Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przedstawienie założeń konkursu RPWM.02.01.00-IZ.00-28-001/15 Olsztyn, 8 grudnia 2015 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przedstawienie założeń konkursu RPWM.02.01.00-IZ.00-28-001/15 Olsztyn, 8 grudnia 2015 r."— Zapis prezentacji:

1 Przedstawienie założeń konkursu RPWM IZ /15 Olsztyn, 8 grudnia 2015 r.

2 Działanie 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej Działanie 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej Cel szczegółowy Zwiększenie dostępności i jakości edukacji przedszkolnej w województwie warmińsko-mazurskim. Konkurs nr RPWM IZ /15 Regulamin Konkursu

3 Działanie 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej Działanie 2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej Alokacja: ,61 zł Dla przedmiotowego konkursu nie określono: - minimalnej i maksymalnej wartości projektu, - maksymalnej liczby składanych wniosków.

4 wnioski o dofinansowanie projektów w formie elektronicznej będą przyjmowane od dnia 31 grudnia 2015 r. od godz do dnia 18 stycznia 2016 r. do godz W formie elektronicznej za pośrednictwem systemu LSI MAKS2 (maks2.warmia.mazury.pl), W formie papierowej będą przyjmowane w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, adres: ul. E. Plater 1, II piętro, pokój 303/304 (Punkt przyjmowania wniosków). Wnioski o dofinansowanie projektów można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską. wnioski o dofinansowanie projektów w formie elektronicznej będą przyjmowane od dnia 31 grudnia 2015 r. od godz do dnia 18 stycznia 2016 r. do godz W formie elektronicznej za pośrednictwem systemu LSI MAKS2 (maks2.warmia.mazury.pl), W formie papierowej będą przyjmowane w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, adres: ul. E. Plater 1, II piętro, pokój 303/304 (Punkt przyjmowania wniosków). Wnioski o dofinansowanie projektów można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską. Nabór wniosków

5 Kto może składać Kto może dostać dofinansowanie? Wnioski składać mogą m.in.: organy prowadzące ośrodki wychowania przedszkolnego, stowarzyszenia, fundacje, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Wnioski składać mogą m.in.: organy prowadzące ośrodki wychowania przedszkolnego, stowarzyszenia, fundacje, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

6 Kto może składać Odbiorcy projektów – do kogo należy skierować wsparcie ? Wsparcie zaplanowane w projekcie musi być skierowane bezpośrednio do następujących grup odbiorców: dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z ustawą o systemie oświaty, nauczycieli i kadry wspierającej i organizującej proces nauczania przedszkoli/i funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego, rodziców i opiekunów dzieci wspieranych przedszkoli i placówek. Wsparcie zaplanowane w projekcie musi być skierowane bezpośrednio do następujących grup odbiorców: dzieci w wieku przedszkolnym zgodnie z ustawą o systemie oświaty, nauczycieli i kadry wspierającej i organizującej proces nauczania przedszkoli/i funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego, rodziców i opiekunów dzieci wspieranych przedszkoli i placówek.

7 1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego 2. Dofinansowanie udziału dzieci w edukacji przedszkolnej 3. Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności

8 1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego – realizowany przez następujące działania: 1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego – realizowany przez następujące działania: 1.1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowoutworzonych ośrodkach wychowania przedszkolnego; 1.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; 1.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów; 1.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego; 1.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych. 1.1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowoutworzonych ośrodkach wychowania przedszkolnego; 1.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; 1.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów; 1.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego; 1.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Działania przedstawione w pkt 1.3., 1.4., 1.5. będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań 1.1. lub 1.2. Uwzględniając powyższy warunek, możliwe jest profilowanie interwencji poprzez dowolne łączenie wymienionych działań.

9 1.1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowoutworzonych ośrodkach wychowania przedszkolnego Wsparcie możliwe jest po uprzednim łącznym spełnieniu następujących warunków: Zakładanie nowych OWP albo wsparcie dla funkcjonujących OWP, Zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu, Liczba utworzonych w ramach udzielonego wsparcia projektowego nowych miejsc wychowania przedszkolnego odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej na terenie gminy/miasta, na których są one tworzone, Nowe miejsca wychowania przedszkolnego tworzone są m.in. w istniejącej bazie oświatowej, w funkcjonujących OWP, w nowej bazie lokalowej. Wsparcie możliwe jest po uprzednim łącznym spełnieniu następujących warunków: Zakładanie nowych OWP albo wsparcie dla funkcjonujących OWP, Zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu, Liczba utworzonych w ramach udzielonego wsparcia projektowego nowych miejsc wychowania przedszkolnego odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na usługi edukacji przedszkolnej na terenie gminy/miasta, na których są one tworzone, Nowe miejsca wychowania przedszkolnego tworzone są m.in. w istniejącej bazie oświatowej, w funkcjonujących OWP, w nowej bazie lokalowej.

