Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wtorek, 28 marca 2017.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wtorek, 28 marca 2017."— Zapis prezentacji:

1 wtorek, 28 marca 2017

2 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ
wtorek, 28 marca 2017 METODY TECHNOLIGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ Józefina Turlo Krzysztof Służewski, Grzegorz Osiński, Andrzej Karbowski Zakład Dydaktyki Fizyki, UMK, Toruń „Nie z książęk czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków (...)” Jan A. Komeński Niebo, chmury i góry w „wodnym zwierciadle”

3 wtorek, 28 marca 2017 Wprowadzenie Ekologia, która wyrosła z nauk biologicznych jest nauką interdyscyplinarną, o związkach z: fizyką, chemią, geologią, geografią, fizjologią, inżynierią sanitarną, medycyną, agronomią, a także ekonomią, prawem, humanistyką, włączając w to filozofię i edukację. Czy zauważone w światowym oikos niekorzystne zmiany i zagrożenia będą się pogłębiać, czy też globalny, „zrównoważony rozwój” będzie mógł mieć miejsce?...

4 wtorek, 28 marca 2017 ŚRODOWISKO Edukacja „o” Edukacja „dla” ŚRODOWISKO Edukacja „w” Stan świadomości ekologicznej młodzieży, studentów i dorosłych budzi wiele zastrzeżeń, więc włączenie elementów ekologii do nauczania, w tym przede wszystkim przedmiotów przyrodniczych jest bardzo istotne, w tym wykorzystując metody i środki współczesnej technologii informacyjnej (TI).

5 Środowiskowe problemy globalne
wtorek, 28 marca 2017 Środowiskowe problemy globalne  Problem zapotrzebowania na energię, jej tradycyjne i niekonwencjonalne źródła; ekologiczne uwarunkowania energetyki, w tym energetyki jądrowej (SAW)  Hałas środowiskowy; monitoring w środowisku (autonomiczne rejestratory danych).  Odziaływanie promieniowania elektromagnetycznego oraz jonizującego na organizmy żywe, (w tym zagrożenie radonowe - projekt RADONET), pomiary poziomu promieniowania jonizującego w środowisku (GM z TI).  Zanieczyszczenia powietrza, gruntu i wody (konieczność jej oszczędzania, problem kwaśnych deszczy, zanieczyszczenie cieplne).  Efekt cieplarniany, zmiany klimatu. • Zagadnienie dziury ozonowej w stratosferze (Program GLOBE i in.) • Obrazy satelitarne w badaniach środowiskowych- obserwacje zmian globalnych, wykorzystanie telekomunikacji - technologia GPS. Metody TI dla edukacji o, w i dla środowiska: komputerowa rejestracja danych środowiskowych - autonomiczny monitoring, komputerowe bazy danych, modelowanie komputerowe, wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych, projekty edukacyjne, konferencje elektroniczne, listy dyskusyjne, oraz INTERNET, WWW.

6 Przykłady realizacji wykorzystania TI w edukacji środowiskowej
wtorek, 28 marca 2017 Przykłady realizacji wykorzystania TI w edukacji środowiskowej Propozycje ZDF IF UMK, np: 1. Drgania i fale w środowisku 2. Badanie skuteczności chłodzenia “ekologicznej lodówki” 3. Badanie wilgotności powietrza i zjawisk termicznych 4. Badanie promieniowania podczerwonego i UV 5. Jak fermentuje mleko? Monitorowanie fotosyntezy i oddychania roślin II. Prezentacje konferencyjne 1. Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej 2. Badanie promieniowania jonizującego w środowisku (nowa wersja WINDOWS) 3. Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku 4. Jak “konik polny” oddycha? Czy “woda zdrowia nam doda”? Modelowanie „ Mars- planeta tajemnic”

7 Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej
wtorek, 28 marca 2017 Edukacyjny system GPS w pracowni szkolnej

8 Źródło promieniowania
wtorek, 28 marca 2017 Badanie promieniowania jonizującego w środowisku Źródło promieniowania Roczna dawka (mSv) Promieniowanie kosmiczne na poziomie morza 0.3 Efekt wysokości (po 1800m dawka podwaja się) 0.6 * h/1800 Naturalne promieniowanie gruntu (minerały, materiały konstrukcyjne) żywność, woda, powietrze Prześwietlenie klatki piersiowej promieniami X 0.1 Radioterapia 3-5/ naświetlenie Lot samolotem JET na każde 4 tys kilometrów 0.01 Oglądanie kolorowej telewizji (1h/dzień) 0.0015 Elektrownia jądrowa (dawka max): na jej obrzeżu 0.05 w odległości 8km 0.0005 > 8km dawka niemierzalna

9 Aktywność własna Bq/kg
Badanie promieniowania jonizującego w środowisku wtorek, 28 marca 2017 Zawartość 40K w środkach spożywczych Środek spożywczy Zawartość mg/kg Aktywność własna Bq/kg Mleko 1.6 46 Ziemniaki 5.6 162 Groch 9.8 284 Soczewica 6.7 194 Szpinak 6.6 191 Kapusta biała 5.2 151 Pstrąg 4.7 136 Kurczęta 4.1 120 Wieprzowina 4.0 116 Wołowina Kalafior 119 Banany 3.7 107 Brzoskwinie 3.2 93 Wiśnie 2.8 81 Marchew 2.9 84 Winogrona 2.5 73 Sałata 2.2 64 Pomarańcze 2.0 58 Jabłka 1.4 41

10 Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku
wtorek, 28 marca 2017 Punkt pomiaru Wynik [dB] Temp. [C] Normy [dB] Uwagi Dworzec Gł. PKP Toruń 96 21 zapowiedź, wjazd pociągu Mały sklep spożywczy 82 24 godz szczytu Duży sklep spożywczy 91 23 50-45 godz przy kasie Biuro podróży 94 dźwięk tel.., maszyna do pisania Stołówka szkolna 87 pora posiłku Stołówka studencka 88 godz. 1400 Mc Donald’s 89 większość dzieci Bar „Małgośka” 81 22 godz. 1300 Restauracja Staromiejska 68 większość dorosłych Klub studencki „Arka” 93 25 wieczór Park przy Pl. Rapackiego 70 godz. 1600 Mieszkanie Os. Młodych 72 35-40 3 osoby, okno od ulicy, TV Plac zabaw ul. Legionów godz. 1730 Czytelnia 60 35-30 Krzyk 100 - pomieszczenie zamknięte - na ”życzenie”, krótkotrwały

11 Badanie hałasu i infradźwięków w środowisku
wtorek, 28 marca 2017 Zmiana ciśnienia w pokoju podczas zamykania okna Zmiana ciśnienia w tunelu podczas jazdy samochodem Infralogger – miernik infradźwięków wykonany w WFAiIS UMK Zmiana ciśnienia w poruszającej się windzie

12 Jak “konik polny” oddycha?
wtorek, 28 marca 2017 Jak “konik polny” oddycha?

13 Jak “konik polny” oddycha?
wtorek, 28 marca 2017 Jak “konik polny” oddycha?

14 Czy “woda zdrowia nam doda”?
wtorek, 28 marca 2017

15 wtorek, 28 marca 2017


Pobierz ppt "Wtorek, 28 marca 2017."

Podobne prezentacje


Reklamy Google