Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

 Typów i cech  Psychodynamicznym  Uczenia się  Poznawczym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: " Typów i cech  Psychodynamicznym  Uczenia się  Poznawczym."— Zapis prezentacji:

1

2  Typów i cech  Psychodynamicznym  Uczenia się  Poznawczym

3 Osobowość stanowią te cechy osoby, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością jest względnie stałe i niezależne od okoliczności. 3

4  Sangwinik (wesoły i aktywny)  Flegmatyk (apatyczny i ospały)  Melancholik (smutny i zadumany)  Choleryk (pobudliwy, łatwo wpada w złość)

5  Cechy kardynalne  Cechy centralne  Cechy drugorzędne Sytuacja bodźcowa Reakcja Cecha (zmienna) pośrednicząca Wygłaszanie mowy Randka Przyjęcie Nieśmiałość Unikanie Milczenie Czerwienienie się

6 EKSTRAWERTYWNY Towarzyski Aktywny Otwarty Optymistyczny Rozmowny Aktywny Żywo reagujący Zmienny Łatwy we współżyciu Pobudliwy Żywy Agresywny Beztroski Niespokojny Przywódczy Sangwinik Choleryk Nadwrażliwy STABILNY NIESTABILNY Spokojny Flegmatyk Melancholik Chimeryczny Zrównoważony Lękliwy Rzetelny Sztywny Kontrolujący się Poważny Ugodowy Pesymistyczny Rozważny Z Rezerwą Ostrożny Nietowarzyski Bierny Cichy INTROWERTYWNY

7 Ekstrawersja – Introwersja Rozmownymilczący Energicznywycofany Aktywnyspokojny Stanowczyosamotniony Towarzyskinieśmiały Entuzjastycznypowściągliwy Ugodowość – Nieustępliwość Życzliwyoschły Uprzejmywrogi Chwalącykłótliwy Serdecznytwardy Szczodrynieuprzejmy Ufającyniewdzięczny Sumienność – Chaotyczność Zorganizowanyniedbały Skrupulatnynieporządny Skutecznylekkomyślny Odpowiedzialnynieodpowiedzialny Rzetelnyniezręczny Rozważnyzapominalski Stabilność – Chwiejność emocjonalna Statecznynapięty Spokojnyniespokojny Zadowolonynerwowy Odprężonyo złym nastroju Opanowanydrażliwy Niewzruszonywybuchowy Otwartość – Zamkniętość o szerokich zainteresowaniach o wąskich zainteresow. z wyobraźniąbanalny oryginalnyprosty z intuicjąpłytki ciekawy świataniezbyt inteligentny z inwencjąbez inwencji Wielka Piątka (Costa, McCrae)

8 Osobowość zależy od wrodzonych popędów, wyuczonych motywów oraz doświadczenia. “Jest to względnie stały sposób organizacji dyspozycji motywacyjnych danej osoby, wynikający z interakcji między popędami biologicznymi a otoczeniem społecznym i fizycznym.” (Eysenck, 1975)

9  Nie wyjaśniają przyczyn zachowania  Opisują skorelowane zachowania  Odrzucają zmienność osobowości

10  Najważniejsze założenia: ◦ Determinizm psychiczny ◦ Wczesne doświadczenia ◦ Popędy i instynkty ◦ Procesy nieświadome  Struktura osobowości: ◦ Id ◦ Ego ◦ Superego

11  Niedefiniowalna operacyjnie – nie można jej zweryfikować naukowo  Ma jedynie zastosowanie retrospektywne – nie przewiduje  Dotyczy „osobowości klinicznych”

12  Najważniejsze są zmienne środowiskowe kontrolujące zachowanie  Zachowanie określa osobowość  Zachowanie skuteczne jest wzmacniane i wyuczane (nawyki)  Osobowość kształtuje się jako suma wyuczonych nawyków  Determinizm wzajemny

13  Najważniejsze są procesy umysłowe, poprzez które przekształcamy bodźce środowiskowe w zorganizowane odwzorowanie rzeczywistości  Jednostka uczestniczy w tworzeniu swojej osobowości  Ludzie w ogromnym stopniu wybierają swoje środowisko

14  Co się kryje w „osobie” np. u Bandury?  Ignorowanie zachowań nowych – twórczych  Pominięcie roli zdarzeń jednorazowych  Ignorowanie emocji (produkt uboczny myśli i zachowań)

15  Osobowość jest zdeterminowana genetycznie czy środowiskowo?  Osobowość jest stała czy się rozwija?

16 Interakcjonistyczny model zachowania

17  Na jakiej podstawie?  Jakich informacji potrzebujemy?

18  Z – zachowanie  O – osoba  S – sytuacja  Żeby przewidzieć czyjeś zachowanie musimy dobrze znać: ◦ osobę ◦ sytuację  Czy któryś z elementów jest ważniejszy? W większym stopniu wpływa na nasze zachowanie?

19  Ludzie wybierają sytuacje zgodnie ze swoją ◦ osobowością (np. ekstra-introwersja) ◦ potrzebami i motywami  Ludzie mogą „redefiniować” sytuacje, w których się znajdują za względu na: ◦ swoje silne cechy (np. malkontent, optymista) ◦ stawiane sobie cele  Inne silne cechy, które mogą wpłynąć na nasze zachowanie bez względu na sytuację ◦ pryncypializm-pragmatyzm ◦ samokontrola emocjonalna

20  Człowiek zdrowy psychicznie jest mniej przewidywalny w swoich zachowaniach niż osoba chora psychicznie (jeśli znamy jednostkę chorobową)

21  Cele  Reguły  Repertuar elementów  Warunki środowiskowe  Pojęcia  Role  Umiejętności szczególne

22  Ilość mowy  Dominacja  Intymność  Poziom emocjonalności  Rozumienie ról i sytuacji

23  Ludzie wybierają zachowania społeczne z całej gamy możliwych zachowań w zależności od: ◦ sytuacji (np. płci, wieku innych osób uczestniczących w tej sytuacji) ◦ swoich celów, potrzeb i motywów ◦ swoich trwałych cech (np. osobowości czy temperamentu)


Pobierz ppt " Typów i cech  Psychodynamicznym  Uczenia się  Poznawczym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google