10 1.1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego (…) c.d. Wnioskodawca zobowiązany jest do: zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego, przez okres, co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu. złożenia zobowiązania przeciwdziałającego ryzyku podwójnego finansowania, deklarującego, iż informacje dotyczące liczby dzieci korzystających z nowo utworzonych w ramach EFS miejsc wychowania przedszkolnego nie będą uwzględniane w przekazywanych comiesięcznie organowi dotującemu sprawozdaniach. Wnioskodawca zobowiązany jest do: zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego, przez okres, co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu. złożenia zobowiązania przeciwdziałającego ryzyku podwójnego finansowania, deklarującego, iż informacje dotyczące liczby dzieci korzystających z nowo utworzonych w ramach EFS miejsc wychowania przedszkolnego nie będą uwzględniane w przekazywanych comiesięcznie organowi dotującemu sprawozdaniach. Okres finansowania działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego jest nie dłuższy niż 12 miesięcy.

11 1.1 Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego (…) c.d. W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są m.in. następujące kategorie wydatków: Dostosowanie/adaptacja pomieszczeń, Modernizacja istniejącej bazy przedszkolnej, Zakup i montaż wyposażenia, Zakup pomocy dydaktycznych, Budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw, Zapewnienie bieżącego funkcjonowania utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, Inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania ośrodka wychowania przedszkolnego. W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są m.in. następujące kategorie wydatków: Dostosowanie/adaptacja pomieszczeń, Modernizacja istniejącej bazy przedszkolnej, Zakup i montaż wyposażenia, Zakup pomocy dydaktycznych, Budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw, Zapewnienie bieżącego funkcjonowania utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, Inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania ośrodka wychowania przedszkolnego.

12 1.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności W przypadku dostosowania istniejących miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania liczby dzieci, wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności, która uczestniczy i/lub będzie uczestniczyła w edukacji przedszkolnej. Zakres prac musi wynikać z zdiagnozowanych potrzeb i bezpośrednio przekładać się na uczestnictwo dzieci z niepełnosprawnościami, W przypadku realizacji dodatkowej oferty edukacyjnej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym, Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania liczby dzieci, wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności, która uczestniczy i/lub będzie uczestniczyła w edukacji przedszkolnej, wymiaru godzinowego, rodzaju zajęć, narzędzi oraz kadry specjalistycznej niezbędnej do wyrównywania deficytów wynikających z niepełnosprawności. W przypadku dostosowania istniejących miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania liczby dzieci, wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności, która uczestniczy i/lub będzie uczestniczyła w edukacji przedszkolnej. Zakres prac musi wynikać z zdiagnozowanych potrzeb i bezpośrednio przekładać się na uczestnictwo dzieci z niepełnosprawnościami, W przypadku realizacji dodatkowej oferty edukacyjnej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym, Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania liczby dzieci, wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności, która uczestniczy i/lub będzie uczestniczyła w edukacji przedszkolnej, wymiaru godzinowego, rodzaju zajęć, narzędzi oraz kadry specjalistycznej niezbędnej do wyrównywania deficytów wynikających z niepełnosprawności.

13 1.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej (…) Wydatki wymienione w działaniu 1.1, ukierunkowanym na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, mogą być ponoszone również na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jednak wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z uzasadnienia potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.

14 1.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów Wsparcie możliwe jest po uprzednim łącznym spełnieniu następujących warunków: Realizacja dodatkowych zajęć jest działaniem uzupełniającym do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i każdorazowo musi towarzyszyć jej wzrost liczby dzieci uczestniczących w wychowaniu przedszkolnym w nowoutworzonym albo we wspartym ośrodku wychowania przedszkolnego. Powyższy warunek nie ma zastosowania w przypadku realizacji dodatkowych zajęć dla dzieci z niepełnosprawnościami, co oznacza że realizacja dodatkowych zajęć dla tej grupy dzieci nie musi być działaniem dodatkowym w stosunku do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc przedszkolnych, Dodatkowe zajęcia są realizowane poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, określonym w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Wsparcie możliwe jest po uprzednim łącznym spełnieniu następujących warunków: Realizacja dodatkowych zajęć jest działaniem uzupełniającym do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego i każdorazowo musi towarzyszyć jej wzrost liczby dzieci uczestniczących w wychowaniu przedszkolnym w nowoutworzonym albo we wspartym ośrodku wychowania przedszkolnego. Powyższy warunek nie ma zastosowania w przypadku realizacji dodatkowych zajęć dla dzieci z niepełnosprawnościami, co oznacza że realizacja dodatkowych zajęć dla tej grupy dzieci nie musi być działaniem dodatkowym w stosunku do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc przedszkolnych, Dodatkowe zajęcia są realizowane poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, określonym w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty.

