Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Opole, listopad 2009 r. Karina Bedrunka Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Opole, listopad 2009 r. Karina Bedrunka Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych."— Zapis prezentacji:

1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Opole, listopad 2009 r. Karina Bedrunka Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych

2 Załączniki do wniosku o dofinansowanie projektu w ramach działania Wsparcie sektora B + R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw Załączniki do wniosku o dofinansowanie projektu w ramach działania 1.3.1 Wsparcie sektora B + R oraz innowacji na rzecz przedsiębiorstw

3  Stanowią integralną część wniosku o dofinansowanie projektu.  Służą do uzupełniania, uwiarygodniania oraz weryfikacji danych zawartych we wniosku.  Lista wymaganych załączników znajduje się we wniosku o dofinansowanie projektu.

4 W celu poprawnego przygotowania załączników przez beneficjentów opracowano instrukcję wypełniania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Vademecum dla beneficjentów RPO WO 2007-2013 Tom II, załącznik nr 4).

5 Lista załączników do wniosku o dofinansowanie projektu 1Studium Wykonalności Inwestycji. 2 Dokumentacja z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. 2.1Formularz w zakresie oceny oddziaływania na środowisko. 2.2 Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów NATURA 2000. 2.3 Pełna dokumentacja z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko / postanowienie właściwego organu o odstąpieniu od obowiązku sporządzania raportu OOŚ.

6 Lista załączników do wniosku o dofinansowanie projektu 3 Kopia pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia budowy / dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego. 4 Wyciąg z dokumentacji technicznej lub program funkcjonalno – użytkowy / specyfikacja zakupywanego sprzętu / specyfikacja zakupywanych usług. 5Mapy, szkice lokalizacyjne sytuujące projekt. 6Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością. 7 Dokument potwierdzający zabezpieczenie środków koniecznych do zrealizowania inwestycji.

7 Lista załączników do wniosku o dofinansowanie projektu 8Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu. 9 Kopia zawartej umowy/porozumienia na realizację wspólnego przedsięwzięcia. 10 Bilans za ostatni rok zgodnie z przepisami o rachunkowości, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego opinia składu orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok poprzedni. 11Dokumenty rejestrowe. 12Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT.

8 Lista załączników do wniosku o dofinansowanie projektu 13Statut / akt powołujący jednostkę. 14 Oświadczenie beneficjenta o zgodności projektu z zasadami udzielania pomocy publicznej. 15Oświadczenie beneficjenta o zapewnieniu udziału środków własnych. 16Deklaracja beneficjenta odnośnie stworzonych nowych miejsc pracy 17 Inne niezbędne załączone dokumenty wymagane prawem lub kategorią projektu.

9  Studium Wykonalności Inwestycji (SWI) : -ma za zadanie wskazać, które z różnych proponowanych rozwiązań problemu będzie najlepsze pod względem technicznym, ekonomicznym, społecznym oraz ekologicznym, -wstępnie określić zakres rzeczowy przedsięwzięcia oraz główne parametry techniczne, -oszacować nakłady inwestycyjne oraz określić harmonogram realizacji projektu w celu zaplanowania wydatków,

10  Studium Wykonalności Inwestycji (SWI) c.d.: -zidentyfikować potencjalne problemy związane z realizacją oraz eksploatacją analizowanej inwestycji, -wykazać celowość realizowanej inwestycji, -przedstawić analizę specyficzną dla danego rodzaju projektu/sektora,

11  Studium Wykonalności Inwestycji (SWI) c.d.: -musi zawierać analizę luki finansowej, mającą na celu określenie poziomu wydatków kwalifikowanych, stanowiących podstawę ustalenia poziomu dofinansowania, który z jednej strony gwarantuje, że projekt będzie miał wystarczające zasoby finansowe na jego realizację, z drugiej zaś pozwala uniknąć przyznania nienależnych korzyści odbiorcy pomocy, czyli finansowania projektu w wysokości wyższej niż jest to konieczne.

