Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest."— Zapis prezentacji:

1 Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak otyłość, nowotwory, choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe. Należy zapewnić odpowiednią ilość makroskładników (tłuszcze, białka, węglowodany), mikroskładnikó w (sole mineralne) oraz energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

2

3 Poniżej przedstawione zostały ogólnie przyjęte zasady zdrowego odżywiania wpajane i stosowane od wielu pokoleń, mający decydujący wpływ na nasze zdrowie. W świetle nieustannego przepływu wiedzy, informacji, odkryć i badań naukowych oraz ogromnego wpływu przemysłu na jakość oferowanych produktów spożywczych poniższe zasady zdrowego odżywiania mogą uchodzić za przestarzałe. Warto jednak się z nimi zapoznać aby móc sobie samemu wyrobić własną opinię na temat zdrowego odżywiania.

4 1. Dużo napojów Codziennie powinno się wypijać co najmniej 2 litry płynów. Najlepiej nadają się: woda mineralna, herbaty ziołowe i niesłodzone soki owocowe. 2. Zredukowanie ilości spożywanych tłuszczy Zaleca się zmniejszenie ilości spożywanych tłuszczy. Dziennie nie powinno się przekraczać granicy 60 gram tłuszczy. Wskazane jest spożywanie nisko tłuszczowych produktów, takich jak n. p. chude mięsa i ryby, ziemniaki, ryż, makaron, warzywa i owoce. 3. Zredukowanie ilości spożywanych mięs Spożywanie mięsa dwa razy w tygodniu w zupełności wystarczy aby pokryć zapotrzebowanie na żelazo. Zaleca się przyrządzanie chudych mięs, takich jak mięso z kurczaka czy indyka. 4. Dużo warzyw i owoców Spożywanie 5 porcji warzyw lub owoców rozłożonych w ciągu dnia jest jak najbardziej wskazane. W ten sposób organizm zostaje zaopatrywany w cenne witaminy i substancje mineralne oraz wspomagające zdrowie drugorzędne substancje roślinne. 5. Spożywanie ryby raz w tygodniu Regularne spożywanie ryb jest szczególnie zalecane ze względu na zawarte w nich wysokowartościowe białka, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3) oraz witaminy D oraz B12. Poza tym ryby morskie zawierają cenny dla zdrowia jod.

5 6. Regularne spożywanie produktów pełno zbożowych Produkty z mąki pszennej czy oczyszczony ryż, zastąpić produktami z pełnego ziarna jak np. gryka, proso czy orkisz. 7. Unikać soli Sól wiąże niepotrzebnie wodę w organizmie, dlatego zaleca się przyprawianie ziołami. 8. Zdrowe tłuszcze / oleje Zaleca się stosowanie tłuszczy i olejów pochodzenia roślinnego, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe np. oliwa z oliwek, dowiedź się więcej o właściwościach oliwy z oliwek. 9. Oszczędnie z alkoholem Alkohol powinien być spożywany przy specjalnych okazjach w umiarkowanych ilościach. Czerwone wino, któremu przypisuje się pozytywny wpływ na układ krwionośny, powinno również być spożywane z umiarem. 10. Rozkoszowanie się smakiem Ważna zasadą jest czerpanie przyjemności z jedzenia bądź jego przyrządzania. Osoby przestrzegające zasad zdrowego odżywiania mogą pozwolić sobie od czasu do czasu na chwile zapomnienia, jednak to zdrowe posiłki smakują najlepiej.

6 Zdrowe odżywianie bardzo ogólnie określę jako dostarczanie organizmowi wszystkich potrzebnych mu wartości odżywczych - niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Te wartości to – tłuszcze, białko, węglowodany, witaminy, sole mineralne oraz woda... I tu się na moment zatrzymam. Musisz bowiem wiedzieć, że każdy rodzaj powyższych składników może być dla Ciebie korzystny bądź nie. Tak samo ma się rzecz z ilością... Mamy przecież różne tłuszcze, kilka rodzajów węglowodanów… Witaminy i minerały również można dostarczać w sposób naturalny – dzięki racjonalnej diecie, a można to robić poprzez przyjmowanie syntetycznych (sztucznych) suplementów.

7 Aktywny tryb życia polega na czynnym wykorzystywaniu czasu wolnego. Nadrzędną aktywnością naszego życia jest praca zawodowa. Jest to codzienny obowiązek większości społeczeństwa. Jednak ważne jest, abyśmy poza obowiązkowymi aktywnościami, w aktywny i miły sposób spędzali czas wolny. Pozwoli to na lepsza regenerację sił oraz większą radość z życia. Aktywne życie to przede wszystkim pasje, bogate życie towarzyskie oraz uprawianie sportów.

8 PROPOZYCJE SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU : 1) jazda na rowerze 2) Pływanie (na basenie, w strzeżonych zbiornikach wodnych) 3) Bieganie (po parku, lesie, stadiony lekkoatletyczne)

9 Z Poważaniem Imię i Nazwisko Twoje Klasę Rok szkolny


Pobierz ppt "Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest."

Podobne prezentacje


Reklamy Google