15 1.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące (…) c.d. Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne. Dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem. Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne. Dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem.

16 Dodatkowe zajęcia mogą być adresowane do wszystkich dzieci danego OWP, niezależnie od liczby nowoutworzonych lub dostosowanych miejsc wychowania przedszkolnego oraz mogą być realizowane w OWP, w których w analogicznym zakresie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy. Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych może stanowić nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami. Dodatkowe zajęcia mogą być adresowane do wszystkich dzieci danego OWP, niezależnie od liczby nowoutworzonych lub dostosowanych miejsc wychowania przedszkolnego oraz mogą być realizowane w OWP, w których w analogicznym zakresie nie były finansowane od co najmniej 12 miesięcy. Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych może stanowić nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami. 1.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące (…) c.d.

17 1.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego Wydłużenie godzin pracy OWP wprowadzone może być jedynie w sytuacji uzasadnienia takiej potrzeby przez Wnioskodawcę, np. godziny pracy rodziców wykraczające poza podstawowe godziny funkcjonowania OWP, w których realizowana jest podstawa programowa; odległość zamieszkania od OWP. Wnioskodawca zobowiązany jest do diagnozy w tym zakresie. Wydłużenie godzin pracy OWP nastąpić może zarówno w godzinach porannych jak i popołudniowych.

18 1.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych Realizacja projektu w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP musi zostać każdorazowo poprzedzona diagnozą stopnia ich przygotowania do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz analizą zapotrzebowania OWP na określone kompetencje i kwalifikacje. Wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli trwa nie dłużej niż finansowanie działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego. Realizacja projektu w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP musi zostać każdorazowo poprzedzona diagnozą stopnia ich przygotowania do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz analizą zapotrzebowania OWP na określone kompetencje i kwalifikacje. Wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli trwa nie dłużej niż finansowanie działalności bieżącej nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego.

19 1.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego (…) c.d. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych, odbywa się głównie poprzez: kursy i szkolenia doskonalące, w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER oraz studia podyplomowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131), wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli; współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, OWP i szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych, odbywa się głównie poprzez: kursy i szkolenia doskonalące, w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER oraz studia podyplomowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131), wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli; współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, OWP i szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami.

20 1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego 1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego Działania przedstawione w pkt 1.3., 1.4., 1.5. będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań 1.1. lub 1.2. Uwzględniając powyższy warunek, możliwe jest profilowanie interwencji poprzez dowolne łączenie wymienionych działań.

21 2. Dofinansowanie udziału dzieci w edukacji przedszkolnej – realizowany przez następujące działania: 2. Dofinansowanie udziału dzieci w edukacji przedszkolnej – realizowany przez następujące działania: 2.1 Wsparcie funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc wychowania przedszkolnego; 2.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; 2.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów; 2.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego; 2.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych. 2.1 Wsparcie funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc wychowania przedszkolnego; 2.2 Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności; 2.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów; 2.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego; 2.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Działania wymienione w pkt. 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działania 2.1. Uwzględniając powyższy warunek, możliwe jest profilowanie interwencji poprzez dowolne łączenie wymienionych działań.

22 2.1 Wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc wychowania przedszkolnego Celem wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego jest możliwość sfinansowania kosztów, związanych z niewykorzystanymi dotychczas wolnymi miejscami spowodowanych np.: złą sytuacją materialną rodziców/opiekunów prawnych dzieci, wysokim czesnym, odległością zamieszkania od ośrodka wychowania przedszkolnego. Zasadność realizacji wsparcia każdorazowo powinna wynikać z uzasadnienia sytuacji grupy docelowej, potwierdzającej występowanie problemów/barier (np.: przyczyny ekonomiczne, społeczne). Celem wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego jest możliwość sfinansowania kosztów, związanych z niewykorzystanymi dotychczas wolnymi miejscami spowodowanych np.: złą sytuacją materialną rodziców/opiekunów prawnych dzieci, wysokim czesnym, odległością zamieszkania od ośrodka wychowania przedszkolnego. Zasadność realizacji wsparcia każdorazowo powinna wynikać z uzasadnienia sytuacji grupy docelowej, potwierdzającej występowanie problemów/barier (np.: przyczyny ekonomiczne, społeczne).

