Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dr Karolina Muszyńska Na podst.:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dr Karolina Muszyńska Na podst.:"— Zapis prezentacji:

1 dr Karolina Muszyńska Na podst.:

2 2

3 Faza definicji zakresu – JAKI JEST PROBLEM Faza analizy problemu – JAKIE KWESTIE TRZEBA ROZWIĄZAĆ Faza analizy wymagań – JAKIE SĄ WYMAGANIA Czego użytkownicy potrzebują i chcą od nowego systemu? Faza projektu logicznego – CO SYSTEM MA ROBIĆ Faza analizy decyzji – JAKIE ROZWIĄZANIE WYBRAĆ 3

4 4 Zadania fazy analizy wymagań Identyfikacja wymagań systemu Wymagania funkcjonalne: czynności i usługi dostarczane przez system: funkcje biznesowe, wejścia, wyjścia, przechowywane dane. Wymagania pozafunkcjonalne: pożądane cechy charakteryzujące system dotyczące: działania, dokumentacji, budżetu, łatwości obsługi, właściwości dających oszczędności kosztów lub czasu, bezpieczeństwa, itp.

5 5 Zadania fazy analizy wymagań Priorytetyzacja wymagań Niezbędne vs pożądane wymagania Aktualizacja planu projektu W przypadku gdy wymagania przekraczają wstępne założenia należy albo zmniejszyć jego zakres albo zwiększyć budżet projektu

6 System będzie kosztował więcej niż zakładano. System będzie dostarczony później niż zakładano. System nie będzie spełniał oczekiwań użytkowników i to niezadowolenie może spowodować, że nie będą chcieli z niego korzystać. Koszty utrzymania i rozwijania działającego już systemu mogą być niewspółmiernie wysokie. System może okazać się niepewny, podatny na błędy i przestoje. Reputacja zespołu zostaje splamiona, gdyż jakiekolwiek braki, bez względu na to kto jest im winien, są postrzegane jako błędy całego zespołu. 6

7 Zgodne – wymagania nie są sprzeczne ani niejasne. Kompletne – wymagania opisują wszystkie możliwe wejścia i odpowiedzi systemu. Realne – wymagania mogą być spełnione z przy dostępnych zasobach i istniejących ograniczeniach. Wymagane – wymagania są niezbędne z punktu widzenia realizacji celów systemu. Dokładne – wymagania są wyrażone prawidłowo. Identyfikowalne – wymagania bezpośrednio korespondują z funkcjami i właściwościami systemu. Weryfikowalne – wymagania są tak zdefiniowane, aby można było je zweryfikować w fazie testów. 7

8 Identyfikacja i analiza problemu Zbieranie-odkrywanie wymagań Dokumentowanie i analizowanie wymagań Zarządzanie zmianami wymagań 8

9 Analiza wymagań w celu rozwiązania problemów związanych z: Brakującymi wymaganiami Sprzecznymi wymaganiami Nierealnymi wymaganiami Nakładającymi się wymaganiami Niejasnymi wymaganiami Formalizacja wymagań Stworzenie dokumentu definiującego wymagania Przekazanie dokumentu udziałowcom lub komitetowi sterującemu 9

10 Dokument definiujący wymagania powinien zawierać następujące elementy: Funkcje i usługi, które mają być realizowane przez system. Wymagania pozafunkcjonalne dotyczące właściwości, cech i atrybutów systemu. Ograniczenia związane z procesem tworzenia systemu lub warunkami w jakich ma działać. Informacje o innych systemach, z którymi tworzony system musi współpracować. 10

11 Przeglądanie istniejącej dokumentacji, formularzy i baz danych Badania i wizyty podobnych instalacji Obserwacja środowiska pracy Kwestionariusze Wywiady Prototypowanie Sesje planowania wymagań - Joint requirements planning (JRP)/Joint application development (JAD) 11

12 Sesja wspólnego planowania wymagań - Joint requirements planning (JRP) – to proces, w ramach którego przeprowadzane jest wysoce ustrukturalizowane spotkanie grupowe (ze starannie dobraną grupą udziałowców i zdefiniowaną agendą), który umożliwia analizę problemów i zdefiniowanie wymagań dla systemu. 12


Pobierz ppt "Dr Karolina Muszyńska Na podst.:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google