12  Studium Wykonalności Inwestycji c.d.: -metodę luki w finansowaniu stosuje się dla projektów generujących dochód pod warunkiem, iż wsparcie nie stanowi pomocy publicznej (w rozumieniu art. 87 TWE) oraz wartość bieżąca przepływów pieniężnych netto generowanych w ramach projektu jest dodatnia (dochody z projektu pokrywają w pełni koszty operacyjne).

13  Dokumentacja z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko: Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ) należy przeprowadzić w oparciu o Ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227), która weszła w życie w dniu 15 listopada 2008 r. oraz Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych z dnia 3 czerwca 2008 r. oraz Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych z dnia 5 maja 2009 r.

14  Formularz w zakresie oceny oddziaływania na środowisko: W przypadku, gdy projekt nie jest wymieniony w Rozporządzeniu OOŚ i jednocześnie beneficjent nie zaliczył go do mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie wystąpił w związku z tym z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, potwierdzeniem braku negatywnego wpływu na takie obszary jest decyzja zezwalająca na realizację przedsięwzięcia (pozwolenie na budowę nie starsze niż trzy lata od momentu jego wydania).

15  Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000: -zgodnie z art. 32 ust. 3 Ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. organem właściwym do wypełniania Zaświadczenia jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska. -wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 2.2 do Vademecum dla beneficjentów RPO WO 2007-2013 Tom II.

16 W świetle przepisów, realizacja planowanego przedsięwzięcia z I, II lub III grupy, jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

17 W przypadku projektów, które dotychczas mogły być realizowane w oparciu o zgłoszenie budowy, Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z dnia 3 października 2008 r. w art. 140 dokonała zmiany ustawy Prawo budowlane, wprowadzając do tej ustawy przepis (art. 29 ust. 3) nakazujący, aby zawsze uzyskiwać pozwolenie na budowę w przypadku przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięcia mogącego znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z jej ochrony.

18  Dokumentacja z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko / decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia/wyniki konsultacji c.d.: W przypadku, gdy organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyda postanowienie o obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (OOŚ), do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy dołączyć uzasadnienie, w którym powinny znaleźć się wyniki konsultacji społecznych.

19 W przypadku przeprowadzonej procedury screeningu, podczas której organ odpowiedzialny za wydawanie decyzji środowiskowych nie nałoży na beneficjenta obowiązku sporządzania raportu OOŚ należy zwrócić szczególną uwagę na wnikliwe i wyczerpujące uzasadnienie tej decyzji.

20  W przypadku, gdy projekt o charakterze infrastrukturalnym nie został wymieniony w Aneksie I lub II dyrektywy OOŚ, bądź nie wpływa znacząco na obszar Natura 2000, załącznik Ia należy wypełnić w ograniczonym zakresie. W takiej sytuacji konieczne jest również wypełnienie załącznika Ib.  Gdy przedmiotem projektu ubiegającego się o dofinansowanie jest inwestycja o charakterze nieinfrastrukturalnym, załącznik Ia również należy wypełnić w ograniczonym zakresie, jednakże wypełnienie załącznika Ib nie będzie w tym wypadku konieczne.

21 Zaleca się beneficjentom zwracanie szczególnej uwagi na przebieg postępowania administracyjnego i domaganie się, aby w uzasadnieniu podjętej decyzji było zawarte odniesienie do wszystkich uwag i wniosków zgłoszonych w związku z udziałem społeczeństwa, a także ustosunkowanie się do wszystkich stanowisk organów zaangażowanych w postępowaniu.

22 Należy pamiętać, iż beneficjenci zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami z tytułu ochrony środowiska.

23  Kopia pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia budowy / dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego: -w momencie składania wniosku przedstawienie jednego z wyżej wymienionych dokumentów nie jest bezwzględne, jednakże do czasu podpisania umowy o dofinansowanie projektu ze środków EFRR beneficjent zobowiązany jest dostarczyć kserokopię jednego z dokumentów do IZ.

24  Kopia pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia budowy / dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego c.d.: -jeśli prace budowlane nie zostały rozpoczęte, pozwolenie budowlane nie powinno być starsze niż trzy lata od momentu jego wydania. -gdy prace budowlane zostały rozpoczęte, dodatkowo należy dostarczyć kserokopię pierwszej strony dziennika budowy oraz strony z ostatnim wpisem, który potwierdza ważność pozwolenia.