23 2.1 Wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego (…) c.d. Kwalifikować będzie można koszty niwelujące ww. bariery m.in.: na pokrycie wydatków związanych z uczestnictwem dziecka w edukacji przedszkolnej, wyżywienie, dowóz dzieci, zakup materiałów edukacyjnych. W ramach wsparcia funkcjonujących OWP w zakresie wykorzystania wolnych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są m.in. następujące kategorie wydatków: Dostosowanie/adaptacja pomieszczeń, Modernizacja istniejącej bazy przedszkolnej, Zakup i montaż wyposażenia, Zakup pomocy dydaktycznych, Budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw, Zapewnienie bieżącego funkcjonowania utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, Inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania ośrodka wychowania przedszkolnego. Kwalifikować będzie można koszty niwelujące ww. bariery m.in.: na pokrycie wydatków związanych z uczestnictwem dziecka w edukacji przedszkolnej, wyżywienie, dowóz dzieci, zakup materiałów edukacyjnych. W ramach wsparcia funkcjonujących OWP w zakresie wykorzystania wolnych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są m.in. następujące kategorie wydatków: Dostosowanie/adaptacja pomieszczeń, Modernizacja istniejącej bazy przedszkolnej, Zakup i montaż wyposażenia, Zakup pomocy dydaktycznych, Budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw, Zapewnienie bieżącego funkcjonowania utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, Inne wydatki, o ile są niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania ośrodka wychowania przedszkolnego.

24 2.1 Wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc (…) c.d. System rekrutacji powinien być oparty o kryteria zdiagnozowane przez Wnioskodawcę, gwarantujące objęcie wsparciem dzieci z rodzin napotykających bariery w korzystaniu z edukacji przedszkolnej. Wnioskodawca zapewnia, w ramach procesu rekrutacji dzieci, stosowanie w pierwszej kolejności następujących kryteriów: dziecko wywodzi się z rodziny o najniższym dochodzie przypadającym na członka gospodarstwa domowego; dziecko nie uczestniczyło w żadnej formie edukacji przedszkolnej; System rekrutacji powinien być oparty o kryteria zdiagnozowane przez Wnioskodawcę, gwarantujące objęcie wsparciem dzieci z rodzin napotykających bariery w korzystaniu z edukacji przedszkolnej. Wnioskodawca zapewnia, w ramach procesu rekrutacji dzieci, stosowanie w pierwszej kolejności następujących kryteriów: dziecko wywodzi się z rodziny o najniższym dochodzie przypadającym na członka gospodarstwa domowego; dziecko nie uczestniczyło w żadnej formie edukacji przedszkolnej;

25 2.1 Wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc (…) c.d. Kryteria te będą weryfikowane na podstawie: oświadczenie o dochodzie przypadającym na członka gospodarstwa domowego, oraz oświadczenie o nieuczestniczeniu dziecka w żadnej formie edukacji przedszkolnej, oraz Inne kryteria zapewniające wsparcie dzieci z rodzin najbardziej potrzebujących, takie jak: wielodzietność rodziny uczestnika, niepełnosprawność, samotne wychowywanie uczestnika w rodzinie. Kryteria te będą weryfikowane na podstawie: oświadczenie o dochodzie przypadającym na członka gospodarstwa domowego, oraz oświadczenie o nieuczestniczeniu dziecka w żadnej formie edukacji przedszkolnej, oraz Inne kryteria zapewniające wsparcie dzieci z rodzin najbardziej potrzebujących, takie jak: wielodzietność rodziny uczestnika, niepełnosprawność, samotne wychowywanie uczestnika w rodzinie.

26 2.1 Wsparcia funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania wolnych miejsc (…) c.d. Korzystanie z finansowania w ramach projektu skutkuje koniecznością złożenia przez organ prowadzący ośrodek wychowania przedszkolnego zobowiązania przeciwdziałania ryzyku podwójnego finansowania. W ww. zobowiązaniu organ prowadzący przedszkole deklaruje, iż informacje o liczbie dzieci korzystających z miejsc wychowania przedszkolnego dofinansowanych z EFS nie będą uwzględniane w przekazywanych comiesięcznie organowi dotującemu sprawozdaniach.

27 2.2 Dostosowania istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności W przypadku dostosowania istniejących miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania liczby dzieci, wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności, która uczestniczy i/lub będzie uczestniczyła w edukacji przedszkolnej. Zakres prac dostosowawczych musi wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb i bezpośrednio przekładać się na uczestnictwo dzieci z niepełnosprawnościami.

