Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego."— Zapis prezentacji:

1 Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

2 Strategiczne działania szkoły w środowisku lokalnym

3 Obraz szkoły wśród klientów 1.Baza materialna do której należy zaliczyć sam budynek szkolny, jego otoczenie (np. obiekty sportowe, rekreacyjne, warsztaty szkolne, stołówka, internat) oraz zdolność do pozyskiwania środków materialnych. 2.Jakość oferty edukacyjnej na którą składają się osiągane przez uczniów szkoły wyniki w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, informacje na temat wyników egzaminów zewnętrznych, liczba absolwentów którzy dostali się na wyższe studia itp.. 3.Pozycja dyrektora szkoły w lokalnej społeczności. Należy zwrócić uwagę na konieczność prezentowania szkoły w środowisku lokalnym a nawet regionalnym. Efekty: a) zmniejszenie dystansu pomiędzy rodzicami a szkołą, b) integracja społeczności lokalnej w realizacji polityki edukacyjnej, c) wzmocnienie więzi zwanych potocznie „patriotyzmem lokalnym”. Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

4 Klient szkoły podobnie jak klient organizacji gospodarczych podejmuje swoje decyzje na podstawie różnorodnych źródeł wiedzy. Przykładowe źródła wiedzy: a) własne doświadczenie, b) przekaz społeczny (w tym media), c) przetwarzanie informacji (analizy, wnioskowanie), d) obserwacja, e) celowe zbieranie informacji (np. badania naukowe, społeczne, marketingowe). Klient szkoły Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

5 Elementem spajającym działalność marketingową szkoły jest jej dyrektor To jego należy wskazać jako osobę odpowiedzialną za kształt public relations szkoły. Nawet jeżeli dyrektor nie prowadzi świadomej działalności promocyjnej to i tak jego działalność musi być w tych kategoriach rozpatrywana. Dyrektor jak to twarz szkoły Jego nazwisko jest hasłem rozpoznawczym placówki a jego zachowanie, sposób komunikacji interpersonalnej, umiejętność kontaktu z mediami stanowią ważny element PR szkoły. W tym aspekcie brane jest również pod uwagę prywatne życie dyrektora. To zjawisko szczególnie intensywnie daje o sobie znać w małych społecznościach. Naruszenie norm współżycia społecznego przez dyrektora może zaowocować pogorszeniem opinii o szkole Dyrektor Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

6 Public relations szkoły Nie wystarczy przekonać potencjalnych uczniów i ich rodziców do naszej placówki, ale trzeba też badać ich opinie o szkole, zbierać i analizować wyrażane uwagi, i w miarę możliwości je uwzględniać. Tworząc wizerunek szkoły, musimy zacząć od analizy SWOT, czyli określenia cech, które mogą stwarzać szanse rozwoju lub niosących zagrożenie. Nagłaśnianie i upowszechnianie sukcesów szkoły może przynieść pożytek także dla innych szkół, stwarzając dobrą atmosferę dotyczącą szkół „w ogóle” (chyba, że dotyczy wąskiego grona odbiorców informacji o np. konkurujących ze sobą szkołach). Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

7 Aby promocja szkoły była udana należy spełnić kilka warunków: a) przeprowadzić diagnozę w celu uzyskania odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: Jacy jesteśmy? Jacy chcemy być? (odpowiedź na pierwsze z pytań diagnostycznych powinno dostarczyć informacji o aktualnym wizerunku szkoły w środowisku o jej pozycji w rankingu placówek oświatowych, oraz pozytywnych elementach sprzyjających zmianie wizerunku szkoły), b) opracować plan kompanii promocyjnej z określeniem celów doraźnych i perspektywicznych. Metody promowania szkoły Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

8 1.Dobra informacja. 2.Jasne precyzowanie celów i priorytetów. 3.Otwarte reagowanie na pojawiające się problemy. Elementy te wpływają bezpośrednio na atmosferę w szkole, kreują poczucie współuczestnictwa w tym co się dzieje na jej terenie i pozwalają przeciwdziałać zwykłemu plotkarstwu. Promocja wewnętrzna Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

9 Ważnym aspektem wewnętrznej promocji szkoły są zebrania rodziców. Oprócz informacji o osiągnięciach uczniów i ich sytuacji wychowawczej, rodzice powinni mieć możliwość dostrzeżenia tego, co się dzieje w szkole. Informując rodziców o działalności szkoły można wykorzystać kilka pomysłów: a) rozmieścić na korytarzach różnego rodzaju prace uczniów, zdjęcia, prezentujące młodzież i nauczycieli w rozmaitych sytuacjach (zawody sportowe, interesujące formy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, konkursy itp.), oczywiście z zadbaniem o ich aktualizację. b) zorganizowanie koncertu uczniowskiego zespołu muzycznego. Promocja wewnętrzna a rodzice Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

10 Wychowawca, który zbędzie rodziców kilku zdaniami na temat klasy, przekaże informacje o obowiązkowych opłatach oraz ponarzeka na poziom intelektualny i lenistwo uczniów sprawi, iż rodzice wyjdą z zebrania przekonani o niskiej jakości pracy szkoły. Rodzice negatywnie ukierunkowani przez wychowawcę z pewnością nie będą kreować pozytywnego obrazu w swoich środowiskach. Należy zadbać, aby oprawa zebrań rodziców kształtowała u nich poczucie związku ze szkołą i przekonanie, że są rzetelnie i przystępnie informowani o wszystkich aspektach jej działalności. Promocja wewnętrzna a rodzice Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

