Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek. Joanna Jonczek O czym to będzie mowa???

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek. Joanna Jonczek O czym to będzie mowa???"— Zapis prezentacji:

1 Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek

2 Joanna Jonczek O czym to będzie mowa???

3 Joanna Jonczek

4 Czym jest MARKETING… Marketing jest procesem społecznym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują TO, CZEGO POTRZEBUJĄ I CO PRAGNĄ OSIĄGNĄĆ poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów. P. Kotler

5 Joanna Jonczek A czym jest marketing polityczny? Czy i gdzie dokonuje się wymiana posiadających wartość produktów? Powszechnie kojarzy się z wciskaniem, manipulowaniem i oszukiwaniem Dlaczego to, co jest PROPAGANDĄ nazwano MARKETINGIEM? Dlatego, że najstarszy sposób manipulacji językowej brzmi: zmień nazwę, a zmienisz rzeczywistość…

6 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Wszyscy wyborcy dokonują zakupu w tym samym czasie Konsumenci podejmują decyzje o zakupach w różnych okresach

7 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Badania sondażowe (badanie rynku wyborczego) dotyczą w znacznej mierze przyszłości Badania sondażowe (rynku konsumenckiego) dotyczą przede wszystkim decyzji już podjętych i zakupów już zrealizowanych

8 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Wyborca nie płaci za zakup w momencie zakupu (czy to znaczy, że w ogóle nie płaci?) Mikołaj Gomez Davilla: "Ludzie o wiele częściej waliliby się młotkiem w palec, gdyby ból występował dopiero po roku...". Konsument zawsze zna cenę towaru w danej chwili.

9 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Polityk i jego przyszłe działania są towarem niemożliwym do rozpakowania i przetestowania – wyborca może zmienić zdanie dopiero po upływie kadencji Konsument może w miarę szybko zweryfikować użyteczność zakupionych produktów (czasem nawet przed ich użyciem) i szybko może podjąć decyzję o zmianie

10 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG O ostatecznym zakupie zrealizowanym decyduje większość – produkt zostaje ostatecznie nabyty, niezależnie od preferencji indywidualnego wyborcy. Ci o odmiennych preferencjach muszą się podporządkować (relacja między indywidualnym głosowaniem a wynikiem wyborów jest absolutnie nieistotna – liczy się jedynie ogólne rozłożenie preferencji w społeczeństwie Decyzja o nabyciu określonych towarów jest zupełnie niezależna od decyzji innych uczestników rynku

11 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG W systemie proporcjonalnym istnieje trudność w stworzeniu trwałej marki – niektóre partie istnieją jak jętki jednodniówki (partie jednej kadencji). Istnieje wiele marek o ugruntowanej lokalnej, regionalnej i międzynarodowej renomie (możliwość kształtowania długoterminowych i globalnych strategii marketingowych

12 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Brak procedury reklamacyjnej Istnieje procedura reklamacyjna oraz możliwość dochodzenia odszkodowania, a na dostawcy dóbr i usług spoczywa obowiązek zadośćuczynienia za straty poniesione z jego winy

13 Joanna Jonczek Różnice między MP i MG Na rynku wyborczym wyborcy zachowują się nieracjonalnie – wynika to z faktu, że konsekwencje określonych decyzji politycznych są odłożone w czasie i wyborcom trudno znaleźć związki przyczynowo - skutkowe Na rynku konsumenci zachowują się racjonalnie – związki przyczynowo – skutkowe są zdecydowanie bardziej widoczne dla konsumentów

14 Joanna Jonczek Kategorie MARKETINGU Marketing mix 4 x P: Price – cena Promotion – promocja Product – produkt Place – miejsce (lokalizacja produktu, transport, dystrybucja, kontakt z klientem)

15 Joanna Jonczek Co sprzedaje marketing polityczny???

16 Joanna Jonczek Kategorie marketingu POLITYCZNEGO Władza Rynek polityczny Miejsce transakcji politycznych Arena walki Realizacja aktu prawnego uruchamiającego i określającego kampanie wyborcze Towar Kontrakt polityczny

17 Joanna Jonczek Podmioty polityki Państwo (jako główny organizator życia społecznego i politycznego) Partie polityczne Ludzie polityki (politycy i wyborcy) Media

18 Joanna Jonczek Specyfika rynku politycznego Nieciągły, cykliczny charakter rynku wyborczego organizowany charakter rynku – rytm, specyfika, uczestnicy, rodzaj oferowanego towaru, czas trwania ustalone są normami prawa (ordynacja wyborcza jako koncesjonowany dostęp do rynku)

19 Joanna Jonczek Towar polityczny Specyfika towaru: Co naprawdę jest towarem? Trudność (czy wręcz niemożność) wprowadzenia naprawdę nowego, oryginalnego produktu Konieczność pokonywania barier związanych z wejściem na rynek Triada surowcowa: Ideologie, doktryny, światopogląd Program wyborczy Zasoby ludzkie – politycy, osoby związane z określonymi ugrupowaniami, choć niekoniecznie zrzeszone

20 Joanna Jonczek Towar polityczny Specyfika ceny: Na rynku pierwotnym: Ceną jest czas poświęcony na przygotowanie się i zrealizowanie aktu wyborczego Ceną jest samo przyzwolenie na sprawowanie władzy Ceną jest każde obciążenie i każda konsekwencja, którą obywatele muszą ponieść Na czarnym rynku (cena zakupu głosów) Od osób fizycznych (bełty) Od osób prawnych (kształtowanie prawa zgodnie z wymogami płacących, udział w przywilejach)

21 Joanna Jonczek Towar polityczny Punktem odniesienia każdego towaru politycznego są WYOBRAŻENIA związane z własnym życiem – pozycja i rola w społeczeństwie, pragnienie bogactwa i władzy, możność zrealizowania potrzeb, pragnień i aspiracji życiowych

22 Joanna Jonczek Czynniki stymulujące rozwój MP Rozwój technik komunikowania Rozwój technik badania opinii publicznej i rynku politycznego Zmiany w systemie politycznym

23 Joanna Jonczek Instrumenty MP - promocja Kampanie informacyjne i propagandowe Kampanie reklamowe (plakat, bilboard, reklama audiowizualna) Platformy internetowe Badania marketingowe (sondażowanie – problem społecznego dowodu słuszności) Obecność w mediach (dyskusja, debata, udział w uroczystościach)


Pobierz ppt "Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek. Joanna Jonczek O czym to będzie mowa???"

Podobne prezentacje


Reklamy Google