28 2.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów Zakres wsparcia może obejmować rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów oraz spełniać musi następujący warunki: dodatkowe zajęcia są realizowane poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, określonym w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty; dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w ośrodkach wychowania przedszkolnego, w których w analogicznym zakresie nie były one finansowane od co najmniej 12 miesięcy. Mogą być one adresowane do wszystkich dzieci danego ośrodka wychowania przedszkolnego, niezależnie od liczby dofinansowanych czy dostosowanych miejsc wychowania przedszkolnego Zakres wsparcia może obejmować rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów oraz spełniać musi następujący warunki: dodatkowe zajęcia są realizowane poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, określonym w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty; dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w ośrodkach wychowania przedszkolnego, w których w analogicznym zakresie nie były one finansowane od co najmniej 12 miesięcy. Mogą być one adresowane do wszystkich dzieci danego ośrodka wychowania przedszkolnego, niezależnie od liczby dofinansowanych czy dostosowanych miejsc wychowania przedszkolnego

29 2.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące (…) c.d. Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych może stanowić nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami. Katalog dodatkowych zajęć obejmuje wyłącznie: zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy np. gimnastyka korekcyjna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne Kwota wydatków na realizację zajęć dodatkowych może stanowić nie więcej niż 30% kosztów bezpośrednich projektu. Limit nie ma zastosowania w przypadku dodatkowej oferty edukacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnościami.

30 2.3 Rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wyrównujące (…) c.d. Dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem. Dotyczą kwestii kluczowych z perspektywy wyrównywania deficytów w edukacji przedszkolnej w konkretnej gminie/mieście, z uwzględnieniem możliwości ich kontynuacji, np. przez nauczycieli wychowania przedszkolnego po zakończeniu realizacji projektu

31 2.4 Wydłużenie godzin pracy ośrodków wychowania przedszkolnego Wydłużenie godzin pracy ośrodka wychowania przedszkolnego wprowadzone może być jedynie w sytuacji uzasadnienia takiej potrzeby przez Wnioskodawcę, np. godziny pracy rodziców wykraczające poza podstawowe godziny funkcjonowania ośrodka wychowania, w których realizowana jest podstawa programowa; odległość zamieszkania od ośrodka wychowania przedszkolnego. Wnioskodawca zobowiązany jest do diagnozy w tym zakresie. Wydłużenie godzin pracy OWP nastąpić może zarówno w godzinach porannych jak i popołudniowych

32 2.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych Realizacja projektu w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP musi zostać każdorazowo poprzedzona diagnozą stopnia ich przygotowania do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz analizą zapotrzebowania OWP na określone kompetencje i kwalifikacje.

33 2.5 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego (…) c.d. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP odbywa się głównie poprzez: kursy i szkolenia doskonalące, w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER oraz studia podyplomowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131), wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli; współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, OWP i szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli OWP odbywa się głównie poprzez: kursy i szkolenia doskonalące, w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER oraz studia podyplomowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 131), wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli; współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, OWP i szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami.

34 2. Dofinansowanie udziału dzieci w edukacji przedszkolnej Działania wymienione w pkt. 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 będą realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działania 2.1. Uwzględniając powyższy warunek, możliwe jest profilowanie interwencji poprzez dowolne łączenie wymienionych działań. Okres realizacji 24 miesiące.

35 3. Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności – realizowany przez następujące działania: 3. Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności – realizowany przez następujące działania: 3.1 Kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych; 3.2 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych. 3.1 Kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych; 3.2 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych. Działanie wymienione w pkt 3.2. będzie realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działania 3.1.

36 3.1 Kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych Wsparcie, które ma na celu kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności może objąć w szczególności: realizację projektów edukacyjnych w OWP, realizację różnych form rozwijających uzdolnienia, wdrożenie nowych form i programów nauczania, tworzenie i realizacja zajęć w grupach o nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych, organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym OWP (w tym m. in.: przedsiębiorcami, zrzeszeniami przedsiębiorców) w celu realizacji programów edukacyjnych, wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach w ramach PO KL. Wsparcie, które ma na celu kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności może objąć w szczególności: realizację projektów edukacyjnych w OWP, realizację różnych form rozwijających uzdolnienia, wdrożenie nowych form i programów nauczania, tworzenie i realizacja zajęć w grupach o nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych, organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym OWP (w tym m. in.: przedsiębiorcami, zrzeszeniami przedsiębiorców) w celu realizacji programów edukacyjnych, wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach w ramach PO KL.

37 3.1 Kształtowanie i rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych Realizacja wsparcia skierowana zostanie do OWP do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej. Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu (średniomiesięcznie). Diagnoza w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli oraz kształtowania i rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych powinna być przygotowana i przeprowadzona przez OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Realizacja wsparcia skierowana zostanie do OWP do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej. Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu (średniomiesięcznie). Diagnoza w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli oraz kształtowania i rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych powinna być przygotowana i przeprowadzona przez OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący.

