Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY"— Zapis prezentacji:

1 SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY
PRZEWODNIK RODZICA • Na czym polega sprawdzian szóstoklasisty? • Jak ważny jest sprawdzian dla dziecka i jakie korzyści mu przyniesie? • Co powinno wiedzieć i umieć Twoje dziecko, aby dobrze wypaść na sprawdzianie? • Jak możesz pomóc swojemu dziecku przygotować się do sprawdzianu?

2 Dlaczego sprawdzian szóstoklasisty jest ważny
dla Twojego dziecka? Sprawdzian szóstoklasisty z założenia mierzy umiejętności (kompetencje), które dziecko nabyło w ciągu ostatnich trzech lat nauki (klasy IV-VI). Nie chodzi więc o czysto teoretyczną wiedzę z danego przedmiotu, lecz o umiejętność zastosowania tej wiedzy w różnych sytuacjach w życiu codziennym i, często, w połączeniu z wiedzą z innych przedmiotów. Sprawdzian: Pokaże, czy Twoje dziecko jest odpowiednio przygotowane pod względem merytorycznym do nauki w gimnazjum. 2. Pokaże, na ile samodzielne jest Twoje dziecko – czy nie myśli schematami, potrafi ze zrozumieniem czytać polecenia i łączyć wiedzę z różnych dziedzin.

3 punkty uzyskane na sprawdzianie tam również są brane pod uwagę.
WAŻNA SPRAWA: Sprawdzianu nie można nie zdać. Jego wyniku nie odnotowuje się również na świadectwie ukończenia VI klasy. Jednak punkty uzyskane na sprawdzianie brane są pod uwagę, gdy uczeń chce dostać się do gimnazjum nie ze swojego rejonu lub do gimnazjum dwujęzycznego. Niektóre gimnazja mają swój własny system rekrutacyjny – w takich przypadkach punkty uzyskane na sprawdzianie tam również są brane pod uwagę.

4 O jakie kompetencje chodzi?
Celem sprawdzianu jest ustalenie, w jakim stopniu Twoje dziecko opanowało umiejętność: • czytania, • pisania, • rozumowania, • korzystania z informacji, • wykorzystywania wiedzy w praktyce.

5 Możesz pomóc swojemu dziecku przygotować
się do sprawdzianu! Powrót do szkoły po latach? Wielu rodziców już tak długo nie miało styczności ze szkołą, że nie pamięta niektórych wiadomości. Jeżeli wiesz, że nie odróżnisz bajki od baśni lub jako urodzony humanista nie poradzisz sobie z rachunkami w sklepie, nie bój się kompromitacji przy dziecku. Po prostu najpierw starannie zaplanuj ćwiczenia i dyskretnie powtórz wszystkie niezbędne informacje (znajdziesz je w książkach i zeszytach ćwiczeń swojego dziecka).

6 Zalety wspólnej nauki:
• poświęcisz dziecku więcej czasu, dzięki czemu zacieśnią się Wasze więzy, • dziecko poczuje się bezpieczniej, będzie miało świadomość, że rodzic rozumie jego problemy, • dziecko będzie pewniejsze na sprawdzianie i prawdopodobnie osiągnie lepszy wynik.

7 Pod względem sprawdzania wiedzy i umiejętności treść zadań na sprawdzianie nie może wykraczać poza zakres wyznaczony w podstawie programowej. W wypadku każdego przedmiotu uczeń musi znać związane z nim pojęcia i terminy. Najważniejsze zagadnienia, które musisz powtórzyć z dzieckiem znajdziesz w poniższej tabeli.

8 PRZEDMIOT ZAGADNIENIA Jęz. polski • poezja – tropy stylistyczne (epitety, przenośnie, porównania, onomatopeje) • proza – gatunki literackie i ich cechy charakterystyczne (np. powieść – akcja, wątki, bohater pierwszoplanowy, bohater drugoplanowy, podział na rozdziały itp.) • teatr i film – gatunki teatralne i filmowe i ich cechy charakterystyczne, nazwy zawodów związanych z tymi dziedzinami (np. scenarzysta, choreograf, reżyser, aktor) • formy wypowiedzi • znaczenie poszczególnych wyrazów

9 PRZEDMIOT ZAGADNIENIA Historia • najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i świata (data, miejsce, znaczenie) • najważniejsze postacie historyczne (imię, nazwisko, jak ta osoba wygląda/wyglądała, na podstawie ryciny lub zdjęcia) • najważniejsze odkrycia służące rozwojowi cywilizacji (np. maszyna parowa, druk, żarówka) • symbole narodowe, święta narodowe

