Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
POTENCJAŁ INWESTYCYJNY POLAKÓW
Autorki: Małgorzata Walczak Dyrektor Generalny, Członek Zarządu Joanna Florczak Project Manager ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
2
Plan prezentacji I. Charakterystyka polskich mieszkań.
II. Struktura planowanych inwestycji mieszkaniowych i remontowych na rok 2011. III. Plany remontowe Polaków na rok 2011. IV. Plany remontowe Polaków w zakresie: drzwi wewnętrznych, drzwi zewnętrznych, klamek i zamków. V. Inwestycje Polaków w zakresie bram garażowych.
3
Zasoby mieszkaniowe w Polsce w 2008 r.
13,1 mln mieszkań w Polsce, czyli o 1,2% więcej niż w 2007 r. 63,7% mieszkań zlokalizowanych na terenach miejskich 923,4 mln m2 - powierzchna użytkowa mieszkań 48,7 mln izb 14,3 mln gospodarstw domowych 2,6 osoby to przeciętna liczba osób w gospodarstwie domowym (w tym średnio 2,1 to liczba dorosłych) Deficyt mieszkań wynosi 1 880,2 tys. przy założeniu, że każde gospodarstwo domowe posiada własny dom/mieszkanie w Polsce Źródło: ASM
4
Warunki mieszkaniowe Polaków
70,2 m2 to przeciętna powierzchnia jednego mieszkania 3,7 izby w jednym mieszkaniu 55,6% mieszkań posiada dostęp do gazu z sieci średnio 24,2 m2 mieszkania na jedną osobę 0,78 osób w jednej izbie 78,0% mieszkań ma centralne ogrzewanie 88,0% mieszkań wyposażonych w ustęp 86,9% mieszkań ma łazienkę 2,9 osób w jednym mieszkaniu 95,4% mieszkań wyposażonych w wodociąg Źródło: ASM
5
Struktura planowanych inwestycji mieszkaniowych i remontowych na rok 2011
6
Metodologia badania Jaki przyświecał nam cel? Kim był respondent?
Prezentowane wyniki badania pochodzą z raportu „Plany mieszkaniowo-remontowe Polaków na lata ”. Celem badań było zdobycie wiedzy na temat aktywności inwestycyjnej Polaków w poszczególnych regionach kraju w latach 2010 i 2011 w następujących obszarach: ■ remont mieszkania/domu ■ zakup mieszkania/domu ■ budowa domu 457,7 tys. gospodarstw domowych w Polsce Kim był respondent? 472,0 tys. gospodarstw domowych w Polsce Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1001 gospodarstw domowych warstwowanych wg województw. Drugim kryterium doboru próby był wiek respondentów. W jaki sposób przeprowadziliśmy badanie? Badania zrealizowano metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI), których kontrola odbyła się zgodnie ze standardami PKJPA. Zastosowana metoda badawcza zapewnia wysoką jakość uzyskanych informacji. Badanie spełnia kryteria reprezentatywności, dzięki czemu można uogólniać wyniki na całą populację maksymalny błąd szacunku 3,1%. Narzędziem badawczym był kwestionariusz wywiadu przygotowany przez ASM. Źródło: ASM
7
Aktywność inwestycyjna gospodarstw domowych w latach 2010 - 2011
457,7 tys. gospodarstw domowych w Polsce 472,0 tys. gospodarstw domowych w Polsce Źródło: ASM * z tego 0,3% gospodarstw domowych dokonało już zakupu inwestycji mieszkaniowej w 2010 r.
