Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze - Polski przedsiębiorca na rynku niemieckim Thomas Urbańczyk Dyrektor Działu Prawo i Podatki Polsko- Niemiecka Izba.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze - Polski przedsiębiorca na rynku niemieckim Thomas Urbańczyk Dyrektor Działu Prawo i Podatki Polsko- Niemiecka Izba."— Zapis prezentacji:

1 Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze - Polski przedsiębiorca na rynku niemieckim Thomas Urbańczyk Dyrektor Działu Prawo i Podatki Polsko- Niemiecka Izba Przemysłowo Handlowa

2 Niemcy – informacje podstawowe - Powierzchnia: 357 tys. km² - Ludność: 82 miliony - 14 miast o ludności pow. 500 tys. Mieszkańców Aglomeracja Zagłębia Ruhry: 4,65 mln mieszkańców Aglomeracja Berlina: 4,4 mln mieszkańców Aglomeracja Hamburga: 2,6 mln mieszkańców Aglomeracja Monachium: 2,1 mln Mieszkańców Aglomeracja Sztutgartu: 1,8 mln mieszkańców

3 Niemcy jako państwo federalne Składa się z 16 krajów związkowych (tzw. „Landów“), które razem tworzą federację („Bund”) Każdy Land stanowi samodzielny region administracyjny Każdy Land posiada własny parlamenty Podział praw i obowiązków pomiędzy Bund a Länder Wspólne prawo karne i cywilne Częściowo odrębne prawo publiczno-administracyjne, różniące się w zależności od Landu, zwłaszcza w dziedzinach: – Prawa podatkowego – Prawa budowlanego – Regulacji dotyczących godzin zamknięcia sklepów – Regulacji dotyczących wywozu śmieci

4 Przegląd krajów związkowych (Landów), 2011 LandPowierzchnia w km² Ludność w mln Udział w tworzeniu PKB % Średnie zarobki (Euro) Stopa bezrobocia Badenia-Wirtembergia ,7314, ,6 Bawaria ,4917, ,3 Berlin8923,403, ,2 Brandenburgia ,552, ,8 Brema4040,661, ,0 Hamburg7551,753, ,2 Hesja ,079, ,4 Meklemburgia- Pomorze Przednie ,691, ,6 Dolna Saksonia ,988, ,2 Nadrenia Północna- Westfalia ,0321, ,6 Nadrenia-Palatynat ,054, ,8 Saara2.5691,041, ,2 Saksonia ,2493, ,4 Saksonia- Anhalt ,442, ,8 Szlezwik- Holsztyn15,7632,833, ,6 Turyngia16,1722,312, ,8

5 PKB Niemiec Żródło: Federalny Urząd Statystyczny PKB Niemiec na tle strefy euro PKB Niemiec na tle UE-27

6 Rozwój gospodarczy Niemiec w latach Źródło: Statista.de

7 Stopa bezrobocia w Niemczech w latach Źródło: Statista.de

8 Siła nabywcza na tle Europy (EUR) 1. Liechtenstein Luksemburg Szwajcaria Austria Wielka Brytania Francja Norwegia Belgia Niemcy Włochy Węgry Polska 6.949

9 Siła nabywcza w Niemczech Żródło: GfK

10 Dlaczego warto inwestować w Niemczech ? Największa gospodarka Unii Europejskiej Świetna infrastruktura Dostęp do najnowszych technologii Centralne położenie -> główny punkt przeładunkowy dla towarów Międzynarodowe targi -> promocja towarów Stabilny system polityczny Efektywna ochrona prawna Wysoki poziom kształcenia ->wykształceni specjaliści Siła eksportowa Liczne dotacje państwowe

11 Najważniejsze branże na niemieckim rynku Przemysł motoryzacyjny (BMW, Daimler, Audi, VW, Opel, Porsche, MAN, produkcja części i komponentów) Przemysł maszynowy (Bosch, Siemens, ThyssenKrupp, Heidelberger Druckmaschinen etc.) Przemysł chemiczny i farmaceutyczny (BASF, BAYER, Boehringer Ingelheim, Merck) Przemysł lotniczy (EADS/Airbus, MTU, Lufthansa) Usługi finansowe (Deutsche bank, Commerzbank, Allianz, Deutsche Börse) Dobra konsumpcyjne i turystyka Biotechnologia Technologie z zakresu odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i ochrony środowiska