10 PRZEDMIOT ZAGADNIENIA Matematyka • obliczanie pokonanej odległości • obliczanie upływu czasu • porównywanie cen na podstawie wykresów • równania z jedną niewiadomą • zamiana jednostek miar i wag

11 PRZEDMIOT ZAGADNIENIA Przyroda • czytanie mapy (legenda, kierunki świata, skala mapy) • pogoda (wiatr, temperatura, ciśnienie itd.) • przyrządy służące do mierzenia pogody i obserwacji przyrody (wiatromierz, barometr, termometr, lupa, mikroskop) • rośliny i zwierzęta w ich środowiskach życia • zmiany stanu skupienia substancji

12 Ćwiczenia w międzyczasie
Nie znudzą dziecka, a jednocześnie pozwolą mu na nowo odkryć dobrze znane mu otoczenie. Oto kilka prostych ćwiczeń, które pomogą rozwijać poszczególne umiejętności dziecka nie przy biurku, lecz w czasie wykonywania codziennych czynności. • Ćwiczenie 1 Kształcone kompetencje: czytanie i rozumowanie Podczas jazdy autobusem zwróć uwagę dziecka na informację o możliwości zakupu biletów miesięcznych. Poproś, aby dziecko po przeczytaniu treści komunikatu opowiedziało Ci: a) na jakich warunkach można kupić bilety miesięczne, b) która grupa osób ma największe zniżki, c) jaka jest różnica w cenie najdroższego i najtańszego biletu miesięcznego, d) jaki to typ tekstu (podpowiadamy: ogłoszenie).

13 • Ćwiczenie 2 Kształcone kompetencje: pisanie i rozumowanie Poleć dziecku, by na zakupionej wcześniej przez siebie kartce pocztowej w dwóch – trzech zdaniach zachęciło koleżankę/kolegę do odwiedzenia Waszej miejscowości. Ćwiczenie 3 Kształcone kompetencje: rozumowanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce Podczas zakupów w sklepie, w którym są też dywany, poproś dziecko, aby obliczyło, jakie wymiary powinien mieć dywan do jego pokoju. Uwaga: powiedz dziecku, jaka jest długość i szerokość jego pokoju.

14 • Ćwiczenie 4 Kształcona kompetencja: pisanie Poproś dziecko, aby na podstawie paragonu przyniesionego z jednego ze sklepów narysowało diagram słupkowy, na którym przedstawi ceny 5 najdroższych produktów. • Ćwiczenie 5 Kształcone kompetencje: korzystanie z informacji, rozumowanie Poleć dziecku, by dokładnie obejrzało reklamy puszczane w TV podczas jego ulubionego programu. Następnie poproś, by wskazało jedną najlepszą, jego zdaniem, reklamę i podało argumenty, dlaczego właśnie tę reklamę uważa za najlepszą.

15 • Ćwiczenie 6 Kształcona kompetencja: rozumowanie W mglisty dzień poproś dziecko, aby wyjaśniło Ci, czym jest mgła i w jakich warunkach atmosferycznych się pojawia. • Ćwiczenie 7 Kształcone kompetencje: czytanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce Zaproś dziecko do wspólnego pieczenia ciasta na podstawie dowolnego, ale spisanego przepisu. Poproś je, by: a) przygotowało wszystkie składniki w odpowiednich ilościach, ważąc je na wadze lub odmierzając odpowiednią miarką, b) określiło, z jakim typem tekstu kultury ma do czynienia.

16 • Ćwiczenie 8 Kształcone kompetencje: rozumowanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce Poproś dziecko, by obliczyło, jaką pokonuje trasę (w kilometrach i metrach), udając się np. do szkoły muzycznej czy na inne dodatkowe zajęcia. • Ćwiczenie 9 Kształcone kompetencje: pisanie i rozumowanie Zanim wrócisz do domu z pracy, zadzwoń do dziecka z prośbą, by w SMS-ie lub mailu zachęciło Cię do kupienia mu ulubionej czekolady. • Ćwiczenie 10 Kształcone kompetencje: czytanie, pisanie i rozumowanie Poproś dziecko, by podczas spaceru na mapie okolicy: a) zaznaczyło przebytą trasę, b) wskazało najbliższą restaurację/pizzerię itp. c) dorysowało wszystkie charakterystyczne punkty, których, jego zdaniem, na niej brakuje.

