Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak żyć zdrowo RaWi86. Grupy produkty zbożowe - (obejmujące wszystkie rodzaje pieczywa, mąki, makarony, kasze) - stanowią źródło węglowodanów, witamin.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak żyć zdrowo RaWi86. Grupy produkty zbożowe - (obejmujące wszystkie rodzaje pieczywa, mąki, makarony, kasze) - stanowią źródło węglowodanów, witamin."— Zapis prezentacji:

1 Jak żyć zdrowo RaWi86

2 Grupy produkty zbożowe - (obejmujące wszystkie rodzaje pieczywa, mąki, makarony, kasze) - stanowią źródło węglowodanów, witamin z grupy B, białka roślinnego i błonnika; produkty nabiałowe (mleko, kefir, jogurt, twarogi) - dostarczają nam najlepiej przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka, witaminy B2; mięso, ryby, jaja, sery i suche nasiona strączkowe, które zawierają białko o wysokiej wartości odżywczej oraz witaminy z grupy B; tłuszcze stanowiące główne źródło energii, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz witamin A, D, E, K; RaWi86

3 Rys RaWi86

4 2. CIEMNE PIECZYWO BOGATE W WITAMINY, SKŁADNIKI MINERALNE I BŁONNIK POKARMOWY KORZYSTNIEJSZE NIŻ PIECZYWO BIAŁE – Wartość odżywcza przetworów zbożowych, mąki i kasz zależy nie tylko od rodzaju ziarna, lecz przede wszystkim od stopnia jego przemiału. – Podczas przemiału ziarna na mąkę części zewnętrzne, bogate w składniki odżywcze zostają odrzucone do otrąb. Im mąka i pieczywo są bielsze, a kasza drobniejsza, tym mniej zawierają witamin, szczególnie witaminy E, składników mineralnych, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz błonnika, czyli włókna roślinnego. Stopień przemiału mąki oznacza się w procentach i wskazuje on jaką ilość mąki otrzymano ze 100 kg ziarna. Np. przemiał 100 procentowy wskazuje, że ze 100 kg ziarna otrzymano 100 kg mąki tj. uzyskano mąkę ciemną razową. – W mąkach bardzo białych zawartość np. witaminy BI i PP zmniejsza się prawie dziesięciokrotnie, witaminy B2 zaś trzykrotnie. – Podczas przemiału zbóż nie ulega dużym zmianom jedynie zawartość białka. Należy zaznaczyć, że różnice między pieczywem ciemnym i jasnym są bardzo duże pod względem zawartości witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86

5 3. DWIE SZKLANKI MLEKA DZIENNIE - ZDROWSZYM ŹRÓDŁEM BIAŁKA NIŻ MIĘSO – Wapń jest głównym składnikiem mineralnym kości i zębów, znajduje się w surowicy krwi, jest potrzebny do prawidłowego krzepnięcia krwi, a także do prawidłowej czynności serca. W przypadku niedoboru wapnia w pożywieniu organizm wykorzystuje wapń z własnych kości - następuje wówczas odwapnienie objawiające się kruchością i łamliwością kości. Wapń jest niezbędny do prawidłowego rozwoju kości, do wzrostu, dlatego też zapotrzebowanie na ten składnik u dzieci i młodzieży jest znacznie większe niż u ludzi dorosłych. Proponowane 2 szklanki mleka chudego (niskokalorycznego) pokrywa to zapotrzebowanie. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86 Mleko o niskiej zawartości tłuszczu: 2,0% ; 0,5%

6 4. RYBY - ZDROWSZYM ŹRÓDŁEM BIAŁKA NIŻ MIĘSO – Białka zajmują szczególne miejsce w budowie i stałej odnowie organizmu. – Zaliczane do składników budulcowych są jednym z najbardziej istotnych elementów komórek. – Zawartość białek w mięsie ryb jest zbliżone do tej, jaka występuje w mięsie zwierząt. Białko ryb jest bardziej lekko- strawne, a jego skład aminokwasowy jest zbliżony do zapotrzebowania człowieka – Przyswajalność tego białka przez organizm człowieka przewyższa białko zwierzęce. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86

7 5. DUŻO WARZYW I OWOCÓW ZAPEWNIA ORGANIZMOWI WYSTARCZAJĄCĄ ILOŚĆ WITAMINY C, BETA-KAROTENU, MINERAŁÓW I BŁONNIKA POKARMOWEGO – Warzywa i owoce mają bardzo dużą wartość odżywczą i są niezbędne w racjonalnym żywieniu. – Są głównym źródłem makro- i mikroelementów, witamin, naturalnych kwasów, związków zapachowych, pektyn oraz błonnika, czyli włókna roślinnego. Błonnik pokarmowy nie należy wprawdzie do składników odżywczych, lecz jest on nam potrzebny ze względu na swą ważną rolę w regulacji ruchów perystaltycznych przewodu pokarmowego i procesów przemiany materii. – Warzywa i owoce są jedyną grupą produktów spożywczych dostarczających człowiekowi witamin C (kwas askorbinowy), a ponieważ nie jest ona magazynowana w organizmie, trzeba ją spożywać codziennie i to w dość dużych ilościach. Warzywa i owoce są także jedynym źródłem prowitaminy A czyli beta-karotenu oraz kilku witamin z grupy B. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86