38 3.2 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji kluczowych Wsparcie w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli może obejmować w szczególności następujące formy: kursy i szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne), w tym z wykorzystaniem trenerów przeszkolonych w ramach PO WER, studia podyplomowe, wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, realizację w OWP, szkole lub placówce systemu oświaty programów wspomagania, staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły lub placówki systemu oświaty albo instytucjami wspomagającymi przedszkola, Wsparcie w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli może obejmować w szczególności następujące formy: kursy i szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne), w tym z wykorzystaniem trenerów przeszkolonych w ramach PO WER, studia podyplomowe, wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, realizację w OWP, szkole lub placówce systemu oświaty programów wspomagania, staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły lub placówki systemu oświaty albo instytucjami wspomagającymi przedszkola,

39 3.2 Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania metod i form (…) c.d. współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np.: szkołami kształcącymi dzieci i młodzież, z niepełnosprawnościami, specjalnymi ośrodkami szkolno- wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach w ramach PO KL. współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np.: szkołami kształcącymi dzieci i młodzież, z niepełnosprawnościami, specjalnymi ośrodkami szkolno- wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach w ramach PO KL.

40 3. Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności 3. Wspieranie kompetencji kluczowych dzieci w zakresie porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności Działanie wymienione w pkt 3.2. będzie realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działania 3.1. Okres realizacji 24 miesiące.

41 Wskaźniki pomiaru celu: Wskaźniki produktu Wskaźnik rezultatu długoterminowego Wskaźniki horyzontalne Wskaźniki specyficzne Wskaźnik rezultatu bezpośredniego

42 Liczba dzieci objętych w ramach programu dodatkowymi zajęciami zwiększającymi ich szanse edukacyjne w edukacji przedszkolnej (dotyczy 1,2 i 3 typu projektu) Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dofinansowanych w programie (dotyczy 1 typu projektu) Liczba istniejących miejsc wychowania przedszkolnego dofinansowanych w programie w zakresie dostępnej bazy oświatowej (dotyczy 2 typu projektu) Liczba nauczycieli objętych wsparciem w programie (dotyczy 1,2 i 3 typu projektu) Moment monitorowania: rozpoczęcie udziału w projekcie Wybór z listy rozwijanej we wniosku o dofinansowanie projektu. Wskaźniki produktu

43 Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu (dotyczy 1,2 i 3 typu projektu) Moment monitorowania: odnotowuje efekt wsparcia bezpośrednio po zakończeniu udziału w projekcie i jest mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie; Wybór z listy rozwijanej we wniosku o dofinansowanie projektu. Wskaźnik rezultatu bezpośredniego

44 Liczba miejsc wychowania przedszkolnego, które funkcjonują 2 lata po uzyskaniu dofinansowaniu ze środków EFS (dotyczy 1 typu projektu) Moment mierzenia: odnotowuje efekt wparcia 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu Nie będzie wybierany z listy rozwijanej, będzie wymagał samodzielnego wpisania. Wskaźnik rezultatu długoterminowego

45 Wnioskodawca powinien określić własne wskaźniki realizacji celu zgodnie ze specyfiką projektu Moment mierzenia: odnotowują efekt wsparcia na etapie wdrażania projektu Nie będzie wybierany z listy rozwijanej, będzie wymagał samodzielnego wpisania. Wskaźniki własne specyficzne

46 Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami; Liczba osób objętych szkoleniami /doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych Moment mierzenia: odnotowują efekt wsparcia na etapie wdrażania projektu Wybór z listy rozwijanej we wniosku o dofinansowanie projektu. Wskaźniki horyzontalne

47 Działanie 2.1 Warunki finansowania Poziom dofinansowania z EFS: do 85 % wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu Wymagany wkład własny: - 15% dla projektu Środki trwałe (w tym cross-financing) (%) - do 10% wartości projektu

48 Pieniężny – czyli wydatki, które będą finansowane przez Wnioskodawcę (np. w postaci sfinansowania części wynagrodzeń) lub uczestników projektu (w postaci wniesionych opłat). Niepieniężny – czyli wydatki związane z wykorzystaniem na rzecz projektu nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, nieodpłatnej pracy wykonywanie przez wolontariuszy, dodatki lub wynagrodzenia wypłacane przez stronę trzecią. Uzasadnienie wysokości oraz źródła finansowania wkładu własnego - cz WND. Wkład własny 15%

49 WARTOŚĆ JEDNOSTKOWA RÓWNA LUB WYŻSZA NIŻ 350,00 PLN NETTO Bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu (np. wyposażenie pracowni komputerowych). Wykorzystane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (np. rzutnik na szkolenia). Środki trwałe (10%)

50 Dotyczy wyłącznie: Zakupu nieruchomości, Zakupu infrastruktury tj. elementy nieprzenośne, na stale przytwierdzone do nieruchomości (wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku), Dostosowania lub adaptacji (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. Cross-financing TYP PROJEKTULIMIT CROSS-FINANCINGULIMIT ŚRODKÓW TRWAŁYCH + CROSS- FINANCING 1,2,3DO 8,5%DO 10% WARTOŚCI PROJEKTU

51 Wnioskodawca zapewni bieżącą działalność nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego, współfinansowanych ze środków EFS, przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy Dotyczy 1 typu typu Limity i ograniczenia