17 • zbiory zadań z poszczególnych przedmiotów
Ćwiczcie regularnie! Oprócz ćwiczeń wykonywanych niemal w biegu, Twoje dziecko potrzebuje regularnego sprawdzania wiedzy. Możesz mu w tym pomóc, podsuwając: • arkusze ze sprawdzianem szóstoklasisty z poprzednich lat (mają tę zaletę, że zawsze znajdziesz do nich rozwiązanie), • arkusze z przykładowymi sprawdzianami publikowane w „Victorze Juniorze” (one również mają rozwiązania, a także dodatkowe wyjaśnienia) – w okresie od września do kwietnia w każdym numerze znajdują się nowe zadania – podobne do tych, które pojawiają się na sprawdzianie szóstoklasisty • zbiory zadań z poszczególnych przedmiotów

18 • Aby oswoić dziecko z formami zadań.
Dlaczego warto korzystać z arkuszy sprawdzianu z poprzednich lat? • Aby oswoić dziecko z formami zadań. • Aby pokazać dziecku, że polecenia mogą być różnie sformułowane. • Aby zmierzyć czas, w którym dziecko wykonuje zadania. Przydatne strony WWW: – tu znajdziesz arkusze ze sprawdzianów z poprzednich lat, a także informacje o terminie sprawdzianu i ogłoszeniu wyników. – tu znajdziesz obowiązującą podstawę programową i wiele innych aktualnych informacji.

19 Sprawdzian Szóstoklasisty sprawdzianem z radzenia sobie ze stresem
Dla większości uczniów jest to pierwsza poważna konfrontacja ze stresem egzaminacyjnym.  Jakie działania ze strony rodziców i dzieci potrzebne są, by zwycięsko zmierzyć się z takim wyzwaniem? Jak wesprzeć dziecko dzień przedi w dniu egzaminu? Co poradzić na pustkę w głowie w czasie egzaminu?

20 Dopilnuj, by położyło się spać o sensownej porze.
Na dzień przed egzaminem: Spędź z nim trochę czasu. Zniweluj stres dziecka poprzez wysłuchanie jego obaw i wspólną rozmowę. Zadbaj, by dziecko odpoczęło, zrelaksowało się. Nic tak dobrze nie odstresowuje, jak relaks. Dziecko oprócz intensywnej nauki musi mieć czas na odpoczynek. I nie musi to być bierny odpoczynek: leżenie czy siedzenie. Aktywny relaks pobudza małego intelektualistę do działania. Aktywizuje nie tylko jego ciało, ale także umysł, aby był zawsze w gotowości. Pomóż przygotować dziecku wszystkie potrzebne rzeczy (ubranie, długopis itp.) Dopilnuj, by położyło się spać o sensownej porze.

21 W dniu egzaminu: Dopilnuj, by dziecko zjadło śniadanie – jeżeli zawiązany w supeł żołądek nie pozwala na zjedzenie kanapki, zachęć by zjadło chociaż jogurt (gdy jest się głodnym trudno się skupić!). Przed sprawdzianem nie przychodźcie do szkoły ze zbyt dużym wyprzedzeniem – bycie w miejscu egzaminu i rozmowa ze zdenerwowanymi osobami, które do niego podchodzą sprawi, że poziom stresu wzrośnie ( pamiętajcie jednak o punktualnym przybyciu do szkoły, uwzględniając np. „korki”) Zachęć, by zamiast mówić „nie dam rady, nie potrafię”, mówiło „mogę..”, „jestem w stanie…”. Stres może być motywujący!

22 Tuż przed sprawdzianem…
Sprawdź, czy Twoje dziecko ma ze sobą: • ważną legitymację szkolną, • pióro z czarnym atramentem lub długopis z czarnym tuszem, • ołówek i gumkę, • ekierkę, cyrkiel, kątomierz. UWAGA! POZA TYMI PRZEDMIOTAMI DZIECKO NIE MOŻE WNIEŚĆ NA SALĘ NIC WIĘCEJ. Przypomnij dziecku, że w czasie sprawdzianu NIE MOŻE: • zadawać pytań, • komentować i zgłaszać uwag, • rozmawiać z koleżankami i kolegami, • chodzić po sali, • wychodzić z sali, jeżeli się dobrze czuje. Powodzenia!


Pobierz ppt "SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google