Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Klasy II Gimnazjum.  Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Klasy II Gimnazjum.  Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim."— Zapis prezentacji:

1 Klasy II Gimnazjum

2

3  Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim. Kiedy dotarliśmy na miejsce, pan przewodnik opowiedział nam pokrótce bogatą historię Panteonu Mauzoleum Żołnierzy Wyklętych. Dowiedzieliśmy się jak powstał i jakie wydarzenia miały tam miejsce. Poznaliśmy nazwiska i historię bohaterów. Mogliśmy przyjrzeć się im z bliska. Mieliśmy możliwość podziwiania też wielu innych ciekawych obiektów. Przewodnik Krzysztof Stańczuk Krzyże Bohaterów Ojczyzny Pomnik Virtuti Militari

4 Wnętrze Panteonu Mauzoleum Wyklętych-Niezłomnych Pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej Pomnik poświęcony poległym żołnierzom I Dywizji Piechoty WP

5 Złożenie kwiatów i zapalenie zniczy przez uczniów klas II Gimnazjum przy Panteonie Mauzoleum na Łączce na Wojskowych Powązkach. Uczniowie klasy II B Gimnazjum Uczniowie klasy II A Gimnazjum

6  Następnie udaliśmy się na warszawską Wolę, aby złożyć kwiaty pod pomnikiem sanitariuszki- Danuty Siedzikówny, rozstrzelanej przez komunistycznych oprawców. Pomnik ten znajduje się na terenie kościoła św. Stanisława Biskupa i Męczennika oraz Katolickiego Zespołu Edukacyjnego im. ks. Piotra Skargi przy ulicy Bema 73/75. Pomnik Danuty Siedzikówny

7 "Jest mi smutno, że muszę umierać. Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba". ~ Danuta Siedzikówna ps. "Inka"

8 „ Znalazłem w sobie radość wynikającą ze świadomości, że chce walczyć.” ~ Witold Pilecki

9  Jacek Karczewski, mgr. historii z ukierunkowaniem na historię współczesną, autor artykułu w kwartalniku „Wyklęci”, dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce. Panu Jackowi towarzyszył Józef Poteraj - polski pisarz Jaworzniak, autor wielu książek i artykułów o charakterze patriotycznym, emerytowany profesor szkół średnich. Jacek Karczewski Józef Poteraj

10  Dlaczego Pan Jacek Karczewski ?  Ponieważ jest współinicjatorem powstania w Ostrołęce Muzeum Żołnierzy Wyklętych, a od 2015 r. pełni tam funkcję dyrektora. Któż zatem lepiej mógłby opowiedzieć nam o życiu żołnierzy określonych mianem. Niepokornych, Niezłomnych, Wyklętych.  Dyrektor Karczewski zaangażowany jest w liczne inicjatywy o charakterze patriotycznym. Propaguje etos Polskiego Państwa Podziemnego oraz antykomunistycznego podziemia niepodległościowego. W kwartalniku „WYKLĘCI" mogliśmy przeczytać artykuł Pana Jacka: „Muzeum Żołnierzy Wyklętych” w Ostrołęce.  Wizyta wybranego gościa spotkała się z naszym ogromnym zainteresowaniem. Zainteresowały nas losy żołnierzy, o których wiedzieliśmy niewiele. Dyskusja przybliżyła nam ich osobowości, godność i honor jakim się kierowali w swoich działaniach. Pan Jacek w bardzo ciekawy sposób opowiadał o udziale kobiet w antykomunistycznym podziemiu zbrojnym. Najbardziej znaną postacią była młodziutka dziewczyna – Danuta Siedzikówna, ps „Inka”, która zachowała się „jak trzeba”. Nasi goście przybliżyli nam również sylwetki innych bohaterskich kobiet. Z ogromną satysfakcją stwierdzamy, że spotkanie było bardzo udane i dostarczyło nam dużej dawki wiedzy.

11 Autor bardzo ciekawie, z wieloma interesującymi i ważnymi dla historii szczegółami, opisał wielu jaworznickich kolegów, a także UB w latach Książka była wielkim sukcesem, gdyż rozjaśniała mroki dziejów PRL.

12  8 marca w ramach Projektu Edukacyjnego wybraliśmy się wraz ze swoimi wychowawcami do kina. Obejrzeliśmy tam film pt. „Historia Roja” reżyserowany przez Jerzego Zalewskiego. Film opowiada o losie Żołnierzy Wyklętych nawiązując tym samym do tematyki projektu. Była to kolejna z tego cyklu nietypowa lekcja historii. Film nie należał do najłatwiejszych i dlatego do jego pełnego zrozumienia przydała się wiedza historyczna, ale na jej brak nie możemy narzekać.

13  Film Wincentego Ronisza opowiada o losach tysięcy uczestników powojennego podziemia zbrojnego. Walczyli samotnie w lasach, bez nadziei na zwycięstwo, wierni ideałom wolnej i rządzonej przez demokratycznie wybrane władze Polsce. Dopiero po blisko pół wieku rację przyznano Żołnierzom Wyklętym.

14  Na lekcji obejrzeliśmy film pt.” Tożsamość Niezłomnych”, który opowiadał o dwunastu polskich bohaterach, którzy mieli być zapomnieni i wymazani z Narodowej historii. Byli wierni Polsce dlatego walczyli i ginęli. Rodziny żołnierzy którzy byli ofiarami terroru komunistycznego, po latach walki odzyskały ich nazwiska.

15  Drugim filmem który obejrzeliśmy na lekcji był felieton o żołnierzach, którzy nie złożyli broni po wojnie i sprzeciwili się narzuconemu siłą komunizmowi. Najczęściej płacili za to najwyższą cenę. W czasach PRL-u traktowano ich jak bandytów i wrogów ludu. Ale od 3 lat, Żołnierze Wyklęci, 1 marca obchodzą swoje święto.

16  Dzisiejszy dystans biegu rodzinnego to 1963m. Wiąże się to z datą zamordowania sierż. Józefa Franczaka, ostatniego z Żołnierzy Wyklętych. KU PAMIĘCI OSTATNIEGO ŻOŁNIERZA WYKLĘTEGO

17 „Po usłyszeniu tak wielu niezwykłych historii o ludziach zasłużonych dla naszej Ojczyzny poczuliśmy wdzięczność za ich niezłomność, dzięki której my możemy dziś spokojnie żyć. Powinniśmy być dumni z tego że jesteśmy Polakami.”

18


Pobierz ppt "Klasy II Gimnazjum.  Głównym założeniem naszej wycieczki było oddanie hołdu poległym Żołnierzom poprzez zapalenie zniczy na Cmentarzu Powązkowskim."

Podobne prezentacje


Reklamy Google