52 Wnioskodawca zapewnia, że dodatkowe zajęcia mogą być realizowane jedynie w ośrodkach wychowania przedszkolnego, w których w takim samym zakresie nie były one finansowane od co najmniej 12 miesięcy Dotyczy 1 i 2 typu Limity i ograniczenia

53 Wnioskodawca zapewnia zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu Dotyczy 1 typu Limity i ograniczenia

54 Wnioskodawca zapewnia, że wsparcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu Dotyczy działania 1.1 w ramach 1 typu1 typu Dotyczy 1 i 2 typu Limity i ograniczenia

55 Wnioskodawca zapewnia, że dodatkowe zajęcia są realizowane poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, określonym w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty Dotyczy 1 i 2 typu

56 Limity i ograniczenia Zatwierdzona przez organ prowadzący diagnoza została przygotowana i przeprowadzona przez ośrodek wychowania przedszkolnego lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym Dotyczy 1, 2 i 3 typu

57 Limity i ograniczenia Przedsięwzięcia finansowane ze środków EFS będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP. Skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez OWP (nakłady środków na ich realizację) nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań (nakładów) prowadzonych przez OWP w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu (średniomiesięcznie) Dotyczy 3 typu

58 Limity i ograniczenia Interwencja EFS zostanie skierowana do ośrodków wychowania przedszkolnego, funkcjonujących na terenie gminy, w której przynajmniej jedna szkoła podstawowa osiąga średni wynik sprawdzianu klas VI (część pierwsza i/lub druga) poniżej średniej wojewódzkiej Dotyczy 3 typu projektu

59 Kryteria specyficzne obligatoryjne Okres realizacji Kryteria specyficzne obligatoryjne Okres realizacji Okres realizacji projektu jest nie dłuższy niż 24 miesiące Nazwa Dotyczy 2 i 3 typu projektu - kryterium będzie weryfikowane na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu. Zakładany okres realizacji projektu wynika z doświadczenia we wdrażaniu projektów w ramach PO KL, pozwoli na kompleksowe wykonanie planowanych działań oraz wpłynie na racjonalne wydatkowanie środków (relacja nakład/rezultat). Definicja Kryterium obligatoryjne, zerojedynkowe, weryfikowane na etapie oceny formalnej. Projekty niespełniające danego kryterium są odrzucane na etapie oceny formalnej. Znaczenie

60 Kryteria specyficzne obligatoryjne Rekrutacja Kryteria specyficzne obligatoryjne Rekrutacja Wnioskodawca zapewnia, w ramach procesu rekrutacji dzieci, stosowanie w pierwszej kolejności następujących kryteriów: - dziecko wywodzi się z rodziny o najniższym dochodzie przypadającym na członka gospodarstwa domowego; - dziecko nie uczestniczyło w żadnej formie edukacji przedszkolnej; Nazwa Dotyczy 2 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobligowany jest zawrzeć kryteria rekrutacji oraz zadeklarować, że dokona weryfikacji tych kryteriów zgodnie z metodologią wskazaną w Regulaminie konkursu. Kryterium to na ma na celu objęcie wsparciem dzieci z rodzin napotykających na bariery w dostępie do edukacji przedszkolnej, zgodnie z diagnozą przedstawioną w RPO WiM Definicja Kryterium obligatoryjne, zerojedynkowe, weryfikowane na etapie oceny formalnej. Projekty niespełniające danego kryterium są odrzucane na etapie oceny formalnej. Znaczenie

61 Kryteria specyficzne obligatoryjne Biuro projektu Kryteria specyficzne obligatoryjne Biuro projektu Wnioskodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko – mazurskiego. Nazwa Dotyczy 1, 2 i 3 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest opisać posiadane biuro projektu lub zobowiązać się do uruchomienia i prowadzenia takiego biura w okresie realizacji projektu z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Definicja Kryterium obligatoryjne, zerojedynkowe, weryfikowane na etapie oceny formalnej. Projekty niespełniające danego kryterium są odrzucane na etapie oceny formalnej. Znaczenie

62 Wnioskodawca tworzy nowe miejsca w już istniejących lub nowo utworzonych ośrodkach wychowania przedszkolnego działających na obszarach gmin w województwie warmińsko-mazurskim, w których stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej (jest równy lub mniejszy) niż 20% tzw. „białe plamy”.. Nazwa Dotyczy 1 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informacje umożliwiające ocenę wskazanego kryterium. Uwzględnienie powyższego kryterium przyczyni się do zmniejszenia nierówności w dostępie do edukacji przedszkolnej, w szczególności na obszarach o najniższym stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej w województwie warmińsko-mazurskim. Kryterium zapewnić ma preferowanie gmin z województwa warmińsko-mazurskiego, na terenie których stopień edukacji przedszkolnej jest niższy lub równy 20%. Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o załącznik do Regulaminu Konkursu, corocznie aktualizowany na podstawie raportu GUS - Bank Danych Lokalnych. Załącznik zawierać będzie listę gmin z województwa warmińsko- mazurskiego o równym lub mniejszym niż 20% wskaźniku upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-8 pkt) – spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne

63 Wnioskodawca tworzy nowe i/lub dostosowuje istniejące miejsca wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, lub realizuje dodatkową ofertę edukacyjną i specjalistyczną umożliwiającą dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności. Nazwa Dotyczy 1 i 2 typu projektu – Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informacje umożliwiające ocenę wskazanego kryterium. W związku z potrzebą wsparcia dzieci niepełnosprawnych, preferowane będą projekty zakładające wsparcie w zakresie tworzenia nowych, dostosowanych miejsc, bądź dostosowania już istniejących miejsc do potrzeb dzieci niepełnosprawnych oraz realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej dla tych dzieci Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-5 pkt.)– spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący. Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne

64 Wnioskodawca zapewnia, że minimum 50% kadry nauczycielskiej ośrodka wychowania przedszkolnego uczestniczyć będzie w doskonaleniu umiejętności i kompetencji zawodowych w zakresie: Wyrównania deficytów u dzieci/lub Porozumiewania się w językach obcych oraz kompetencji społecznych, inicjatywności, przedsiębiorczości, kreatywności u dzieci i/lub Pedagogiki specjalnej. Nazwa Dotyczy 1, 2 i 3 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić wymagany % nauczycieli objętych wsparciem w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli pracujących w ośrodkach wychowania przedszkolnego. Kryterium ma zapewnić wsparcie kadry pedagogicznej ośrodka wychowania przedszkolnego w liczbie gwarantującej trwałą i kompleksową zmianę w związku z doskonaleniem umiejętności i kompetencji nauczycieli. Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-5-8 pkt.)– spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący. W przypadku objęcia co najmniej 75% kadry nauczycielskiej wsparciem w zakresie doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych, Wnioskodawca otrzyma 8 pkt. W przypadku objęcia co najmniej 50% kadry nauczycielskiej, Wnioskodawca otrzyma 5 pkt. Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne

65 Projekt obejmuje wyłącznie ośrodki wychowania przedszkolnego zlokalizowane na co najmniej jednym z tzw. obszarów strategicznej interwencji: OSI – obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej; OSI – obszary o słabym dostępie do usług publicznych; OSI – obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji. Nazwa Dotyczy 1, 2 i 3 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informacje umożliwiające ocenę wskazanego kryterium. Kryterium umożliwi wspieranie dodatkowych obszarów strategicznej interwencji o znaczeniu regionalnym co zapewni realizację celów rozwojowych wynikających ze strategii województwa. Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-1pkt za każde OSI) – spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne

66 Projekt jest komplementarny z inwestycjami w infrastrukturę edukacyjną zrealizowanymi w perspektywie bądź planowanymi do realizacji w ramach priorytetu 10a (inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej) RPO WiM , na terenie Województwa Warmińsko – Mazurskiego finansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nazwa Dotyczy 1, 2 i 3 typu projektu – Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać komplementarność podejmowanych w projekcie działań z działaniami zrealizowanymi ze środków EFRR w perspektywie bądź planowanymi do realizacji w ramach priorytetu 10a, Osi IX, RPO WiM Wnioskodawca powinien wskazać konkretne działania w obu projektach, które są względem siebie komplementarne, tytuł projektu który był lub będzie współfinansowany z innych niż EFS źródeł wspólnotowych oraz wskazać przedmiotowe źródło finansowania. Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-3 pkt.) – spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne

67 Projekt przewiduje aktywny udział rodziców w pracę placówki i/lub organizację zajęć, warsztatów, spotkań dla rodziców dzieci. Nazwa Dotyczy 1, 2 i 3 typu projektu - Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest zawrzeć informacje umożliwiające ocenę wskazanego kryterium. Podnoszenie kompetencji rodziców, w ramach których rodzice zdobędą kompetencje w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci, umiejętnego reagowania na pojawiające się problemy w tym zakresie oraz motywowania dzieci do rozwijania pasji i zainteresowań (indywidualne konsultacje, spotkania warsztatowe itp.); Definicja Kryterium fakultatywne, punktowe (0-5 pkt.) – spełnienie kryterium nie jest konieczne do przyznania dofinansowania ale ma charakter premiujący. Znaczenie Kryteria specyficzne fakultatywne


Pobierz ppt "Przedstawienie założeń konkursu RPWM.02.01.00-IZ.00-28-001/15 Olsztyn, 8 grudnia 2015 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google