25  Wyciąg z dokumentacji technicznej lub program funkcjonalno-użytkowy/ specyfikacja zakupywanego sprzętu/specyfikacja zakupywanych usług: -należy przedłożyć metrykę projektu budowlanego oraz wyciąg z opisu technicznego. -w przypadku projektu, który swoim zakresem obejmuje zakupy inwestycyjne, należy załączyć zestawienie zakupywanego sprzętu określające właściwości techniczne urządzeń.

26  Wyciąg z dokumentacji technicznej lub program funkcjonalno-użytkowy / specyfikacja zakupywanego sprzętu / specyfikacja zakupywanych usług c.d.: -w przypadku, gdy projekt dotyczy usług, należy załączyć specyfikacje, która powinna zawierać rodzaj, charakter oraz zakres usługi przewidzianej do realizacji w ramach projektu (nie dotyczy projektów, w których usługi są jedynie dodatkowym elementem towarzyszącym realizacji projektu np. promocja, inspektor nadzoru).

27  Mapy, szkice lokalizacyjne sytuujące projekt: W ramach załącznika należy dołączyć, co najmniej trzy mapy : -mapy sytuujące projekt w województwie; -mapy sytuujące projekt w najbliższym otoczeniu (miasto/gmina/powiat); -mapy z widocznymi numerami działek, na których zostanie przeprowadzona inwestycja; -w przypadku projektów polegających jedynie na zakupach sprzętu ruchomego załączenie ww. mapy nie jest wymagalne.

28  Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością: -wzór oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością stanowi załącznik nr 4.3 do Vademecum dla beneficjentów RPO WO 2007-2013 Tom II. -istnieje możliwość dysponowania nieruchomością w formie dzierżawy na okres 5 lat od momentu zakończenia rzeczowej realizacji inwestycji.

29  Dokument potwierdzający zabezpieczenie środków koniecznych do zrealizowania inwestycji: -wszyscy beneficjenci zobowiązani są przedstawić dokument podpisany przez osoby upoważnione, potwierdzający fakt posiadania środków w wysokości niezbędnej do sfinansowania wydatków, jakie z tytułu realizacji projektu poniesione będą na rzecz wykonawcy/dostawcy.

30  Dokument potwierdzający zabezpieczenie środków koniecznych do zrealizowania inwestycji c.d.: - jeśli beneficjent planuje rozpoczęcie rzeczowej realizacji projektu (a co za tym idzie także złożenie wniosku o płatność do IZ/IPII) w roku podpisania umowy o dofinansowanie, zobowiązany jest przedstawić dokument zapewniający posiadanie wszystkich środków na pokrycie należności wobec wykonawcy/dostawcy w roku podpisania umowy oraz wkład własny dla następnych lat realizacji projektu.

31  Dokument potwierdzający zabezpieczenie środków koniecznych do zrealizowania inwestycji c.d.: -jeśli beneficjent planuje rzeczową realizację projektu w całości w roku następującym po roku podpisania umowy o dofinansowanie, musi przedstawić dokument zapewniający posiadanie wszystkich środków na pierwsze dwa kwartały realizacji projektu oraz wkład własny na pozostały okres realizacji projektu.

32  Harmonogram rzeczowo - finansowy projektu: -określa, jakie elementy zakresu rzeczowego projektu realizowane będą przez wykonawcę / dostawców w poszczególnych kwartałach i za jaką kwotę. -wydatki poniesione w ramach projektu, a nie ujęte w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu nie będą podlegały refundacji – będą wydatkami niekwalifikowanymi.

33  Kopia zawartej umowy / porozumienia na realizację wspólnego przedsięwzięcia: -w przypadku realizacji projektu przez więcej niż jeden podmiot np. związek gmin, do wniosku należy dołączyć kopię umowy/porozumienia stron uczestniczących w realizacji projektu. -w umowie/porozumieniu należy wskazać Lidera projektu, który będzie beneficjentem odpowiedzialnym za realizację projektu.

