Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUrszula Żurawska Został zmieniony 8 lat temu
1
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas 2013-11-261
2
2 Świadomość stereotypów w zarządzaniu i zarządzanie nimi źródła socjalizacja – rola wychowania, mitu, baśni otoczenie społeczne miejsce pracy jako kultura organizacyjna kiedy powstają i dlaczego ich potrzebujemy? aktywizują się wtedy, kiedy ludzie odwołują się do schematów poznawczych wpływają na interpretację znaczenia zaobserwowanych zachowań (ujednoznaczniają je i kategoryzują) dlaczego można nimi zarządzać? mimo dużej oporności na zmiany podlegają ewolucji posiadają podwójną funkcję: psychiczną (ekonomizacja wysiłku poznawania świata) i społeczną (obrona szeroko rozumianej pozycji społecznej)
3
32013-11-26 Badanie stereotypów prowadzi do wniosków aksjologicznych „analiza treści wyobrażeń dzieci (...) może mieć znaczenie nie tylko dla ustalenia stopnia krystalizacji stereotypu grupy własnej w ich świadomości, lecz także dla poznania systemu ich wartości” (A. Kłoskowska) zatem wydobywajmy ze stereotypów wartości uniwersalne…
4
42013-11-26 Kobiety nie potrafią podejmować decyzji Mężczyźni nie potrafią wychowywać dzieci Amerykańscy naukowcy są najlepsi na świecie Wszyscy prawnicy są zimni Mój wujek jest bardzo pruski
5
52013-11-26 Świadomość stereotypów w zarządzaniu i zarządzanie nimi, jako próba racjonalizacji działań występujących w organizacji wybrane definicje pozytywne operowanie stereotypami stereotypy a zrównoważone zarządzanie
6
62013-11-26 Dlaczego należy zarządzać stereotypami ? Ponieważ łączą ze sobą: dwa pojęcia: uprzedzenia i dyskryminację stereotyp – posiada składnik poznawczy, dyskryminacja – posiada składnik behawioralny, uprzedzenie – zawiera komponent afektywny. posiadają szczególne znaczenie w procesie porozumiewania się ludzi zarządzanie stereotypami jest działaniem, które ma na celu przełamywanie uprzedzeń, zapobiegające nierównościom
7
72013-11-26 DYSKRYMINACJA UPRZEDZENIE STEREOTYP ZARZĄDZANIE
8
8 Jak można zarządzać stereotypami? Poprzez: zarządzanie rekategoryzacją schematów, akcentowanie i uzasadnianie decyzji (racjonalizacja), aktywizację uznanych wartości: wolność, równość, sprawiedliwość, uczciwość interwencje zorientowane psychologicznie – w celu zmiany postaw wobec kategorii społecznej i zmiany postrzegania poszerzanie wiedzy o właściwościach i pochodzeniu stereotypów wdrażanie polityki równości i stosowanie odpowiednich regulacji prawnych
9
92013-11-26 Rola zarządzanie jest procesem uzyskiwania, rozmieszczania i stosowania wielu różnorodnych zasobów dla osiągnięcia celów organizacji zarządzanie stereotypami w organizacji prowadzi do faktycznego zarządzania, które odnosi się zawsze i wyłącznie do spraw społecznego współżycia ludzi. powinno być rozumiane jak zarządzanie normami (jakościowymi, moralnymi, etycznymi) pomaga w osiągnięciu celów
10
102013-11-26 Stereotyp w służbie zarządzania w organizacji (słynne endorse me!) natychmiastowe porządkowanie zbyt skomplikowanego obrazu świata funkcja obronna i przystosowawcza bezpieczeństwo przystosowania do rzeczywistości społecznej obrona przed wpływami innych działania kryzysowe wykorzystanie roli stereotypów w społeczności znajdującej się w stanie konfliktu z inną społecznością
11
112013-11-26 Wyzwanie jak dotrzeć do menadżerów, pokonując ich stereotypy? Czy rezygnacja ze wszystkich stereotypów na rzecz dziewiczego doświadczenia byłaby zubożeniem ludzkiego życia?
12
dziękuję za uwagę a.kaminska@rekt.pw.edu.pl 122013-11-26
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.