, umieszczanie ich w portfelach, torebkach z innymi dokumentami, przekazywanie najbliższym może mieć bardzo niepożądane konsekwencje. 18

19 5 listopada 2014 r. 19 Czym jest wizerunek? Przyjmuje się, że wizerunek to utrwalony wizualnie (np. w postaci fotografii, karykatury, rysunku) zespół cech fizycznych, charakterystycznych dla danej osoby. Wizerunek pozwala na indywidualizację i rozpoznanie osoby. Wizerunek stanowi dane osobowe, stąd przysługuje nam jego ochrona. Także ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych pozwala na prawną ochronę wizerunku. Art. 81 tej ustawy w ust. 1 wymaga zgody na rozpowszechnianie wizerunki osoby, którą przedstawia lub na którym osoba się znajduje.

20 5 listopada 2014 r. 20 Co buduje nasz wizerunek w prawdziwym świecie (realnym)?

21 5 listopada 2014 r. 21 Co składa się na nasz wizerunek w sieci? W jaki sposób istniejemy w sieci?  informacje zamieszczane na społecznościowych portalach internetowych – przykład profilu na Facebooku,  zdjęcia, filmy zamieszczane w Internecie (zarówno przez nas, jak i przez innych).

22 5 listopada 2014 r. 22 Co składa się na nasz wizerunek w sieci? W jaki sposób istniejemy w sieci?  komentarze zamieszczane na nasz temat przez innych użytkowników Internetu,  komentarze zamieszczane przez nas samych pod artykułami lub wypowiedziami innych.

23 5 listopada 2014 r. 23 Co składa się na nasz wizerunek w sieci? W jaki sposób istniejemy w sieci?  nasza aktywność w grupach zainteresowań,  nasze „lubię to”,

24 5 listopada 2014 r. 24 Czy pracownikowi firmy wypada polubić na Facebooku profil "Jarek, pier****sz, nie było Cię tam"? A szefowi korporacji profil "J***ć korporacje!"? "Lubię To" w przypadku osoby publicznie znanej to coś więcej niż niewinne kliknięcie. Jeśli polubi coś, czego nie powinna, może gorzko tego żałować.

25 5 listopada 2014 r. 25 „Dzisiejsi młodzi będą w przyszłości masowo zmieniać nazwiska, żeby odciąć się od balastu żenujących treści o sobie, które dziś chętnie zamieszczają na serwisach społecznościowych” Eric Schmidt z Google. Urzędnicy unijni postanowili im w tym pomóc. Receptą na proste i szybkie rozprawienie się ze swoją internetową przeszłością ma być tzw. "prawo do bycia zapomnianym" (ang. "Right to be forgotten"). Nad nowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych trwa dyskusja w Parlamencie Europejskim. Według GIODO, nowe prawo może zostać uchwalone w najbliższym czasie.

26 5 listopada 2014 r. 26

27 24 października 2014 r. „Sposobem na zaczęcie jest skończenie mówienia jest skończenie mówienia i podjęcie działania.” i podjęcie działania.” Walt Disney Dziękuję za uwagę W prezentacji wykorzystano informacje pochodzące ze strony: oraz prezentowane podczas konferencji inaugurującej V edycję Programu „Twoje dane – Twoja sprawa”www.giodo.gov.pl


Pobierz ppt "5 listopada 2014 r. „Dane osobowe podajemy bo… chcemy czy musimy?" Anna Lewandowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google