8
REGION PÓŁNOCNO - ZACHODNI REGION POŁUDNIOWO-ZACHODNI
Aktywność inwestycyjna gospodarstw domowych w latach w regionach (w %) REGION PÓŁNOCNY REGION PÓŁNOCNO - ZACHODNI planuję zakup domu/ mieszkania planuję budowę domu nie planuję inwestycji mieszkaniowej REGION CENTRALNY REGION WSCHODNI REGION POŁUDNIOWO-ZACHODNI REGION POŁUDNIOWY Źródło: ASM
9
5,3 mln gospodarstw domowych w Polsce
Aktywność remontowa gospodarstw domowych w latach 2010 – (N=1001, w %) 5,3 mln gospodarstw domowych w Polsce Źródło: ASM
10
REGION PÓŁNOCNO - ZACHODNI REGION POŁUDNIOWO-ZACHODNI
Aktywność remontowa gospodarstw domowych w latach w regionach (w %) REGION PÓŁNOCNY REGION PÓŁNOCNO - ZACHODNI REGION CENTRALNY planuję remont/ modernizację domu/ mieszkania nie planuję remontu/ modernizacji domu/ mieszkania REGION WSCHODNI REGION POŁUDNIOWO-ZACHODNI REGION POŁUDNIOWY Źródło: ASM
11
Przedmiot i skala remontów / modernizacji w Polsce
28,3% - ściany wewnętrzne i sufity 26%* - elewacje i cokoły 24%* - dachy 21,4% - podłogi 14,4% - ceramika sanitarna i armatura 12,5% - drzwi 9,9% - okna 4 052,1 tys. gosp. domowych 6,6% - instalacja grzewcza 2 509,0 tys. gosp. domowych 2 316 tys. gosp. domowych 3 065,5 tys. gosp. domowych 2 059,9 tys. gosp. domowych 1 789,5 tys. gosp. domowych * dotyczy budownictwa jednorodzinnego 1 419,4 tys. gosp. domowych 946,1 tys. gosp. domowych Źródło: ASM
12
Aktywność inwestycyjna i remontowa gospodarstw domowych w latach 2010 – 2011 w regionach
Lokalizacja zakup domu / mieszkania budowa domu remont / modernizacja % liczba gospodarstw domowych w tys. liczba gospodarstw domowych w tys. Miasto 4,1 314,7 3,3 257,5 34,5 2 674,8 Wieś 2,2 143,0 214,6 41,4 2 717,7 Centralny 2,3 71,5 6,0 185,9 37,5 1 158,6 Południowo-Zachodni 4,7 2,8 42,9 34,6 529,2 Południowy 2,1 57,2 2,6 31,4 858,2 Północno-Zachodni 4,9 114,4 1,2 28,6 42,1 986,9 Północny 85,8 758,1 Wschodni 39,5 1 101,4 POLSKA 3,2 457,7 472,0 37,7 5 392,4 Region Północno-Zachodni obejmuje województwa lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie Region Północny obejmuje województwa kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie Region Wschodni obejmuje województwa lubelskie, podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie Region Centralny obejmuje województwa łódzkie i mazowieckie Region Południowo Zachodni obejmuje województwa dolnośląskie i opolskie Region Południowy obejmuje województwa małopolskie i śląskie Źródło: ASM
13
Plany remontowe Polaków na rok 2011
14
Remontowane pomieszczenia (N=377, w %)
Źródło: ASM
15
Rodzaj planowanych prac przy ścianach wewnętrznych i sufitach (N=283, w %)
Źródło: ASM
16
średnia wielkość urządzanej/remontowanej powierzchni (w m2)
Wielkość remontowanej powierzchni ścian wewnętrznych i sufitów oraz koszty przeprowadzania prac malowanie (N=260) glazura/płytki ceramiczne (N=115) gładź (N=105) panele (N=41) płyty g-k (N=38) tapetowanie (N=28) tynk podkładowy (N=20) średnia wielkość urządzanej/remontowanej powierzchni (w m2) 84,5 24,1 88,0 40,8 51,3 34,7 58,2 wielkość remontowanej/urządzanej powierzchni (w %) do 10 m2 9,6 30,4 5,7 9,8 5,3 7,1 - 11 – 20 m2 11,5 33,9 14,3 29,3 18,4 21,4 15,0 21 – 30 m2 5,2 11,4 12,2 23,7 31 – 40 m2 7,3 10,5 2,6 5,0 41 – 50 m2 8,8 6,7 2,4 17,9 51 – 60 m2 4,2 1,7 2,9 10,0 61 – 70 m2 3,1 0,9 1,9 m2 2,7 3,8 4,9 3,6 m2 14,7 3,5 9,5 7,9 m2 4,6 m2 m2 6,2 4,8 201 m2 i więcej 5,8 7,6 trudno powiedzieć 8,1 14,8 15,2 22,0 10,7 30,0 średni koszt remontu ścian wewnętrznych i sufitów ogółem wynosi: zł Średnia planowana do pomalowania powierzchnia mieszkań kształtuje się na poziomie 84,5 m2. Dodajmy, ze gładź położona zostanie na ok. 80 m2, a glazura średnio na 24,1 m2. Źródło: ASM
17
Termin przeprowadzenia remontu ścian wewnętrznych i sufitów (w %)
Źródło: ASM
18
Rodzaj planowanych prac remontowych dachu (N=61, w %)
Źródło: ASM