11 Najczęściej stosowane formy promocji, które wychodzą poza strukturę wewnętrzną to przedmioty, na których umieszcza się logo i nazwę szkoły: a) koszulki, b) długopisy, c) naklejki, d) breloczki, e) kalendarze, f) torby, g) kubki czy pocztówki. Stoisko z wymienionymi artykułami powinno być dostępne przede wszystkim w czasie różnych imprez kulturalnych, sportowych itp. Przy pomocy radiowęzła można przeprowadzić reklamę nowych rzeczy. Ich projektowaniem może się zająć samorząd uczniowski. Jednym z najważniejszych aspektów tego typu promocji zewnętrznej jest estetyka wykonania „gadżetów”. Trzeba więc pamiętać aby każdy przedmiot był wykonany w sposób „cieszący oko”. Warto zasięgnąć opinii fachowca - plastyka. Przedmioty te wychodzą poza teren szkoły i kształtują wizerunek na zewnątrz. Promocja zewnętrzna Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

12 Często stosowanym środkiem promocji jest organizowanie imprez dla środowiska lokalnego. Z reguły dyrektor szkoły korzysta przy takich okazjach z pomocy finansowej firm, którym oferuje możliwość reklamy ich produktów. Im impreza jest większa tym sponsorów jest więcej. Istotne jest przygotowanie dobrego harmonogramu imprez, które powinny odbywać się cyklicznie, ale tak, by nie następowała ich kumulacja w krótkim czasie. Niebagatelną rolę w prowadzeniu promocji odgrywa Internet. Warto przygotować ciekawe strony dotyczące szkoły i dbać o zamieszczanie interesujących, aktualnych informacji. Ten nośnik trafia bowiem do młodych ludzi, potencjalnych odbiorców usług edukacyjnych oferowanych przez szkołę, a także ich rodziców. Promocja zewnętrzna Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

13 Promocja szkoły jako jeden z integralnych składników programu dydaktyczno-wychowawczego. Stosunki ze środowiskiem to ciągłe przekazywanie informacji. Wykorzystujmy każdą okazję do zaprezentowania tego, co wypracowały pokolenia uczniów i nauczycieli i tego co sami tworzymy. Pamiętajmy o tym, że współcześnie informacja jest najlepiej sprzedającym się towarem, a integracja wszystkich podmiotów społeczności szkolnej wielkim sukcesem wychowawczym. Promocja szkoły w środowisku lokalnym Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

14 Elementy kształtujące wizerunek szkoły w środowisku lokalnym 1. Baza materialna: Poprzez wskazanie możliwości organizacji szerokiego wachlarza imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i szkoleniowych istnieje możliwość wypromowania bazy materialnej, walorów regionu i najbliższej okolicy. 2. Jakość edukacji: a) osiągane przez uczniów naszej szkoły wyniki w konkursach przedmiotowych, b) informacje na temat wyników egzaminów zewnętrznych, c) ilość uczniów dostających się do szkół, które wybrali i osiągane przez nich wyniki w późniejszej edukacji. 3. Umiejętność wewnętrznej komunikacji w zespole: a) skierowanie wszystkich wysiłków na osiągnięcie jednolitego celu, b) umiejętność podziału ról i obowiązków, c) weryfikacja działań na podstawie wniosków wyciągniętych po realizacji zadań. Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

15 Elementy kształtujące wizerunek szkoły w środowisku lokalnym 4. Umiejętność nawiązywania kontaktów ze środowiskiem lokalnym. Dbałość o utrzymanie stałego kontaktu z organami administracji terenowej (wójt, sołtys, miejscowi radni ), a także z miejscową ludnością (imprezy okolicznościowe). 5. Informacja propagandowa: Walka o ucznia spowodowała nie tylko troskę o poprawę wizerunku szkoły, lecz przede wszystkim dbałość o przekaz informacji przybliżających szkołę środowisku lokalnemu. Istnieje szereg form przekazu np.: prasa lokalna, foldery reklamowe szkoły, strony internetowe, przekaz bezpośredni, zaproszenia pisemne, plakaty. Każdy sposób w, zależności od okoliczności, odpowiednio użyty odnosi swój skutek. Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego

16 Droga bezpośrednia: 1. Imprezy kulturalne organizowane przez szkołę: a) integracyjne, b) kulturalno-edukacyjne, c) okolicznościowe, d) sportowe, e) rozrywkowe. 2. Dni otwarte dla rodziców aktualnych i przyszłych uczniów. 3. Wywiadówki. st Drogi szkoły do współpracy i integracji ze środowiskiem lokalnym

17 Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego Warunki, które należy spełnić, aby impreza miała charakter promocyjny 1. Scenariusz. 2. Odpowiednio dobrana tematyka. 3. Informacja do środowiska. 4. Eksponowanie wartości pozytywnych: a)dobry wygląd, b)dobry obraz, c)dobry tekst, d)dobre umiejętności, e)dobry plakat. 5. Regionalizacja. 6. Zaproszenia indywidualne.

18 Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego Planowanie: a) musi mieć jasno określony cel, b) zdefiniowanego odbiorcę, c) odpowiednio dobrane metody i formy. Promocja szkoły to przede wszystkim: a) kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, b) ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej, c) eksponowanie odrębności szkoły, d) kształtowanie więzi emocjonalnych ze szkołą. Planowanie promocji szkoły

19 Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Nauczyciel na 6 – wsparcie szkół/przedszkoli i nauczycieli z terenu powiatu trzebnickiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google