12 Eksport i import Niemiec

13 Eksport Niemiec: kraje docelowe (2011, w mld. EUR) Źródło: Federalny Urząd Statystyczny

14 Eksport Niemiec- Najważniejsze grupy towarowe Samochody oraz części samochodowe (159,38 mrd EUR) Maszyny (138,70 mrd EUR) Wyroby przemysłu chemicznego (90,57 mrd EUR) Urządzenia do przetwarzania danych, wyroby elektroniczne i optyczne (81,42 mrd EUR) Wyposażenie elektryczne (60 mrd EUR) Wyroby przemysłu farmaceutycznego (51,13 mrd EUR) Metale (50,33 mrd EUR) Pozostałe pojazdy (39,22, mrd EUR) Artykuły spożywcze (37,48 mrd EUR) Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych (33,04 mrd EUR)

15 Import Niemiec: kraje dostawcze (2011, w mld. EUR) Źródło: Federalny Urząd Statystyczny

16 Import Niemiec- Udział %-y najważniejszych grup towarowych Źródło: Der Fischer Weltalmanach 2010

17 Niemcy są partnerem handlowym Polski nr 1 Polska jest partnerem handlowym Niemiec nr 10 Handel Polski z RFN W ujęciu wartościow ym w mld Euro Roczny wzrost w % Udział Niemiec w wymianie handlowej Polski Udział Polski w wymianie handlowej Niemiec Obroty61,9+ 9,0 %-- Import32,8+ 10,0 %23 %2,8 % Export29,1+ 8,5%25 %3,2 % Źródło: Federalny Urząd Statystyczny

18 Polsko – niemiecka wymiana handlowa wg. „Landów“ Nadrenia Północna-Westfalia: 24,60% Bawaria: 12,90% Dolna Saksonia: 12,0% Badenia-Wirtembergia: 11,1% Hesja: 6,1% Brandenburgia: 5,9% … Berlin: 2,7% Brema: 1,3% … Łączny udział tych 4 landów w wymianie handlowej z Polską wynosi ponad 60%

19 Struktura towarowa polsko-niemieckiej wymiany handlowej Maszyny i urządzenia 24%Maszyny i urządzenia elektromechaniczne 22% Samochody i części 19%Żelazo i stal 13% Żelazo i stal 12%Samochody i części 13% Meble 8%Wyroby przemysłu chemicznego 11% Tworzywa sztuczne 7%Tworzywa sztuczne 11% Tekstylia 5%Paliwa mineralne, olej mineralny 5% Wyroby przem. chemicznego 5%Karton i papier 4% Wyroby pochodz. zwierzęcego 4%Artykuły spożywcze 4% Artykuły spożywcze 3%Inne 17% Drewno 3% Inne 10% Źródło: Ambasada RP w Berlinie Import z Polski Eksport do Polski

20 Polskie firmy na terenie Niemiec W Niemczech działa dzisiaj ponad polskich przedsiębiorstw, w tym ponad w samym zakresie rzemiosła Więcej niż firm jest zarejestrowanych w rejestrach handlowych (Handelsregister) W samym Berlinie jest ok polskich przedsiębiorstw (polskie przedsiębiorstwa stanowią tym samym drugą, po tureckiej, największą grupę przedsiębiorstw zagranicznych w tym mieście) W Niemczech ma swoje oddziały ok. 100 polskich firm usługowo- handlowych m.in. Budimex, Kopex, Polservice Ale: Nadal notuje się niski procent polskich przedsiębiorstw prezentujących się aktywnie na niemieckim rynku, np. targach niemieckich

21 Polskie inwestycje w Niemczech (o wartości od 1 mln EUR) Kapitał zainwestowany w Niemczech: mln EUR Inwestorzy: PKN Orlen S.A. (552 stacje za 150 mln EUR), Ciech S.A. (75 mln EUR), Asseco Germany (37,7 mln EUR), Kopex (27 mln EUR) Sanplast S.A.(20 mln EUR), Unimil (17 mln EUR), ComArch AG (9,5 mln EUR), Boryszew S.A. (5,5 mln EUR), Smyk (1,0 mln EUR), Vabbi Factory Outlet

22 Kanały dystrybucji Dystrybucja bezpośrednia: - bezpośrednio do odbiory końcowego (np. fabryki w Niemczech) w ramach powiązań kooperacyjnych - za pośrednictwem handlu elektronicznego - przez własne struktury w Niemczech Dystrybucja pośrednia: - importer (specjalizacja towarowa, umowy zawierane często na wyłączność) (VFI, Zrzeszenie Importerów Wyrobów Finalnych, - handel hurtowy (zaopatruje dalej handel detaliczny, przemysł i rzemisoło, specjalizacja produktowa lub branżowa, umowy na wyłączność lub określony region) (BGA, Federalny Związek Niemieckiego Handlu Hurtowego i Zagranicznego, - centrale zaopatrzenia sieci handlowych i domów wysyłkowych (eliminacja pośredników, korzyści skali – AVE, Zjednoczenie niemieckiego Handlu Detalicznego, - przedstawiciel handlowy (reprezentuje zwykle kilka firm, których produkty uzupełniają się asortymentowo, w umowie konieczne określenie obszaru działania – z uwagi na istnienie na rynku niemieckim kilku dużych centrów gospodarczych – często stosowane wyznaczenie kilku regionalnych przedstawicieli handlowych CDH, Centralne Zrzeszenie Stowarzyszeń Pośrednictwa Handlowego i Zbytu,