19
Wielkość remontowanej powierzchni dachów oraz koszty przeprowadzania prac
całkowita wymiana pokrycia (N=53) ocieplenie dachu (N=37) wymiana więźby dachowej (N=15) wymiana systemu rynnowego (N=39) średnia wielkość remontowanej powierzchni (w m2) 147,9 141,2 131,4 średnia wielkość urządzanej/remontowanej powierzchni (w mb) 43,8 wielkość remontowanej/urządzanej powierzchni (w %) do 50 m2 15,1 16,2 13,3 do 20 mb 12,9 51 – 100 m2 13,2 13,5 6,7 21 – 40 mb 40,8 101 – 150 m2 26,5 21,6 41 – 60 mb 15,4 m2 22,6 21,7 61 – 100 mb 7,8 251 i więcej m2 7,5 5,4 101 i więcej mb 2,6 trudno powiedzieć 53,3 20,5 średni koszt planowanych remontu dachów ogółem wynosi: zł Inwestorzy wymieniający całkowicie pokrycie dachowe, deklarują wielkość remontowanej powierzchni średnio na poziomie 147,9 m2. Natomiast wymieniający system rynnowy zakupią średnio 43,8 mb rynien. Źródło: ASM
20
Termin przeprowadzenia remontu dachu (w %)
Źródło: ASM
21
Rodzaj planowanych prac podłóg (N=214, w %)
Źródło: ASM
22
średnia wielkość urządzanej/ remontowanej powierzchni (w m2)
Wielkość remontowanej powierzchni podłóg oraz koszty przeprowadzania prac terakota/płytki ceramiczne (N=109) panele (N=101) listwy przypodłogowe (N=84) w mb wylewki (N=46) lakierowanie (N=20) cyklinowanie (N=19) średnia wielkość urządzanej/ remontowanej powierzchni (w m2) 17,0 44,8 45,3 68,7 50,0 54,4 wielkość remontowanej/urządzanej powierzchni (w %) do 10 m2 45,9 4,0 3,6 8,7 5,0 - 11 – 20 m2 33,0 21,6 27,3 19,6 5,3 21 – 30 m2 2,8 16,8 10,7 6,5 15,0 10,5 31 – 40 m2 5,5 13,9 25,0 26,3 41 – 50 m2 0,9 12,9 13,1 20,0 21,1 51 – 60 m2 3,0 61 – 70 m2 4,8 2,2 10,0 m2 1,2 m2 8,9 7,1 10,9 m2 1,0 4,3 m2 m2 2,4 201 m2 i więcej trudno powiedzieć 9,2 14,3 średni koszt planowanego remontu podłóg ogółem wynosi: zł Respondenci remontujący podłogi kładą terakotę średnio na powierzchni 17 m2, natomiast panele na średniej powierzchni 44,8 m2. Dodatkowo podłogi wykańczają listwami przypodłogowymi na powierzchni 45,3 mb. Źródło: ASM
23
Termin przeprowadzenia remontu podłóg (w %)
Źródło: ASM
24
Planowany średni koszt inwestycji (materiały + montaż)
Źródło: ASM
25
Terminy przeprowadzenia prac remontowych w latach 2010 - 2011 (w %)
Źródło: ASM
26
Wykonawca prac remontowych w poszczególnych aplikacjach (w %)
Rodzaj remontowanej aplikacji wykonawca ja sam/a i/lub współmałżonek krewni i znajomi jeszcze nie została podjęta decyzja Dachy (N=61) 60,7 50,8 41,0 4,9 Elewacje i cokół (N=66) 54,5 57,6 43,9 3,0 Ściany wewnętrzne i sufit (N=283) 41,3 49,8 33,9 3,9 Podłogi (N=214) 46,7 49,1 34,6 3,7 Okna (N=99) 58,6 42,4 37,4 5,1 Drzwi (N=125) 52,0 51,2 40,8 2,4 Ceramika sanitarna i armatura (N=144) 51,4 54,2 1,4 Instalacja grzewcza (N=66) 60,6 48,5 50,0 Inne prace (N=40) 55,0 47,5 40,0 10,0 OGÓLEM 44,0 32,6 Źródło: ASM
27
Najczęściej W mniejszym stopniu Sporadycznie
Źródła informacji o produktach wykorzystywanych w pracach remontowych i wykończeniowych (N=377, w %) sprzedawca – 45,1% Najczęściej Internet – 36,6% Znajomi / rodzina – 35,8% z darmowych (bezpłatnych) katalogów aranżacyjnych dostępnych m.in. w marketach DIY – 24,7% W mniejszym stopniu ekspozycja w punktach sprzedaży – 24,1% programy telewizyjne poświęcone budowie i wykańczaniu wnętrz – 10,9% płatne magazyny dedykowane aranżacji wnętrz – 6,6% Sporadycznie inne programy telewizyjne, nie dedykowane wykończeniu wnętrz np. seriale – 5,8% punkty sprzedaży – 1,9% Źródło: ASM
28
Plany remontowe Polaków w zakresie:
drzwi wewnętrznych, drzwi zewnętrznych, klamek i zamków
29
Rodzaj planowanych prac związanych z remontem / wymianą stolarki drzwiowej (N=125, w %)
1,018 mln gospodarstw domowych 995,3 tys. gospodarstw domowych 800,8 tys. gospodarstw domowych 594,9 tys. gospodarstw domowych 137,3 tys. gospodarstw domowych Źródło: ASM
30
średnia wielkość urządzanej/remontowanej powierzchni (w szt.)
