Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRadomiła Jereczek Został zmieniony 10 lat temu
1
Metody, formy, zasady-teoria i praktyka Mariola Pacek
Konferencja szkoleniowa Zespół Szkół w Potoku 26 stycznia 2010 r.
2
Plan wystąpienia Wprowadzenie.
Metody, formy, zasady w teorii szkolnej. Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej. Najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej. Podsumowanie.
3
Zamiast wprowadzenia cytaty sławnych tego świata
Co dzień przestrzegam, jak młódź cierpi na tem, Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem. Autor: Adam Mickiewicz Kto chce się uczyć, nauczy się i u nauczyciela niezbyt mądrego, kto zaś nie chce - nie nauczy się u najlepszego. Autor: Mikołaj Gogol
4
Geniusz wszech czasów o szkole
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. Autor: Albert Einstein Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista. Autor: Albert Einstein
5
Metody, formy i zasady -definicje
Od metody nauczania do metody kształcenia Metoda kształcenia jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów , realizowanych świadomie w celu spowodowania złożonych zmian w osobowości uczniów. Wincenty Okoń. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987, s.296.
6
Formy nauczania Zajęcia szkolne uczniów, zarówno lekcyjne jak i pozalekcyjne, wymagają zastosowania zróżnicowanych form organizacyjnych, ponieważ mają przygotować uczniów do pracy w różnych sytuacjach i układach społecznych. Ważnym zadaniem szkoły jest wyrobienie u uczniów umiejętności pracy indywidualnej (jednostkowej) oraz zbiorowej.
7
Podział form nauczania
8
Zasady nauczania Zasady nauczania to „najogólniejsze prawidła, których nauczyciel powinien przestrzegać we wszystkich swoich zabiegach dydaktycznych”. Zostały one odkryte i opisane w toku wielowiekowej ewolucji teorii i praktyki dydaktycznej.
9
Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej- część I
We współczesnym piśmiennictwie z zakresu dydaktyki dominuje przekonanie , że nie ma uniwersalnych metod nauczania, że próby ich dzielenia na gorsze czy lepsze, typowania jako najbardziej przydatne w tej czy innej szkole, jako najlepiej odpowiadające realizacji takiego czy innego tematu są w dobie obecnej anachronizmem.
10
Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej-część II
Nie ma bowiem metody, której stosowanie dawałoby jednoznacznie lepsze czy gorsze rezultaty. Nie ma jeszcze jasno wytyczonej, szerokiej drogi prowadzącej do sukcesów w nauczaniu przedmiotów szkolnych.
11
Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej-część III
Istnieją natomiast wąskie i niekiedy ukryte alejki, powiązane ze sobą wewnętrznie w bardzo skomplikowany sposób, a każda z nich może przynieść sukces lub niepowodzenie.
12
Szkolne i Pozaszkolne Konkursy Historyczne
„Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część I Szkolne i Pozaszkolne Konkursy Historyczne Tematyka pierwszego konkursu historycznego: WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE XV I XVI W.
13
i rekreacyjno-edukacyjne
„Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część I Wycieczki edukacyjne i rekreacyjno-edukacyjne Na zdjęciu uczniowie Gimnazjum w Potoku podczas Regionalnej Prezentacji Projektów w Rzeszowie – czerwiec 2008 r.
14
„Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część II Praca metodą projektu Tematyka projektów: Losy mojej rodziny w XX wieku Ludzie średniowiecza Lokalna taśma czasu Państwa Unii Europejskiej Młody historyk Królewskie Miasto Krosno – dzieje grodu na wzgórzu
15
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodzie projektu
wejdź na stronę internetową
16
„Tyle jest metod, ilu jest nauczycieli”, czyli metody konwencjonalne w nauczaniu polimetodycznym
17
UDZIAŁ ZMYSŁÓW W POZYSKIWANIU INFORMACJI Z OTOCZENIA
wzrok słuch węch dotyk smak 87% 7% 3,5% 1,5% 1%
18
Narzędzia komputerowe i internetowe w nauczaniu szkolnym
Oto lista polecanych programów i narzędzi komputerowych: część I Microsoft PowerPoint - tworzenie prezentacji Microsoft Word - edytor tekstu Microsoft Excel - arkusz kalkulacyjny Open Office - pakiet programów biurowych Microsoft Access - tworzenie baz danych Web Hosting - udostępnianie serwerów Netscape - przeglądarka internetowa HTML - język programowania statycznych stron internetowych
19
Część II PHP - język programowania dynamicznych stron internetowych Pajączek NxG - edytor HTML SWisHmax - tworzenie stron internetowych w formacie Adobe Flash Irfanview - przeglądarka plików multimedialnych Picasa - zarządzanie i edycja plików graficznych Gimp - zaawansowany edytor plików graficznych Windows Movie Maker - edytor plików video Audacity - edytor plików audio WinRAR - archiwizer Google Earth - interaktywna mapa świata
20
Oto lista propozycji narzędzi i programów bardziej zaawansowanych:
Edycja i współdziałanie dokumentów w oparciu o Dokumenty Google Tworzenie własnych stron internetowych w oparciu o darmowe kreatory www. Tworzenie własnego bloga w oparciu o technologię Wordpress. Tworzenie i publikacja online interaktywnych map w oparciu o Google Maps Tworzenie i publikacja online galerii zdjęć w oparciu o Picasa Web Album Tworzenie prezentacji online w oparciu o serwis 280slides. Publikacja filmów z serwisu YouTube na własnej stronie www Tworzenie interaktywnych zadań typu Webquest
21
www.softmania.pl Strony internetowe, na których możesz pobierać
darmowe programy oraz znaleźć rady dotyczące ich wykorzystania to na przykład:
22
opinia profesora Czesława Majorka:
Podsumowanie A w podsumowaniu opinia profesora Czesława Majorka: Należy przychylić się do zdania tych, którzy odrzucają jednolitość i dogmatyzm metodyczny, a zalecają różnorodność, pomysłowość i innowacyjność w zachowaniu profesjonalnych nauczycieli.
23
Bardzo dziękuję za uwagę : )
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.