23 Gdzie szukać pomocy ? Targi i wystawy - przegląd wszystkich imprez targowych w Niemczech na stronie: - nowy serwis organizatorów targów: pomoc w poszukiwaniu kontrahentów Izby Przemysłowo-Handlowe: Izby Rzemieślnicze: Zrzeszenia branżowe Federalny Urząd Statystyczny: Prasa i portale branżowe Platformy B2B: Najpopularniejsze Online-Shops w Niemczech:

24 Oferta Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie doradztwa rynkowego poszukiwanie partnerów handlowych i klientów sporządzanie analiz rynkowych informacje adresowe organizacja indywidualnych podróży biznesowych do Niemiec wyjazdy studyjne i misje gospodarcze giełdy kooperacji Doradztwo prawne Pomoc przy zakładaniu przedsiębiorstwa w Niemczech

25 Aspekty prawne

26 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim  Usługodawca może czasowo udać się do kraju usługobiorcy w celu wykonania usługi  Usługobiorca może udać się do usługodawcy, aby tam skorzystać z usługi  Obydwa podmioty przebywają w swoich krajach, a tylko produkt przekracza granice Możliwość świadczenia usługi w ramach podwykonawstwa bez zakładania czy rejestracji działalności na terenie Niemiec Na podstawie umowy o dzieło oraz umowy zlecenia Swoboda transgranicznego świadczenia usług Świadczenie transgranicznych usług

27 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim Ze swobody przedsiębiorczości korzystać mogą osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą tzn. na własny koszt i na własne ryzyko, zwłaszcza w formie tzw. samozatrudnienia Samodzielność Trwałość organizacyjną, czyli założenie działalności oraz jej prowadzenie w innym państwie, uczestniczenie w sposób ciągły i stały w jego życiu gospodarczym Trwałość Ochronie swobody przedsiębiorczości podlega jedynie działalność gospodarcza o charakterze transgranicznym, tzn. wykonywana na terytorium innego państwa członkowskiego Transgraniczność Trzy elementy pojęcia swobody przedsiębiorczości

28 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim Własne przedsiebiorstwoWykonywanie usług z Polski  Obecność na rynku i zaufanie klienta  „Krótkie“ i szybkie drogi  Mobilność na rynku  Koszty  Brak obecności i bezpośredniego kontaktu z klientem  Czas reakcji  Elastyczność  Koszty Własne przedsiebiorstowo w Niemczech a transgraniczne wykonywanie usług

29 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim Przed wejściem na rynek należy przeprowadzić analizę, w jaki sposób i w jakiej formie spółka powinna wejść na rynek Zatrudnienie pracowników Dystrybucja Bezpośrednia Handel elektroniczny przezlub i Otwarcie filii Założenie firmy Dystrybucja Pośrednia Agentami sprzedaży Lokalnymi dystrybutorami Franczyzobiorcy pracując z lub lub jako forma mieszana np. lub Pełnomocnicy

30 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim Formy prawne Spółki kapitałowe GmbH AG Spółki osobowe GbROHGKG GmbH & Co KG Samodzielna działalność gospodarcza Zakładanie samodzielnej spółki

31 Działalność gospodarcza na rynku Niemieckim Kryteria wyboru poszczególnych form prawnych Finanso- wanie Zaangażowanie osobiste / kontrola Liczba wspólników Zmiany / odejście udziałowców Opodatkowanie Odpowiedzialność za zobowiązania

32 Usługi AHK Polska Thomas Urbanczyk, LL.M. Rechtsanwalt (adwokat niemiecki) Zastępca Dyrektora Generalnego AHK Polska Dyrektor Działu Prawo i Podatki Tel Fax Web.: Wsparcie polskich inwestorów w Niemczech w ramach programu Invest in Germany

33 Aktualne oferty i więcej informacji na stronie:


Pobierz ppt "Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze - Polski przedsiębiorca na rynku niemieckim Thomas Urbańczyk Dyrektor Działu Prawo i Podatki Polsko- Niemiecka Izba."

Podobne prezentacje


Reklamy Google