Wielkość remontowanej powierzchni stolarki drzwiowej oraz koszty przeprowadzania prac drzwi wewnętrzne (N=89) klamki (N=87) zamki (N=70) drzwi zewnętrzne (N=52) średnia wielkość urządzanej/remontowanej powierzchni (w szt.) 3,7 4,0 3,0 1,3 wielkość remontowanej/urządzanej powierzchni (w %) 1 szt. 24,9 31,0 44,2 77,0 2 szt. 14,6 8,0 17,1 15,4 3 szt. 21,3 18,6 15,7 1,9 4 szt. 10,1 13,8 7,1 5 szt. 6,9 2,9 6 – 7 szt. 6,7 9,2 4,3 - 8 – 9 szt. 5,6 3,4 10 – 12 szt. 5,7 13 szt. i więcej 2,2 trudno powiedzieć 1,1 średni koszt planowanego remontu stolarki drzwiowej ogółem wynosi: zł Zdecydowana większość inwestorów (76,9%) wymieni 1 parę drzwi zewnętrznych. Respondenci średnio będą wymieniali po 3,7 sztuki drzwi wewnętrznych, 4 klamki oraz 3 zamki. Źródło: ASM
31
Termin przeprowadzenia prac związanych z wymianą/remontem stolarki drzwiowej (w %)
Źródło: ASM
32
Inwestycje Polaków w zakresie bram garażowych
33
Metodologia badania Jaki przyświecał nam cel? Kim był respondent?
Prezentowane wyniki badań pochodzą z raportu „Bud Investor Track 2008”. Celem badań było poznanie zachowań inwestorów indywidualnych (właścicieli domów jednorodzinnych) w procesie wyboru i zakupu materiałów budowlanych. 457,7 tys. gospodarstw domowych w Polsce Kim był respondent? 472,0 tys. gospodarstw domowych w Polsce Badanie przeprowadzono na grupie 986 inwestorów indywidualnych, którzy w latach 2007 i 2008 zamieszkali w nowo wybudowanym domu, a rok wznoszenia fundamentów budynku nie był wcześniejszy niż 2000. W jaki sposób przeprowadziliśmy badanie? technika ankiety wypełnianej samodzielnie przez respondenta, po wcześniejszym sprawdzeniu przez ankietera zgodności z warunkami doboru próby narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety przygotowany przez ASM, w którym zawarto pytania dotyczące postawionego domu, znajomości biur projektowych oraz charakteryzujące respondentów ze względu na cechy społeczno-ekonomiczne i psychograficzne. Źródło: ASM
34
Źródła, z jakich korzystają respondenci szukając informacji o markach / produktach bram garażowych (N=986, w %) Źródło: ASM
35
Typ bram garażowych montowanych przez inwestorów indywidualnych (N=710, w %)
Źródło: ASM
36
Czynniki wpływające na wybór bram garażowych (N=710, w %)
Źródło: ASM
37
System, w jakim montowano bramy garażowe (w %)
Źródło: ASM
38
Marki zamontowanych bram uchylnych (N=334, w %)
Źródło: ASM
39
Marki zamontowanych bram segmentowych (N=117, w %)
Źródło: ASM
40
Marki zamontowanych bram rolowanych (N=111, w %)
Źródło: ASM
41
Marki zamontowanych bram skrzydłowych (N=131, w %)
Źródło: ASM
42
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
Dziękuję za uwagę Małgorzata Walczak Dyrektor Generalny, Członek Zarządu Joanna Florczak Project Manager ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.