34  Bilans za ostatni rok zgodnie z przepisami o rachunkowości. W przypadku, gdy beneficjent nie jest zobowiązany do sporządzenia bilansu powinien załączyć informację określającą obroty, zysk oraz zobowiązania i należności ogółem. - - jeżeli beneficjent nie posiada jeszcze ww. dokumentów powinien złożyć oświadczenie o niezwłocznym ich dostarczeniu po opracowaniu, nie później jednak niż przed podpisaniem umowy.

35  Dokumenty rejestrowe: -dotyczy podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą i są wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. -należy złożyć aktualny wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej, wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego rejestru (w przypadku konsorcjum: dotyczy wszystkich członków konsorcjum biorących udział w projekcie). -dokument powinien być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku.

36  Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT: -podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy w żaden sposób nie będzie mógł zostać odzyskany przez beneficjenta. -do wniosku należy dołączyć (najpóźniej do czasu podpisania umowy o dofinansowanie projektu ze środków EFRR) indywidualną interpretację czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT, wydaną przez Izbę Skarbową. -indywidualna interpretacja Izby Skarbowej dotyczy tylko projektów, w których VAT jest kwalifikowany.

37  Statut/akt powołujący jednostkę: - niniejszy załącznik nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego.

38  Oświadczenie beneficjenta o zgodności projektu z zasadami udzielania pomocy publicznej: Pomoc publiczna występuje w przypadku, gdy łącznie zostaną spełnione poniższe przesłanki: -wsparcie jest przyznane przez państwo lub przy wykorzystaniu zasobów państwowych (środki publiczne). -wsparcie uprzywilejowuje konkretne przedsiębiorstwa lub ich grupy, bądź produkcję określonych towarów.

39  Oświadczenie beneficjenta o zgodności projektu z zasadami udzielania pomocy publicznej c.d.: -wsparcie zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji. -wsparcie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Szczegółowe informacje nt. pomocy publicznej zostały zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych (projekt).

40  Oświadczenie beneficjenta o zapewnieniu udziału środków własnych: Przykładowo wypełniony załącznik dostępny jest na stronie internetowej www.rpo.opolskie.pl

41  Deklaracja beneficjenta odnośnie stworzonych nowych miejsc pracy: -każdy beneficjent, który w ramach realizacji projektu będzie tworzył miejsca pracy zobowiązany jest wypełnić niniejszy załącznik, -w przypadku, gdy beneficjent nie przewiduje powstania nowych miejsc pracy podczas realizacji projektu lub do roku po jego zakończeniu należy wpisać wartość „zero”.

42  Inne niezbędne załączone dokumenty wymagane prawem lub kategorią projektu: Beneficjent może dołączyć wszelkie inne załączniki mogące pomóc w należytej ocenie przedstawionego wniosku. Powinny to być dokumenty uzasadniające przyjęcie rozwiązań odmiennych niż typowe, korzystanie ze zwolnień lub innych środków legislacji niż typowe (np. ekspertyzy, badania, na skutek których przyjęto szczególne rozwiązania projektu). Mogą to być również nawiązania do rządowych lub regionalnych planów (np. wypis ze strategii województwa).

43  Inne niezbędne załączone dokumenty wymagane prawem lub kategorią projektu c.d.: W przypadku niektórych działań, zgodnie z zapisami Szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WO 2007-2013 beneficjent jest zobowiązany dostarczyć: -audyt energetyczny dla projektów zawierających elementy dotyczące zwiększenia efektywności energetycznej. -odpis projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe danej gminy – zgodnie z ustawą Prawo energetyczne. IZ RPO WO 2007-2013 może zażądać innych dokumentów na etapie przeprowadzania oceny wniosku, w celu dokonania weryfikacji prawidłowości zawartych w nim danych.

44 Szczegółowych informacji na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 udziela Główny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich: tel. (+48) 077-541-62-00 tel. (+48) 077-541-62-01

45 Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Koordynacji Programów Operacyjnych 45-082 Opole, ul. Ostrówek 5-7 tel.: (+48) 077 541 65 65, 077 541 62 00, 077 541 62 01 fax: (+48) 077 541 65 67 e-mail: info@umwo.opole.plinfo@umwo.opole.pl

46 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Opole, listopad 2009 r. Karina Bedrunka Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google