8 6. OGRANICZENIE SPOŻYCIA TŁUSZCZÓW ZWIERZĘCYCH – Ograniczenie spożywania tłuszczów zwierzęcych i produktów obfitujących w cholesterol jest nieodzownym warunkiem profilaktyki miażdżycy, a tym samym zawału serca. Tłuszcze zwierzęce bogate w nasycone kwasy tłuszczowe podnoszą stężenie cholesterolu w surowicy i zwiększają krzepliwość krwi. Ponadto bogata w tłuszcze zwierzęce dieta sprzyja otyłości oraz niektórym nowotworom. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86

9 7. UNIKANIE SŁODYCZY CHRONI PRZED PRÓCHNICĄ ZĘBÓW I UŁATWIA UTRZYMANIE WAGI NALEŻNEJ – Cukier nie dostarcza żadnych niezbędnych składników odżywczych, a jego bogate źródło energii wypiera z żywienia produkty zawierające te składniki. Szkodliwość cukru dla organizmu polega na jego szybkiej przemianie w tłuszcz odkładający się w tkankach. Spożywając bez ograniczeń słodkie produkty (cukier, ciasta, słodkie napoje itp.) można bardzo szybko utyć. – Ponadto cukier i słodycze przyczyniają się do rozwoju próchnicy zębów stanowiąc doskonałe podłoże dla rozmnażania się bakterii. Pamiętajmy, że słodycze spożywane między posiłkami hamują apetyt, a to może prowadzić do niedoborów żywieniowych. ZASADY ŻYWIENIA RaWi86

10 12. PIJEMY DUŻO WODY Po meczu lub treningu dobrze jest wypić szklankę wody z Mg, oprócz tego po meczu lub treningu wypijamy min. 1 litr wody niegazowanej Woda jest najlepszym źródłem nawodnienia dla młodych piłkarzy ZASADY ŻYWIENIA RaWi86 Luis Suarez(AJAX)

11 SOKI-jak pić? Soki zawierają bardzo dużo witamin. Ale…stężenie cukru w sokach jest wysokie(ok.10g) wobec czego sok zamiast uzupełniać ilość wody w organizmie powoduje jeszcze większe odwodnienie(dlatego nie pijemy ich podczas treningu). Wysoka wartość węglowodanów dodatkowo sprawia iż jest on trudno przyswajalny przez organizm. RaWi86 Właśnie dlatego PIŁKARZE piją sok rozcieńczony! 1 porcja soku+2 porcje wody(1l soku+2l wody) +

12 Inne słodkie napoje :/ Niestety… tak mocno reklamowane słodkie napoje(cola, sprite, nestea) ze względu na wysoką zawartość węglowodanów, kofeiny i sztucznych barwników są dla naszego organizmu substancjami szkodliwymi… RaWi86 DLATEGO! UNIKAMY: Tych napojów nie pijemy!!! Tych napojów nie pijemy!!! Tych napojów nie pijemy!!!

13 Białko % Tłuszcze nie więcej niż 30 % Węglowodany nie mniej niż 55 % Proporcje w dziennej racji żywieniowej RaWi86

14 przykładowe menu dzień z zajęciami szkolnymi i treningiemw dniu meczudzień wolny śniadanie 1.musli z jogurtem + jabłko 2.kanapka z chlebu razowego, szynka z indyka, pomidor 3.chleb razowy, dżem wysokosłodzony, banan 1.musli z mlekiem + banan 2.chleb razowy, szynka z kurczaka, twaróg, pomidor 3.chleb razowy, miód, krem czekoladowy, banan dowolne = zdrowe ( patrz grupa produktów spożywczych ) II śniadanie 1.kanapki z pieczywa razowego, szynka z drobiu, ser żółty, pomidor, baton musli 2.kanapki z pieczywa pełnoziarnistego z szynką drobiową, jogurt, jabłko 1. pieczywo pełnoziarniste, chleb ryżowy ( taki w okrągłych kawałkach ), dżem, miód, banan dowolne = zdrowe ( patrz grupa produktów spożywczych ) obiad 1.ryba z kukurydzą i zielonym groszkiem 2.kopytka ze słonecznikiem 3.surówka z włoskiej kapusty z pomarańczą i orzechami 4.botwinka 5. indyk z warzywami pierś z kurczaka/indyka gotowana, ryż, sałatka wielowarzywna z oliwą z oliwek na podwieczorek np. banan z czekoladą lub rozduszony banan z makaronem na zimno, z cukrem. dowolne = zdrowe ( patrz grupa produktów spożywczych ) kolacja makaron z jakiem, ziemniaki z sałatką warzywną, pieczywo pełnoziarniste z szynką drobiową, twaróg po meczu : chleb ryżowy, sałatka z tuńczyka, pieczywo pełnoziarniste, sałatka ze świeżych warzyw, sałatka owocowa, szklanka wody z Mg! dowolne = zdrowe ( patrz grupa produktów spożywczych ) RaWi86

15 Dziękuje za uwagę :] RaWi86

16 ŻRODŁA PREZENTACJI : Healt Promotion Agency Virtual Trener aktywniepozdrowie.pl Malczewska J. „Podstawy racjonalnego żywienia i uzupełniania płynów w szkoleniu młodocianych piłkarzy” Cisar D. „Water or sport drink for youth football players?” Doświadczenia własne RaWi86


Pobierz ppt "Jak żyć zdrowo RaWi86. Grupy produkty zbożowe - (obejmujące wszystkie rodzaje pieczywa, mąki, makarony, kasze) - stanowią źródło węglowodanów, witamin."

Podobne prezentacje


Reklamy Google