Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAleksander Nowacki Został zmieniony 9 lat temu
1
Zagrożenia i szanse gospodarki polskiej Spojrzenie długookresowe
Dr hab. Prof. UW Grzegorz Jędrzejczak
2
Plan wykładu Problemy podejścia długookresowego Świat w którym żyjemy
Polska na mapie świata: efekty transformacji Wyzwania i szanse rozwojowe: Pułapka średniego dochodu Demografia i rynek pracy Produktywność (Inwestycje, Wiedza, kapitał społeczny, innowacyjność) Nowa era nierówności (Świadczenia społeczne, zdrowie, edukacja; Znikająca klasa średnia) Sekularne spowolnienie Scenariusze na przyszłe ćwierćwiecze: ekonomia polityczna rozwoju
3
Świat w którym żyjemy Kilka liczb
Przeplyw dóbr, usług, finansów: 24 % światowego produktu w1980 do max 52% w 2007 W 1990, 60% handlu miedzy wysokorozwiniętymi krajami, 34% między wysoko rozwinietymi i rozwijającymi sie,tylko 6 % mędzy rozwijającycmi sie. W 2012, odpowiednio 31%, 45% i 24% W 1980, FDI nieznaczące. Today, 3.2% produktu globalnego Przeplywy finansowe między krajami max 21%globalnego produktu w 2007, zalamanie do 4% w 2008 and 5% obecnie W 2014, 96 mobilne telefony i 40 uzytkownikow internetu na 100 osob, zero w 1990
4
Świat w którym żyjemy Globalne zmiany PKB
5
Świat w którym żyjemy Globalne zmiany popytu
6
Świat w którym żyjemy Globalizacja XXI wiek:
Pieniądz narodowy Granice narodowe Wspólny język Rewolucja logistyki (drogi, kontenery) Rewolucja ICT (rynek finansowy, zarządzanie)
7
Świat w którym żyjemy Niewidzialne imperia – zanik motywu „ziemi”
Instrumenty Soft power Ad hoc ingerencje hard power Struktura sieciowa
8
Świat w którym żyjemy Centra polityczne: WDC, Bruksela, Bejing?
Centrum technologicznego postępu (technological frontier): Silicon Valey, Izrael, Taiwan, Korea Centra finansowe: Wall Street, The City, Hongkong Centra softpower: Hollywood, 100 Shanghai ranking uniwersytety Korporacje; od GM do Facebook
9
Świat w którym żyjemy Unia Europejska NAFTA ASEAN Unia Euroazjatycka
TTP Australia, Brunei Darussalam, Kanada, Chile, Japonia, Malezja, Meksyk, Nowa Zelandia, Peru, Singapur, Stany Zjednoczone i Wietnam TTIP między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską.
10
Świat w którym żyjemy Instytucje globalne IMF WB ECB FED OECD WTO
Ad hoc – troika EU, ECB, IMF
11
Świat w którym żyjemy Chiny fabryką świata Tania siła robocza
Ekosystem biznesowy Eksternalizacja kosztów społecznych i środowiska naturalnego Korzyści podatkowe i celne Manipulacja kursu walutowego: niedowartościowany yuan Proficyt handlowy: towary za papierki
12
Świat w którym żyjemy Chiny tracą przewagę płacową
13
Świat w którym żyjemy Dynamika globalizacji
W poszukiwaniu taniej siły roboczej: Lata 70: z Japonii do Taiwan, Korea, Singapur, Hongkong Lata 80: Chiny Lata `00: Azja Poludniowa, Indie Technologie Lata `10: US do Chin Energia Lata `10 do US i Kanada Przemysł Lata `10 onshoring do US
14
Świat w którym żyjemy Kosztowy podzial pracy
Podział pracy wg teori kosztów komparatywnych: specjalizacja produktowa krajów
15
Świat w którym żyjemy Produktowy podział pacy
- Świat w którym żyjemy Produktowy podział pacy Produkcja prostych komponentow, montownie TANIA SILA ROBOCZA Produkcja specjalizowanych komponentow UMIEJETNOSCI PRACOWNIKOW Handel, transport LOGISTYKA Finansowanie ROZWINIĘTE RYNKI KAPITAŁOWE Design produktu, patenty, znaki towarowe, technologia WYTWARZANIE WIEDZY I JEJ APLIKACJA
16
Świat w którym żyjemy Biznesowy podział pracy
17
Świat w którym żyjemy Co warto pamiętać
Gospodarka globalna to również rynek wewnętrzny (polski) – nie ma sukcesu na rynku swiatowym bez sukcesu na rynku krajowym Prowadzenie biznesu w zglobalizowanej gospodarce zadaniem totalnym, rosnąca rola soft power (made in...),
18
Świat w którym żyjemy Nie sztuka stworzyć przedsiębiorstwo......
“The defining challenge for competitiveness has shifted, especially in advanced countries. The challenges of a decade ago were to restructure, lower cost, and raise quality. Today, continued operational improvement is a given, and companies in many countries are able to acquire and deploy the best current technology. In advanced nations with relatively high labor costs and equal access to global markets, producing standard products using standard methods will not sustain competitive advantage. Instead, advantage must come from the ability to create and then commercialize new products and processes, shifting the technology frontier as fast as their rivals can catch up.” National Innovative Capacity; Porter, Stern
19
Świat w którym żyjemy Smutne przypadki wąskiego myślenia
Nokia – małe nie zawsze jest piękne Blackberry – design must be cool Kodak – niebezpieczeństwo przyzwyczajenia
20
Zadanie na zaliczenie Zaliczenie na 3: obecność Zaliczenia lepsze
1-3 osoby 5 slajdow w PowerPoint Na wybrany temat: Polska a centra polityczne Polska a centra technologicznego postępu Polska a centra finansowe Polska a centra softpower Polska a centra korporacyjne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.