Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Realizm Styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku, zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Realizm Styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku, zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne."— Zapis prezentacji:

1

2 Realizm Styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku, zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne to głównie sceny rodzajowe z życia prostych ludzi, namalowane przy pomocy uproszczonych środków wyrazu, o spokojnej palecie i kompozycji. Jean Francois Millet,, Anioł Pański ’’

3 Gustwe Courbet Sztuka XIX wieku spełniała wymagania. Przestrzegała określonej hierarchii, nie było w niej miejsca dla pospolitych tematów. Tymczasem Courbet hierarchię te zignorował. Odrzucił wszelką odpowiedniość i stosowność, idealizacje i duchowność. Na pierwszy plan wprowadził w swoich płótnach osoby, które dotąd mogły co najwyżej liczyć na role elementu w dekoracyjnym sztafażu i miejsce w tle kompozycji.,,Kamieniarze’’ Courbet Obraz stal się legendą, dodatkowo podsycana przez fakt iż płótno nie istnieje- zginęło podczas bombardowania Drezna w czasie II wojny światowej.

4 To francuskie powiedzenie mówi ze trzeba być człowiekiem swoich czasów. Dewiza stała się jednym z podstawowych haseł programu realizmu. Zgodnie ze słowami Courbet:,, Artyści jednego wieku nie są zdolni do ukazania wieku poprzedniego czy przyszłego. Courbet rzucił wyznawanie tradycji i przyzwyczajeniom XIX wiecznej Francji. W sztuce szokowało także jawne odarcie sztuki z jej najwyższych przymiotów: piękna, mistycyzmu, a przede wszystkim niecodzienność,, Kobiety zbierające kłosy’’ 1857r. Millet

5 ,,W rzeczywistości nic nie razi w słońcu łachmany są warte tyleż co królewskie stroje”. Skutkiem takich poglądów było pozbawienie malarstwa jego elitarności. Sztuka zejdzie z piedestału, stanie się demokratyczna. Chcąc sprostać wymogom czasu, realiści sięgnęli po tematy rejestrujące nowe zjawiska i problemy. Louis Emile Edmond Duranty Ulica Transnonain 15 kwietnia 1834 Ulica Transnonain 15 kwietnia 1834

6 Romantyzm Romantyzm– epoka w historii sztuki i historii literatury trwająca XVIII wieku do XIX wieku. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym, który rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał się w poezji, malarstwie i muzyce. Powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją przemysłową i rewolucją francuską z 1789 roku. Był formą buntu przeciwko ustalonym regułom społecznym, które rządziły społeczeństwami epoki Oświecenia – przeciw sztywnym zasadom życia arystokracji i mieszczaństwa, ustalonym regułom życia politycznego oraz przeciw naukowemu podejściu do natury i człowieka. Naczelne hasło Rewolucji Francuskiej – "wolność, równość, braterstwo" stało się drogowskazem dla nowego kierunku myślenia, który zakwestionował podstawy oświeceniowego, racjonalistycznego pojmowania świata. Według romantyków świat dzielił się na to, co widzialne i poznawalne zmysłowo oraz na to, co niewidzialne – dające się poznać jedynie za pomocą środków pozarozumowych, takich jak wiara i intuicja. Caspar David Friedrich, Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc

7 Johann Füssli Malarz, rysownik, teoretyk sztuki i poeta szwajcarski tworzący głównie w Wielkiej Brytanii, znany tamże jako John Henry Fuseli. Jego obrazy przepełnione są atmosferą grozy, tajemniczości i niepewności, umieszczał na nich liczne motywy fantastyczne. Często czerpał z wątków tematycznych utworów takich pisarzy jak: Homer, Dante Alighieri czy Szekspir oraz John Milton. W swej twórczości łączył elementy późnego baroku z elementami neoklasycystycznymi i romantycznymi. Lady Makbet

8 Francisco Goya Hiszpański malarz, grafik i rysownik okresu romantyzmu, nadworny malarz, portrecista i malarz scen rodzajowych. Kariera artystyczna Goi rozciąga się mniej więcej pomiędzy 1771, kiedy namalował swój pierwszy fresk w Bazylice del Pilar w Saragossie, a 1827, kiedy powstała jedna z jego ostatnich prac Mleczarka z Bordeaux. W ciągu ponad pół wieku jego pracy zawodowej powstało około 700 malowideł, 280 grafik i około tysiąca rysunków. Hannibal zwycięzca po raz pierwszy spoglądający z Alp w kierunku Italii

9 Joseph Mallord William Turner Malarz angielski, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Jego obrazy charakteryzują się pięknymi barwami; głównie żółcieniami. Malarz świetnie umiał uchwycić światło na swoich pracach. Statek niewolniczy

10 John Constable Malarz angielski, uznawany za jednego z najwybitniejszych pejzażystów XIX wieku. John Constable zawsze widział naturę jako dynamiczny układ. Jako pierwszy zaczął malować w plenerze. Twierdził, że malarz powinien pamiętać o tym, iż każdy dzień, a nawet godzina, jest niepowtarzalna: zmienia się kształt chmur, drzew, a przede wszystkim światło. To właśnie zjawiska atmosferyczne: siła wiatru, zachmurzenie, wilgotność powietrza, deszcz czy burza nadają krajobrazowi dynamiczny charakter. Choć swoje obrazy olejne kończył w pracowni, to podstawowe szkice wykonywał bezpośrednio w plenerze. Często odnotowywał dzień, godzinę i pogodę, przy których namalował konkretną akwarelę. The Cornfield

11 Dziękujemy za obejrzenie Koniec Aleksandra Antonopoulou Natalia Pyzik


Pobierz ppt "Realizm Styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku, zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google