Pobierz prezentację
1
WYKŁAD SIÓDMY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (G)
SUM - WLK ‘2013 WYKŁAD SIÓDMY: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII (G) Prof. dr hab. med. Jan E. Zejda
2
TREŚĆ DZISIEJSZEGO WYKŁADU
Epidemiologia analityczna: Epidemiologiczne badanie typu kohortowego Epidemiologiczne badanie typu kliniczno-kontrolnego
3
ZAKRES WYKŁADU – BADANIA OBSERWACYJNE
BADANIA OPISOWE BADANIA ANALITYCZNE OBSERWACYJNE EKSPERYMENTALNE B. ANALITYCZNE B. ANALITYCZNE B. ekologiczne B. Kliniczne B. przekrojowe B. kohortowe B. populacyjne B. kliniczno kontrolne
4
EWOLUCJA OBJAWÓW ZE STRONY UKŁADU ODDECHOWEGO
Pytanie: Czy „zapadalność na świsty” jest większa w przypadku narażenia na BPT niż przy braku tego narażenia ? Kohorta 663 dzieci w Chorzowie (1993 – 2000) Dzieci badane 2 razy: w wieku 7 lat w 1993 roku i w wieku 14 lat w 2000 roku. W KOHORCIE 199 dzieci bez BPT (BPT-) dzieci z BPT (BPT+) W 1993 ROKU 130 dzieci bez objawu dzieci bez objawu W 2000 ROKU Objaw u 10 dzieci Objaw u 42 dzieci ZAPADALNOŚĆ 7,7% < ,1%
5
8,9% 9,5% 13,2% 61,4% EWOLUCJA OBJAWÓW ZE STRONY UKŁADU ODDECHOWEGO
Kohorta 663 dzieci w Chorzowie (1993 – 2000) Dzieci badane 2 razy: w wieku 7 lat w 1993 roku i w wieku 14 lat w 2000 roku. PEŁNY WGLĄD W EWOLUCJĘ OBJAWÓW Objaw / Astma Ewolucja objawów 1993 (+) 2000 (+) 1993 (-) 2000 (-) Świsty w klatce piersiowej 8,9% 9,5% 13,2% 61,4% CO BĘDZIE W 2015 ROKU ??? Źródło: Zejda J.E. i wsp., 2002
6
SCHEMAT BADANIA KOHORTOWEGO
CZAS ============X==X==X==X==X==X====> NARAŻENIE CHOROBA Obecna a Grupa badana ZDROWI ! Obecne np. BPT+ Nieobecna b c Grupa kontrolna Nieobecne np. BPT- d Istotne wskaźniki Zapadalność w grupie badanej: a / a+b Zapadalność w grupie kontrolnej: c / c+d
7
PODSTAWOWA TERMINOLOGIA
BADANIE KOHORTOWE PODSTAWOWA TERMINOLOGIA badanie prospektywne, gdy obserwacja zgodna z kierunkiem upływu czasu (np. kohorta noworodków obserwowana przez kolejne 10 lat w celu zanotowania zachorowalności na alergiczny nieżyt nosa – uwaga: co mierzyć „po stronie narażenia” ?; hipoteza ?, dwie kohorty zamiast jednej czy jedna z kompletną obserwacją „wszystkich” narażeń ?) badanie retrospektywne, gdy obserwacja niezgodna z kierunkiem upływu czasu (np. odtworzenie danych o stanie zdrowia matki w czasie ciąży w przypadku w/w noworodków)
8
BADANIE KOHORTOWE – JEDNOSTKĄ BADANIA JEST CZŁOWIEK
zbierane są dane indywidualne zestawiane następnie i zwykle interpretowane jako dane grupowe) Zalety ważne narzędzie w epidemiologii analitycznej obserwacja dynamiczna w czasie ocena narażenia w okresie poprzedzającym wystąpienie zdarzenia rejestracja wystąpienia zdarzenia (zapadalność) pomiar ryzyka względnego Wady wysoki koszt badania długi czas obserwacji możliwość „utraty” badanych z obserwowanych grup Przykład Obserwacja mężczyzn rozpoczynających pracę w zawodzie piekarza, przez pierwsze 5 lat zatrudnienia - coroczne badania reaktywności oskrzeli w celu oceny częstości pojawiania się nadreaktywności oskrzeli. Analogiczna procedura w grupie kontrolnej, złożonej z mężczyzn rozpoczynających pracę w zawodzie kierowcy.
9
ZAKRES WYKŁADU – BADANIA OBSERWACYJNE
BADANIA OPISOWE BADANIA ANALITYCZNE OBSERWACYJNE EKSPERYMENTALNE B. ANALITYCZNE B. ANALITYCZNE B. ekologiczne B. Kliniczne B. przekrojowe B. kohortowe B. populacyjne B. kliniczno kontrolne
10
BADANIE KLINICZNO-KONTROLNE
PRZYKŁAD 80 dzieci z guzem mózgu dzieci bez guza mózgu leczonych w województwie w tym samym województwie (grupa kliniczna) (grupa kontrolna) Częstość narażeń Częstość narażeń na pestycydy (wywiad) na pestycydy (wywiad) UWAGA w obu grupach takie same dzieci – jedynym różnicującym stanem jest obecność guza mózgu
11
BADANIE KLINICZNO-KONTROLNE
PRZYKŁAD Pytanie: Czy obecność astmy zależy od profilu limfocytów ? Klasa Limfocytów Astma (+) Astma (-) B (%) 17,3±5.0* 14,3±2.8 T (%) 67,6±6.4 69,5±6.2 CD4 (%) 34,8±3.9** 39,3±6.1 CD8 (%) 28,7±7.1 26,6±5.2 NK (%) 15,8±3.7 17,1±6.0 * - p<0,05 KLINICZNA ←GRUPA→ KONTROLNA Źródło: Zejda J.E. i wsp., 1999
12
↨ SCHEMAT BADANIA KLINICZNO-KONTROLNEGO a b c d Narażenie +
CZAS ==========================================X=================> (początek i koniec obserwacji) Grupa Kliniczna a ↨ b c d Narażenie + Narażenie - Grupa Kontrolna Narażenie + Narażenie -
13
BADANIE KLINICZNO-KONTROLNE (KLINICZNO-REFERENCYJNE)
JEDNOSTKĄ BADANIA JEST CZŁOWIEK zbierane są dane indywidualne zestawiane następnie i zwykle interpretowane jako dane grupowe) Zalety badania nad etiologią rzadkich chorób mała liczba badanych dokładna diagnoza choroby mały koszt badania Wady ograniczona informacja o narażeniu ryzyko wystąpienia błędu systematycznego konieczność skrupulatnego doboru gr. referencyjnej Przykład Ocena częstości narażenia płodowego na rozpuszczalniki organiczne (zawodowe narażenie ciężarnych) u dzieci z białaczką, leczonych w województwie. Analogiczna ocena u dzieci leczonych z powodu urazów komunikacyjnych.
14
EPIDEMIOLOGICZNE BADANIA ANALITYCZNE -PODSUMOWANIE-
BADANIE: JEDNOSTKA BADANIA ZDOLNOŚĆ UJAWNIANIA ZALEŻNOŚCI SIŁA DOWODU NA OBECNOŚĆ CZYNNIKA RYZYKA EKOLOGICZNE Grupa +/- - PRZEKROJOWE Osoba + KOHORTOWE +++ ++ KLINICZNO-KONTROLNE
15
WARTOŚĆ DOWODOWA WYNIKÓW
Minimum Badanie ekologiczne ↓ Badanie przekrojowe Badanie kliniczno-kontrolne Maximum Badanie kohortowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.